روايات

رواية منقذي الفصل التاسع عشر 19 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الفصل التاسع عشر 19 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الجزء التاسع عشر

رواية منقذي البارت التاسع عشر

رواية منقذي الحلقة التاسعة عشر

-ا..انتي طالق
نطقها وشعر ان قلبه سيخرج من مكانه
نظر لها لم تبدي اي ردت فعل
-ده نبقي خلصانين
قلها ثم غادر المكان لكي لايري احد دموعه التي لا يستطيع كبحها
ذهب إلى سيارته….ولكن اوقوفه صوت
-اسلام
___________
-انت عايز مني ايه بقي…مش كفيا الي عملته
-عملت ايه…بخاد حق بنت اخويا
-بتاخد حقها؟ …انت السبب اصلا في كل ده…انت الي عرضت عليها الفكره دي
-تؤ تؤ…انتي الغلطانه دمعك هو الي عمل كده
-انا منكرش اني غالط بس انت كمان غلطان
-امممم…اظن اني معملتش حاجه…وعشان وقتي الثمين…امضي هنا خلينا امشي
-ايه ده..؟؟!
-ده ورق تنازل عن كل الفلوس الي زكريا كتبها بسمك
-ااايه…وانا امضي ليه
-انا بقول نخلص الامور من غير شوشره وجو محاكم وكده….امضي وخلصي الموضوع….وده كمان حق ضوء متنسيش
-أمشي من هنا…..انت اخدت الشركه عايز ايه تاني
-امضي يا وفاء…..دي الأملاك بتاع وائل…..امضي عسان ابنك العزيز ميتأذاش
-اياك تفكر بس انك تلمس شعره منه
امسكت الورقه ومزقتها ورمتها في وجه
-امممم
اقترب منها
-انتي الي بدئتي استحملي بقي
وغادر
جلست على الكنبه
-امتي بقي اخلص من العذاب ده…امتي كل حاجه ترجع الي اصلها
______________
-اسلام
التفت وكانت دلال….لم يعرها اهتمام وركب السياره ولكنها ركبت معه بسرعه قبل ان ينطلق
تحدث وهو يحاول ان يخفي حزينه وغضبه
-انزلي… يا ….دلال
-مينفعش اسيبك كده…..ممكن تأذي نفسك
-انزلي عايز ابقي لوحدي
-انا خايفه عليك
وضعت يدها على يده
-سبني ابقي بعاك ممكن تحتجلي
لم يلعق وان طلق بي السياره
__________
-يلا نروح
قلتها ضوء بدون مشاعر ولا اي تعبير
-تمام
ركبت مع هادي وكانت طول الطرق صامته
وصلوا
-كنتم فين
قلها جاسر
دخلت ضوء الي غرفتها ولم تتفوه بحرف
-ملها
تنهد هادي ونظر له
-مفيش
-امال…وكنتم فين
-كنا خرجين
-اممم طب ابقي قولها بكره معاد المحكمه
-ملهاش لزمه المحكمه
-ليه. …هترجعله
-لاء….بس خلاص طلقها
-ههه بجد…شئ كويس. …مش ده الي كانت عايزاه…زعلانه ليه بقي
-هي…معرفش ولله
_____________
كانت جالسه تضم قدمها اليها….وتحدث نفسها
-مش ده الي كان نفسك فيه….واهو خدتيه وطلقك….زعلانه انتي ليه بقي….مفروض اكون فرحانه …. بس ..اسلام
F
-اسلام. ..اسلام م عيزه اروح
-قولته هكون معاكي…وعسان تخفي وتبقي عسل
-يعني ..انا ..مش…. عسل
-لاء ده انتي العسل كلوه….بس عشان تبقي كويسه اكتر
-هنفضل معي
امسك يدها
-عمري ما هسيبك
B
-واديك سبتني اهو……انت أكبر كداب شوفه في حياتي …..كنت بتمثل عليا حبك
ظلت تبكي حتي غفت
_____________
-اسلام…اسلام
كان يصعد علي السلام وكأنه وهو غير واعي لما حوله…اقتربت منه والدته
-اسلام في ايه
ارتمي في حضنها
-طلقتها يا ماما……خلاص كرهتني…..انا عيزها معيا….ليه اتعاقب انا علي ذنب مش ذنبي….انا تعبت
-اهدي…اهدي يا حبيبي
ساعده في الصعود لغرفته ….استلقي على الفراش واغلق عينه يريد ان يهرب من كل هذا
-معلشي يا اسلام….بس كده احسن لك…خليك بعيد عنها عشان متأذاش
خرجت وسبته
-بكره تنسها …..معتوقعتش انك هتحبها….انا جوزتهالك عشان امن من شرها….بس طلع مفيش مهرب منها
__________
-اااه احسن انها غارت اخيرا اسلام هيبقي ليا…..انا فرحانه اوي….ههه هياخد شويه وقت بس هيبقي ليا
بدلت ملابسها
-الفتره دي بقي لازم انا ابقي لي معاه وهخليك يا اسلام تنسها خالص…هههههههه
___________
-ده وقته متردش يا اسلام عليا
-هو مش بيرد يا علي
-لاء… تلفونه مقفول
-يبقي زي ما قولتك كده
-ودلال عرفت منين
-كانت معاه
-يقوم يطلقها. …ده عقل
-انا زعلانه عشنها اوي
وضع هاتفه في جيبه
-اااه بس ده كان قررها في النهايه
-صحيح الي وصلهم لكده….دا هي كانت علي طول ماسكه فيه وبتحبه
-الدنيا…الدنيا ما بتسيش حد في حاله
-طب يلا نروح…ماما هتقطعني عشان اتأخر
-طب يلا
____________
مره شهرين دون اي احداث جديده غير ان دلال بئد تقرب من اسلام وجاسر بدء يشغل شغل وائل من تاني
-عمي
-ايوه
-بما ان كل حاجه رجعت ليا تاني…عيزه اسافر بره
-امم تمام
-دلوقتي
-ايه
-ايوه دلوقتي…عيزه ارجع اسم بابا بأسرع وقت ممكن
-امم خلاص بكره اجحزلك علي اول طياره انتي وهادي وهتتعملي كل حاجه عن شغل باباكي
-عيزه اروح لوحدي
-مينفعش…هادي هيروح معاكي او مفيش مرواح
ضغط علي شفتها
-ماشي
-خلاص جهزي كل حاجتك
-ماشي…هنزل اشري شويه حجات
-ماشي متتاخريش
___________
-اسلام بيه…ورق الشحنه الجديدة جه
-هاتيه
-حاضر
دخل المكتب كما يفعل كل يوم ينهك نفسه في العمل محاول ان ينسها….ولكن هي قد سكنت بداخله…قد يتعجب البعض منه لانه احبها بسرعه
ولكن هو ليس المحكم في قلبه
-اتفضل
-شكرا….اعملي قهوه
-حضرتك مش هتروح
-لاء….هفضل هنا شويه كمان ….روحي انتي عشان الوقت هيأخر
-لاء هفضل معاك
ابتسم لها وهي خرجت وذهبت لتعد له القهوه وهي سعيده
____________
-كده اشترنا كل حاجه. ..في حاجه نقصه
-لاء
-ضوء ….بما اننا هنفضل مع بعض فتره طويله خلنا نبأدء صفحه جديده
مد يده ليصفحها…نظرت له قليل …ولكن مدت له يدها
-ماشي
-يلا هنروح
-لاء….في حته عيز اروح عندها
-فين
___________
-حرام علكي غبلتني معاكي
-كل الي في المحل مش عجبني
-كده الشقه عمرها ما هجهز
-يعني اجيب حاجه مش عجباني وارجع اغيرها
-احنا دخلنا المحلات كلها ومفيش اي حاجه لفته نظرك
-لاء ويلا بينا…لسه في محلات هناك
-يخرب بيت الي عاوز يتجوز
-يتقول حاجه يا علي
-يقول يلا نروح نشوف المحل
____________
-ض..ضوء
-جيت اسلم علكي قبل ما امشي
-م مشيه
-ايوه….بس يوم ما ارجع انتي وابنك هتدمروا
-ابني ملهوش علاقه بحاجه…انا السبب في كل حاجه هو ملهوش ذنب
-وانا بردوا ما كنش ليا ذنب اعيش من غير ابويا اومي…..بسبب جشعك احنا وصلنا لهنا…..فا افرحي بي حبه الايام دي لاني لما اجي تاني هتكون نهايتك
قالت ذالك وخرجت
-ربنا يعديها على خير
____________
-كده كلوه تمام
-ايوه…خدي الملف وحطيه مكانه
-تمام
-يلا اوصلك في طريقي
-ماشي. ..هجيب شنطتي
خرجت من المكتب لتحضر حقيبتها ثم غادروا
-الشعل الايام الجايه هيبقي صعب
-ان شاء الله هتعدي على خير
-اسلام بيه
-قوليلي اسلام بس
-ماشي….اسلام…بكره عيد ميلادي وهنعمل حفله وعيزاك تجي
-اممم معرفض ولله وريا شغل كتير لازم اخلصه
-هبقي اسعدك فيه….بس انا عيزاك تجي
-خلاص هشوف كده
-ماشي…هستناك
بعد مده
-يلا سلام
-باااي
نزلت وهو عاد الي منزله ليتفاجئ بي وابته جلسه شارده
-ماما….مالك….انتي لسه صاحيه ليه في حاجه حصله
-هاا…مفيش..مفيش…احطلك العشاء
-لاء انا هطلع انام
-ماشي
_________________________________
بعد ثلاث سنوات…..حدثة فيها بعض الأمور
تزوج علي من قمر واسم شركه وائل رجع السوق بسرعه كبيره جدا ضوء قدرت ترجع اسم الشركه تاني …..اسلام لسه حبها في قلبه….بس بيحاول يخرجها من تفكيره….وفاء زاد خوفها بعد ما اسم ضوء وائل بقي علي كل لسان
وفي يوم جديد…..في المطار
-اااااه الواحد وجشته مصر
-اممم انا كانت عجباني العيشه بره
-ههههه …طيب يلا بابا مستنينا
-لاء هنروح مشوار صغير
-فين
-تعالي بس
-علي فكره انا الي هسوق
-نينيني…هتزلني بقي ولا ايه -طب خلاص يلا
__________
-سلوووم
-يبت ندني اسلام عادي…ايه سلوم دي
-اممم انا عيزه ادلعك
-طب ماشي
-طب يلا عنروح نختار الحجات
-ماشي
_________
-اااه يا علي…اه منك….عليييي
-ها…في ايه…سبني انام
-قوم…قوم انجز الباب بيخبط
-قومي افتحي
-ولله…قوم..قووم انا حامل مفروض تراعني ولا انت معدتش بتحبني
-لاء مين قال
-قوم بس افتح الواقف زمانه زهق
-حاضر
قام فتح ليتفاجئ بي….
____________
-انا جيت تاني….والمره دي هاخد حققم….ا انتم وحشتوني اوي…انا فعلا تعبت اوي يا ماما…ليه ما خدتونيش معاكم ….بس وعد مني ان السبب في ده …هيموت
وضعت الزهور علي القبرين
-ربنا يرحمهم
-يارب…يلا نمشي
-يلا….بس ايه رايك نتغدا في مطعم قبل مانروح
-وعمي
-يا ستي هنقوله اي حاجه
-خلاص ماشي
_____________
-امم…عجبك الأكل
-حلو
-مالك
-مفيش…عيزه ارتاح بس من السفر
-اه صحيح انتي نقلتي شغلك هنا تاني ليه
-عشان مش عجبني الشغل بره
-براحتك …في النهايه ده شغلك
-هادي
-اممم
-شكرا ليك…وقفت جنبي
-مش احنا اصحاب
-اه
-والصحاب مفيش شكرا ما بنهم
-ماشي…..يلا انا شبعت
-اوك
خرجوا
-ااه..شكلي نسيت شنطي..روح انت للعربيه هجبها واجي
-ماشي..ما تتأخريش
_________
-انا جوعت يا سلوم
-خلاص تعالي ناكل وبعد كده نكمل لف
-اوك
وهما لسه هيدخوا المطعم لقها خارجه
-ضوء
قلها اسلام بشوق من رؤيتها….كانت ستغادر ليمسك يدها…وينظر لها بتعخب لقد تغيرت كانت تردتي بنطال جينز وترفع شعرها وترتدي جاكت اسود….لم تعد تلك الفتاه التي عرفها
-ضوء ا…
-سيب ايدي
-انتي كنتي فين كل ده
-اظن ده ميخصكش…سبب ايدي من فضلك
سحبت ضوء يدها
-انا حذرتك من لمسي
-انتي كنتي فين
نظرت له ولي دلال التي معه…لتشعر بي شئ في قلبها ولكنها تجاهلته
-خليك في حالك
كانت ستغتد لكن أمسكت ديها دلال
-استني يا ضوء….بما اننا قلبناكي فا انا حابه اعزمك
-تعزمني..؟؟
-اه …مش كنا صحاب…انا هعزمك
امسكت دلال زراع اسلام واحتضنه
-هعزملك علي فرحي انا واسلام
نظرت لهوا بشده ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى