روايات

رواية ملك روحي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الجزء الخامس عشر

رواية ملك روحي البارت الخامس عشر

رواية ملك روحي الحلقة الخامسة عشر

في سياره حسام هتف بحب مبروك يا حبيبتي
مالت علي كتفه براحه والفرحه تشع بعيونها الله يبارك فيك يا حبيبي
حرك يده ليضعها علي كتفها بحنان أنا حجزت أتيليه مخصوص ليكم علشان تكونوا براحتكم وانتوا بتختاروا الفساتين
وليه كل ده
كده أطمن أكتر وبدل اللف بين المحلات أنا عارف صاحبته وذوقها راقي هيعجبك
ابتعدت عنه وهي تهتف بغيرة قولتلي عارف صاحبته
::ضحك حسام علي غيرتها ليكمل كان ليها معايا شغل ثم رفع يدها لفمه وقبلها بحب حبيبي مينفعش يغير من حد
أنا اللي كنت بجري وراه علشان يرضي ويحن عليا
رجعت لوضعها الاول بعدما طيب خاطرها بتلك الكلمات و تحدثه بحب خلاص عفونا عنك
نظر لها بجانب وجهه كل ده لراحة حبيبي وعلشان أكون مطمئن أن محدش يشوف القمر بتاعي أنا آمرتها بقفل الكاميرات في اليوم ده
****************
رجع الجميع القصر بينما وجه حسام كلامه لملك وهو يقبل وجنتها حبيبتي أطلعي أرتاحي وأنا هخلص شغل في المكتب و أحصلك
وقفت أمامه تحرك وجهها علي صدره بدلال مثل القطه التي تستجدي عطف صاحبها ما تخلي الشغل لبكره وتعال إرتاح أنت كمان ولا أنا مش وحشاك
ضمها بقوه لصدره وتحدث بخبث ملك هانم الكلام ده محتاج عقاب وأخذ شفت*يها في ق*بله شغوفة وهمس لها بعشق
أنت بتوحشيني وأنت بين إيديه مش بقدر أكتفي منك يا ملك روحي بس فيه حاجه ضروريه لأزم أخلصها
الوقت حالا ماعدش ينفع تتأجل أكتر من كده وغمزلها بس أوعي تنامي فيه كلام كتير عايز أقوله ليكي
************
توجه حسام في خطوات قويه بها بعض العصبيه وهو يوجه حديثه لأبيه وعمه
لو سمحت يا بابا عايزك أنت وعمي المكتب ضروري
نظر الإخوان لبعضهم فمنذ تركوا الشغل في يد حسام وهو لا يشغلهم بأي شئ
سأله عمه بتعجب ::
خير يا حسام
تحدث حسام بحزم لا يقبل النقاش كتب كتاب مي وزياد مع أدهم ومازن لأن الموضوع زاد عن حده
ده ابن عمها وهو أولي بيها وكلنا عارفين أنه بيعشقها من وهي صغيره وهي كمان
ليه
نعذبهم لو كانوا مش كويسين كانوا هربوا وأتجوزا من ورانا وأنا عن نفسي كنت أشجعهم واقف معاهم كمان
أردف عمه بحيره ::
بس كده البيت ها يخرب
حسام باإستغراب::
بيت ايه يا عمي حضرتك متعرفش مراتك وبنتك فين كل يوم سهر وسفر
أنا بشوفهم كل شهر مره وساعات أكتر حتي مرضيتش تكون جنب ابنها في يوم زى ده
أحب أعرفك أن البيت أم تحب و تحتوى و تضحي غير كده يبقي مافيش بيت أصلا
وأنا هخلي زياد يروح معاهم يجيب شبكته ويكتب عليها وده أخر كلام عندي
فرح عمه
بهذا القرار لأن زوجته تتمرد عليه ولا تسمع له كلمه لكنها تخاف من حسام بشده
ولا تستطيع مراجعته في أي شئ
****************
ليليان بفرحة أنا مش مصدقه معقول هنعيش مع بعض تاني أحنا الثلاته أقتربت من لى لى
فاكره لما كان بندعي ربنا يرزقنا أتنين أخوات علشان منبعدش عن بعض والحمد لله ربنا تقبل
ومش أي حد أدهم طلع بيحبني ومازن كمان شكله بيموت فيكي
ليليان وهي تكمل بهيام كلامه معايا طمني وحسسني بالإحتواء زى ما كانت ملك بتوصفه علي طول
لم تجد رد من تؤمها لى لى مالك يا حبيبتي شكلك متضايقه
خرج صوتها ضعيف أنا خايفه من مازن قال أنه كان بيعرف بنات وكان بيشرب خمره وخايفه
بعد الجواز يرجع للحاجات دى تاني ويكسرني
ليليان بحكمه وهدوء::
بصي يا قلبي فكرة أنه يتكلم معاكي كده من الأول معناه أنه إنسان كويس
ومعندوش غدر ودى تحسبله لأن مافيش حد بيقول علي نفسه وحش حتي لو هو كده
ابن أدم خطاء مافيش حد فينا معصوم والرسول عليه السلام قال (خير الخطائين التوابين )
بس انصحك أنك تحافظي عليه وتعطيه فرصه ساعديه يخطئ علي الطريق الصح وينسي
كل حاجه قبلك وأنا واثقه أنك تقدري ويبقي كسبتي حبك وكسبتي فيه ثواب التوبه
و متخافيش طول ما ربنا معاكي
ارتمت لى لى في حضنها ومازال الخوف ينهش روحها البريئه يارب ياليليان
****************
في غرفة حسام
خرجت ملك من الحمام وهي ترتدي قميص نوم أسود وجدته يجلس علي الكنبه ويضع الاب توب
فوق قدمه تأملته وهو يعمل عليه بتركيز ثم توجهة إلي المرأه قامت بوضع ميك أب خفيف وأسدلت شعرها
ووضعت عطرها الذي يخدر حواسه إقتربت منه بخطوات متمهله مثيره ثم إنحنت عليه بإغراء تعلمته
علي يده
ليغمض عيونه بنشوة طفلته تنازلت عن حياءها وبدأت تستخدم معه أسلحتها المدمرة
لمشاعره و رجولته وهذا أسعده و أشعره بالكمال
رفعت اللاب وضعته علي طاوله جوارها ثم جلست علي قدمه وهي تتحدث دي مملكتي وطول ماأنت
هنا كل حاجه فيك ملكي شغلك بره الغرفه دي لكن جواها تنسي شغلك والعالم كله
:: تأملها بشغف ولهفه وقد غامت عيونه من شدة إثارته أنا ملك حبيبي في كل مكان
حتي في شغلي بفكر فيكي أنتي عشقي وشغفي أنتي تنسيني العالم كله.لكن مافيش حاجه في العالم تقدر تنسيني ملك
ولو العالم كله بين إيديا وأنتي مش جنبي يبقي ولا يسوا الشغل والتعب مش ممكن
يبعدوني عنك
قبلته في عنقه برقه إنتفض جسده علي أثرها و لما لا وهي الوحيده في الكون
التي تمتلك مشاعره حملها بين يديه وتاهه معها في عالمهم الخاص وكلا منهم يتمني ألا يبتعد
عن الآخر ولكن للقدر رأي أخر
*********************
تتحدث في هاتفها بشر أنا رتبت كل حاجه وبعد الخطوبه أعمل التفقنا عليه وأخرج تاني وهسافر
يومين بس أنت عليك الباقي خلاص اتفقنا
***************
في اليوم التالي
:: تحدثة مرام مع مي أيه رأيك لما أخلي حاتم يبعت أخته معانا وأحنا بنجيب الفساتين
::أتت ملك من خلفهم فيه أيه عمالين تتهامسوا
::ردت مرام كنت عايزاه أخلي حاتم يجيب أخته معانا علشان أشوفها وأتعرف عليها
:: ملك بإبتسامة تشجيع خلاص كلميه
مرام بتردد بس مي خايفه أنها تتكسف مننا
لا يا حبيبتي إحنا نخليها تندمج معانا بسرعه متقلقيش .
:: ابتعدت مرام واتصلت بحاتم
كان يجلس مع حسام بمكتبه يرجعوا بعض الملفات عندما رن هاتفه ليرفع عيناه يري المتصل لتعتلي ملامحه الدهشه مم جعل حسام يسأله بتعجب من هيئته مين يا حاتم
حاتم ومازل علي وضعه دى مرام
لتنتقل دهشه حاتم لحسام الذي عقد حاجبه طب رد
فتح حاتم الخط بتوتر حتي لا تظهر فرحته أمام حسام أهلا آنسه مرام خير
:: شعرت مرام بضيق من رده فقد توقعت لهفه في نبرة صوته أنا اسفه لو كنت عطلتك.
هتف بسرعه وقد شعر بضيقها لا أبدأ مفيش حاجه أنت تتكلمي في أي وقت
::كنت بسأل لو ينفع رهف تيجي معانا وإحنا بنشتري فساتين كتب الكتاب
رد حاتم بسعادة بجد أه طبعا مفيش مشكله
::شعرت مرام بسعادته خليها تجهز الساعه 10 وأحنا نفوت عليها
:: كان رد حاتم لا خليكم وأنا أجيبها عندكم
تمام هستناها بس أوعي تنسي
قفل حاتم مع مرام وهو يحدث نفسه أنسي أزاي حاجه أنتي طلبتيها فاق علي سؤال حسام
مرام عايزه رهف معاها وهم بيشتروا الفساتين
أبتسم حسام مش قولتلك دي تربية ناهد هانم
*******************
نظره ملك حولها بتعجب لترفع هاتفها وتتصل علي حسام حبيبي ليه كل العربيات والحرس ده إحنا رايحين نشتري فساتين مش داخلين حرب
اتها صوته الرجولي أنا ليا أعداء كتير في السوق ومش عارف ممكن يعملوا أيه لما يعرفوا بوجود نقطة ضعفي الوحيده ده علشان أكون مطمن .
هتفت بدلع وهي تتواري عن الجميع يعني أنا نقطة ضعفك
خرجت منه تنهيده شوق عمر مكان ليا نقطة ضعف ومحدش قدر يهزني او يكسرني بس الوقت
أنت لو جرالك حاجه يبقوا خلصوا مني للأبد لأن هموت وراكي
شهقه بخوف بعد الشر عنك يا قلبي أياك تقول كده تاني هزعل منك
خرج من حاله هيامه لا كله إلا زعل حبيبي أنا مأقدرش عليه بصي يا حبيبتي أنتم تختاروا الفساتين وهي تعمل كل التعديلات المطلوبه
ربنا ميحرمنيش منك ابدا رهف وصلت أهي هنركب ونمشي
ها كون معاكي علي ال فون لو إحتاجتي أي حاجه كلميني
هتفت بهمس بحبك
حسام بشوق إرحمي أمي وإلا والله أسيب الشغل وأجيلك أخطفك ومش هخليكي تروحي معاهم
لا لا اسفه والله أخر مره قلبك أبيض
*********
تعرفت الفتيات علي رهف التي شعرت بينهم بالحب والألفة و توجهوا إلي أتيليه مدام هانيا
المكان يدل علي رقي وذوق مالكته التي استقبلتهم هانيا بترحيب
نظرت لها ملك بغيره فكانت تمتلك أنوثه طاغيه بملابسها الضيقة و مكياجها الصارخ
جذبت مي من يدها وهمست بقي دي صديقة حسام كان بيتعامل معاها أزاي وشغل أيه اللي كان بيركز فيه وكل الاسلحه دي قدامه نهاره أسود ضحكت مي بقوه علي حديثها العجيب
بينما تحدثه هانيا برقه مين مدام ملك
وقفت أمامها ملك بغيره أنا
قابلتها هانيا بابتسامة رائعه أهلا مدام ملك نورتي اتفضلي شوفي التشكيله الجديده لسه واصله إمبارح
مررت عيونها علي المكان حولها لتتحدث بتعجب من إختيار حسام لهذا المكان أكيد مش هنلاقي لبس محجبات عندك كل الفاساتين مصيفه
مالت مي علي الفتيات ملك اتحولت يا بنات راح فين الملاك البريء شايفه قدامه لبوه شرسه هتقطع منافستها
ابتسمت الفتيات لتتحدث مرام الغيره تعمل أكتر من كده
بينما تحدثه هانيا بعمليه حضرتك أختاري الموديل اللي يعجبك وأحنا هنعمل التعديلات المطلوبه
وقفت الفتيات لتجربة الفساتين وكل شئ ترتديه ملك او اخوتيها ينبهر الجميع من شدة جمالهم
لتهتف هانيا بإعجاب حقيقي ليه حق حسام ينبهر بيكي حقيقي أول مره أشوف وحده هي ا لبتزيد الفساتين جمال مش العكس
خجلت ملك من مدحها لها وهي التي تريد خنقها ميرسي جدا لذوقك
حقيقي إحنا بنحتار علشان نلاقي الحاجه اللي بتظهر جمالنا وانوثتنا لكن انتي مفيش فستان جربتي
إلا وكان ملفت جدا عليكي
أكدت مي علي كلام هانيا فعلا يا ملك انتي وأخواتك حاجه صعبه ربنا يكون في عون رجالة العيله
ضحك الجميع علي خفة دمها بعد ساعات اختارت الفتيات الفساتين و الاحذيه
خرجوا من الاتيليه وتوجهوا إلي مول لشراء الطرح
هتفت مرام بإعتراض بس كفايه حرام كده أنا مت من الجوع
ملك وأنا كمان تعالوا نتغدا وبعدين نروح
سألت مي بتعجب ليه مش هانجيب الشبكه النهارده
لا كلمت حسام وطلبت منه نخليه ليوم تاني
أختاروا الطعام وطلبت للحرس
أعتذر لها أحد الحرس لكنها أصرت انتوا معانا من الصبح وأكيد جوعتوا أعتبروها تصبيره لحد مترجعوا
أحمد بإمتنان شكرا جدا يا فندم
***********
عند حسام
حاتم معاك تجيب الدبل ولا هتكسفنا
تحدث بسعاده لا طبعا معايا كل التآمر بيه أنا هنفذه
هتف زياد بفخر وأنا مش هلاقي لأختي حد أحسن منك ومتأكد أنك هتحافظ عليها .
أبتسم حاتم شكرا ياأبوا نسب عقبال مانفرح بيك
نكس زياد رأسه بحزن مش باين
وجه له حسام الكلام وأنت كتب كتابك مع ولاد أعمامك
رفع عيونه بزهول بجد قول والله .
ضحك حسام برجوله الواد أتجنن.
زياد وهو لأ يصدق حاتم أقرصني وقولي إني صاحي مش بحلم
حاتم ::بخبث غالي والطلب رخيص ليضربه بقوه في كتفه
خرجت من زياد صرخه علي أثرها أي يخربيت غبائك .
حاتم أنا غلطان علشان بفوقك
ذهب إلي حسام وهو مصدوم قول بجد حرام عليكم أنا مش حمل هزار في حاجه زى دى
تحدث حسام بإشفاق علي حاله أنا كلمت أعمامك وبكره هتروح تجيب الشبكه معاهم من غير ما البنات
تعرف عايزها مفاجأه
وقف يدور حول نفسه يعني مي هتبقي ليا ومرات عمي مش هتقدر تبعدنا تاني توجه بسرعه لأحضان حسام
وضمه بقوه وهو يهتف من بين دموعه متحرمش منك أبدا طول عمرك كبيرنا و حمايتنا و شايل همومنا
شعر حسام براحه كبيره من أخذ تلك الخطوه وهتف بقلب أخ كبير أنتم كلكم ولادي مش أخواتي حتي الواد حاتم كمان
****************
بنات تشجيع و كومنت
أنا حاسه أن روايتي أسواء روايه من قلت التفاعل
هي الأحداث ممله ولا ايه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى