روايات

رواية منقذتي البريئه الفصل السادس 6 بقلم ندى مصطفى

رواية منقذتي البريئه الفصل السادس 6 بقلم ندى مصطفى

رواية منقذتي البريئه البارت السادس

رواية منقذتي البريئه الجزء السادس

رواية منقذتي البريئه
رواية منقذتي البريئه

رواية منقذتي البريئه الحلقة السادسة

* فى اليوم التانى *
ملك بتحايل = ونبى ياعم فتحي توافج ده جدع زين وزيه زى رجالة ابويه بظبت وعلى ضمنتى والله
اتنهد عم فتحي بقلق من شيلت مسؤوليه الشاب ده فقالت دنيا بمسعده = يله بجا يا راجل يا طيب احنا وجعين فى عرضك معجله هتكسف انتى ولايه زيينه فى اول طلب نطلبه منك اجده
عم فتحى بتفكير = خلاص يا بنات والله م كسفكم ابعدهولى وهشغله معايه تون لو زين بحج هيكون من رچلتى ودراعى اليمين
سعدو ملك و دنيا كثيرن وقالو سوين = موجود
عم فتحى بتعجب = اجده طب فييين عاد
بصد ملك خلفها ببتسامه ليظهر بركات من خلف احد الاشجار بأحراج وهوا مردتى جلباب واسع مع وجهو المليأ بلجروح البصيده ولحيتو الخفيفه ورغم كل هذا كان يمتلك وسامل لا شكل فتقضم منهم واول مشافه عم فتحى حس كئن ابنه الراحل يدخل عليه فبركات يشبهو فى وسمته و حرجه و ريحه الطيبه الذى تسبقو فقالت ملك ببتسامه = اهو بركات يا عم فتحى

 

عم فتحى ببتسامة رضا = خلاص يا بنتى بركات من الحظاتى هيبجا دراعى اليمين ويارب تكون اد الثقه يبنى
بركات بسعاده وراحه لعم فتحى = الايام هتسبدلك يا راجل يا طيب
طبطب عم فتحى على كتف بركات وقال بحنان = ونا واثق من ده يبنى ويارب يعضرك فى اهلك جريب جدن
بركات ببتسامه خفيفه = ياااااارب ياعم فتحى
لم تعرف لماذا شعرت ملك بضيق داخلها من فكرت ان ممكن يأتى يوم ولا طراه مجددن ففاقت من سرحنها على صوت عم فتحى يقول = يله بجا يا بنات على ضركم ونا بعد الشغل هوصل بركات لحد ميحفظ المكان اهنه
ملك ببتسامة شكر = تسلم يا عم فتى على كل حاچه
عم فتحى = العفو يا بنتى ده وجبى غير ان خير ابوكى مغرجنى يله مشو بجا عوزين نشوف عاد مصلحنا
ملك بضحك = ههههههه حاضر سلام
دنيا بمرح = سلام يا راجل يا سكره
وسبده ومشد فقتربت ملك من بركات وقالت بهدوء = خد بالك من نفسك ولو عزت اى حاجة اطلبها من عم فتحى انا معرفاه كال حاجه ليكون جنبك

 

بركات بشكر وبتسامه ساحره = شكرآ يا اجمل ملاك دخل حياتى يا منقظتى البريئه
احمرر وجه ملك خجلآ بشده وبتسمدله بكسوف ورحلت وعيون بركات متعلقه بيها لحد مخدفت عن عيونه فجه عم فتحى من خلفه وقال بخبث = بنت حلال ملك دى صوح
بركات بدون وعى = اوى ، أااا لولاها مكان زمانى عايش كتر خرها بنت الناس الطيبين
عم فتحى = ماااشى يله بجا نجلك هتعمل ايه بظبت
بركات =معاك يا عم فتحى
* اما نرجع لملك و دنيا *
ذهبو للمنزل وقبل ان تطلع دنيا لمحد غيث من بعيد وهوا يشاور لها بلقضوم فشورتلن بحاضر وقالت لدنيا برتباك = أاا م ملك اناا هروح اشوف البت نهلا اصل كانت مرضانه شويه ومش هعوج
ملك بهدوء = ماشى وجللها ملك بتجلك سلمتك
دنيا بندم انها بتكزب على اختها = حاضر

 

طلعت ملك وذهبت دنيا فتجاه غيث بس مرحدلوش ومشد من امامه بتجاهل و زعل بخطواط سريعه فجره خلفها غيث بمحولت ارضئها وهوا يقول = دنيا بت يا دنيا استنى عاد والله مجصدى اسيبك كل ده يا دنيا أجفى و سمعينى عاد دنيا
وقفت دنيا وقالت بعتاب = نعم ايه لسه فاكر ان ليك جموسه اسمها دنيا دلوجتى
غيث بمرح رغم حزنه وقف اممها ووضع يديه على خديها وهوا يقول= لا يا جلبى انتى مش جموسه انتى بقره هههه
دنيا بغيظ = بجا اجده طب بعيد عنى بدل مزعج ولم عليك الخلج ونتا عارفنى مجنونه وعملها
غيث بضحك على طفلتو المجنونه = هههههههه ويرضيكى عاد يا جلبى
دنيا بزعل وعتاب = منتا رضاك تسبنى كل ده من غير مشوفك ايه للدرجاتى موحشتكش يا غيث
غيث بوجع = سدجينى كان غصب عنى والله متعرفيش عاد ايه حوصل معايه فى الاسبوعين دول
دنيا بقلق = ايه مالك يا جلبى ايه حوصل
غيث بتعب جلس على صخره علأرض وجلست دنيا جانبه فقال = هحكيلك بس بعدين دلوجتى خليكى معايه شويه لأنك وحشتينى جوى
دنيا ببتسامة عشق ضمت زراعه وقالت = حاضر يا جلبى انا معاك اهه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* لحظه نعرف على ابطلنا بدقه
1 = عزيز المنشاوى كبير البلد وعمدتها

 

=حسنيه عوض زوجته ست بيت اصيله وتحب اولدها كثيرن و امرأه حنونه
=عامر المنشاوى الابن الاكبر لعزيز المنشاوى عنده ٢٨ سنه بشمهندس كبير فى القاهره درس فى الخارج ولا يجلس كتير الصعيد متزوج نوال بنت عمه عن حب
=عليا المنشاوى تؤمت عامر عندها ٢٨ سنه هيا ايضآ مهندسه ولكنها لم تعمل شئ بتعلمها وكل حيتها فلبيت بعد مامنعت من السفر للخارج لتعمل مثل عامر وكل حلمها انها تتزوج من صالح ابن عمتها لان كان هوا حب طفولتها ولا طراه مثل ما يراه الكل مستهدر و بتاع بنات
=اسد المنشاوى الابن الاخير لعزيز المنشاوى عنده ٢٧ سنه يعمل مع والده فى الغيط يعضبر زراعه اليمين لا يعتقت بلحب ويرا النساء سوا خدم ينفزون مطالب الرجل بدون كلام حده
( انا = عنصورى اوى الجدع ده 🤣)
2 = هنيه رجب زوجت اخو عزيز المتوفى امرأه شريره وحقوده كل ما تسعا إليه ان تملك هيا واولدها املاك عزيز المنشاوى وتعمل فى السر فى تجارت المخدرات
= صالح شاكر الابن الاكبر لهنيه ورغم انه البكرى ولكنو شاب مستهدر لا يتحمل مسؤوليه عنده ٢٩ سنه ويساعد امه واخته فى تجارت المخدرات و برغم انه كل ليله مع فتاه شكل ولكنو لديه عشق واحد بس وهيا عليا عشقه منز الطفوله وكل احلامه انه يتزوجها ولاكن فى الوقت المناسب ولكنو يبقا امامها عكس طبعتو وعكس اخلاقه حد كائنهو طفل امام امه الذى يحبها ويخاف ان يخصرها ولديه مرحه فى حياته يريد انهئها وهنعرف ايه فى الاحداث القاضمه

 

= نوال شاكر بنتها التنيه ومثلها مثل امها تعشق الاموال بشده عندها ٢٥ سنه و هيا ايضآ زوجت عامر فبعد مخطاطات عده اسضتاعت ان تجعله يحبها ويتزوجها برغم كرهها له
= غيث شاكر الابن التالت لهنيه ولكنو عكسهم تمامن وبلرغم انه اصغر من اواته ولكن بشخصيته وغضبه مربى الهلع فى قلوب هنيهو نوال و صالح عنده ٢٤ سنه يدرس فى البكرريه ويعمل درسات عوليا ويحلم ان يكون دكتور قلب ليساعد امراض القلب ومزال حزين على والده الذى تركه ومات بأزمه قلبيه يحب دنيا كثيرن من وهيا طفله ومن حين لقاها تلعب امام منزلهم وهوا يحبها كثيرن واصبحت تملكه تمامن
= هند الابنه الاخيره لهنيه تدرس فى فنون زخرفيه تحب الرسم كتير فتاه جميله بملامح طفوليه بعيون خضر وسعين بجسد نحيف وقصيره قليل هههه عندها ٢٠ سنه تحب اسد من صغرها ولا تظهر له مشعرها برغم تعملو معها ببرود دومن ومعملده الذى تجعلها تخاف منه ولكنها لم تدخيل حيتها بدونه وهذا الذى يألمها بشده
3 = وليد الجحر جوز ام ملك و دنيا راجل قاسى ضماع كل ما يرغب به ان يكسر عين البنات بأى طريقه ويرغب بهم بكل كزاره
= ملك بركات فتاه طيبه ورقيقه وتحب اختها بشده عندها ٢٢ سنه تعلمت لحد تلته اعدادى وبرغم شضرتها ولاكن جبرها وليد على ترك درستها يا هيا يا دنيا فضحد بتعلمها لاجل اختها
الوحيده تتحمل جوز امها بلعفيه لاجل لا يرميها هيا واختها فشارع لانه يملك المنزل معئن هذا المنزل ولأرض حقهم هما ورثهم من المرحوم والدهم ولاكن النصيب
=دنيا بركات اخت دنيا الاخيره لا تعرف فى دنيتها سوا ملك و غيث فى اخر سنه من ثانوى عام تحلم ان تكون محاميه مشهوره وهذا حلمها وحلم احببهت تكره جوز امها كتير ولاكن وجود غيث فى حيتها مطمنها عندها ١٩ سنه فتاه مرحه اوى وتحب الحياه كثيرن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* اما فى قصر عزيز المنشاوى *
كانت عليا تمشى فى بهو القصر بحزن شديد ولكنها مرتاحا قليل لانها تشعر بتؤمها كويس فنده عليها صالح قائلآ = عليا عليا كيفك دلوجتى
عليا بحزن = زينه شويه برغم ان لسه عامر مخدفى بس حسه انه لسه عايش انا حسه بنبض جلبه حسه بنفسه اكيد كل ده مش وهم
صالح بتوتر ووجع على حال معشقتو وهوا السبب فى هى الحاله فقال = اهدى بجا يا حببتى ونشاء الله هيرجع بسلامه
بصدله عليا بصدمه وقالت = حببتك

 

صالح برتباك اممها هيا و بس = اييييوه حببتى وزى زى اختى عاد ههههه
عليا بحزن داخلها = اه زين طب عن ازنك راحه اطمن على امى
صالح وهوا يلعن نفسه = ماشى
سبده عليا و مشد فقال صالح لنفسه بغيظ = غبى ايه جرارك يا صالح هيا اول مره تجلها اشمعنا دى اللى بتبجا بلحاله دى جدمها عاد افففف
ليصدع رنين هاتفه فرد بضيق = نعمين عوزه ايه الدقيقه دى عاد منى
المتصل = عوزاك حالآ فى مكنا الجديم والله لو مجييد يا صالح لاجى انا وفضحك جدام حببت الجلب ولعيله كليتها هاااا جاى
صالح بغضب مكتوم = مااااشى جاى اجفلى حرمه هم
اغلق المتصل ماعو وجه يمشى لقا هنيه فى وشه فقال بفزع = ايه يمه فيه ايه عاد
هنيه بصرامه = بتكلم مين يا ابن بطنى ومعصبك اجده
صالح بضيق = ميخصكيش يمه جوليلى عوزه ايه لانى ورايه مشوار اهم من الوجفه دى

 

هنيه بغضب = اجفل جوفك ده وخد بالك انك بتكلم امك يواد فاهم ولا عاوز حسنيه تجول انى معرفتش اربى عيالى
ضحك صالح بسخريه وقال = ههه كلالى يهمك بس انك تكونى احسن من العمه حسنيه بس هه ولا بلاش جوليلى عوزه ايه يمه
هنيه بشر = عوزه بت حبله فى الشهر الخامس وتكون مجدوعه من شجره كمان بأسرع وجت اختك المفرود دخله على السادس ولحد دلجتى ملجناش حد واصل
صالح بملل = ونا مالى بجا متدبنو عيل وخلاص وبعدين مين الى اساسن هضحى بولدها اجده بكل سهوله يمه
هنيه = ملكش فيه ضور وخلاص يا صالح مااشى عاد
صالح بغيظ = ماشى يمه سلام
وسبها ومشا بغيظ شديد وهنيه متبعا خروجه بغضب شديد
* اما فى غرفت اسد *
كان اسد نايم بتعب من الضتوير ليل ونهار على اخوه وهوا عارى الصدر ففجأه انفتح الباب وووووووو…..؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذتي البريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى