روايات

رواية ملاك الجاسر الفصل التاسع 9 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الفصل التاسع 9 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الجزء التاسع

رواية ملاك الجاسر البارت التاسع

رواية ملاك الجاسر الحلقة التاسعة

ملاك بدموع وقهـ‘ـره: طلقني
جاسر سمع كلمتها واتصدم من الي قالته
ادير ليها بصدمه وقال بعدم تصديق: ايه؟!!!
ملاك وهي بتبصله بغضب ودموعها نازله: بقولك طلقني
جاسر مفهمش مالها وراح بصلها بتركيز وشاف دموعها الي عماله تنزل زي الشلال.. هو مش فاهم هما كانو لسه بيضحكو وبيهزرو
جاسر وهو بيمسك اديها: ملاك في ايه مالك.. م احنا كنا لسه كوييسيين ايه الي حصل
ملاك ز قـ‘ـت ايدو بكل غضب وقالت وهي بتقوم بسرعه من علي السرير بغضب وزعيق: انت زبا’له.. بقولك طلقني
جاسر قام بعدم فهم وبصدمه من شكلها وكلامها: يعني ايه اطلقك.. واطلقك ليه انا عملت ايه.. احنا كنا لسه كويسين
ملاك مسكت تلفونه بعياط وغضب ور’امته في وشه
جاسر مسك التلفون بسرعه وبص عليه لاقه رساله مكتوب عليها “بحبك” من رقم غريب
جاسر اتصدم من الرساله وبص ل ملاك بصدمه وهو مش فاهم ويحاول يستوعب ايه ده
جاسر وهو بيحاول يبرر لنفسه: ملاك اسمعيني انا…

 

ملاك بصر’يخ وعياط: انت تخرص خاالص.. متفتحش بوقك بكلمه.. انت انسان كد’اب وغشا’ش وخا’ين.. انت زبا’له يا جاسر وهتفضل زبا’له مهما تعمل ولا تتغير.. انا صدقت حبك ليا.. انا زي الهبـ‘ـله.. طلقني ومش عاوزه اشوف وشك تاني
جاسر اتعصب من طريقتها وقال وهو بيحاول يهديها ويمسك اديها بس هي كانت بتز’قه وقال بزعيق: لا انا مش زبا’له.. انتي لازم تفهمي.. انا عمري م حبيت غير يا ملاك.. انا اول مره قلبي يدق ل بنت.. اول مره.. ودق علي ايدك.. ملاك افهمي ا…..
ملاك بصر’يخ وزعيق وهي بتز’قه وبتضر*به في كتفه بغضب: افهم ايه… افهم ايه.. اصدق واكدب عنيا.. انت كداب وهتفضل كدااب.. ومن قلبي يا جاسر بكر’هك.. واول مره في حياتي اكر’همك كده
جاسر الكلام دخل قلبه زي السكا”كين وبصلها بأستـ‘ـسلام وعينه بتلمع بدموع.. ومكنش حاسس بضر*بها ليه من كتر سكا”كين قلبه الي عماله تغر’ز فيه حته حته
ملاك كان صوت صر’يخها وزعيقها عالي اوي.. الكل سمع صوتهم كده وراحو طلعو اوضتهم جري
نبيله بزعيق وخضه: في ايهه.. ايه الي حصل
عز شـ‘ــد ملاك الي عماله تضر*ب في كتف جاسر وهو سايبها وبصلها بحزن
عز بزعيق: ملاااك.. بسس.. ايه الي حصلل
ملاك جريت حضنت امها بعياط هستيـ‘ـري
نرمين: في ايه يا جاسر
عز: استني يا نرمين.. فهميني يا ملاك وبطلي عياط

 

ملاك بزعيق وهي بتشاور علي جاسر بغضب واستحقار: البيه طلع بيخو’ني.. مسكت تلفونه لاقيت واحده بعتاله بحبك
عز بعدم تصديق وزعيق في ابنه: الكلام ده صح يا جاسر
جاسر طفح كيله وقال بزعيق وغضب: لا مش صح.. مش صح انا معملتش كده.. انا معرفش الرقم ده اصلا.. انا مش زبا’له اوي كده يا ملاك زي م انتي متخيلاه
ملاك بزعيق وعصبيه: اه اعمل فيها الملاك الطاهر بقي وبرر لنفسك.. انا عمري م هصدقك تاني.. انت كدااب وهتفضل كداب
جاسر بزعيق وغضب وهو بيقر’ب من ملاك بعصبيه: هو مين ده الي كداب متحتر’مي نفسك
عز مسكه بغضب ز’قه بعيد عشان يهدي وقاله عز بزعيق وغضب: بس اسككتتت.. اسكت خالص دلوقتي
ملاك بعياط: عمه لو سمحت انا عاوزه اطلق.. انا مش عاوزه اعيـ‘ـش معاه تاني
عز: ملاك اهدي.. ممكن نحل الموضوع و…

 

ملاك بصر’يخ وانهيـ‘ـار عصبي: انا مش هحل حااااجه.. انا قولت عاوزه اطلقق
نبيله وهي بتحضن بنتها بخو’ف: خلاص يا ملاك اهدي.. اهدي يا حبيبتي اهدي
جاسر بهدوء: ملاك اسمعني طب انتي مش عارفه الموضوع جه ازاي
ملاك وهي بتحط اديها علي ودنها بصر’يخ وعياط: اسكتت.. اسكتت.. مش عاوزه اسمع صوتك.. متبررليش حاجه… ابعد عني.. وهطلقني يا جاسر وده اخر كلام عندي
عز بفهم: طيب يلا يا جماعه تعالو نطلع كلنا بره دلوقتي لحد م ملاك تهدي شويه.. يلا يا جاسر تعالي معانا
كلهم طلعو من الاوضه ومتبقاش غير ملاك بس.. ملاك جريت علي دولابها وفتحته واخدت شنطه سفرها وحطت فيها هدومها كلها.. وفجأه وهي بتلم هدومها لاقيت رساله اتبعت لها علي الوتس من رقم غريب.. ملاك دخلت علي الرقم والرسايل.. لاقيت صور ل جاسر هو ولينا وبنات كتير في وضـ‘ـع مش كو’يس و في الديسكو وهما سكر”انين ومكتوب تحت الصور:
«شوفتي جوزك.. طلع مش بيحبك.. وديما مع غيرك.. اصحي من الي انتي في.. صدقني مش بيحبك»
ملاك قرأت الرسايل وشافت الصور بصدمه ودهشه وحطت اديها علي بوقها بعياط وصدمه وهي بتبرق للصور.. وبتتاكد انه جاسر فعلا.. ملاك للحظه حست انها دا’يخه ومش متزنه نفسها.. راحت قعدت علي السرير وانفجـ‘ـرت في العياط ومكنتش قاد’ره تتنفس.. فضلت تنظم نفسها لحد م نفسها اتظبطت..بس هي لسه بتعياط بهستر”يه… مسكت تلفونها بغضب واخدت شنطه هدومها ونزلت تحت وهي بتجري وبتعيط بغضب

 

الكل شافو ملاك وهي نازله بتجري وبتعيط وماسكه شنطتها وتلفونها.. كلهم وقفو بسرعه واولهم جاسر
عز: انتي بتعملي ايه يا ملاك؟!
جاسر بدهشه: انتي رايحه فين
ملاك جت وقفت قدام جاسر بغضب ورمت تلفونها في وشه وقال بزعيق وعياط:
ملاك: اتفضللل.. اتفضل شووف نفسك.. كل مره بتأكد انك زبا’له وخا’ين عن المره الي قبلها
جاسر بص علي الصور وهو قلبه بيتقـ‘ـطع علي ملاك.. جاسر بصلها بعيون مدمعه.. لان هو عمل كده قبل م يتجوز ملاك
جاسر وهو بيحاول يبرر ل نفسه وبهدوء: ملاك ده مش صح.. ده مش انا (ايه الغبـ‘ـاء ده يا جاسر😂🙂)
ملاك بزعيق ووشها كله غر’قان دموع: يعني ايه اصدقك واكدب عنيا
عز: جاسر هات التلفون
جاسر اداله التلفون وعز فتح الشات ونبيله ونرمين كانو بيشوفو معاه وشافو الصور بتاعت جاسر
نبيله وهي بتبص ل جاسر بغضب: اخسس
نرمين بزعيق وعصبيه: ايه ده
عز بهدوء غير البر”كان الي جوا: استني يا نرمين انتي ونبيله.. خدو ملاك وهدوها.. تعالي ورا (قال اخر جمله دي وهو باصص ل جاسر بطرف عينه)
عز مشي علي مكتبه وجاسر مشي وراه وهو محر’ج منهم
“في المكتب”

 

عز قعد وجاسر قعد قدامه من سكات
عز بغضب بس من غير م يعلي صوته: ايه الي انا شوفته ده
جاسر وهو بيدمع وبيقول بعصبيه: مش انا مش انا.. والله منا
عز بزعيق وهو بيخبـ‘ـط بأيدو بعصبيه علي المكتب: هو ايه الي مش انت.. انت عبيـ‘ـط يالاا.. متتعدل.. هكدب عيني
جاسر بزعيق وعصبيه: ايوا تكدبو عينكو.. تكدبو عينكو وتصدقوني.. لاني مش زبا’له ولا خا’ين زي م ملاك بتقول
عز بوعيق وغضب: انت اتجنـ‘ـنت.. بتعلي صوتك عليا.. اسمع ياض.. ملاك مُصره علي الطلاق.. وانا مش هقدر اقولها حاجه ولا امنها.. ف اضبط نفسك كده وقولي ايه الي شوفته ده
جاسر جاب اخره وراح سند راسه لورا بتعـ‘ـب وقال بصوت واطي: ده ماضي
عز: ماضي!!.. يعني حصل؟!
جاسر: كاان كاان والله.. لاكن الي في الصور ده مش انا.. هتعرفوني اكتر من نفسي
عز: انت فاكر نفسك هتضحك علينا.. هو ايه الي مش انت.. اسمع يا جاسر.. ملاك لو عاوزه تتطلق.. مش هقدر امنعها.. وكل واحد يشيل شيلته
جاسر بعصبيه: لا.. انا مش هطلق ملاك.. والي يحصل يحصل.. انا معملتش حاجه.. انا بحبها بجد.. عمري م هسيبها.. انا اتغيرت عشانها
عز بحيره: بس انت الي عملت كده في نفسك يا جاسر.. كان ممكن تبقي انسان صافي عشان محدش يمسك عليك ز’له زي دي

 

جاسر: مفيش انسان مبيغـ‘ـلطش
عز وهو بيقوم وبيسيبو لوحده في المكتب: يبقي كل واحد يستحمل غلطـ‘ـته
عز قال جملته وطلع بره المكتب كله.. وساب جاسر مع ضميـ‘ـره
عز لمه طلع لاقه ان ملاك بتحاول تطلع من باب القصر ونبيله ونرمين بيمنعـ‘ـوها
عز: ملاااك.. استني
ملاك بغضب بس صوتها واطي: عمو.. انت علي عيني وعلي راسي وهفضل بنت اخوك وبنتك الكبيره وهتفضل حضرتك اقرب حد ليا من بعد بابا الله يرحمه.. لاكن عيشه في البيت ده تاني انا مش هقعد ولا ثانيه
عز بهدوء: طب اهدي طب.. طب انتي رايحه فين
ملاك: هروح علي بيتي الي في الغردقه.. وورقه طلاقي توصلني هناك.. مش عاوزه حاجه اكتر من كده
ملاك كانت بتقول الكلام ده وهي مع كل كلمه بدو”س علي قلبها وبتقوله من ورا قلبها لانها بتحب جاسر.. بس بس هو ضحـ‘ـك عليها وفهمها انه بيحبها هي بس ومحبش غيرها وهو خا’نها قبل كده
عز: طب اهدي طب تعالي اقعدي النهارده وبكره يحلها الف حَلال.. الدنيا ضلـ‘ـمه دلوقتي
نبيله بدهشه: يا عز انت هتسيبها تمشي لوحدها

 

عز: نبيله استني هفهمك بعدين.. اكيد مش هسيبها لوحدها.. ملاك لوسمحتي استني لحد الصبح واعملي الي عاوزه.. لو ليا عندك خاطر بجد تستني شويه
ملاك بعد محايلات عز وافقت انها تقعد لحد الصبح
ملاك: تمام.. هقعد في اوضه ماما لحد م الصبح يجي وهمشي علي طول
ملاك قالت جملتها وجاسر طلع من مكتب عز بعصبيه وهو بيمشي نحيه ملاك وبيقولها: تمشي فين.. انتي مش هتمشي من مكان يا ملاك.. انا عمري م هسيبك
ملاك بغضب وتحدي: حاجه متخصكش.. كده كده هنطلق ف مبقاش ليك كلمه عليا
جاسر وهو بيتحكم في هدوءه: ملاك متختبريش صبري لاخر لحظه.. انتي عارفه اني بحبك وعمري م هحب غيرك.. مستحيل اسيبك ولا هفكر اصلا.. انتي حياتي كلها
ملاك: جاسر.. روح اضحـ‘ـك بلكلام ده علي حد تاني مش عليا… للاسف انا واحده حما”ره ومتخلـ‘ـفه وهبـ‘ـله وحبيتك.. لاكن طلعت متستهلش الحب
جاسر بحزن: انتي شايفه كده يا ملاك؟!.. اني مستهلش الحب.. حتي بعد م اتغيرت عشانك

 

ملاك بدموع: انت متغيرتش يا جاسر.. وعمرك م هتتغير
جاسر بصلها بحزن وراح قعد علي الكرسي بتعـ‘ـب وحزن وحط ايدو علي اورطه(جبينه) من الضغـ‘ـط الي هو في
ملاك بصتله بحزن وراحت اخدت شنطتها وطلعت علي اوضه مامتها ونبيله طلعت وراها ونرمين قعدت قدام جاسر وعز قعد علي الكرسي الي جمبه بتعـ‘ـب
نرمين بغضب: ايه الي انت عملته ده يا جاسر.. انت فاهم انت عملت ايه.. انت جر”حتها.. وريتها ان انت خا’ين.. انا مربتـ‘ـكش علي كده
(انتي مربتـ‘ـهوش اصلا يا طنط نرمين اسكتي بقي😂🤡)
جاسر بزعيق وهو بيخبط علي ايد الكرسي بتاعه بعصبيه: مش انا مش انا مش انااا
نرمين: هو ايه الي مش انت.. هو احنا اتعا”مينا قدامك
جاسر: صدقوني لو لمره واحده في حياتكو
نرمين كانت هترد عليه بس عز قاطعها وقالها
عز: نرمين.. سيبي ومتكلميش معاه دلوقتي.. خلاص كل واحد يتحمل غلطـ‘ـته… هو مش صغير
جاسر قام وبصلهم بحزن وراح طلع علي اوضةُ ورز’ع الباب وراه
“في اوضةُ نبيله”
ملاك: ماما انا الصبح راجعه الغردقه.. هتيجي معايا تعالي.. مش عاوزه براحتك افضلي هنا
نبيله: ملاك انتي عبيـ‘ـطه.. انا عمري م هسيبك.. انا بجد مصدومه في جاسر.. مكنتش متخيلاه انه كده.. يلا ربنا يهدي ويروح لحاله بقي.. وكل واحد يشيل شلته
ملاك: انا هطلق منه ب اي شكل.. ومش عاوزه اعرفه تاني.. انا حبيته.. بس هو لا.. جاسر هيفضل اكتر واحد حبيته في حياتي

 

نبيله اخدت ملاك في حضنها و وفضلت تطبطب عليها
“عند جاسر ”
جاسر كان واقف في البلكونه بتاعت الاوضه بتاعته وشارد فيها.. هو بيحاول يبفهم هو غلطـ‘ـان في ايه.. طب هو مش فاهم.. يعني هو هيطلق ملاك؟!!
جاسر وهو بيكلم نفسه بصوت مسموع: طب انا عملت ايه. انا متأكد انه مش انا الي في الصور.. انا اه كنت بعمل كده بس بس انا والله مش في الصور دي..ملاك غبـ‘ـيه.. انا بحبها هي.. هي مش فاهمه ده.. يااربي انا تعبـ‘ـت.. انا معملتش حاجه فعلا.. انا مش فاهم في ايه
جاسر خلص كل ده وراح قعد علي السرير بخنـ‘ـقه وحزن وراح طلع تلفونه واتصل علي عمر وقاله يجيلو حالا..
“عند ملاك”
وفي نفس الوقت ده كانت ملاك بتتصل علي جني تجيلها
” بعد مرور ساعه”
عدي ساعه وكل واحد قاعد في اوضةُ ومبيكلمش التاني ولا حد طلع من الاوضه الي فيها
عمر كان لسه داخل من باب القصر لاقه صوت نا’عم بينده عليه بضحك
چني بضحك وابتسامه: ايه ده عمر.. عامل ايه
عمر ادير بدهشه وهو بيقول بضحك وابتسامه: چني عامله ايه.. انا تمام كويس
چني: انا كويسه الحمد الله.. انت جي هنا عشان جاسر؟
عمر: اه.. وانتي عشان ملاك صح؟
چني: اه.. شكلهم عملين علينا مؤا’مره(قالتها بضحك)
عمر بضحك: والله عندك حق شكلهم كده.. تعالو نخش نشوفهم مالهم دول
چني بضحك وهي بتخش معاه: يلا

 

چني و عمر دخلو القصر ولاقو عز ونرمين قاعدين بحزن وتعـ‘ـب وشاردين.. عمر بص ل چني وچني بصتله وهما الاتنين بصو لبعض بعدم فهم…
عمر ل عز: مساء الخير يا عز باشا
عز وهو بيقوم بترحاب: اهلا اهلا يا عمر يا ابني
عمر: تمام الحمد الله يا عمه.. هو جاسر فوق صح
عز بتنهيده: اه فوق.. اطلعله
عمر: تمام عن اذنكم
عمر طلع علي اوضه جاسر علي طول لانه عارفها.. اما چني كانت واقفه في حير’ه مكنتش عارفه تعمل ايه.. ابتسمت بتوتر وقالت ل عز ونرمين
چني: مساء الخير يا اونكل.. مساء الخير يا طنط.. انا چني صحبت ملاك.. ملاك اتصلت بيا اجلها.. هي موجوده
نرمين بابتسامه: اه يا حبيبتي موجوده اطلعيلها
عز: موجوده.. نرمين وريها فين اوضه ملاك
نرمين وهي بتقوم وچني ماشيه وراها: تعالي يا حبيبتي
“عند جاسر”
جاسر كان قاعد علي سريره بتعـ‘ـب وفاجأه لاقه الباب بتاع الاوضه بيخبط.. اذن ل الي بره يخش ولاقه عمر
عمر: ايه يا عم جايبني علي ملى وشي كده ليه.. في حاجه ولا ايه.. ومال شكـ‘ـلك حزين كده ليه.. في ايه يا عم جاسر
جاسر قام من علي السرير و راح وقف نحيه البلكونه وقال بصوت مكتو’م
جاسر: انا وملاك هنطلق
عمر بعد استواعب: ايه؟!!

 

جاسر وهو بيحط ايدو في جيبه بحزن والهوا بيطاطاير شعره: زي م سمعت
عمر بصدمه وهو بيقف جمبه: انت بتقول ايه.. ليه.. ايه الي حصل يوصلكو ل كده.. انتو كنتو بتحبو بعض اوي
جاسر وهو بيبصله بحزن وعينه بتلمع: في حد بعت علي تلفوني كلمه “بحبك”.. وملاك كانت ماسكه تلفوني ساعتها وشافت الرسايل.. بس والله م اعرف الرساله دي مين باعتها.. وكمان حد بعت علي تلفون ملاك صور ليا مع بنـ‘ـات في الد”يسكو.. بس والله ده م انا يا عمر… والله م انا.. انا عارف نفسي مش انا الي في الصور.. انا اه كنت بعمل حاجات زي كده بس ده مش انا.. صدقني.. انت مصدقني صح
عمر بص ل صاحبه بحزن علي حالته دي وراح اخده في حضنه وفضل يطبطب عليه ويهدي
” عند ملاك”
چني بصدمه: استحاله الي بتقولي ده… انتي فاهمه يا ملاك انتي بتقولي ايه.. انتي وجاسر تتطلقو ازاي.. انتو بتحبو بعض جدا.. ايه الي حصل
ملاك اتنهدت بحزن ودموعها نازله علي خدها وقالت كل حاجه ل چني
چني بدهشه: انا بصراحه متوقعتش كده من جاسر.. بصراحه اي بنت مكانك اكيد هتعمل زي م عملتي.. انا مصدومه بجد
ملاك بعياط: شوفتي.. انا كده كده مش قاعده فيها.. وهطلق منه وهروح انا وماما واخواتي علي بيتنا في الغردقه.. ومش عاوزه اشوف وشه تاني..وللاسف انا بحبه وعمري م هنساه
چني: وهو كمان بيحبك يا ملاك
ملاك بعياط: هو لو كان بيحبني زي م انتي قولتي كده يا چني مكنش عمل الي عمله ده
چني اخدت ملاك في حضنها وفضلت تطبطب عليها وتهديها.. يمكن تهدي
“بعد مرور ساعه”
عدي ساعه وعمر وچني كانو طلعو من عند صحابهم
عمر طلع من القصر لاقه چني واقفه في نص الشارع بحيره
عمر: اي يا جني.. انتي لسه طالعه من عند ملاك صح

 

چني: اه.. انت عرفت الي حصل
عمر: اه عرفت.. بجد نفسي ميحصلش موضوع الطلاق ده.. دول بيحبو بعض جدا
چني: ايوا وانا كمان نفسي
صمت شويه..
عمر: طب انتي مستنيه حد
چني: لا هروح علي طول بس مستنيه اوبر او تاكسي
عمر: طب تعالي هوصلك
چني: لا يا عمر مرسي والله.. انا بس مستنيه تاكسي وهروح علي طول
عمر: تاكسي ايه الي هيجي دلوقتي.. وبعدين الوقت متأخر مينفعش تفضلي مستنيه في الشارع كده.. تعالي يلا
چني: لا يا عمر والله هتعـ‘ـبك معايا شكرا ميرسي
عمر: تتعبيـ‘ـني ده ايه.. مش هتتعبـ‘ـيني ولاحاجه.. تعالي يلا اوصلك
بعد محيلات من عمر چني وافقت انه يروحها… چني ركبت مع عمر بهدوء في الكرسي الي جنبه وعمر راح قعد علي كورسي السواقه بتاعه.. وبعد كده دور العربيه ومشي
طول الطريق كانو بيضحكو ويهزرو وبعد كده وصلو تحت بيت چني
چني: ده رقمي… اعمله save(سجلوا) بقي
عمر: تمام
چني بابتسامه وهي بتفتح باب العربيه: شكرا يا عمر بجد تعبـ‘ـتك معايا
عمر بابتسامه: لا علي ايه بس انا معملتش حاجه
چني وهي بتشاورله: ميرسي تصبح علي خير
عمر بابتسامة وهو بيشاور لها: وانتي من اهله
چني طلعت العماره بتاعتها وعمر كان واقف لحد م طلعت وبعد كده مشي
“في قصر عز”
ملاك كانت نايمه جمب نبيله بس عنيها مش مبطله عياط ومش عارفه تنام.. بس حاولت تنام وغمضت عنيها يمكن تعرف تنام
“عند جاسر”
جاسر كان قاعد علي الكنبه بتاعت اوضةُ وكان عمال يلعب في شعره بتفكير وحزن.. مكنش عارف ينام من التفكير والتعـ‘ـب.. وفجأه لاقه نفسه نام مكانه من التعـ‘ـب والتفكير

 

«اليوم التالي»
جاسر كان بيفتح عينه ببطئ علي صوت ابوه وهو بيندهله وبيهزه عشان يصحي.. جاسر لاقه انه نام مكانه من كتر التعـ‘ـب والتفكير
عز بهدوء: جاسر.. جاسر فو’ق يلا اصحي
جاسر بخضـ‘ـه: في ايه.. ملاك مشيت!!؟
عز اتنهدت وبعد كده قال وهو بيقعد جمبه: لا.. ملاك مستنيانه تحت.. يلا قوم البس عشان هنروح عند المأذون
جاسر قلبه اتقبـ‘ـض وقال بعدم تصديق وتوتر: ل ليه
عز بهدوء: عشان ملاك طالبه الطلاق قبل م تسافر.. يعني هتطلق انت وملاك قبل م هي تسافر تروح الغردقه
جاسر بعدم تصديق وتسرع: لا يا بابا انا مش هطلق ملاك.. انا بحبها لا يا بابا لا
عز: مش هو ده الي كنت عاوز من الاول.. ومكنتش عاوز تتجوزها ومش بتحبها.. اهو هتخلص من كل ده وترجع حياتك الطبعيه عادي.. مش ده الي كنت عاوزه
جاسر وهو علي وشك انه يدمع: لا يا بابا انا حبيت ملاك واتعلـ‘ـقت بيها.. وبقت كل حياتي.. لا يا بابا عشان خاطري لا.. انت الي عملت فيا كده من الاول.. واديني حبيتها اعمل ايه.. والله يا بابا مكنش قصدي اعمل الي عملته.. وفكرك لمه اطلق ملاك انا هبقي مرتاح؟!
عز بهدوء وهو بيطبطب علي ابنه وبيفهمه: ادهم الله رحمه قبل م يمو*ت كان موصيني علي عياله ومراته.. وبذات ملاك.. لانه كان روحه فيها.. واوصاني وقالي اني مخليش حاجه تز’علها ابدا واشوف ايه الي يريحها واعمله.. مهما كان.. بس ترتاح في قرارها وانها تكون مبسوطه.. وملاك لمه تطلق هتكون مرتاحه.. احسن م تعيش معاك وكأنها مش موجوده.. هي عاوزه كده.. واحنا منقدرش نغصبـ‘ـها علي حاجه صح؟… وانت اكيد يا جاسر يرضيك ان ملاك تكون مرتاحه
جاسر مكنش عارف يعمل ايه.. هو عاوز ملاك تكون مبسوطه وسعيده في حياتها ومتكنش مضا’يقه.. بس في نفس الوقت هو بيحبها وعاوزها معاه.. صرا’ع م بين قلبه وعقله.. مش عارف يمشي ورا مين المرادي
قلبه: لا انت بتحبها متسبهاش
عقله: هي لو كانت بتحبك مكنتش هتطلب الطلاق.. متبقاش اهبـ‘ـل
قلبه: لا متسمعش كلامه.. ملاك بتحبك وانت عارف ده كويس.. امشي ورا قلبك هتكسب
قلبه: بس يا اهبـ‘ـل.. كل مره بنمشي وراك وبنروح في داهـ‘ـيه.. اسكت خاللص انت.. اعمل الصح يا جاسر.. انت اكيد بتحبها وتتمنلها الخير.. بس هي الي طلبت كده.. يبقي براحتها بقي
وكالعاده للاسف عقله تفوق علي قلبه.. وقلبه مقدرش يقول حاجه من كسر’ته💔.

 

جاسر فاق من شروده وبص ل عز ب حزن بس مقدرش يخبي.. بصله وهو مهز’وز.. مهز’وز حرفيا.. اول مره جاسر الخطاب يبقي مهز’وز بلشكل ده قدام حد عشان خاطر واحده!
بص ل ابوه بحزن وكسـ‘ـره وهز راسه براحه بأجابيه علي كلامه.. وعمل كده وهو بيد’وس علي قلبه مليون مره.. وبيتحمل ز’نب حاجه هو معملهاش
عز فهم كسـ‘ـره ابنه وراح طبطب عليه بحزن علي حالته وبهدوء.. وخده ونزلو تحت
“في الصالون”
ملاك كانت نازله علي السلم بحزن وخلاص هي وجاسر مش هيجتمو تاني.. حب عمرها مش هيكون جمبها.. هي مكسـ‘ـوره اكتر من جاسر مليون مره.. وجت علي نفسها مليون مره
كانت نازله بحزن وكسـ‘ـره وفي نفس الوقت جاسر كان نازل وهما الاتنين اتقابلو في النص.. جاسر بصلها بحزن واشتياق انه مش هيعرف يشوفها تاني.. وملاك كذالك بصتله بحزن وكسـ‘ـره ونظره لو’م.. لو’م ل الي عمله فيها وكسـ‘ـرته ليها.. بس للاسف هي بتحبه ومتقدرش تقوله ده.. بصتله بعيون دبلا’نه من العياط وراحت ديرت وشها النحيه التانيه وهي دموعها نازله بس خبتها
كل العيله نزلت وراحت الجراچ عشان يركبو عربياتهم ويروحو للمأذون..
جاسر ونرمين ركبو في عربيه جاسر

 

وعز ومروان ومازن ونبيله وملاك ركبو في عربيه عز
“عند المأذون”
المأذون: راجعو نفسكو عاوزين تكملو ولا لا؟
ملاك وهي بتفرك في اديها بحزن وتوتر وقالت من ورا قلبها وهي بدو’س عليه: انا مع قراري.. انا عاوزه اطلق
جاسر قال بتردد عكس الي كان هيقوله:………………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى