روايات

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل الثاني 2 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل الثاني 2 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الجزء الثاني

رواية منزل تجمع به الأحبة البارت الثاني

رواية منزل تجمع به الأحبة الحلقة الثانية

الام وهيا تضرب يد علي الأخرى لا حول ولا قوة إلا بالله اكيد لسانك اللي عايز قطعه دا قاله حاجه زعلته
حور بصدمه انتي معاه والا معايا؟
الام بقلت حيلة حيله هاتي انا هوديلو الاكل
حور باستغراب هو في ايه ياجدعان هي امي ولا امه ؟
ذهبت الام لغرفت سليم وقامت بالطرق وبعد دقيقه فتح سليم الباب ونظر لتلك السيدة التي يرتسم علي وجهها الطيبة****
سليم باحترام اتفضلي ياامي خير في حاجه ؟
الام بابتسامه مفيش ياحبيبي جيت اجيبلك الاكل متزعلش من حور هي لسانها طويل شويه بس طيبه.
بابتسامه لتلك المرأة الجميلة ولا يهمك انا اللي رجعتها متتعبيش نفسك تاني انا لما اجوع هعمل لنفسي
الام بهدوء ولا تعب ولا حاجه انت زي اسر ابني خد ياحبيبي الاكل كلك لقمه وأرتاح شويه
فابتسم سليم وشكرها فهي ذكرته بوالدته وحنيتها فلأول مره يبتسم من قلبه لاحد بعد موت والديه وضع الطعام ولم يكن له اي شهيه فتسطح علي فراشه وبعد تفكير دام نصف ساعه اغمض عينه ونام ………
__
__في الصباح_
____ قام بأخذ شور وارتدا ملابسه وغادر

 

اما عند حور فكانت مازالت نائمه
الام ياحور انتي يابت كل دا نايمه قومي استغفر آلَلَهّ آلَعٌظُيَمً جبله ياولاد.
حور ياماما بس بقي سبيني انام هو كل يوم
الام بنفاذ صبر قومي يا أخرت صبري داخلين علي العصر قومي
دخل اسر وهو يضحك ايه ست البنات مش نويه تقومى ولا ايه ؟
الام بغضب دلعها ياخويا دلعها مهو دلعك دا هو اللي مخليها كده
اسر بضحك في ايه ياست الكل ماتدلع براحتها احنا عندنا كام حور يعني
فقامت حور وضمت شقيقها وقبلته في احد خديه حبيبي ياولاد وحياتك لتجيب بوسه كمان
حور بابتسامه انت عارف يا أسر ان شاء الله انا اللي هربيلك عيالك
اسر بصدمه مزيفة وانتي هتنورينا لما أخلف وتربيهم
حور بابتسامه طبعا يابني انا مش عتقاكم
اسر بحب طيب قومي يلاه
ـــــــــــــ
__في الشركة الخاصة بسليم__
____$ كان يجلس في مقعده شارد البال يفكر في……
فلاش باك ــــــــــ

 

كان يبكي بكل قهر فلأول مره يشعر بالوحدة بعد فقدان والديه في حادث اليم وعندما كان يحاول تهدأئة شقيقته جائه عمه شهاب
سليم عايزينك تمضي علي الورق دا عشان انت اللي هتبقي مسؤول عن الشركة
قام سليم بالامضاء وهو يشعر بحزن يكاد يخلع قلبه وبعد اسبوعين استعاد سليم نفسه من اجل شقيقته وذهب لمباشرة عمل والده وعندما كان ينظر في بعض الملفات اتي عمه الي المكتب ومعه بعضاً من افراد الشرطة
سليم باستغراب خير يعمي في حاجه ولا ايه
العم وهو يجلس جيت اخد حقي
سليم وهو يحاول الإستعاب حق ايه مش فاهم ؟
سحب عمه ورقه من جيبه وقال حقي الي اتنازلت عنه.. تفاجأ سليم عند استماعه الي ما يقوله عمه وعلم ان الحياه بدأت تظهر جانبها الاخر بعد رحيل والديه..
شعر سليم بغضب يحرق فتيل راسة فقام بسحب عمه من ملابسه وبنبره مرعبه تقصد ايه بكلامك ده…؟
فأوقفه الشرطي سليم باشا كل حاجه بتثبت كلام عمك والتاريخ متسجل في الشهر العقاري
فسحب الورقة و في خاطره دي امضتي بس ازاي وعندما كان يفكر تذكر امضته علي الورقه التي اعطاها له عمه فحاله لم يكن بخير ابدا واستغل عمه الامر.
سليم وقد احمرت عيناه وبصوت كالفحيح انت اللي جبته لنفسك متبقاش تندم بعدين
شعر شهاب ببرودة اطرافه فهو يعلم معني ان يتحدي سليم احد

 

نظر له سليم نظره ارعبته وغادر المكان
“”فاق سليم من شروده وهو يتوعد لعمه بدفع التمن وغادر مكتبه “””
ــــــــــــــــــــ
_في الحديقة_
كانت حور تسقي الزرع وهي شارده فرآها اسر وقام برش الماء عليه… عاااااا ياماما
حور بغضب كد يااسر تب والله ماهسيبك وظلت تجري خلفه وبيدها خرطوم الماء.
“” في ذلك الوقت كان سليم يقف يشاهدهم وهو مبتسم فهم يذكرونه بيه وبشقيقته فاق من شروده عند استماع صوت اسر””””
سليم اخبارك عامل ايه ؟
سليم بابتسامه اذيك يا اسر انا تمام الحمد لله
اسر = اخبار الصفقة الجديدة ايه ؟
سليم باستغراب وانت عرفت منين !؟
اسر بابتسامه مفيش ياسيدي الشركه اللي دلخله قصادك هي الشركه اللي بشتغل ومشارك فيها بأسهم وانا اللي ماسك المشروع فامكنش عندي معلومات عن شركتك ومن المعلومات اللي جمعتها عرفت انك صاحب الشركة
سليم يعني انت اللي ماسك المشروع ؟
اسر بابتسامه ايوه خد بالك انا مش سهل
سليم بابتسامه خلاص هنشوف
اسر بغمزه تصبح علي خير وغادر المكان وعند دخوله للمنزل حور بغضب انت بتتكلم مع البني ادم دا ليه ؟
استغرب أسر هجومها وفيها ايه لما اتكلم معاه

 

حور بغيظ بني ادم سئيل ومغرور جدا
اسر بضحك وليه كل ده…. فقصت له حور ما حصل
ضحك اسر بخفه.. تسلتهلي ماانتي اللي داخله في الواد شمال انتي عارفه اللي طلعتي فيه القطط الفطسانه دا يبقي مين ؟
حور وهي تلوي فمها مين بسلامته ؟
اسر بابتسامه دا يآستي يبقا سليم ادهم والده الله يرحمه كان اكبر رجل اعمال في مصر وسليم ليه شركته الخاصة ومن اكبر الشركات اللي موجوده الوقتي في مصر وبعد موت والده عمه اللي مسك الشغل وهوا في شغله الخاص
حور باستغراب طيب هو ليه ساب بيته وجاي يشتري هنا ؟
اسر بنفاذ صبر واحنا مالنا كل واحد حر في حياته ممكن هو بيحب الهدوء وحب يجي هنا وإحنا قاعدين بس اليومين دوال لغاية مانظبط الدنيا ونمشي…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منزل تجمع به الأحبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى