روايات

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل الرابع 4 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل الرابع 4 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الجزء الرابع

رواية منزل تجمع به الأحبة البارت الرابع

رواية منزل تجمع به الأحبة الحلقة الرابعة

“وبينما كانوا يتحدثون دخلت حور ”
ياماما انتي فين هربتي من البيت ولا ايه مكنش العشم ياحاجه ؟
الام بقلة حيله انا هنا ياأخرة صبري تعالي
حور ايه دا احنا عندنا ضيوف مزز ؟
“”فابتسمت تالين علي كلامها “”
حور وهيا تقوم بالسلام علي تالين
ايه ياماما مين معيط المزه كده ؟حسن الضيافه بتعكم وحش ياست الكل .
تالين بضحك بالعكس مامتك ست محترمه جدا ربنا يباركلك فيها
حور بابتسامه تسلمي ياحيببتي اسر حكالي علي اللي حصل متزعليش نفسك الانسان ياما هيقابل بس عايزين نثق دايما بتدابير ربنا وان شاء الله هنكون في احسن حال
تالين بابتسامه ونعمه بالله
وقفت حور مره واحده قومي معايا هفرجك علي الجنينه بتاعتنا هي مبقتش بتاعتنا بس ان شاء الله في البيت الجديد هعمل احسن منها ، فقامت تالين وذهبت معها الي الخارج وعند خروجهم لاحظهم سليم وعندما دقق النظر .
سليم عبستغراب تالين انتي جيتي هنا ازاي؟

 

فنظرت تالين ورأها فمتلأت عيونها بالدموع وارتمت في حضن شقيقها…. سليم بخوف مالك ياحيببتي؟ وعندما نظر الي وجهها ارعبه حالها في ايه؟ وعيونك ملها مورمه ليه ا؟تكلمي حد عملك حاجه؟
“”فقصت له ماحصل وكان كل ذلك امام انظار حور كانت حزينه لا تعرف لما احزنها كونه يعرف فتاه اخري لما تشعر بالغيرة فهي المره الاولى التي تشعر بهذا الشعور وعندما كانت تفكر استمعت لصوت اسر وهو يقول حصل خير ان شاء الله المهم انها بخير “”
سليم بابتسامه انا مش عارف ااقولك ايه بجد!؟
بشكرك علي وقفتك مع اختي
اسر بابتسامه مفيش داعي حد غيري اكيد كان عمل كده
عندما استمعت حور لقول سليم عن تلين شقيقته امتلأ وجهها بابتسامه فرحه
اخذ سليم يضم شقيقته ويقبلها حقك عليا ياروح قلبي انا اسف اني سيبتك انتي وستي لوحدكو حقك عليا .
تالين بابتسامه انا مش زعلانه منك ياحبيبي انا عارفه انك مش فاضي الأيام دي.
سحبها سليم في حضنه وبحزن حتي لو مش فاضي او حتي اي اللي بعمله انتم اغلي ماعندي
حاول اسر ان يغير الجو حور خدي تالين وفرجيها علي الحديقة
حور بموافقة حاضر تعالي ياتالين
“”وعندما غادرو المكان كان سليم يجلس ويتأكل من الحزن “”

 

اسر بهدوء سيبها شويه حور هترجعها احسن من الاول ، بس اللي عايز افهمه انت ازاي تسيب اختك هي وجدتك لوحدهم وجاي هنا حتي لو الحراسة بتحرسهم من كل مكان
سليم بتنهيده تدل عن كل ما يمر به حبيت اكون مخفي الأيام دي عن اي حد لدرجة اني بباشر شغلي كله من علي جهاز الاب ولو في حاجه مهمه بروح الشركة وانا بعيد عن الانظار
اسر باستغراب وليه كل دا ليه تستخبي وليه تبعد عن اهلك ؟
“”نظر سليم اليه وقرر ان يحكي له كل شئ فهو يرتاح اليه ووقفته مع شقيقته تدل علي تربيته فقص له كل شئ””
اسر بصدمه هو في حد كده ؛ انت عمك دا مش بني ادم ده شيطان حلال قتـ*له !
سليم بابتسامه لا تتعدا شفتيه انا اللي هعمله فيه هخليه لايطول موت ولا يطول دنيا
اسر ببتسامه انا سمعت عن سليم ادهم وسمعت عن اللي يتحداه لكن مسمعتش عن اللي بيخونه !!!!!!
سليم بتفكير قريب اوي هتعرف هيحصله ايه !
“”وبعد مده قامت والدة اسر بإخراج طعام العشاء في الحديقه وعندما كانو يتناولون العشاء كانت تالين تضحك هيا وحور “”
الام بابتسامه شكلكو قربتو من بعض اوي ؟
تالين ببتسامه انا اعرف حور من زمان
حور بستغراب احنا اتقابلنا قبل كده
تالين بابتسامه احنا في نفس الكليه مع بعض بس معرفتش اقرب ونتصاحب لاني روحت ايام معدوده وبعدها حصل ظروف خلتني اخدتها منازل
حور انا بقول برضو والا مره شوفتك

 

تالين بضحك المرة اللي شفتك فيها يوم ماخليتي الدكتور يسيب القاعة ويمشي
فنظر لها اسر بصدمه وسليم وهو يرفع احد حاجبيه حور بصدمه نظرت لي تالين ايه يا حجه انتي جايه تقلبي التربيزه عليا والا ايه ؟ثم نظرت لأسر والله ياأسر كان دكتور غلس وقاصدني .
اسر بسخريه لا ياشيخه وانتي عملاله ايه بقي عشان يصتقصدك؟
توترت حور ونظرت لتالين
تالين بتوتر والله ياأسر زي ماحور بتقولك كده دكتور غلس وسمعنا عنه كلام كتير وغير كده احم انت عارف انه قاصد حور بسب انك كنت السبب في افلاس شركته
اسر احم قصدك ايه مش فاهم ؟
تالين بتوتر هيا حور محكتلكش والا ايه ؟
فنظرت تالين بتجاه حور رأت الدم انسحب من وجهها
اسر بنفاذ صبر اتكلمي ياتالين في ايه؟
تالين بخوف من نبرة اسر
انا كنت ماشيه في الطرقه وكان ساعتها الدكتور استدعا حور سمعته بيقولها انه هيفضل مستقصدها الاربع سنين بسببك وعلي جث*تة لو عدت ولما سألت ليه بيعمل كده قالها لانك اخت اسر العزيزي اللي كان السبب في افلاس شركته وانك تحديته في صفقه كان داخلها وكانت وهتنقله نقله تانيه بس انت اخدتها منه ولازما يطفي ناره .
“”اسر وعيونه تشتعل مما وتر تالين اكتر .”””
اسمه ايه الدكتور دا ؟
تالين بخوف من نظراته اسمه دكتور محمود سمير

 

اسر بهدوء تمام كملو اكلكو
وبدون ان ينظر اليها فكان الخوف يرتسم علي وجهها… وانتي لكي كلام تاني معايا
كادت حور ان تبرر لكنه اوقفها بأشاره ، وعندما انهو طعامهم قامت تالين وحور بالذهاب الي الغرفة .
تالين بأسف انا اسفه اوي ياحور بس انتي غلطانه ازاي تخبي موضوع زي ده ؟
حور بحزن انا محبتش اسبب مشاكل فقلت اني مش هقول وسبتها علي ربنا
تالين بحزن ونعمه بالله
__
_في الخارج____
__ كان يجلس كلا من اسر وسليم
سليم بهدوء متشدش عليها اكيد مكنتش عايزة تسببلك مشاكل
اسر بتفهم انا عارف دا كويس بس لازما اشد عليها عشان بعدين تبقي تقولي لو حصلها حاجه بعد كده ومتخبيش
سليم باتفاق علي كلامه عندك حق وبعدها صاروا يتحدثون عن العمل
ــــــــــــــ
__في مكان اخر __
كان هناك من يشتعل من الغيظ يعني ايه مش عارفين هو فين ؟ولا سامعين عنه حاجه !؟ايه الارض اتشقت وبلعته ؟انا عارفه كويس اكيد بيخطط لخرابي….

 

احد افراد الحرس سعتك هو سايب اخته وجدتها لوحدهم
يرد بغيظ لازما اعرف هو فين ؟؟
____
عند سليم أخذ شقيقته لتوصيلها ودخل اسر البيت وعندما دخلوا ، ذهبت حور باتجاهه
حور بحزن اسر انا اسفه مقصدش ازعلك مني او اخبي عنك حاجه
اسر دون ان ينظر وخبيتي ايه الجديد!؟
حور بدموع مكنتش عاوزه اسببلك مشاكل
اسر بعصبيه وانتي مالك تسببي او متسبيش انتي ليكي بس تيجي تقوليلي افرضي كان عملك حاجه كنت هعمل ايه وقتها بس انا اللي خليتك كده انا اللي غلطان وتركها وغادر.
“”””فظلت تبكي مكانها “”””
وبعد عدت ايام قدم اسر وسليم كل منهم المشروع الخاص بهم للصفقة فكانوا الاثنين مميزين ويدل كل مشروع علي ذكاء كل واحد منهم فتغير قانون الصفقة وقبلوا بـ المشروعين واقامت الشركة فكره جديده علي المشروع الاخر
وبعدها اقام سليم واسر حفله خاصه بهم والعائلة وجاء اسر بجدته وعرفها علي الجميع اخذت ام اسر الجدة وذهبوا الي الداخل وصاروا يتحدثون.. اما عند حور فكانت تجلس حزينة وعيونه مليئة بالدموع فمنذ ذلك اليوم لم يصالحها اسر او يستمع اليها …

 

عند اسر وسليم كانوا يتحدثون فرن هاتف اسر فذهب بعيد ليقوم بالرد أما سليم فقد ذهب يتمشي في الحديقة وبينما كان يتمشي رأي حور تجلس والدموع تملأ عيونها_
__

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منزل تجمع به الأحبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى