روايات

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل الثالث 3 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الفصل الثالث 3 بقلم دينا النجاشي

رواية منزل تجمع به الأحبة الجزء الثالث

رواية منزل تجمع به الأحبة البارت الثالث

رواية منزل تجمع به الأحبة الحلقة الثالثة

______ في الغرفة الخاصة لسليم ___
_____كان يجلس ويتحدث علي الهاتف… كدا ياسليم تسيبنا وتمشي
سليم بحب متزعليش منى ياقلبي بس انا مرتاح كده
=يعني ستك موحشتكش ؟
سليم بتنهيده اكيد وحشتيني ان شاءالله في اقرب وقت هجيلك بس لما اخلص اللي ورايا
جدته بحب ماشي ياحبيبي خد تالين عايزه تكلمك
تالين بدموع سليم عامل ايه !
سليم بتنهيده حاره انا بخير ياحيببتي ‘انتي عامله ايه ؟
تالين وهيا تحاول كبت دموعها انا بخير ياحبيبي ايه مش ناوي تورينا البيت الجديد دانا اختك برضو؟
سليم بابتسامه اكيد هتشوفيه بس مش وقته معايا شوية حاجات هخلصها وبعدين تشوفيه..
“” وبعد مكالمه طالت عدت ساعات اغلق سليم الهاتف ونام فكان مشتاق اليهم “”
______في داخل المنزل ______

 

______كانت العائله تتناول العشاء
حور وهي توجه كلامها لوالدها ايه اخبار البيت الجديد يابابا ؟
الوالد بابتسامه كله تمام ياحيببتي ان شاء الله علي اول الشهر الجديد هنمشي .
اسر وانتي مستعجله علي المرواح ليه ياحوريه!
حور وهيا تتناول الطعام عادي بسأل بس
……..
____في صباح يوم جديد___
فاق سليم علي رن هاتفه.. سليم بنوم الو
الشخص: سليم باشا احنا عرفنا المحامي فين
انتفض سليم من كانه وبجديه تمام عشر دقايق وهكون عندكم
ارتدي سليم ملابسه وغادر المنزل بسرعه وبعد دقائق وصل للمكان
سليم بجمود هو فين !؟
الحارس بمهنيه اتفضل ياباشا موجود جوه .
دخل سليم مصنع مهجور ورأي امامه شخص الخوف يرتسم علي تقسيم وجهه سليم بسخريه والله ولقيتك .
المحامي بخوف انـ انا مليش دعوه انا معملتش اي حاجه انت رابطني ليه ؟
جلس سليم امامه وبشر تؤتؤ قول كلام غير ده لسه هتنكر ليه !؟
المحامي ببكاء فهو يعلم جيدا من هو سليم ادهم وكيفية اللعب معه لكن شهاب الحديدي اقنعه انه سيحميه… انا مليش اي دعوه عمك هو اللي اجبرني علي كده وقالي اني لو مظبتش الورق هددني أنه هي*موت اهلي ؛ وخلاني اتفق مع موظف لتغير التاريخ وتأكيد نقل الأملاك ليه بعد امضتك .

 

سليم ببرود طبعا انت هتيجي تشهد بكلامك دا كله في المحكمة…
المحامي ببكاء ابوس ايدك متدخلنيش في الحاجات دي انا مش قدكم
سليم بسخريه ولما انت عارف ان اللعب مع الكبار صعب بتلعب ليه ؟ومتقوليش حكاية التهديد في كام طريقه تطلعك من الموضوع يعني لو كنت جيت قولتلي عن اللعبه اللي بتتلعب من ورا ضهري او روحت بلغت الحكومه بالكلام ده… بس انت طمعت في حبة الفلوس اللي اترمتلك ايه قولك هتعترف ولا اتعامل بأسلوبي؟
المحامي بدموع توعدني انك هتحمي اهلي ؟
سليم وهو يضع رجل فوق الأخرى اوعدك.
_____وبعد يومين____
قام سليم بالاتصال علي شخص
ظبط اللي قلتيلك عليه ؟
الشخص ايوه ياباشا كله تمام ومحتاجين أوامرك
سليم بجمود يومين كده وهديكو الامر ولما ابلغك تكون ظبطت الحاجه في بيت شهاب الحديدي ومبلغ الحكومه علي طول
الشخص اوامر سعتك
“”وعندما انهي سليم المكالمة استمع الي بكاء احد ما فخرج فوجد حور جالسه علي الارض تبكي وتضع يدها باتجاه قدمها فأسرع للذهاب اليها “”
سليم بخوف في حاجه وقعتي ازاي؟
حور ببكاء رجلي إلتوت ومش قادره ااقف عليها

 

“”فقام سليم بحملها ووضعها علي احد الكراسي “”
دقيقه متتحركيش من مكانك وذهب واحضر معه مرهم ووضع قدمها امامه وعندما كادا ان يكشفها ليقوم بتدليكها
حور انت هتعمل ايه؟ انا هعمله لنفسي
سليم بتفهم مينفعش ااقل غلطه هتبوظي الدنيا
حور بس مينفعش …. طيب استني ماما تدهنهولي
سليم بنفاذ صبر حور لازما حد فاهم هو إلي يدهنلك المرهم ويدلكلك رجلك ومامتك مش هتعرف ده سيبيني بقي اعملها واخلص وقام بدهن المرهم وتدليك قدمها
“”اما هي كانت تبكي من الوجع “”
سليم بحزن علي حالتها اصبري هتوجعك شويه وبعدها هترتاحي وبعد ان فرغ من تدليك قدمها حملها وذهب لداخل المنزل
الام بخوف خير في ايه مالك ياحببتي ؟
سليم بابتسامه متخفيش ياست الكل وقعت ورجليها إلتوت انا دهنتلها مرهم خليها ترتاح يومين ومتحركش رجليها وان شاء الله هتبقي بخير
الام بخوف يعني اوديها لدكتور يشوفها ؟
سليم وهو يحاول ازاحت خوفها متخافيش انا دلكتها كويس ويومين بالظبط وهتكون كويسه وبعدها وضع حور علي السرير وغادر
الام بحب انتي كويسه ياحيببتي؟
حور بابتسامه تحاول اخفاء وجعها لتهدء والدتها الحمد لله ياماما هو سمعني وجالي علي طول والمرهم ريحني شويه
____وبعد مرور يومين___$
“”كان سليم مشغول في عمله ، اما حور فقد شفيت قدمها وصارت تمشي عليها وعندما كانت تتمشي في الحديقة رأت سليم ذاهب لغرفته فقامت بالذهاب اليه “””

 

حور وهي تنادي استاذ سليم ممكن لحظه !!!
وقف سليم واستغرب أنها تنادي عليه خير في حاجه ؟
حور بتوتر كنت عايزه اشكرك وكمان اتأسفلك علي اول يوم قابلتك فيه انا اسفه لما بكون متعصبة برمي كلام وخلاص
سليم ببرود تمام والا يهمك وتركها وغادر
حور باستغراب ايه دا هو كدا وخلاص مشي هو البني ادم دا مصنوع من ايه يلاه مش مهم اهو انا عملت اللي عليا وغادرت المكان
_______في مكان ما____
كان اسر يقود سيارته في اتجاهه الي المنزل لاحظ شبان يقفان وبينهم فتاه يرتسم علي وجهها الزعر فوقف يشاهد ماذا هناك فاستمع الفتاه تقول ابوس ايدك سبني امشي الوقتي جدتي قلقانه عليا
الشاب بضحكه جدتك ايه ياقطه بس حقها حفيدتها زي القمر…
الشاب الاخر قمر ايه دي حبت حلويات مشكله مع بعض وعندما حاولت الفتاه الهروب منهم قام احد الشباب بالإمساك بها ووضعها بالغصب في سيارته لكن اوقفته يد اطاحت بكل منهم
الشاب بوجع انت مين يااخ انت.؟ وايه اللي دخلك ؟
الشاب الاخر وهو يقوم بوجع امشي عشان متندمش
اسر بشر وروني هتعملو ايه؟
فتح احد الشباب مط*وته واتجه بها الي اسر فقام اسر بأخذها من يده بمهاره ولكمه عدت لكمات في وجهه ففقد وعيه… وعندما رأي الاخر الأمر فر هاربا…. نظر لتلك الفتاه الجالسه علي الارض تبكي بحرقة.. فكانت جالسه كطفل خائف ينتظر والدته

 

اسر بحنيه متخافيش انا معاكي فذداد بكائها وبصوت متقطع انا عاوزه امشي
آسر بحزن علي حالتها اهدي بس وانا هخدك من هنا ف أنزلت يدها من علي وجهها ونظرت اليه رأته يبتسم لها ابتسامه اراحت قلباها فقام بإقافها اهدي مفيش حد هيخدك..
أومأت وهدات فهو يظهر عليه الأحترام فكان طويل القامه وسيم لدرجه كبيره وجسده رياضي وملابسه مهندمه
تحدثت بخوف ممكن تمشيني من هنا؟
قام اسر بفتح باب سيارته وادخلها وغادرو المكان وطول الطريق لم تكف عن البكاء
اسر بحزن علي خوفها انتي كنتي فين ؟وهما جولك إزاي؟
تحدثت ودموعها لم تتوقف انا طلعت من البيت كنت مخنوقه قلت اتمشي شويه لقيت حد حط ايده علي بوقي وسحبني في المنطقه دي
ومن كثرة بكائها اخذها اسر علي بيته اوقف سيارته وقام بفتح الباب انزلي
“”هي تفهم الآن لما شعور الأمان يحاوطها فهي تمشي ورأه دون اي خوف “”
وعند وصوله للمنزل قام آسر بطلب والدته

 

خرجت الام اليه اي ياحبيبي وعندما نظرت بجانبه رأت فتاه تبكي ووجهها يملؤه الرعب
الام وقد انقبض قلبها ذهبت باتجاه تلك الفتاه في اي يابني ؟ والبنت بتعيط ليه؟
اسر خديها ياامي جوه… الام بهدوء تعال ياحيببتي، فأخذتها للداخل وقامت بتهدأتها اهدي ياحببتغي انا معاكي اهو حد مزعلك؟ طيبالواد الي بره دا مزعلك!
“” لم تكف الفتاه عن البكاء فقط تشعر بالخوف والغرابه””
طيب انا هقوم اعرفه ازي يخليكي تعيطي
فأمسكت يدها.. لا يماما مش مزعلني دا هو اللي لحقني من ايد شابين كانوا ناويين يأذوني
الام بشفقه الحمد لله ياحيببتي انك بخير قليلي انتي اسمك ايه؟
الفتاه بابتسامه انا اسمي “” تالين “”
___توقعاتكم مين تكون تالين ؟__

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منزل تجمع به الأحبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى