رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل السادس 6 بقلم دينا النجاشي
رواية منزل تجمع به الأحبة الجزء السادس
رواية منزل تجمع به الأحبة البارت السادس
رواية منزل تجمع به الأحبة الحلقة السادسة
وبعد عدت ايام قام اسر بالاتصال علي سليم وبنبره عاديه ايه الاخبار معاك لقيت المحامي ؟
سليم بنبرة حماس قابلته ولقيت كل الي انا محتاجه
اسر بابتسامه لـ فرحته ربنا يعدي الموضوع علي خير ياصحبي
سليم بابتسامه اللهم امين يا شق
اسر بهدوء هسيبك انا ترتاح سلام
_عند سليم_
عندما انتهي من مكالمته اتي برقمها وظل ينظر اليه واتخذ قراره بأنه سيقوم بالاتصال بها فهو قد اشتاق اليها بشده وقام بالاتصال وعندما استمع لصوتها ابتسم
سليم بحب قطتي اخبارها عامله ايه !؟
حور وقد كسا وجهها اللون الاحمر لكن تماسكت اممممم وانت لسه فاكر تسأل عنها طيب والله فيك الخير
سليم حقك عليا ياحوريه بس في شوية حاجات بعملها هما اللي لبخاني اليومين دول
حور بابتسامه اخبار الدنيا هناك ايه مرتاح وبتنام كويس ؟
سليم بخبث لا ياقلبي مش بنام في حوريه شاغله بالي وبتخليني مش ببطل تفكير فيها
“”حور وقد ربط لسانها ولم تستطع قول كلمه “”
سليم وقد فهم حالها مالك ياقلبي سكتي ليه !؟
حور بتوتر ايوه يابابا انا جايه سلام خد بالك من نفسك هبقي اكلمك بعدين واغلقت الهاتف فنفجر سليم من الضحك عليها
_اما عند اسر_
“”كان يتجول في الشارع فلاحظ تالين تمشي وهي وحيده فظل يراقبها الي ان لاحظ مدايقة شاب لها فأوقف السياره وذهب باتجاهها””
اسر وهو يوجه كلامه لشاب خير يازباله في حاجه !
الشاب بتوتر من الواقف امامه احم معلش فكرتها محتاجه حاجه وفر من امامه
.
اسر وهو يوجه كلامه لتلك الواقفة امامه بتعملي ايه هنا؟ وايه اللي ممشيكي لوحدك ؟
تالين بنظره بارده اظن ملكش دعوه
اسر محاولا السيطرة علي غضبه تعالي معايا هوصلك البيت
تالين بسخريه وانا اطلع معاك بصفتك ايه هتكون فيك ايه يميزك عن اللي كان واقف الوقتي إللي انا شيفاه انكوا نفس الصفه
“”اسر وقد احمرت عيناه وضغط علي يده بغضب.”” ماشي يا تالين مش هتشوفي وشي دا اللي لو كنت مجبور اني اظهر قدامك وكلامك دا مش هسامحك عليه ابدا عايزك تحطي الكلام دا حلقه في ودنك مش انا اللي اتشبه بشوية الوس*خين دول فاهمه ومش انتي الي تقوليلي الكلمتين دول ، ومن دلوقتي مبقاش ليكي اي لازمه عندي وزي ماحبيتك من النهارده هكرهك وهكرهك لدرجة مش هبقي طايق اشوف وشك تاني
“”قام برمي الكلام ومع كل كلمه كانت تقطعها من الداخل فحزنها منه جعلها لا تعرف ما تقوله فهي تعشقه بجنون ورأت أمرأه اخري بحضنه اوجعها ظلت تستمع لكلماته وهيا تبكي الي ان فقدت الوعي….””
وبعد عدت ساعات استيقظت نظرت بجانبها رأته مغمض عيناه وبصوت يكاد ان يكون مسموع اسر…!!!!!!
فتح عيونه بخوف انتي كويسه في حاجه وجعاكي لم تحتمل تالين أكثر ورتمت في حضنه وببكاء يكشف عن كل ما بها انا اسفه حقك عليا حقك عليا متزعلش مني انا لما شوفت البنت دي وهيا في حضنك معرفتش اسيطر علي نفسي انت اول واحد احبه في حياتي وحبيتك بكل ماعندي عشان كده اتكسرت اوي ومبقتش عارفه بقول ايه واللي كسرني اكتر ان اللي بحبهم كلهم بيسيبوني ويمشو
“”فرفعت وجهها وعيونها مملؤه بالدموع””
ونظرت اليه ماما وبابا سابوني في يوم واحد وسليم سابني، وبعد و قعد في مكان لوحده ولما قبلتك وحبيتك قلت انك هتعوضني لقيت واحده تانيه في حضنك مقدرتش يااسر مقدرتش
اسر وهو يضمها اليه خلاص اهدي ياحيببتي اهدي حقك عليا انا كان لازم افهمك بس انا سبتك تفكري في كام حاجه وحاجه والكلام اللي قلته كان صعب .
فنظرت اليه تالين وببرائة هو يعشقها بها يعني انت مش زعلان مني ؟
اسر بحب لا ياحببتي مش زعلان قومي يلاه
الوقتي جدتك هتموت من الخوف عليكي
__عند سليم_
“” كان يجلس ومعه محامي الشركة “”
سليم بنبره جاده كده كل حاجه موجوده وكدا اثبتنا تزوير الورق وبشهادة المحامي التاني
المحامي بغيظ الغبي شوية الفلوس وقعوه
إحمد ربنا ان الورق الاصلاني معايا
وبعد عدت ايام ذهب اسر ليجلب سليم من المطار وفي الطريق ذهب سليم وقام بتقديم بلاغ تزوير
وبعدها غادروا للمنزل وتركه اسر ليرتاح قليلا
دخل سليم الغرفة و قام سليم بالاتصال علي تالين
الو ايوه ياحيببتي عامله ايه انا بخير جيت النهارده تعالي عشان وحشتيني اووي هستناكي
، ياقلبي وبعد الفروغ من مكالمته قام بتغير ملابسه والتسطح علي فراشه وبعد اخذ قيلولة قام بأخذ شور وعند خروجه وجد تالين تجلس تنتظره وعندما رآته ذهبت اليه وقامت بحضنه فهي قد اشتاقت اليه.
تالين بدموع وحشتني اوي ياسليم
سليم بابتسامه بردوا هتعيطي مش هتتغيري ابدا ووحشتك ايه دا اسبوع اللي اتأخرته
تالين وهيا تضمه اكثر حتي لو يوم بتوحشني فيه اكنه عدا شهر مابالك من اسبوع..
فقام سليم بضمها اليه بحب وانتي وحشتيني ياروح قلبي من جوا وحشتيني اوي كنت عاوز انزل بأي طريقه.. بس ان شاء الله هانت وهنرجع وهنبقي احسن من الاول = ان شاء الله
وبعدها بدقيقه قام اسر بدخول.. اوبا ايه الاحراج ده
سليم بابتسامه تعالى يااسر فجلسوا مع بعض ولم ترفع تالين انظارها من عليه فهي قد اشتاقت اليه كثيرا فمن المره الاخيرة في المستشفي لم تراه
سليم وهو يوجه كلامه لأسر الشغل تعبك اليومين دول؟
اسر بابتسامه متخفش صاحبك كان قدها
سليم بنبرة شكر سمعت عن اللي عملته في الشركة واسهم الشركة في الاسبوع دا ارتفعت جدا
اسر وهو ينفض بعض الأتربة المزيفة من علي سيابه ادعيلي
سليم بضحك بس شكل شيري عملتها معاك؟
وعندما استمعت تالين لهذا اهتمت بالاستماع بما يقوله سليم كانت تغلي لمعرف من هيا شيري وماذا فعلت معه لأسر
اسر وهو يلوي فمه هي عملتها معاك قبل كده ؟
سليم يااه كام مره بس مكنتش فايق اطردها زي ماانت عملت
اسر وانت عرفت منين اني طردتها ؟
سليم اتصلت عليا وفضلت تعيط وتقولي ارجوك سليم بيه خالي اسر بيه يرجعني انا مش قصدي ااقع في حضنه انا اتكعبلت وعندما انها سليم كلامه ظل يضحك اتكعبلت ووقعت في حضنك ياروحي بس ان جيت للحق البت صاروخ
“”وعندما انهي الكلمه “”
رأي حور امامه احم قصدي يعني عاوزه صاروخ ينفج*ر في وشها لوله اللغبطه اللي كنت فيها الايام دول كنت طردتها من يومها
سليم وهو يوجه كلام لحور تعالي ياحور واقفه عندك ليه ؟
اما تالين فكانت في مكان أخر فهي حكمت عليه دون ان تستمع وأسمعته كلمات قاسيه فامتلأت عيونها بلبدموع واعتذرت من شقيقها
حاولت كبت دموعها وتحدثة بنبرة هادئة سليم انا هروح الوقتي وهجيلك علي بكره.ان شاءلله
سليم باستغراب ليه ياحببتي في حاجه !؟
تلين وهيا تحاول رسم ابتسامه مفيش ياحبيبي افتكرت ان في بنات جليين يذروني النهارده وانا نسيت.. هاجي انا وجدتك بكره سلام
فقام سليم بتقبيلها في احدي خديها وغادرت فذهبت حور لتوصيلها للخارج وبعدها ذهبت الي غرفتها وظل سليم ينظر للباب ينتظرها تدخل فهو اشتاق اليها بشده لكنها لم تأتي وعلم انها تشعر بالغيرة
اما اسر فكان يعلم سبب مغادرة تلين بسرعه وحجتها بوجود اصدقائها فتنهد بحزن
اسر وهو يوجه كلامه لسليم انا قلت لبابا يأجل خروجنا من البيت شويه لأني عارف ان طول ماحنا موجدين عمك مش هيكتشف مكانك وتبقي مختفي عن الانظار
سليم بشكر تسلم ياصحبي مش عارف من غيرك كنت عملت ايه؟
اسر بابتسامه مفيش شكر ما بيتا احنا اخوات هسيبك انا ترتاح شويه .
“” وغادر المكان””
_وبعد رحيل__
اسر قام سليم بالاتصال علي حور وبعد عدت دقائق قامت بالرد عليه
سليم بابتسامه يعني والا قولتيلي حمدلله علي السلامة ولا عبرتيني؟
حور بغيظ وانت عاوزني اعبرك ليه ؟ماكفايه عليك الصروخ!!!
سليم بضحك وهيا حوريتي غيرانه والا ايه ؟
حور وهي تحول السيطره علي اعصابها وهغير ليه دانت بتفكر لبعيد سلام وابقي سلملي على الصتروخ واغلقت الهاتف
سليم بابتسامه ماشي ياحور
وبعد ايام فعل سليم كل ما يقدر عليه لإسراع الإجراءات وبعد عدت ايام استدعت المحكمة شهاب الحديدي عم أسر
ـــــــــــــ في الشركة الخاصة بوالد أسر __
كان يجلس في مكتبه يصرخ يكسر في كل شيء يعني ايه المحكمة تستدعيني ازاي ورحمة امي لاوريك ي سليم هعرفك وبصوت عالي ابعتوا هتولي محامي الزفت شوفولي هو فين بسرعه
وبعد عدت ساعات هجمت افراد الشرطه علي منزل شهاب الحديدي بعد البلاغ بوجود ممنوعات مخبأه في منزله والتجارة فيها وبعد الامساك بكل الممنوعات الموجودة في المنزل اتجهوا الي الشركة وقاموا بالقبض عليه تحت انظار الجميع والكثير من الصحافة..
وفي اليوم التالي ذهب سليم للمحكمة وعندها رأي عمه وبعض من افراد الشرطة يقومون بجره فوقف امامه وبنظرة سخريه وبصوت كالفحيح انا هعرفك ازاي تلعب مع الاكبر منك هه ياعمي ودخل كل منهم قاعة المحكمة وقدمت كل الاوراق التي تدل علي صدق صاحبها او خيانة الاخر وبعد عدة دقائق دخل المحامي المسؤول عن الاوراق الأصلية للشركة وعندما رآه عمه لأسر اصفر وجهه توجه المحامي للقاضي وبمهنيه سيادت القاضي دا الورق الاصلي وبتاريخ القديم قبل ما كل حاجه تتحرف ويقوم شهاب الحديدي برشوة موظف الشهر العقاري ودي تبقي قضية رشوه وتزوير وكمان المدعي سليم ادهم الحديدي ينكر تنازله علي الاوراق
القاضي بمهنيه في حاجه تانيه؟
المحامي نعم سيدي القاضي
وقاموا باستدعاء المحامي الاخر وعندما رآه المدعو شهاب وهو في القفص لم يتحمل الصدمة فوقع علي الارض فلم تتحمل قدمه ان تحمله بعد صدمته
المحامي سيادة القاضي دا المحامي التاني بالشركة فوجه كلامه للمحامي الذي امامه… تقدر تقول للقاضي كل اللي عندك وعندما قام بحلف اليمين قص علي القاضي كل شيء وبعد أول تأجيل للقضية دخل القاضي الي المحكمة
_””القاضي””_ بمهنيه __
حكمت المحكمه حضوريا علي المتهم شهاب جمال الحديدي بالحبس المؤبد لتزويره في اوراق ملكيه وقيامه برشوه واحداث ضجه والتجارة في الممنوعات رفعت الجلسة
فابتسم سليم بانتصار ونظر بجانبه وعندما رأي مظهره لشهاب الحديدي اطفئ النار الموجودة بقلبه
اسر بابتسامه مبروك ياصحبي؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منزل تجمع به الأحبة)