رواية مملكة ميراث العشق الفصل الثاني والأربعون 42 بقلم مريم نصار
رواية مملكة ميراث العشق الجزء الثاني والأربعون
رواية مملكة ميراث العشق البارت الثاني والأربعون
رواية مملكة ميراث العشق الحلقة الثانية والأربعون
فيلا العدوي.
سفيان : بدقة قلب. أنتِ الفؤاد وما يحتويه.
تالين : مسكت فستانها وقلبها هيطلع من مكانه. ومكسوفه جداً واتوترت من قربه منها.
سفيان : شاف ملامحها البريئه وأحمرار خدودها وارتباكها..
ورجع خطوه يطمنها.. وقال. مبروك.
تالين : بلعت ريقها بتوتر وقالت بصوت مبحوح.. الله يبارك ف حضرتك..قصدي……!!!
سفيان : بهدوء. خلاص اهدي..و حضرتي موافق وراضي بأي كلمة منك حتى لو كانت الكلمه دي هى حضرتك..!!
تالين : حاولت تبتسم من زوقه في الكلام معاها..وواقفه مكسوفه.
رعد : جه وقال.. إيه ياعريس مش هتلبس عروستك الخاتم..!
سفيان : أبتسم. وقال. طبعاً يابابا. وطلع علبه متوسطة. وقال.
بس يارب زوقي يعجبك.وكمان الخاتم يطلع على مقاسك.
تالين : بخجل.. إن شاء الله هيعجبني..
سفيان : فتح العلبه..وكان طقم الماظ مرصع بالزمرد الأحمر.
البنات كلهم انبهروا حرفياً من هدية سفيان.
تالين : شافت الطقم ورغم أنه تحفه فنيه ويبهر أي حد لكن..أكتفت بإبتسامة رقيقه.
سفيان : قال. أنا عارف إن دي مش قيمتك. ومهما عملت أو جبت ليكي مش هيوصل لجزء صغير من قيمتك عندي..
ومسك الخاتم. وقال إيدك يا عروسه.
تالين : أخدت نفس عميق وخرجته ببطء. ومكسوفه.
آدم مراد : حس بيها. وجه وقف جمبها..وحاوطها من كتفها يطمنها..
تالين : كل التوتر راح ف وجود أخوها جمبها. ومدت أيدها لسفيان.
سفيان : لبسها الخاتم.ومع أول لمسه قلوبهم عزفت ع أوتار العشق.
تالين : أخدت الدبله ولبستها ليه بعد محاولات.
الكل سقف ليهم بفرحه كبيره..
سفيان : اكتفى أنه يلبسها الخاتم بس..وقفل العلبه. وقدمها ليها وقال. أتفضلي.
تالين : أخدت العلبه وهزت راسها بصمت..
آدم مراد : باس جبينها وقال مبروك ياحبيبتى.
تالين : بحرج..الله يبارك فيك يا أبية.
آدم : جه وقال بإبتسامة. ممكن أبارك لحفيدتي.. وفتح أيديه ليها..
تالين : ضحكت بسعاده واترمت في حضنه كأنها بتداري كل كسوفها في حضن أمان العيله كلها.
آدم : ربت ع ضهرها بحنان وقال..مبروك ياروحي.
تالين : بفرحه..ربنا يبارك ف حضرتك ياجدو.
طارق : بضحكه.. ألف مليون مبروك يابت ياتوتا..
تالين : ضحكت بسعاده وقالت.. الله يبارك فيك يا أجمل جدو..
طارق : تعالي في حضني تعالي..والله أنتي إللي فيهم كلهم..
تالين : غمضت عينيها ف حضنه.. وملامحها كلها رضا وسعاده.
طارق : ربت ع ضهرها بحنان وشاف الخاتم وقال..بس الواد سيفو ده إيه؟ زوقه جامد. آه مش كفايه أنه اختارك..
الكل أبتسم. وسفيان قال. ودي حقيقه.
تالين : بلعت ريقها بتوتر..متشكرة جداً ياجدو..
طارق : باس جبينها وقال..ربنا يتمم فرحتك على خير ياحبيبت جدك..
ف الصالون..
آركان : بغمزه.. إنما إيه الحلاوه دي يابيري..
باري : بكبرياء.. محبش اتكلم عن نفسي ههههه.
آركان : رفع حاجبه وقال. حقك. أنتي عنوان الجمدان يابت..
باري : بعدم فهم..لحظه واحدة. هى دي كلمة حلوه؟
آركان : بخبث..دانا هحقق أحلامي معاكي في كل الكلام الحلو..
المهم إيه رأيك ف الخاتم..والطقم.
باري : رفعت أيدها وبصت للخاتم والاسورة وقالت.. بجد يجنن.. الطقم كله تحفه يا آركان ولونه تحفه.انا بحب أوي اللون الأخضر في المجوهرات..
آركان : أنا جبت لون الزمرد الأخضر علشان بشوف فيه.. لون عينيكي.
باري : قلبها دق..واتكسفت..
آركان : أبتسم وقال..بصي انا جبتلك هديه وأنا متأكد أنها هتعجبك..بس ماتفتحيهاش غير لما تكوني في البيت اتفقنا؟
باري : بتنهيدة حب قالت.. اتفقنا..
آركان : تعالي بقى نسلم ع ماما مريم وماما رنا..
باري : اوكي..
آرين : واقفه مع البنات وبتسقف بفرحه..
آدم مراد : بصلها بنظرة غيرة..
آرين : نفخت بخنقه وقالت.. والله طول ما انت ف وشي كدا، ولادي هيبقوا ضحية ويطلعوا شبهك ومرعبين..!!
ميرو : كشرت عينيها وقالت.. أنتي بتكلمي نفسك يا آرين..؟!
آرين : بغيظ..مش مرات اخوكي آدم.؟..يبقى دي أقل حاجه. إني أكلم نفسي في الرايحه والجايه. بجد كدا كتير اوڤر بجد..
ميرو : بضحكه..والله آدم بيغير عليكي يامجنونه..
وبعدين أنتي لسه عارفاه انهردا يعني؟ روقي كدا ومتزعليش نفسك علشان البيبهات.
آرين : بصت ل آدم بنظرة ناريه وغيظ أكبر..
آدم مراد : شاف بصتها ليه..وغمز ليها بشبح إبتسامة. وكمل كلام مع الشباب..
آرين : بصت حواليها واتكسفت..وراحت وقفت جمب فهد..
فهد : حاوطها من كتفها وضمها لقلبه.. وواقف يتكلم مع زين ومالك.
——————بقلمي مريم نصار.
چواد : واقف وعينيه ع كارما بشكل ملحوظ.
وكارما بتهرب من نظرته ومكسوفه..
فارس : كشر عينيه ومراقب نظرة چواد.. وقال إيه ياچواد عينيك هتطلع ع مين كدا؟
چواد :…………!!
فارس : ضحك وحرك أيدو قدام عينيه وقال. ايه يا روميو.. وقعت ولا إيه؟
چواد : أنتبه..ها.. أحم. في حاجه يابابا؟
فارس : بص ع كارما وقال.. هى تستاهل بصراحه.. بس لما أنت واقع كدا. مبتقولش ليه كنت طلبتهالك..
چواد : اتحط قدام الأمر الواقع من عشقه الواضح في عينيه..وقال باستسلام..
ـ ياريت يابابا.. بس انا لسه في الأكاديمية..وهي في تانيه جامعه..
فارس : بإبتسامة حب.. وده عمره ما كان مانع للجواز.. ع الأقل نفتح كلام مع عمك مالك..ولما تخلص أو تحس أنك مستعد نكتب الكتاب..
چواد : بأمل.. بجد يابابا..بس..بس افرض هى مش موافقه..
فارس : أبتسم وقال..مظنش..من نظرتها دي مظنش أنها ترفض..وبعدين هنجرب مفيهاش حاجه..
چواد : رفع عينيه ليها واتقابلت في نظرة تمني بينهم. وقال. ياريت..ياريت يابابا..
آركان : بزعل..بتعيطي ليه بس يانجمة الحج فهد..واخدها في حضنه.
رينو : بدموع الفرح.. أنا فرحانه اوي علشانك يا آركان.. ده اليوم إللي انا بتمناه ليك ياروح قلبي.
آركان : باس ع راسها وأيديها ومسح دموعها وقال.. طيب بالله تهدي وبطلي عياط بقى.. أنا عايزك تفرحي من غير ما تعيطي.اتفقنا؟
رينو : أبتسمت وقالت..حاضر ياحبيبي.. وألف مبروك ياروحي..
آركان : أبتسم وقال..الله يباركلنا فيكي يا اجمل واحلى أم.
رينو : ل باري. بسم الله ماشاء الله..زي القمر ياباري ياحبيبتي.. ألف مبروك..وحضنتها.
باري : أبتسمت وقالت.. ميرسي جداً ياطنط..لكن مش أجمل من حضرتك..
رينو : ضحكت وقالت..كلك ذوق يا حبيبتي..
نور : بفرحه. ألف مبروك ياباري ياحبيبتي.
باري : سلمت عليها. ميرسي جداً لحضرتك.
نور : بضحكه. ألف مليون مبروك ياحبيب خالتك..
آركان : بغمزة..خالتو ملكة جمال الناس..
محمد : خبطة بهزار..وقال. اظبط كلامك علشان منكدش عليك فرحتك.
نور : ضحكت.
آركان : همس لنور وقال. مش تقولي أنه ورايا..
وهرش في قفاه وقال..
احم. الدكتور إللي واحشنا. أنا قصدي كل خير يادكتور..مش هتقولي مبروك؟
محمد : بضحكه. ألف مبروك يا سيدي. وعقبال الليله المنتظرة.
آركان : رفع أيديه للسما وقال..من بقك لباب السما.. نفسي اتجوز والله..
نور : شهقت وضحكت وقالت..شوفوا الواد؟ اوماال أنت بتعمل إيه دلوقتي ياولد أنت؟ ماهو كتب كتابك تم ع خير..
محمد : سيبك منه يانوري..ده مهيبر. تعالي نبارك لمراد وفريحه..
هيلينا : ندهت ع آرين..
آرين : جت نعم ياطنط..
هيلينا : بإبتسامة.. آرين حبيبتي. بصي سفيان جايب بوكس كبير ل تالين. وهو موش عايزها تشوفه غير بعد ما يرجع البيت..
آرين : بسعاده..واو حلو اوى.. أوكي فين البوكس وأنا هطلعه اوضتها..
هيلينا : بضحكه. نو أنتي حامل والبوكس كيبير وتقيل عليكي حبيبتي. وأنا خايفه عليكي.
آرين : بتفكير.. أممم اوكي أوكي. أنا هتصرف بس فين البوكس..
هيلينا : في العربية بتاعت رعد.
آرين : هزت راسها أممم اوكي.. وشافت كارما.. وقالت. كارو تعالي.
كارما : نعم يا آرين؟
آرين : ثواني بس..فين المفتاح ياطنط هالي.مع عمو رعد؟
هيلينا : لأ معايه نسخه..ثواني وجابته من الشنطه وقالت..
ـ بليز آرين. موش عايز سفيان يضايق. خلي بالك و تالين متعرفش دلوقتي أوكي؟
آرين : متخافيش خالص حضرتك.. وأخدت المفتاح وقالت لكارما تعمل إيه بالظبط..
——————بقلمي مريم نصار.
رحاب : وصلت ونزلت من التاكسي. ودخلت بعد ما الحرس أتأكدو أنها صحبة تالين.
وخافت من حجم المملكة.. وقالت بانبهار. بسم الله ماشاء الله. تالين من عيلة كبيرة جداً ماشاء الله.
انا مش عارفه أروح فين المكان كبير جداً.. أروح إزاي بس ياربي..
وشافت شاب ماشي في الجنينه..وقالت.
لو سمحت حضرتك.. عايزه أوصل للأنسه تالين.. أنا صحبتها..
أحمد : لف ليها..وفتح عينيه بصدمه وقال..رحاب..!!
رحاب : بزهول ودقة قلب. مش معقول.. أحمد..؟!
أحمد : بتوتر ودقة قلب.. أنا آسف. قصدي آنسه رحاب..
رحاب : وشها بقى أحمر جداً..وقالت مفيش حاجه تستاهل إنك تعتذر ياحمد.. وأنا مبسوطه اني شوفتك هنا.
احمد : أبتسم وقال.. أنا عايش هنا..لكن قبل ما تنبهري.. أنا هنا إبن الريس عوض. جنايني وحجات كتير. تقدري تقولي كدا أهم واحد بيشتغل عند آدم باشا..
رحاب : أبتسمت وقالت.. المهم المعدن الأصلي ياحمد. منا بردو بابا موظف ع قدو ودافع دم قلبه علشان يشوفني مهندسه قد الدنيا..
أحمد : أبتسم وقال..تعرفي بابا من أول يوم دخلت فيه هندسه..ديما يقول لأي حد. أنا أبو المهندس أحمد.
رحاب : طبعآ. أجمل حاجه لما نحقق احلام اهالينا ونشوف فرحتهم بينا..
أحمد : بدقة قلب.. أتفضلي هوصلك للأنسه تالين.
رحاب : هزت راسها بإبتسامة..ومشيت جمبه بمساحه مناسبه.
كارما : بتدور ع عربية رعد.. ومحتاره.
چواد : جه..وقال.بتدوري ع حاجه يا كارما؟
كارما : بتوتر. أبدا.ايوه. أحم بدور ع عربية عمو رعد.
چواد : كشر عينيه وقال..طيب ليه؟
كارما : أبتسمت وقالت. أصل العريس جايب هديه لتالين. وعايزه اطلعها قبل ما تشوفها..هو عايز يعملها مفاجأة ليها.
چواد : أبتسم. وقال طيب هاتي المفتاح واستنيني عند الباب الخلفي. وأنا هجبهالك..
كارما : بفرحه..ميرسي جدا ياچواد..وسابته ومشيت..
چواد : لعن نفسه وقال. إيه كل التوتر ده..متقولها عايز اتقدملك..فيها إيه يعني؟
ونفخ بخنقه.وفتح العربيه وجاب البوكس.
كارما : ف الفون.ايوة يا آرين. أيوه چواد جايب البوكس وجاي أهو.. لأ لأ مش هيقول لحد . أوكي استنيني فوق..وقفلت..
چواد : جه. وقال أتفضلي. البوكس أهو.بس خلي بالك تقيل شوية.
كارما : ميرسي جداً ياچواد.
چواد : أنا معملتش حاجه. ولو ينفع كنت طلعته بدالك.بس مش هينفع أطلع فوق..
كارما : بتفهم..ميرسي بجد.. أنا هطلعه. كفايه إني تعبتك.
چواد : أبتسم وقال.تعبك أنتي الوحيدة راحه ليا.
كارما : اتكسفت.واكتفت بهز راسها ليه.. وشالت البوكس..وماشيه.
چواد : أخد نفس عميق وقال..كارما لحظه واحدة بس.
كارما : لفت ليه وقالت. نعم ياچواد.
چواد : قال جواه..يلا ياچواد قولها..دي فرصتك. هتستنى إيه تاني؟
كارما : كشرت عينيها وقالت..چواد عايز تقول حاجه؟ لأني عايزه أطلع.
چواد : قال مرة واحدة.. كارما في حاجه جوايا من زمان جداً بس أنا بحترم مشاعرك..لكن دلوقتي لازم أتكلم..أنا عايز اتقدملك بشكل رسمي.. فكري وردي عليا..بعد إذنك..
وسابها ومشي علشان متتوترش قدامه..
كارما : واقفه متنحه..وفاتحه بقها وعينيها..وسرحانه في حاجات كتير..
وبعد لحظات فاقت ع إتصال آرين ليها..
كارما : انتبهت..وبصت ع چواد من بعيد..وقلبها بيرقص من الفرحه. بأجمل خبر هى كانت منتظراه..وضحكت بسعاده..وطلعت ع فوق..
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شوية.. ف الجنينه..
سفيان : ماشي وتالين جمبه.. وقال بإبتسامة.
ـ أنا استأذنت عمي مراد. إني اعزمك بكرة ع الغدا.وف أي مكان تحبيه.
تالين : بتوتر. طيب ليه تتعب نفسك..
سفيان : بضحكه. أنا بحب أتعب نفسي وخصوصاً معاكي. بس أنتي وافقي. لأن عمي مراد قال. إن ده قرارك أنتي.
تالين : بحرج. أنا بقول خليها وقت تاني..
سفيان : وقف وبص ليها وقال..تالين أنا مسافر بكرة الساعه ١٠
. ومش هرجع غير وأنا معايا الشهاده ومصفي كل حاجه في إيطاليا..علشان استقر معاكي.وابدء معاكي كل حاجه من البدايه.
تالين : بزعل متداري..هتسافر..!!
سفيان : أبتسم وقال.يارب تكوني زعلانه إني مسافر. ولو أني مظنش..
تالين : بتوتر. ليه بس.متظنش..! أنا… أحم. عموماً ربنا معاك ويوفقك..
سفيان : موافقه ع خروجة بكرة..؟!
تالين : بتنهيدة..الله المستعان..!!
ف مكان تاني في الجنينه.
باري : بتشرب عصير وقالت.. آركان هنخرج بكرة مش كدا؟
آركان : كشر عينيه وقال..انتي داخله ع طمع ولا ايه؟
باري : وقفت وبصتله وقالت بغرور..
ـ لأ خالص. أنا بسألك علشان أنا عندي خروجه بكرة مع أصحابي..!!
آركان : صك ع أسنانه بغيره. وقال..
ـ يادي أم الكلمه إللي هتخليني كل شويه أسوي وشك بالاسفلت. يابت اعقلي الكلام..
باري : بضحكه..
ـ أنا طبعاً مش فاهمه. لكن واضح من ردة فعلك إنك.. إيه..ايه ياباري اسمها إيه؟ اه واضح إنك محروق مني..
آركان : تنح وقال. نعم.!! محروق منك؟ جبتيها منين دي؟ اه يابنت المحروقه..يابت هخنفك..!!
باري : بسعاده..واو بجد نفسي أوي ابقى إللي أنت قولت عليها دي..
آركان : كشر عينيه وقال. نفسك إني أخنفك؟
باري : هزت راسها وقالت..
ـ يس.. ليا بيست فريند قالت باباها من حبها فيه خنفها.. وقالت إن دي حاجة جميلة اووي.
آركان : ضحك من قلبه..وقال.
ـ يابنت المجانين هى ناقصه جنان.. هههههههه اه ياحبيبتى. هى حلوه اوي. ومسيري هعملها معاكي.
باري : ميرسي ريكو.
آركان : بغمزه.. عيوني ليكي ياقمر. وكمان بكرة هنخرج احلا خروجه. وأول وآخر مرة تقولي صحابي دي أنتي فاهمه؟
باري : بسعادة.. واو. حبيت أوي.. اوكي فاهمه..!!
آركان : طيب تعالى نرخم ع سفيان وتالين..!
——————بقلمي مريم نصار.
بعد فتره من الإحتفال..
احمد وصل رحاب لآخر الطريق وطلب ليها تاكسي. وفضلوا يتكلموا مع بعض شويه لحد ما التاكسي يوصل..
ورحاب مشيت وهى مبسوطه جداً.. وأحمد رجع وهو متفائل بكل خير..
سفيان وعيلته ودعوا تالين والعيله.. ومشيوا. و آركان أخد باري معاه يوصلها.
وكل العيله كانت مبسوطه جداً..وكل واحد رجع ع بيته.
وكارما كانت أكتر واحده مبسوطه.ومش قادرة تبطل تفكير في كلام چواد ليها.. وبتفكر إزاي تقوله أنها موافقه..!!
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا الديزل.. ف الليفنج.
آرين : قعدت ع الكرسي بتعب وإرهاق شديد.وفكت الحجاب وماسكه رقبتها.. وقالت بوهن.
ـ ياااه قد ايه اليوم كان متعب بشكل.. أنا قبل الحمل مكنتش كدا أبدا..
آدم مراد : حط الفون والمفاتيح. وقال.بغيرة.
وأنتي هديتي يعني.؟
أنا كل شويه ألف وراكي وأجيبك من مكان شكل..
آرين : نفخت بخنقه وقالت..هو انا ف الملاهي خايف عليا إني أتوه. ماتسبني برحتي بقى..اووف.
آدم مراد : بصلها بنظرة ناريه وطويله..وساكت..
آرين : رجعت راسها لورا. ومغمضه عينيها. وبتدلك رقبتها..واستغربت أنه ساكت. وفتحت عينيها وبصتله..واتوترت وبصت بعيد.. ورجعت بصت تاني.. وقالت بخنقه..
إيه بقى يا آدم حرام عليك بتبصلي كدا ليه.. أنت بتحب تخوفني وخلاص..هعيط منك بجد..
آدم مراد : بجدية..اسيبك برحتك إزاي يعني؟ مشكلتك إنك عارفه إيه إللي بيضايقني وتعمليه..وإن كنت ساكت ف ده بمزاجي علشان مزعلكيش.. لكن لازم تعقلي بقى شوية..
آرين : بخنقه.. حرام عليك بجد.. أنت أكتر واحد بتضيع فرحتي.دي عيشه تخنق..
وقامت وقفت..ونسيت الحمل وهتجري ع السلم..
آدم مراد : لحقها بسرعه..وشدها من أيدها.. وخبطت في صدرو.
آرين : اتخضت.وبتنهج.
آدم مراد : بغضب واضح.. أنتي مجنونه يا آرين..!! أنتي ناسيه إنك حامل؟ أنتي هتفضلي لحد امتى تتصرفي بغباء كدا.؟
آرين : فاجأه عيطت بصوت عالى..وبتعيط بهستريا..
آدم مراد : صك ع أسنانه وغمض عينيه بخنقه.. وقال من بين أسنانه..
أنتي بتعيطي ليه؟
آرين : بتعيط وبتفك أيديه..ومردتش عليه..
آدم مراد : شاف دموعها.. واستسلم..وقال. طيب خلاص اهدي بطلي عياط..
آرين : بشهقات..مالكش دعوة بيا.. وأنا مش هتكلم معاك تاني..
آدم مراد : مسح دموعها..وشالها بين أيديه..وطالع بيها ع السلم..
آرين : خبت وشها ف حضنه وبتعيط..
آدم مراد : وصل بيها الجناح..ونزلها ع طرف السرير..
آرين : قاعده وبتخرج منها شهقات وعياط متقطع..
آدم مراد : قلع الچاكيت.. وقعد جنبها..وقال.. آرين..
آرين :……….!!!
آدم مراد : ابتسم..وقال. إيه ده أنتي مبترديش عليا؟
آرين : هزت راسها وقالت..مش هتكلم معاك تاني..
آدم مراد : بإبتسامة.. أممم تمام.. خدي علاجك وغيري فستانك ونامي..
آرين : بغيظ..مالكش دعوة بيا..ومش هاخد علاج..
آدم مراد : مردش عليها.. وجاب العلاج واخد برشامة حطها في بقها..وشربها المايه..
آرين : مسحت بقها..وقالت من بين أسنانها.. إنسان مستفز..
آدم مراد : خطف بوسه من خدها وقال..يلا يامجنونه قومي غيري..
آرين : خبطته في كتفه وقالت..قولت مالكش دعوة بيا. ومش هغير هنام كدا زي مانا.
آدم مراد : فتح الدرج وجاب كريم مساج وقال. يلا بقى علشان اعملك مساج ل رقبتك.
آرين : بصتله وقالت بتذمر.. لأ حنين أوي..
آدم مراد : قرب من وشها وقال بحزم..
ـ مشكلتك إنك آرين.. و آرين دي عندي حاجه أكبر من كل حاجه.
غير كدا. أقسم بالله أنا مكنت هستنى عليكي يوم واحد..
آرين : رجعت لورا واتخضت..لكن قالت بلخبطه.اء..انا لسه هاخد شاور..
آدم مراد : شالها غصب عنها..ودخلها الحمام..ونزلها البانيو..وفتح عليها الدوش وهى بهدومها.
وقال بتحذير..
ـ عشر دقايق وتكوني خلصتي.. وسابها وخرج..
آرين : واقفه تحت المايه..متغاظه.. وقالت بنرفزه.. باااارد.
آدم مراد : بتحذير.. آريييين..!!
آرين : شهقت.. حاضر حاضر.
آدم مراد : بيفك زراز القميص..ونفخ بخنقه. من غيرته عليها..وقعد ع الكنبه. وحط وشه بين ايديه..
وقال..
اهدا يا آدم..مهما كانت دي آرين.. أنت عارف طبعها..وكمان الحمل مغيرها..
ومسح وشه بايديه. وقام وخرج ونزل ع المطبخ ومضايق جداً..
الشغاله الجديده..كانت رايحه تنام..لكن قالت.. تؤمرني بحاجه يابية..!
آدم مراد : هز راسه بخنقه..
ـ لأ. روحي انتى..!! وفتح التلاجه.. وجاب اللبن. وشغل البوتجاز..
وسخن ليها شوب لبن.. وجاب صنية وجاب أكل خفيف ليها..
آرين : خرجت من الحمام.. واتنفست الصعداء أنه مش موجود..
ولبست بيجامه. وبتقلع السلسله بتاعة آدم. وشافته داخل ومعاه صينية العشا..وحطها ع التربيزه.. وبصتله بدهشه..!
آدم مراد : من غير كلام..قعد ع الكنبه.و شدها وقعدها في حضنه..
آرين : اتوترت.. وجت تقوم..
آدم مراد : هز راسه ليها..وقال.
ـ لأ. ومسك كوباية اللبن..وقال. يلا اشربي دي..
آرين : هزت راسها بزعل. نو مش عايزه..
آدم مراد : أبتسم..وقال.طيب علشان آدم..! بردو لأ.
آرين : بصتله وقالت بتذمر. أنت شرير ومرعب.
آدم مراد : بإبتسامة قال.. بس بحبك.
آرين : عوجت بوقها وقالت.. يسلام..
آدم مراد : بعتاب..عندك شك إنك أهم حاجة في حياتي..؟!
آرين : هزت راسها وقالت.. لأ. بس أنت ليه بتعمل كده معايه؟
آدم مراد : اشربي وبعدين نتكلم..
آرين : شربت..
آدم مراد : يلا كلي كل الأكل ده.
آرين : معدتها قلبت عليها..وقامت بسرعه وجريت ع الحمام..
آدم مراد : دخل وراها بسرعه.. وغسل ليها وشها.. وساعدها..
آرين : وشها أصفر من التعب..
آدم مراد : قعدها ع السرير..وقعد خلفها..واخدها في حضنه..
وقال.. أهدي أنتي كويسه مفيش حاجه..
آرين : بدموع..أنا مخنوقه اوي يا آدم. ومش عارفه عايزه اعيط ليه.؟.بجد مخنوقه.وانت بتفضل تزعقلي.
آدم مراد : غمض عينيه وحاول يكون هادي.. وحط دقنه ع كتفها وزاد من حضنها. وقال.
أنا مش بزعق يا آري. أنا بحبك. وعلشان بحبك لازم اخد بالي منك..
أنا بخاف عليكي.معنديش استعداد أهمل فيكي لأي سبب.. غيرتي عليكي مش من دلوقتي ومش حابب أتكلم ف الموضوع ده لأنه منتهي..
وإن كان ع خنقتك..ف إيه رأيك لو نروح بكره بيت المزرعه..تغيري جو ونرجع..
آرين : هزت راسها لأ مش عايزه أسافر. الإمتحانات قربت.. أنا عايزاك بس تبطل تزعق..
آدم مراد : باس كتفها.. وقال قولتلك يامجنونه أنا مبزعقش.. أنا بحبك..
آرين : بحرج.طيب مانا كمان بحبك..
آدم مراد : ضمها..وقال..ع فكره.. أنا جبتلك هدية.وده سبب إني عايز نرجع ع البيت بسرعه.
آرين : شهقت بفرحه وقالت..بيجاد.ايه هى بليز بليز قول..
آدم مراد : ضحك بصمت..وفتح الدرج..وجاب علبه صغيره.. وفتحها وكانت سلسله مرصعه بالزمرد الأخضر.. وقال.تشبه عيونك مش كدا؟.
آرين : فتحت عينيها بإنبهار وقالت..واااووو تحفه أوي بجد..
آدم مراد : باسها من خدها وقال..كويس أنها عجبتك.
آرين : مسكت السلسله وقالت..دي تجنن بجد.. وباسته بمرح وقالت.. ميرسي جدا يا أجمل آدم ف حياتي..
آدم مراد : ضحك ع رد فعلها وفرحتها.. وقال.
ـ يلا بقى اعملك مساج خفيف. علشان تنامي وأنتي مرتاحه..
وجاب شعرها ع جمب..وحط كريم ع أيدو وبدأ يعملها مساج..وقال..
دلوقتي بقى غمضي عينيكي الحلوه دي.. ومتفكريش في أي حاجه..
آرين : أبتسمت وضمت السلسله لحضنها.وقالت.. آدم ف سؤال عايزاك تجاوبني عليه..
آدم مراد : ييعملها مساج..وقال.اسألي ياروحي..
آرين : مش هتقولي إيه إللي مكتوب علي السلسله إللي أنت قدمتهالي ف ثانوي؟
آدم مراد : أبتسم وقال.. دي حروف عبرية..
آرين : غمضت عينيها واستكانت وقالت..طيب قولي عبارة عن إيه الحروف دي؟
آدم مراد : بهمس.. لأ. اعرفي بنفسك.. ويلا نامي..
آرين : استسلمت..وبعد دقايق نامت بعمق..وراسها مالت ف حضن آدم.
آدم مراد : أتأمل ملامحها البريئه..ورجع شعرها ورا ودنها..وباس جبينها.. وطفى الاضاءه..
وعدلها بشويش..وحط راسها على صدره.
وافتكر الحروف إللي ع السلسة وقال.
..(ضعيف لأجلها قوي لمن يمسها بسوء)
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا الجوهري..عند باري..
باري : بحماس كبير..جابت البوكس..وحطته ع السرير.. ومتحمسه لهدية آركان..وفتحته.. وضحكت بفرحه.. وقالت واو شوكليت كتير.
وبدأت تطلع كل حاجه في البوكس.. وكان شوكليت بأنواع مختلفة. واكسسوارات.. وساعه قيمة.
وقالت بانبهار.. واااو بجد تحفة أوي وكيوت خالص.. وعروسه ليها.وقالت.واو حبتها اوي..
أممم في حاجه تاني في البوكس..
وبتدور تاني..وقالت ياتري إيه اللي تحت ده.؟
وجابت علبة سودا متغلفه بشريط ستان أبيض.. وفتحتها.. وشهقت بزهول..وقالت مش معقول..!! الآيفون بتاعي..!!!
——————بقلمي مريم نصار.
عند آركان..
آركان : غير هدومه. ورايح يجيب الفون علشان يتصل على باري.. لكن فونه رن وكانت هى..ورد عليها وقال.
وحشتك صح..!
باري : بفرحه وزهول.. آركان أنت عملت كدا إزاي؟
آركان : كشر عينيه وقال.هو أنا لسه عملت حاجه؟
باري : هزت راسها.وقالت. آركان بليز ركز معايا.. انا شوفت الآيفون بتاعي إللي أنت كسرتو. بس أنا رميته في الباسكت.. أنا مش فاهمه حاجه..
آركان : قعد ع الكنبه ونام ع ضهروا وقال.. سيبك من كل ده.. المهم المفاجاه عجبتك..!
باري : بفرحه..شور عجبتني جدا..لكن وحياة باري قولي إزاي ي آركان بليز؟
آركان : أبتسم وقال.. هقولك بس بشرط..
باري : بحماس..موافقه..
آركان : رفع حاجبه وقال.. أسمعها منك..!!
باري : بتوتر..قالت تسمع إيه؟
آركان : ضحك وقال. أنتي عارفه هى إيه..هتقوليها هقولك مش هتق……….!!
باري : بدقة قلب.. بحبك.. أنا بحبك اوى آركان.
آركان : اتعدل. وقلبه بيدق وقال..يخربيت كدا.. إيه ياباري الجمال ده..
الكلمة منك ليها إحساس تاني خالص..
باري : قلبها بيدق بسرعه وقالت.. أنا نفسي من زمان تعرف إني بحبك اوى..بس مكنتش مستعدة ليها.
آركان : أبتسم وقال.. لأ دلوقتي أنتي مراتي وحلالي وحبيبتي وكل حاجه.. وتقدري تقولي اللي انتي حساه..
باري : بتنهيدة حب.. مش هتقولي بقى..
آركان : طبعاً.. أنا بحبك وبموت فيكي. وبعشقك
باري : ضحكت بسعاده وقالت.. نو أنا قصدي ع الآيفون..
آركان : بمكر..مانا عارف. بس أنا قولت أريح قلبك..
باري : فظيع أنت ي آركان..قولي بقى بليز..
آركان : قال..عيونه حاضر. بصي ياحبيبتي.. أنا شوفتك بالصدفة وانتي بترمي الآيفون في باسكت الجنينه..
وانا مهتمش..لكن جوايا حاجه مضيقاني لما شوفتك زعلانه جداً..حتى استغربت زعلك بالطريقه دي.. ولقيت نفسي روحت جبت الآيفون..وسبته في الدرج عندي..ونسيته تماماً.. لكن لما قابلتك في الجامعة..ولقيت قلبي خلاص اتعلق بيكي..
افتكرت الآيفون..وبعته يتصلح.. أي نعم أخد وقت..
بس ف الآخر اتصلح..
باري : قالت بسعادة.. أنا مبسوطه اوى ي آركان.. أحبك جداً..
I love you so much
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي.. عند تالين.
تالين : قاعده قدام التسريحه..ومبتسمة بخجل..لما تفكر في سفيان أو كلامه ليها..
وبتسرح شعرها..لكن شافت من المرايا بوكس جمب السرير..وكشرت عينيها.. وقالت..
ـ إيه البوكس ده؟
وقامت..وجابته وحطته ع السرير..ومستغربه.. لكن شمت ريحة البرفيوم.. وقالت بإستفهام..
ـ دي نفس ريحة البرفان بتاع سفيان؟ بس إيه اللي جاب البوكس ده هنا؟ ومحدش قالي..!!
وفاجأة..سمعت صوت رنة موبايل..وبصت حواليها وقالت.. دي مش رنة فوني..لكن الصوت جاي من البوكس ده..
وقربت منه وقالت.. فعلاً الصوت جاي من هنا.. والرنه فصلت.
وقعدت..وفكت الشريط..وفتحت البوكس مع انبهار حقيقي.. وأول كارت مكتوب عليه.
( أبتسمي ياوصية الرسول سفيان/تالين.)
وقالت بإعجاب ماشاء الله.ايه كل ده؟
الفون رن تاني.. ودورت في وسط الهدايا..وجابت الآيفون..وشافت المتصل سفيان..
وأبتسمت..ومحتاره ترد ولا لأ.. لكن ردت بتوتر.. وقالت. السلام عليكم.
سفيان : واقف ف التراس وباصص قدامه وقال بإبتسامة. وعليكم السلام.. يارب مكونش قلقتك لو نايمه؟
تالين : بحرج.. لأ. أنا صاحية لسه منمتش..
سفيان : طيب الحمد لله حظي حلو.
تالين : بلخبطه. إيه البوكس ده..وكمان آيفون وحاجات كتير..
سفيان : بابتسامة. أولا دي مش حجات كتير ولا حاجه. دي هدية بسيطه.. وربنا يقدرني واسعدك يا تالين..
تالين : قلبها دق وقالت.. بالعكس دي مش بسيطه ولا حاجه. دي حجات كتير جداً.
سفيان : المهم عجبتك؟
تالين : بصراحه أنا لسه مشوفتهاش..لكن أكيد هتعجبني جدا.
سفيان : طيب يلا شوفيها وأنا معاكي..
تالين : ضحكت بحرج وقالت. حاضر.. وبصت ف البوكس..وجابت أول حاجه..وكانت مجموعة برفيوم مختلفه..
وقالت بتعجب.. برفان بس أنا…….!!!
سفيان : قاطعها وقال. عارف..بس دي ليكي لما يجمعنا بيت واحد إن شاء الله.. يلا شوفي غيرها.
تالين : أبتسمت بحرج..وجابت تاني حاجه.. وكانت علبة ميكب كبيرة وشكلها يجنن.. وانبهرت بيها لكن استغربت..
سفيان : قال..لو ف إيدك الميكب.؟ بردو دي لما يجمعنا بيت..
تالين : وشها بقى جمرة نار..وحطتها ومتكلمتش.. وجابت علبتين كبار شبة بعض.. وفتحت أول علبة. وقالت بفرحه كبيره..الله سجادة صلاة..بجد شكلها حلو اوى..
سفيان : أبتسم..وبيغذي روحه بفرحة صوتها..
تالين : فتحت العلبه التانيه..وشهقت بفرحه أكبر.. وكان مصحف بنفس لون سجادة الصلاة.. وقالت بفرحه.. بسم الله ماشاء الله..جميل اوى اوى المصحف ده..بجد دي أجمل هديه ياسفيان.
سفيان : غمض عينيه وأبتسم وقال..يااااه.. أخيراً سمعت أسمي منك ياتالين..!!
تالين : انتبهت..واتكسفت جداً..
سفيان : حس بيها وقال..بجد أجمل سفيان اتقالت انهردا..
تالين :………..!!!
سفيان : ضحك بصمت ع كسوفها..وقال. يلا شوفي الهديه اللي بعدها..
تالين : جابت علبة على شكل قلب.. وفتحتها وكانت انواع كتيرة جدا من الشوكليت. وأبتسمت بحب وقالت.. شكرا ي سفيان.
سفيان : بدقة قلب..قولتلك أنا مهما اجبلك مش هوفيكي قيمتك.. وبعد نبرة صوتك بنطق أسمي.. أنا عايز اجبلك الدنيا كلها بين ايديكي يا تالي.
———–
تاني يوم..
فيلا زياد جمال
زياد في الجنينه قاعد مع احفاده محمود وحمزه ومتابع معاهم وهما بيلعبوا.
مليكه : جت وقعدت جنبه.
زياد : قال ها ياحبيبتى..اتصلتي ع حياة؟
مليكه : قالت.. ايوه يا حبيبي كلمتها هي وآسر و هيطلعوا من الجامعه على هنا.. يتغدوا معانا وبعدها نروح للدكتوره علشان تحدد ميعاد الولادة..
زياد : بتنهيده..تمام على خير إن شاء الله..
هو ياسين أتأخر ليه؟
مليكه : انت ناسي إن ياسين سافر مع همس اسكندريه علشان مشروع الكمباوند بتاع همس؟
زياد : ايوه ايوه فعلا أنا نسيت لاني دماغي مشغوله بحياة بنتنا..
مليكه : ما تقلقش يا زياد على حياة.. إن شاء الله هتولد وتقوم بالسلامه، وبعدين الولاده بدون الم انتشرت كتير الفتره دي،واغلب الستات بقت بتستخدم الطريقه دي، أنت بس ما تقلقش. خوفك الزايد ده ع أولادك هيتعبك يا زيزو يا حبيبي..
زياد : بص على أحفاده وقال.. لازم اخاف عليهم يا مليكه ، أنا كنت عايش وحيد وكنت دائما بتمنى اني اعمل عيله ، وسبحان الله على ترتيب القدر انا متجوز وعندي أولاد واحفاد ما كنتش أحلم بيهم.. الحمد لله.
مليكه : بإبتسامة.. تستاهل الحمد يا حبيبي انت طيب و بذرتك طيبه وتستاهل كل خير..
زياد : أبتسم وقال.. متاخدنيش في الكلام وقوليلي، إنتي حلوه النهارده كده ليه.
مليكه : ضحكت وقالت.. يا خرابي عليك يا زيزو، لما تحب تخرج من المواضيع.
زياد : مسك أيدها وقال..عارفه نفسي في ايه يا قلب زيزو.
مليكه : ضحكت بصمت..و قالت عارفه.
زياد : قال..عارفه ايه بقى؟
مليكة : بضحكه رقيقه. أنت عايز صينيه بسبوسه بالقشطه مش كدا؟
زياد : بضحكه..روح قلبي اللي فهماني.. بصي بقى البنت حياة تتغدى ونبعت العيال دي معاهم العيادة..وناكل أنا وأنتي احلى بسبوسه بالقشطه..!!
——————بقلمي مريم نصار.
في اسكندريه.
قدام الكمباوند.
همس : قالت للمهندس.. تمام تمام يا باشمهندس، بجد تسلم ايديكم الكمباوند خرافه.
المهندس : تحت امرك يا فندم احنا مشينا على تعليماتكم,وكل حاجه تمام, و شهر او اتنين بالكتير إن شاء الله يكون الكمباوند اتسلم زي ما حضرتك عايزه.
همس : بصت على الكمباوند وفرحانه.. ومسكت أيد ياسين وقالت..
بجد انا مبسوطه قوي اخيرا حلمي هيتحقق ي ياسين..
ياسين : بص للمهندس وقال.. تمام متشكرين جدا لحضرتك، ولو احتجت لأي حاجه ياريت تتواصل معايا او مع والدي.
المهندس : تمام حضرتك بعد اذنكم, وسابهم ومشي.
ياسين : بص لهمس وقال.. انا بقى اكتر واحد مبسوط علشان شايف نجاحك قدامي.
همس : بسعاده وهيبره. اقسم بالله من الفرحه إللي أنا فيها.. نفسي ابوسك في الطريق العام ولا يهمني أي حد.
ياسين : ضحك وقال.. مجنونه وتعمليها. فعل فاضح في الطريق العام. يلا يا حبيبتى ربنا يهديكي.
يلا علشان نروح ونشوف الولاد.
همس : رفعت حاجبها وقالت.. عيال مين والناس نايمين..!!! انا مش هرجع دلوقتي غير لما تفسحني هو دخول الحمام زي خروجه يا شبح..!!
ياسين : هز راسه بنفاذ صبر وقال.. شبح..؟!
يا بنتي اقسم بالله انا لو حد جالي وقالي إن همس دي بنت رجل الاعمال رياض المنشاوي انا مش هصدق.
همس : رفعت ياقة فستانها بكبرياء وقالت.. أنا حرم النقيب ياسين جمال. يعني الفخر والعزه والكرامه عندك مانع يا ياسو وغمزت..!!!
ياسين : بضحكه قال.. أم التثبيت ده عارفه..
اخلصي عايزه تروحي فين وأنا معاكي..!!
همس : بدلع..عايزه قبل ما اتغدى ناكل ايس كريم وبعد الغدا اشرب عصير قصب.
ياسين : قال بتعجب..احنا في الشتا يا همس يا حبيبتي ايس كريم ايه في الشتا؟
همس : بغيظ..هى معدتك ولا معدتي؟ ما تسيبني اكل اللي انا عايزاه، طول ما انتوا بتبصولنا في اللقمه هنتخن،
هو احنا بنتخن من شويه؟ ماهي من عينيكوا. ارحمونا بقى..
ياسين : ضحك وقال ايوه ايوه جيبوها فينا بقى..!!
همس : بغيظ قالت.. قصدك ايه بقى؟ انا تخينه..؟!
ياسين : بضحكه قال.. ابدا هو انا قولت ان أنتي تخينه.. أنتي عود فرنساوي يا حبيبتي..
همس : بكبرياء..قالت ايوه كده اتعدل علشان معدلكش بطريقتي..
ياسين : بغيظ.. يا بت هاضربك على قفاكي احنا في الشارع..انجري قدامي ع العربيه.
همس : بضحكه..بيموت فيا بيموت فيا ما يقدرش يستغنى عنى عارفه أنا.. وسابته وجريت على العربيه.
ياسين : هز راسه بيأس..وقال..مجنونه بس بموت فيها..!!
——————بقلمي مريم نصار.
فيلا العدوي. جناح آدم..
آدم : بيلبس.. ومريم بتساعدو.
مريم : بتقفل ليه إزار القميص.. وجابت ليه الچاكيت. وقالت.. هتتأخر في الحسين يا آدم.؟
آدم : أبتسم..وقال. المرادي مقدرش أقولك هرجع امتى. أنتي عارفه بيتر وطارق.. وكمان الخروجه دي علشان صحة طارق.
مريم : أبتسمت وقالت.. ربنا يديم بينكم الود والحب. وأبو فهد يستاهل كل خير.. بس بالله عليك يا آدم.. بلاش أكل من برة يتعبك.. حلفتك بالله.
آدم : بضحكه. لأ متخافيش.. إحنا هنتغدى في مطعم معروف.. وبعد كده ننزل الحسين.
مريم : لبسته الساعه..ورشت ليه البرفان..وقالت. خلي بالك من نفسك..وطمني عليك.
آدم : باس جبينها وقال.. وأنتي كمان ياروحي. وخارج..
مريم : خارجه معاه..
آدم : مسد ع شعرها وقال.. لأ خليكي انتي متنزليش.
مريم : طيب اوصلك لحد الباب..
آدم : ابتسم وقال..هتنزلي وتطلعي تاني؟ لأ خليكي ارتاحي ياروحي..
مريم : بتفهم..قالت بإبتسامة حب.. ربنا معاك ياحبيبي..
آدم : ودعها وخرج..
مريم : دخلت اوضتها..وقعدت على الكنبه..وشافت ألبوم الصور بتاع فرحها..وجابته..وبتتفرج عليه.. وأبتسمت بحب كبير وخرجت منها تنهيدة وقالت..
سبحانك يا الله. يشيخُ الجسد والروح لاتشيب..!!!
الباب خبط وكانت تالين..وقالت ممكن أدخل يا تيتة..!!
مريم : تعالى ياتوتا ياحبيبتي أدخلي..
تالين : دخلت وكانت لابسه فستان أوف وايت. وعليه العقد. هدية سفيان. وقالت بإبتسامة جميله.. إيه رأيك فيا يا تيتة؟
مريم : ضحكت بفرحه وقالت..بسم الله ماشاء الله.. اللهم بارك..بدر منور يانور عيني..
تالين : قعدت جمبها..وباستها وقالت..ربنا يبارك فيكي يا أجمل تيتة..
مريم : ربتت ع ضهرها وقالت..ويبارك فيكي ياقلب تيتة..
تالين : شوفتي العقد ده هدية سفيان ليا.. وامبارح جابلي هدايا حلوه اوي ياتيتة..ومن ضمنها الآيفون ده..وسجادة صلاة ومصحف.
مريم : بفرحه..اللهم بارك.. ربنا يجعله الزوج الصالح إللي ياخد بإيدك للجنه..والعقد بجد جميل اوى.. تعيشي وتتهني ياقلب تيتة.
تالين : اللهم امين يارب. ربنا يديمك في حياتنا.
مريم : أبتسمت..تسلمي يانور عيني..ها قوليلي بقى. خارجه مع سفيان دلوقتي؟
تالين : اتكسفت وقالت. احم أيوه هو أتصل وقال إنه جاي في الطريق.وانا جيت أسلم عليكي قبل ما أنزل.
مريم : ربنا يسعد أوقاتكم..
تالين : شافت ألبوم الصور..واخدته منها..وقالت. تعرفي ياتيتة..من زمان عندي أمنية ونفسي احققها لكن بفضلك أنتي هتتحقق.
مريم : كشرت عينيها وقالت.. إيه هى ياتوتا.
تالين : بصتلها وقالت.. عايزه فستان فرحك..يبقى نفسه فستان فرحي..!!!
مريم : اندهشت من طلب تالين..وقالت. فستان فرحي؟ بس ده موضة قديمه أوي يابنتي..
تالين : بالعكس ياتيتة.. فستانك جميل جدا..وموضة زمان كلها رجعت تاني.. ارجوكي بلاش ترفضي.. وافقي بالله.
مريم : بحيرة. والله مانا عارفه أقولك ايه؟ بس لو ده حصل أكيد الفستان عايز شوية تعديلات..
تالين : بحماس..ولا تعديلات ولا أي حاجة.. أنا عايزاه زي ما أميرة آدم لبسته بالظبط.. لو سمحتي ياتيتة متقوليش لأ.
مريم : أبتسمت بحب كبير..ومسدت ع حجابها وقالت.. أنا عمري ماقدر اقول لأ لبنت قلبي.. بس أنتي شوفي رأي سفيان إيه واتفقوا مع بعض..
تالين : حضنتها بسعاده وقالت.. شكرا جداً يا أجمل تيتة في الدنيا كلها..
وفونها الخاص بسفيان رن..وقالت بتوتر.. ده سفيان واكيد وصل..
مريم : خلي بالك من نفسك يانور عيني..
سفيان : واقف بره الفيلا..قدام العربيه..وبص ف الساعه..
تالين : ودعت عيلتها وخارجه مكسوفه جداً.
سفيان : تنفس الصعداء أخيراً..وشافها.. وقلبه دق من جمالها.
تالين : بلعت ريقها بتوتر وقالت..السلام عليكم.
سفيان : بابتسامة عريضة.. وعليكم السلام..وفتح ليها باب العربيه..وقال. أتفضلي.
تالين : ركبت.. ومحرجه جدا..
سفيان : ركب. وبصلها بإبتسامة وقال. اربطي حزام الامان..
تالين : ربطت الحزام ومرتبكه.
سفيان : أتحرك بالعربية.. وبدأ يتكلم معاها. وقال.
عامله ايه انهردا.
تالين : أحم.. الحمدلله بخير.. وحضرت..قصدي وأنت؟
سفيان : ضحك وقال.. حضرتي مبسوط جدا.. تحبي نروح أي مكان معين؟
تالين : هزت راسها..لأ أي حاجه المهم يكون هادي.
سفيان : بصي أنا معرفش أماكن كتير ف مصر عموماً..لكن بابا قالي ع مكان حلو جداً. وبعتلي الابلكيشن..
تالين : بتوتر..يعني أنت مش عارف العنوان؟ طيب أفرض….!!
سفيان : بضحكه.. أنتي خايفه مني أو نتوه ولا ايه؟ ع العموم متقلقيش أنتي أصلا وراكي رجاله اللهم بارك..
آدم اخوكي أتصل عليا.. ووصاني عليكي. وقالي تالين كل الخطوط الحمرا.. بصراحه بدأت أغير من حبة ليكي..
تالين : ابتسمت بحب وقالت.. أبية آدم..ده عمره ما كان مجرد أخ ليا وبس.. أبية آدم كل حاجه.. بحبه كتير جداً.
سفيان : ركن ع جمب وقال بدقة قلب..طيب وأنا..!
تالين : بدقة قلب قالت.. أنت جوزي..وجوايا حجات كتير لكن بعتذر منك.. لأني داخله على مرحله جديده.. ياريت متزعلش مني..
سفيان : أبتسم وقال.. عارفه.؟ انا اعترافك ليا بقى بالنسبالي أمنية حياتي..بس مش هفقد الأمل..
——————بقلمي مريم نصار.
ف مكان تاني..
باري : بتاكل بيتزا ووجبات ماكدونالدز. وقالت. بجد ميرسي جداً ياحبيبي..
آركان : أبتسم وقال.. أنا كنت هاخدك فندق. ومظبطلك جو شاعري وشغل عالي..بس انتي وش فقر..
باري : بسعاده.. أنا وش فقر..من وقت كتب كتابنا وأنت رومانسي..
آركان : هههههههه أقسم بالله ربنا راضي عني وحققلي أكبر أمنية في حياتي.. دانتي هتشوفي ايام عنب..
باري : هزت راسها لأ. أنا مبحبش العنب..
آركان : كلي كلي وانتي عسل كدا يخربيت حلاوتك..
باري : سابت الاكل وقالت بزعل.. آركان أنت بجد هتسافر..؟
آركان : أبتسم لخوفها وقال.. مش عارف..
باري : فتحت عينيها بدهشه وقالت.. إزاي مش عارف؟ أنت قولتلي قبل كده إنك هتسافر خلال العشر أيام إللي جايه..
آركان : بتمثيل قال.. أنا قولت كدا؟ امتى ده. مش فاكر حاجة زي دي..
باري : صكت ع أسنانها بغيظ وقالت..اه يااا……..!!!
آركان : قاطعها وقال ببرود.حبيبىي.. يا… حبيبي مش كدا يابيري..
باري : بغيظ..بتضحك عليا يا آركان علشان أوافق عليك؟
آركان : ده ع أساس إنك تقدري ترفضي..
باري : بنرفزه.. أيوه أنا كنت هرفضك عادي جداً..
آركان : بياكل وقال..انقذتي نفسك والله العظيم.
باري : كشرت عينيها وقالت..نعم.؟ ليه لو كنت رفضت كنت هتعمل ايه؟
آركان : مثل الجدية وقال بنبرة شر..عارفه وشك إللي أنتي فرحانه بيه ده؟
باري : بخوف..ماله؟
آركان : من بين أسنانه كمل وقال..وعارفه ايديكي القمر دي..!!
باري : خبت أيديها وقالت..مالها؟
آركان : بشر أكبر..وعارفه كلك على بعضك كدا؟
باري : كشت في نفسها وقالت.. أنت بتتكلم ليه كدا؟ متقول كنت هتعمل ايه؟
آركان : قال بضحكه شريرة.. ازازة ماية نار..!!!
باري : شهقت بخوف..وحطت أيديها ع وشها..وقالت. برجفه..كنت هتشوهني ي آركان؟
آركان : رجع لطبيعته وقال بهزار.. بيقولك ماية النار متحطيش عليها كلور علشان بتعمل اختناق..
باري : نفخت بأريحية..واتغاظت منه.. وخبطتة في كتفه وقالت. بجد أنت اوڤر في التمثيل. وقعت قلبي.
آركان : بغمزه..وقع في قلبي ياغزال..
باري : بجد الله يسامحك..
آركان : أبتسم..ومسك أيدها وقال..خلاص حقك عليا.. يابت أنا بحب اهزر معاكي.. لأني بحبك وبموت فيكي.
لكن حقيقي ياباري لو كنتي رفضتي..
باري : بغيظ..نعم بقى؟
آركان : بص ل عينيها وقال..كنتي هتندمي صدقيني..
باري : عوجت بوقها وتمتمت بكلام مش مفهوم..
آركان : ضحك وقال.. أنا شوفت الحركه دي فين قبل كدا .اه البت آرين هههههههه نفس الحركات.
باري : بشرز..ع فكره آرين دي كيوت وجميله جدا.. مش زيك خالص..تؤام إزاي أنتوا؟
آركان : بتريقة. كل واحد كان في كيس..وع حسب المصنع..
باري : وات..!
آركان : قام وقال. بقولك ايه انا هدفع الحساب..
وتعالى نتمشى شويه ع النيل. جربتي حمص الشام؟
باري : هزت راسها وقالت. نو.. عبارة عن إيه؟
آركان : بسخرية.. يطلع تفاح..دانتي ع الله حكايتك. تعالي تعالي..
——————بقلمي مريم نصار.
في فندق راقي..
سفيان حجز ركن خاص. وسحب الكرسي وقال. أتفضلي.
تالين : بحرج..متشكره..وقعدت. وحطت الشنطه جمبها.
سفيان : قعد قصادها..بيتأمل ملامحها.وضحك بصمت.
تالين : بتعجب..بتضحك ليه؟
سفيان : بصراحه مش مصدق نفسي يا تالين..
أنتي كنتي أمبارح حلم جميل ونفسي يتحقق.. ودلوقتي بقيتي مراتي..بجد أنا مبسوط جداً بأجمل نصيب.
تالين : ابتسمت برقه.وقالت. مش للدرجادي. أنا عادية جدا.
سفيان : بنفي..عمرك أبدا مكنتي ليا أنسانة عادية.. هتصدقيني لو قولتلك إنك احتلتيني؟
تالين : ضغطت على شفايفها بحرج..وبصت ف الأرض.
سفيان : أكتر من مبسوط با أخلاقها الجميله.. وحب يطمنها وقال.. تحبي تشربي حاجه ولا نطلب غدا ع طول.
ومتقوليش إللي تشوفه.. أنا من دلوقتي بقولك أهو وبكامل قواي العقليه.. عايزك انتي تكوني سيدة القرار..
تالين : بتعجب من حالة استسلامة قدامها بكل حب.. قالت.. أنت متعرفش عني حجات كتير علشان تسلم زمام الأمور ليا بسهوله كدا ياسفيان.
سفيان : سند أيديه على التربيزه..وقال.انا مكتفي أوي باللي عرفته عنك من خلالك..
تالين : بلخبطه أنا مش فاهمه حاجه.. أنت تعرفني من امتى؟
سفيان : بتنهيدة حب.. هقولك عرفتك امتى. وعايزك تعرفي إني حبيتك من نبرة صوتك قبل ما أشوفك..
تالين : بدهشه..أنا..!!
سفيان : بضحكه أيوه أنتي..وهقولك كل حاجه..بس مش قبل ما تقولي أطلب إيه الأول..!!
تالين : أي حاجه.
سفيان : هااا قولت إيه بقى؟
تالين : بضحكه رقيقه.. أوكي أسفه. نطلب حاجة نشربها.. وأنا بسمعك..
سفيان : أنتي تؤمري.. وطلب عصير لتوتا وهو قهوة.. وبدأ يحكيلها كل حاجه من أول يوم سمع صوتها في الجامعة. لحد ما شافها ف شركة العدوي..
وسفيان نسي نفسه وهو بيحكي عنها وقصاد عينيها.. استسلم لاحساسه في اعتراف صريح ليها..وكمل وقال..
ومن وقتها وأنتي محتله كياني..حالي اتبدل. بسافر ومش عايز اسافر لأني ببقى سايب روحي معاكي.. شاغله تفكيري ٢٤ ساعه. ولحد دلوقتي وأنتي معايا وقدامي شاغله تفكيري.. تالين أنا بحبك. أنا جوايا كلام كتير بيتلخص في كلمة مالهاش وصف ولا وجود في المعجم. أنا أكتر من بحبك..
تالين : بتسمع سفيان وع قد ما هى مبهورة بية..لكن دقات قلبها مسموعه لقلبه..
ووشها بقى جمرة نار من اعترافه بحبه ليها..
سفيان : أخد نفس عميق..وقال. عرفتي بقى إن عندي حق في إني أكتفي باللي عرفتة من خلالك. أنتي ملاك ياتالي.. أنتي بجد ملاك..
تالين : بلعت ريقها بتوتر. وقالت بصوت مبحوح.. ثواني وراجعه. بعد اذنك..
وقامت وراحت بسرعه ع الحمام..
سفيان : شاف خجلها الزايد.. وأبتسم.. وشاور للويتر. وبيطلب الغدا..
تالين : غسلت وشها..وواقفه قدام المرايا.. ومش مستوعبه..
وقالت بتيه..معقول كل الحب والتقدير ده. ليا من سفيان..!
اء.. أنا شايفه صدق كبير في كلامه وإحساسة..وفيه ثقة جدو آدم باعترافه في أي مكان وزمان لاميرته.. معقول..!!
وضحكت بأمل..وقالت بجد يعني ممكن إني أبني امبراطورية عشق جديدة بينا..!!
وأكون أنا مريم الجزار..وسفيان آدم العدوي..!!
وحطت أيدها ع قلبها إللي بيدق.. وغمضت عينيها. واتمنت حياة تشبة لحياة عيلتها..!!
——————بقلمي مريم نصار.
تاني يوم..
ف الجهاز.. ف مكتب آدم مراد.
آدم مراد : للعسكري قال بجدية.. الملف ده يتسلم للعقيد حسن حالا..
العسكري : تحت امرك يافندم..واخد الملف وخرج..
آدم مراد : حط السلاح ع المكتب..وبيفتح الدرج.. وفونه رن وكانت آرين..! وأبتسم ورد عليها..
ـ الو.
آرين : قاعده عند رينو وقالت..الو دومي وحشتني..
آدم مراد : نفخ بخنقه وقال بجدية.. آرين ماتفصلنيش منك.
آرين : بتقلدو..وقالت. بزهق اوكي سورى..حتى دي مش عجباك؟ طيب انا عايزه ادلعك زي ما أنت بتدلعني اعمل ايه بقى؟
آدم مراد : عايزه تدلعيني قولي ديزل..غير كدا ماتقوليش..
آرين : تنحت وبعد كده انفجرت في الضحك..
آدم مراد : سمع ضحكتها..وتعب اليوم كله راح.. وقال بتضحكي ع إيه يامجنونه..
آرين : ههههههههه مش قادرة ههههه ديزل هههههههه حرام عليك هموت م الضحك..ههههه.
آدم مراد : قام وبص من الشباك..وقال. وحشتيني..
آرين : كحت من الضحك..وبتنظم أنفاسها وقالت.. وأنت كمان وحشتني خالص..
آدم مراد : انتي لوحدك فوق؟
آرين : هزت راسها نو..مامي ف المطبخ..و آيو وجنى قاعدين معايا.
آدم مراد : أبتسم.. عامله ايه يا آريني.
آرين : بمرح.. أنا مبسوطه اوى اوى. مش هتصدق أنا عملت ايه ف چينو.
آدم مراد : بتركيز عملتي ايه يامجنونه..
آرين : بضحكه..عملت فيها خبيرة ميكب. ومسكت جنى بقى وخلتها عروسه.. بص قمر قمر.. استنى هبعتلك صوره ليها شوفها دلوقتي وقولي رايك..
وبعتت الصوره..
آدم مراد : مبتسم ع جنانها..وشاف الصورة..وقال بإعجاب.. أممم قمورة خالص.
آرين : بضحكه.. أنت مش هتصدق آيان لما شافها عمل ايه.. فضل يبصلها ومستغرب..وقال أنتي مين؟ ولما عرف أنها چينو جاب منديل ولخبطلها وشها.. حتى چينو عيطت كتير..
و آيان قالها عيطي أحسن..وسابها وراح يشرب العصير من مامي.. فكرني بحد مرعب اعرفه..
آدم مراد : ضحك بصمت وقال..جدع يا آيان..
آرين : عوجت بوقها وقالت.. طبعاً ماهي چينات متوارثه..
وحطت أيدها ع بطنها وقالت بنبرة خاصه.. آدم أنا بتوحم..
آدم مراد : بشعور غريب قال.. نفسك في ايه ياروحي.
آرين : بنهم أممم عايزه. كيموكوات..
(ملحوظه. الكيموكوات نوع فاكهة من أنواع الموالح. وتشبه حبة التمر وطعمها جميل جدا ومالح.مزيج بين البرتقال واليوسفي..)
آدم مراد : كشر عينيه وقال..وده اجبهولك منين دلوقتي؟
آرين : بزعل طفولي.. أنا أعمل ايه بقى؟ من بدري وأنا هتجنن ونفسي جاية ليه اوي اوي..
آدم مراد : بتفهم..حاضر ياحبيبتى.. هشوف موجود فين وانزل اجيبلك.
آرين : بمرح حبيبي يا ناااس.. أقولك أنا موجود فين.. هتلاقيه في كارفور..
آدم مراد : ابتسم وقال. حاضر ياروحي. هيكون عندك انهردا إن شاء الله.
——————بقلمي مريم نصار.
ف الجامعه..
تالين : ماشيه مع رحاب..وقالت بزهول..معقول يارحاب؟ يعني الشاب إللي بتحبيه يبقى أحمد إبن الريس عوض؟
رحاب : بتوتر..عادي يعني ياتالين ماهو إحنا من طبقه واحده.. والشغل مش عيب مدام بالحلال..
تالين : كشرت عينيها وقالت.. انتي بتقولي الكلام ده ليه؟ انتي فاكرة إني معترضه ع حاجة زي دي؟ بالعكس..
أحمد متربي معانا وع أخلاق عالية. وكمان مستقبله إن شاء الله هيكون أفضل.. وجدو وعدو أنه هيشتغل في شركة كبيرة..
وكمان الريس عوض..ده شخص جميل جدا.. انا بحبه وبحترمه..قلبه أبيض جدا..وعمره ما زعل حد..
وأبتسمت وقالت..ولا بقى دادة زينب.. دي بالنسبالي حاجه كبيرة جداً..بموت فيها..كل البيت مايقدروش يستغنوا عنها..
ست تلقائيه وجميلة جدا وع الفطرة..وتيتة بتحبها أوي..وهى أساسي واحده مننا.. عيلة أحمد تحديداً مننا..
وغمزت بهزار وقالت..يابختها اللي تبقى حرم الباشمهندش أحمد عوض..!!
رحاب : بتفائل..روحي ياشيخة ربنا يريح قلبك.. وشافت أحمد خارج من المبنى.. وقالت..
بصي أنا هروح اسلم عليه.. سلام بقى وادعيلي.. واتحركت بسرعه قبل ما تالين ترد.
تالين : مبتسمه.. وسمعت رنة فونها الخاص ب سفيان.. وقعدت وقلبها دق وفرحت..وردت بسرعه.
ـ السلام عليكم..
سفيان : بإبتسامة.. وعليكم السلام.. وحشتيني جداً.
تالين : اتوترت..وقالت.. أحم اذيك يا سيفان..
سفيان : بسعادة.. أنا كويس جدا بصوتك.. المهم أنتي بقى عامله ايه وخلصتي محاضرات ولا لسه؟
تالين : أبتسمت.. أيوة خلصت..وبابا بعتلي السواق وجاي ف الطريق..
سفيان : بتنهيدة..ياريتني كنت جمبك..كنت جيتلك جري..
تالين : هانت إن شاء الله..ومفيش أسرع من الأيام. أنت خلصت محاضراتك؟
سفيان : أيوة من بدري.. وأنا دلوقتي ف البيت براجع شوية حجات ف الشغل.
تالين : ربنا معاك.
سفيان : ومعاكي ياحبيبتي. بصي ياتالي. أنا هبعتلك شوية تصميمات لفساتين الزفاف.. وشوفي أي ديزاين يعجبك. وأنا هبعتهولك شحن..
تالين : بحرج..كويس إنك فتحت موضوع الفستان ده.. لأني بصراحة كنت هقولك أمبارح قبل ما تسافر لكن مقدرتش. خوفت تضايق..
سفيان : ساب اللي في أيدو..وقال بتركيز. خير ياتالين؟
تالين : بلخبطه..بصراحه ياسفيان.. انا كنت عايزه فستان الزفاف بتاع تيتة مريم.هو جميل جدا. وحابه أشوف نفسي فية. وكمان حاسة إن تيتة هتفرح.. لما نشوفنا فخورين بذكرياتها الجميله..
أنت شوف الفستان ولو مش عجبك خلاص مش مشكله. لكن………!!!
سفيان : بحبك.
تالين : تنحت. وبصت حواليها واتكسفت جداً.من رد سفيان عليها..
سفيان : خرجت منه تنهيدة عشق..وقال هحبك إيه أكتر من كدا.. أنتي كتير عليا ياتالين..
تالين : مبتسمه وقالت..بدقة قلب..يعني موافق ياسفيان؟
سفيان : بدقة قلب قال..وهو سفيان يقدر يقول لتالين لأ؟
——————بقلمي مريم نصار.
مساءاً.. فيلا العدوي..
آدم مراد : رجع من الشغل وسلم ع كل الموجودين.. وسأل ع آرين.. وقالوا إنها راحت الفيلا تستريح شويه..
آدم مراد : راح ع البيت.. ودخل المطبخ.. وعطا الفاكهة للشغاله. وطلع ل آرين..
آرين : نايمه.
آدم مراد : دخل..وغير هدومه..
آرين : حست بيه وفتحت عينيها..وابتسمت.
آدم مراد : قعد جمبها. وباس جبينها وقال..عامله ايه دلوقتى..
آرين : بوهن الحمد لله أحسن شويه..
آدم مراد : مسد ع خدها..وقال. يعني مش تعبانه؟ مش حاسه بأي حاجه؟
آرين : هزت راسها لأ الحمدلله العلاج جاب نتيجه.
الشغاله خبطت..
آدم مراد : قام فتح..واخد طبق الفاكهة منها..
آرين : بفرحه.. واو أنت جبتلي الكيموكوات يا آدم..!
آدم مراد : أبتسم.. وأنا أقدر أتأخر.. وقعد جنبها.. وبدأ يأكلها..
و آرين كانت بتاكل الفاكهة بنهم كبير. وشكرت آدم أنه أهتم بيها..
آدم مراد : بيتأمل تفاصيلها بعشق كبير..وقال.. أنا تحت أمر ضي آدم..
——————بقلمي مريم نصار.
بعد شهرين تقريباً..
طبعاً حياة ولدت أدهم الصاوي. ومالك وساره مبسوطين بأول حفيد ليهم. وآسر متعلق بابنه وحياة ملت عليهم دنيتهم..وزياد ومليكة اهتموا ببنتهم طول فترة الولاده والامتحان..
.وامتحانات الترم خلصت ع خير.. وبدأ الترم التاني.
وكارما قالت ل چواد أنها موافقه..واتفق مع فارس أنهم قريباً هيتقدمولها بشكل رسمي..
و آرين كل يوم تطلب من آدم طلب شكل وهو بيعدي بمزاجه لأنه من جواة مبسوط بشقاوة ضية..
و آرين عندها فضول تعرف نوع الجنين إيه؟ وكمان عايزه تعرف ترجمة الحروف الموجوده ع سلسلة المرعب..
وعلاقة تالين بسفيان كل يوم تكبر ف قلبها أكتر من الأول..واتعلقت بيه جداً.
وف الاجازة تالين ومراد وفريحه طلعوا عمرة.. وحققوا رغبة تالين.
وعلاقة آركان وباري زي القط والفار والعشق بينهم بيكبر..لكن غيرة آركان تشبة غيرة الحوت.. وهنشوف باري هتعمل ايه؟ وتصرف آركان هيبقى إزاي؟
قدام السينما..
آركان عازم باري ع السينما.. وخرجوا مبسوطين بيحكوا مشاهد الفيلم لبعض وبيضحكوا.
آركان : قال.. سيبك من كل ده.انتي كنتي بتقولي عايزاني ف حوار فستان الفرح..ماله بقى؟ وحط أيدها ف دراعه وماشيين.
باري : بإبتسامة حب..بص بقى ي آركان. أنت عارف طبعاً إن حلم اي بنت.. أنها تشوف نفسها بفستان الزفاف..
آركان : رفع حاجبه وقال..شامم ريحة حاجة مرفوضة إن شاء الله..
باري : بتذمر..ليه بس.. استنى هقولك أنا عايزه إيه؟
آركان : حقك..قولي..
باري : بحماس..في دايزين فستان عجبني أوي.وهيبقى خرافه عليا. ثواني.. أنا عندي صورة التصميم..
آركان : مط شفايفه وقال أممم..نشوفه.
باري : فتحت الفون.. وجابت الصورة..وقالت أهو بص أكيد هيعجبك..
آركان : بص للصورة واتصدم. وكان فستان تصميم أمريكي. قصير..ومكشوف بطريقة مبالغ فيها..
باري : بحماس.. إيه رأيك يجنن صح.
آركان : صك ع أسنانه..وغمض عينيه وبيحاول يكون هادي..
باري : كشرت عينيها بعدم فهم من ريأكشن آركان.. لكن قالت.. آركان دي ليلة في العمر..
آركان : بغيرة وزعق..دي ليلية سودا ع دماغك.. إيه القرف اللي أنتي مختاراه ده؟ أنا استحاله أوافق على حاجة زي دي. ده عريان يا باري..عريااااان مش مداري أي حاجه..انتي مستوعبه أصلا؟
باري : اتخضت..وقالت. أنت بتزعق ليه؟ أنا هلبسه يوم واحد بس.. وبعدها أرجع البس حجابي تاني..
آركان : الدم غلي في عروقه..ومسح وشه بايديه..وفتح باب العربيه..وقال بجدية. اركبي علشان اروحك..
باري : بدموع..ف إيه ي آركان بقى؟
آركان : مسك دراعها بغيظ وقال قولت اركبي. ومش عايز نقاش..
باري : ركبت..واضايقت جداً من أسلوبه..
آركان : ركب ورزع الباب بغضب.. وداس بنزين وساق بسرعه.. وكل ما يتخيل أنها هتلبس حاجة زي كدا وقدام الناس.. يتغاظ أكتر..
باري : عيطت..وقالت. نزلني هنا أنا هركب تاكسي وارجع ع البيت..
آركان : فرمل العربيه..وبصلها وقال بغضب واضح.. وقال..
ـ انتي مجنونه ياباري.انتي بتتكلمي جد.ولا أنتي عايزه تشوفي غيرتي عليكي عامله إزاي؟
باري : مسحت دموعها وقالت.. أنا عملت ايه لكل ده.. في بنات كتير محجبات ويوم الفرح بتلبس إللي هى عايزاه..
آركان : بصوت من نار..ما سمهاش بتلبس إللي هى عايزاه..
إسمها بتتنازل عن دينها وأخلاقها وبتنسى كل حاجه اتربت عليها لمجرد فكرة عقيمة وغبية.. بحجة أنها ليلة العمر..
ليلة العمر دي. لجوزك..جوزك هو أحق بيكي من الناس.
أبوكي بنفسه اللي رباكي وعشتي معاه تحت سقف واحد.؟ مالوش الحق أنه يشوف مفاتنك..تقومي عايزه تخرجي قدام الناس كلها بالشكل ده. بحجة غبية..!!
باري : اتخضت من نبرته الجديدة عليها. وبصت من الازاز وبتعيط بصمت..وقالت.. روحني ي آركان لوسمحت..
آركان : شغل العربية..وساق.. ومخنوق جداً..
وبعد شويه وهما في الطريق والصمت بينهم كان سيد الموقف
آركان : نفخ بخنقه..ولف بالعربية وغير مسارو..
باري : انتبهت..لكن معلقتش..كل فكرتها أنها مجروحه منه..
آركان : ركن في مكان هادي.. وجاب ازازة مايه..وقال بجدية..امسكي اشربي..
باري : بجدية..هزت راسها لأ مش عايزه.
آركان : بنرفزه..حدف الازازه من ازاز العربية. وقال برحتك.
وكمل بنبرة حادة..وقال. لكن ركزي معايا كدا يابنت الناس.علشان ف كلمتين لازم تعرفيهم..
باري : زي أي بنت خافت من نبرة صوته.. وأنه يفركش معاها..حتى لو كتب كتابه. لكن قالت بكبرياء. خير..
آركان : عايزك تعرفي كويس.. أنها عمرها ما حصلت في عيلتنا.. إحنا حريمنا لازم تتصان.. وتتصان أكتر ف أهم يوم ف حياتها..
علشان عارفين عيون الرجاله في ليلة زي دي بيكونوا كل تركيزهم مع العروسه..
وخصوصاً بقى لو لابسه عريان زي إختيار حضرتك كدا..
بس هرجع واقولك عايزه تلبسي فستان زي ده؟ أنا معنديش مانع.
لكن..!! هتلبسية وانتي في بيتك وهتفرحي في بيتك..ومفيش خيال راجل هيشوفك..حتى أبوكي نفسه. مش هيشوفك بالشكل ده..
باري : بصتله بصدمه..و في نظرة طويله..
آركان : بتبصيلي كدا ليه؟ مش عاجبك كلامي مش كدا؟
لكن لو وافقتك وقولتلك وماله ياحبيبتى..البسي واعرضي جسمك قدام العالم..
أبقى انا وقتها الراجل إللي أثبت حبة لمراته ومرفضش ليها طلب ف ليلة العمر..مش كدا؟
باري : بصت قدامها..وقالت.. انا مقولتش حاجه لكل ده. أنا اقترحت عليك إقتراح.. وأي بنت بتبقى عايزه تكون أجمل واحده موجوده ومميزه..
آركان : بتفهم..بس انتي مش محتاجه تجملي نفسك يا باري.. لأنك جميله بالفعل..
أنتوا ليه البنات بتقيسوا الجمال بالشكل والملامح.. ياباري بما إن ف حد حبك واختارك زي ما أنتي.. مش هيفرق معاه..هتكوني عامله إزاي ف فستانك.. لأنك بكل الأحوال هتبقى مميزه..
باري : بعند..بس الفستان ده عجبني جداً.ومش هتنازل عنه..
آركان : مط شفايفه وقال.. خلاص أنتي حرة.. أنا عن نفسي استحالة أوافق إن مراتي تكون مكشوفه للناس..
والكلام بينا في الموضوع ده منتهي.. وياريت تاخدي رأي عمي ف الموضوع ده.. ولا أقولك.. ابعتي الديزاين لاخوكي.. وشوفي رد فعله إيه؟
باري : هتتكلم..
آركان : شاور ليها وقال..قولت الكلام بينا منتهي ياباري..لحد ما ترجعي عن قرارك..
ولحد مايجي اليوم ده..الكلام بينا منتهي..!
وشغل العربيه واتحرك ع بيتها.. والصمت رجع بينهم من تاني..
وكل واحد بيحارب أفكاره..مابين كبرياء باري. وكرامة آركان.!
——————بقلمي مريم نصار.
ف الجهاز.
قاعة الإجتماعات المغلقة.
المدير : بجدية. هى دي المهمه. وأي تفاصيل ممكن تاخدوها من الدكتور شريف.وهتسافروا بكرة الساعه ١٢ مساءاً بالدقيقة…!!!——-
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مملكة ميراث العشق)