روايات

رواية مليكة الرعد الفصل الحادي عشر 11 بقلم سوكا

رواية مليكة الرعد الفصل الحادي عشر 11 بقلم سوكا

رواية مليكة الرعد الجزء الحادي عشر

رواية مليكة الرعد البارت الحادي عشر

رواية مليكة الرعد
رواية مليكة الرعد

رواية مليكة الرعد الحلقة الحادية عشر

🎶🎶في قصر الشافعي 🎶🎶
يستيقظ ذلك الوسيم والحيره لا تفارقه فكيف لمليكه وعائلتها علاقه بماضيه وكيف يعقل كلام صديقه فهو لا ينكر انه انجذب ل مياده وشعر معها ببعض الراحه ولكن كيف هذا السر جوابه مع جده هو الوحيد ولكن كيف يستدرجه في الحديث وهو الامبراطور احمد الشافعي كيف يقوي عليه
بينزل رعد إلي الأسفل ويتجه نحو غرفه جده
ليدلف الي الداخل
احمد وهو يعرف ماذا يريد: خير ي رعد اول مرة تعملها
رعد ببرود وهو يضع يديه في جيبه: عاوز المفتاح
احمد: مفتاح اي
رعد: مفتاح السر ال معاك اي الرابط ال بين مليكه وماما
احمد : وانت جايلي لي اسأل مليكه
رعد: انت عارف ان مليكه متعرفش اي هوا الرابط انت ال معاك المفتاح
احمد بكدب: انا معرفش
رعد : متنساش انا مين انا الكينج هعرف اجيب المفتاح بنفسي ليتركه ويذهب لينظر له احمد
احمد بغموض: انت لو جبت المفتاح يبقي المو”ت هيتلف علينا كلنا وخصوصا قلبك ال هي مليكه
🎶🎶 ف منزل مليكه 🎶🎶
بعد عراك طويل بين صبا ومحمود
صبا وقد استعدت للرحيل : انا جهزت هاجي معاكي

 

 

مليكه باستغراب: فين
صبا : الشركه ونطلع من هناك علي الجامعه
مليكه بضحك: ماشي واخده بنت اختي
ليذهبو بعد مشاغبه صبا لمحمود
💞 داخل مقر الشافعي💞
تدلف صبا بصحبه مليكه
صبا بأنبهار: ده جميل اوي ي موكه اي ده ي بختك
مليكه بتحسر: بخت اسود
لترتطم صبا بشخص
صبا بالم: آه ايدي حيطه اتخبط فيها
الشخص بغيظ : لاحظي كلامك ي انسه
صبا بعصبيه ولو ملاحظتش ليقترب منها ولكن ياتي ذلك الوسيم
محمد بغضب: في أي ي استاذ جميل
جميل بخوف: مفيش ي فندم
صبا بعصبيه: مفيش ازاي ي حيطه انت ده كان بيشتمني
جميل بصدمه : انا دي دي
مليكه بضحك: خلاص خلاص حصل خير
ليذهب جميل هو يلعن تلك الكذابه
محمد باستغراب : انتي بتضحكي يبقي هي كانت بتفتري
لتؤميء له مليكه بنعم
لينظر ليجد تلك التي ترفع راسها وتتجول بعينيها وتصفر
محمد: عملالي فيها طيبه يا مفتريه كنت هطرد الراجل
صبا ببراءة مصطنعه: انا ده انا حتي طيبه وكيوت
محمد بغيظ: اه ما انا جربت ثم يتركهم ويذهب
صبا: هوا ماله ده

 

 

مليكه بضحك: يلا يلا ي قادره
ليذهبو الي المكتب وبعد فتره ياتي رعد
ليهاتفها رعد: هاتي الملف من محمد واعملي قهوه من غير بودرة فاهمه ثم يغلق الهاتف دون استماع الرد
مليكه بغيظ: قليل زووووووق
صبا وهي تكتم ضحكاتها: مش قادرة ي خرااابي ثم تنفجر ضاحكه
مليكه بغيظ: بس ي بت روحي هاتي الملفات من محمد لحد اعمل قهوه
صبا: طب ما تاجي نعكس
مليكه بمكر: لا هوا عارف قهوتي يلا مش انتي جايه تساعدي
صبا بتوتر : اه بس معرفش للمكتب
مليكه: تحت اخر الكوريدور يلا بسرعه
لتذهب صبا وهي تلعن مليكه وتذهب مليكه لاعداد القهوه
🎶 داخل شركه الشافعي 🎶
الموظف: تعال ي محمود
محمود: خير ي فندم
الموظف: السلفه اتقبلت بس روح خدهم من المقر
محمود بسعاده: شكرا ي فندم شكرا
ليذهب محمود وهو يحمد ربه ولكن بداخله بعض الخوف من فهم رعد له باسوء
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
💞 في مكان ما 💞
نجد هذه الجميله تركض بلا وجهه فكل ما في بالها الهرب من هؤلاء الوحو”ش فلا تعرف اين تذهب وا اين وجهتها ليمسك بها هؤلاء الحراس الغلاظ
الفتاه: سيبوني بقولكم سيبوني
الحارس وهو يقيدها: اهدي ي مريم هانم مش عاوزين نستخدم العنف
مريم وهي تضربه: اخرس ي حيو”ان تضرب مين ده كان زمانو قات”لكم
الحارس بخوف: يلا ي هانم لو سمحتي

 

 

ليدخلها الحارس السيارة دون اراده منها ويذهب الي ذلك القصر الذي يمثل الجح”يم بالنسبه لها
ليدخلها الحراس عند ذالك الرجل نعم انه والدها ولكنه يمثل الجح”يم بالنسبه لها فهو لا يشرف بمكانه الاب بتاتا
الرجل: قوليلي بس اعمل فيكي اي قولتلك ي مريم قبل كده هروب مش هتهربي انتي لي مصممه هوا في حد ضايقك
مريم بسخريه: انت ي مهران بيه انا مش طايقه اعيش معاك في مكان و…. ذي ده انت كل شيء بتعملو بيغضب ربنا وأنا مش عاوزة كده سيبني سيبني بقي اعتبرني مو”ت
مهران بعصبيه: لا معتبركيش فاهمه انتي مش اي بنت انتي بنت مهران المنصوري معاش ولا كان ال يقول عليا كلمه بسبب عيله زيك فاااهمه
لينفض جسدها على أثر هذه الصيحه
مريم وهي تتصنع القوه: لا مش فاهمه وهفضل احاول اهرب من القرف ده انا مش هعمل حاجه تغضب ربنا عشانك
لتهوي صفعه علي وجهها الضعيف : اخرسي ويوم الخميس كتب كتابك على مدحت فاهمه غصب عنك
لتصعد مريم الدرج بدموع وهي خايفه من مصيرها المجهول
🎶🎶 في صباح اليوم التالي 🎶🎶
تستيقظ مليكه وتقوم بتأديه فرضها والاستعداد للذاهب الي الشركه لتقوم بارتداء ديريس اسود وطرحه بيضاء فكانت في غايه الجمال
مليكه :بنشاط ي اهل البيت انا صحيت اصحو
لتستيقظ صبا التي كانت نائمه في وضعيه مضحكه هي ونورا
مليكه بضحك :أي ده ده انتو محتاجين صورة وشير ع الفيس
صبا بالم: اه معتش قادرة دي البت دي مفتريه خالص وجعتلي ضهري اي ده دي بتلعب بوكس وهي نايمه
نورا: انا بردو ده انتي الله يكون في عون ال هيتبلي بيكي
مليكه بضحك: طب يلا ي اختي أنتي وهي نفطر ومحمود حد يصحي
صبا بكوميديا: سيبوها عليا بس ناولوني كوبايه ميه من الفريزر
لتدلف صبا الي غرفه محمود
صبا بخبث: محمود قوم يلا افطر
محمود بنعاس: سيبيني خمس دقايق

 

 

صبا بمكر : يعني مش قايم
محمود: لأ وما هي الا لحظات حتي وجد ذلك الماء المثلج يهوي على وجهه
محمود بخضه : أي ده مين فين
صبا بضحك: اصمله عليك قوم ي حما”ر قوم 😂😂😂
محمود بغيظ: ام وريتك ليركض خلفها
🎶🎶في مكتب رعد 🎶🎶
يدلف محمد دون طرق الباب مثل عادته ولكن يبدو عليه الغضب الشديد
محمد بغضب مكتوم: اتفضل الملف اهو
ثم ياتي ليرحل ليوقفه صوت رعد
رعد : مالك
محمد: مفيش عاوز حاجه تانيه
رعد ببرود : اه اقعد وقولي اي ال عملتو امبارح مع مامت مليكه
محمد ببرود مماثل: عملت ايه يعني
رعد بصوت عالي: محمد أي ال عملتو امبارح وازي تجيب سيرت ماما عندهم وازاي تقول عايشه انت كنت شارب اي
محمد بعصبيه: انت عارف كويس اني مبشربش وعارف اني مش هقول كده كلام الست دي ليها علاقه بماما وماما عايشه وانا متاكد والايام تثبتلك ومتنساش ان هي صحيح امك بس بردو هي امي ال ربتني وصدقني ي رعد الست دي عندها سر كبير لان انا متاكد ان ماما عايشه هي عمرها ما كدبت
رعد ببرود: واي كمان عاوز تفهمني ان امي ال ماتت بقالها تمنتاشر سنه عايشه
محمد وهو يرحل ببرود: انا قولت ال متاكد منو ومتنساش ي كينج تحل اللغز ده
لينظر رعد لاثر طيفه بغموض
وبعدفترة تدلف مليكه
مليكه بعمليه: القهوه ي فندم
ليرتشف رعد القهوه فهي نفس مذاق قهوة والدته
مليكه بعمليه: اي اوامر تانيه ي فندم
رعد : انتي اتعلمتي تعملي القهوه من مين
مليكه باستغراب: افندم
رعد بزهق: اتعلمتي تعملي القهوه من مين
مليكه وهي تحاول التذكر: مش فاكرة اقصد مش من حد اقصد يعني اكيد من ماما
رعد باستغراب: يعني اي مش فاهم حددي
مليكه بتوتر: اكيد من ماما ثم تتركه لافكارة وترحل

 

 

🎶🎶 في قصر الشافعي 🎶🎶
سيف: ازيك يا سيلا
اسيل باستغراب: سيلا اه الحمد لله ي سيف
لينظر لها سيف بتوتر
اسيل: عاوز اي بقي مش متعوده علي كده غير عشان المصلحه
سيف بزعل مصطنع : اخص عليكي وانا ال كنت هجيبلك هديه
اسيل: بمقابل اي
لياخذها سيف من خلف بلوزتها( من قفاها يعني😂😂)
سيف بهمس في ركن ما في القصر: بت انتي معلومات شامله عن البت ال كانت في المستشفي
اسيل بغباء: مين
سيف بتوتر: ندي ندي اسمها كده
اسيل بخبث: وانت عرفت الاسم منين
سيف : اخلصي هوا انا هغلب وبعدين مهي بنت زيها زي غيرها
اسيل بغضب: طب اوعي كده اولا ندي محترمه مش شبه البنات ال تعرفهم ثانيا انا مش هقولك حاجه وتتركه وترحل
سيف بهمس: ماشي ي اسيل ال كلب هعرف يعني هعرف ثم يتوجه نحو المقر
🎶🎶 اما عند العائله 🎶🎶
زينب بحقد: يعني اي هيتجوز الجر”بوعه دي مش معقول دي حتي مش مستوانا معقول اكبر أحفاد الشافعي يتجوز دي
سعاد بغيظ: يعني انتي تقترحي مين مناسبه لرعد عن مليكه
زينب بسرعه: لوجين بنتي اهي بنت عمتو يعني من العيله وكمان من مستواه
احمد بحكمه: انا سمعتك كتير ي زينب ربي بنتك ومتشغليش بالك رعد بيعتبر لوجين اخته وبعدين زي ما قولتلك القلب وما يريد
لوجين: بس انا مش اخته ي جدو
احمد: بس بيعتبرك كده ده كفيل انو تسكتو وبعدين ايه اللي انتي لابساه ده اطلعي غيري فورا
لوجين : بس

 

 

احمد بصرامه: مبسش هي كلمه
لتصعد لوجين بتزمر
عامر: بصراحه ي بابا مليكه بنت مثاليه ارتحتلها
عمران بتاييد: فعلا وظريفه خالص
لتنظر لهم زيبنب بحقد وتتوعد لمليكه بالهلاك ……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!