روايات

رواية ملاك الجاسر الفصل الأول 1 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الفصل الأول 1 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الجزء الأول

رواية ملاك الجاسر البارت الأول

رواية ملاك الجاسر الحلقة الأولى

_ايه الي انت بتقوله ده يا بابا انا مستحـ‘ـيل اعمل كده
=لا.. هتعمل كده يا جاسر.. وكلمتي سيـ‘ـف علي رقبتـ‘ـك.. انت فاهم( قال اخر جمله بز’عيق)
_يا بابا حضرتك فاهم انت بتقولي ايه
=ايوا زي م سمعت.. هتتجوز بنت عمك ملاك
_يا بابا ملاك دي عيله.. وهتجوزها بأماره ايه.. ده انا مبشوفهاش اصلا
=هتتجوزها يا جاسر يعني هتتجوزها.. علشان هي من بعد مو*ت عمك ملهاش حد في الدنيا وانا مش ضا’من عمري يا جاسر.. وكمان هي بنت محترمه ومؤدبه.. وانا الي مربيها وعارف اخلاقها.. وهتنسيك صيا’عتك دي الي كل يوم انت في بلد شكل وسفر وسهـ‘ـر ل بعد الصبح
_صيعـ‘ـتي ايه يا بابا دي حياتي
بزعيق=غلـ‘ـط… حياتك غلـ‘ـطط.. وملاك جايز تفو’قك وتعد’لها
=بس يا با…
بمقا’طعه وغضب_مفيش بسس.. وكلمتي تتنفذ.. ملاك وامها واخواتها نازلين القاهره بعد يومين.. والفرح وكتب الكتاب يوم الخميس الجي.. يعني بعد خمس ايام.. واي كلمه اعتر’اض منك يا جاسر انت عارف انا هعمل ايه.. هحر’مك من النعيم الي انت عايش في ده… انت فاهم
بطاعه واحترام عكس البر’كان الي جوا _ فاهم يا بابا.. وكلمتك متنزلش الارض.. اعمل الي حضرتك شايفه
وهو بيقو’م=ايوا كده تبقي ابني الي ربيته بصحيح.. يلا هسيبك بقي يا عريس تحضر نفسك عشان الفرح.. وانا هروح اخلص شويه شغل كده في المكتب.. ومتنساش تعدي علي الشركه تجبلي ورق الثفقه الجديده
بتنهيده وضيـ‘ـق من جوا_ تمام يا بابا.. حاضر
سابو ابو وطلع برا وجاسر كان زي المجنو’ن بيضر*ب كف في كف انه هيتجوز بنت عمه ملاك دي.. هو مشفهاش من ساعه مو*ت عمه الي من خمس سنين ونص.. عمال يلف في الاوضه مش عارف يعمل ايه يتصرف ازاي.. بس خلاص ابو حطه قدام الامر الواقع وفات الاوان
********
“(تعريف اشخاص الروايه)”
جاسر الخطاب/ صاحب شركات( الخطاب جروب) من اكبر شركات في الشرق الاوسط.. جاسر يبلغ من العمر 25 سنه.. شاب غايه في الوسامه.. يتميز ب الشعره بني المصفف و عيون البني الفاتح والبشره الخمريه والطول والجسم الرياضي.. وحين يدخل اي مكان تتجمع حوله الفتيـ‘ـات لاكن هو يتجا’هلهن..(يعني جامد من الاخر😂💗)
ملاك/ فتاه جميله جدا.. جمالها يسحـ‘ـر اي احد.. تبلغ من العمر 19 سنه في كليه فنون جميله.. تعشق الرسم بجنو’ن.. تتميز ب الشعر الاسود الكثيف الناعم.. والعيون الجوهريه لونها رمادي.. والبشره البيضاء الرقيقه.. اجتماعيه وجميع الناس تحبها كثيرا من طيبتها وأدبها واخلاقها.. تعيش مع اخواتها وامها..عايشه في الغردقه.. وسوف تنزل القاهره بعد يومين لان عمها طلب منهم هذا ل يفاتحهم في موضوع الجواز
عز الخطاب/ ابو جاسر.. راجل اعمال مهم وكبير وصاحب شركات (الخطاب جروب) هو وابنه.. ييلغ من العمر 52 سنه
نرمين/ ام جاسر.. ودكتوره تجميل مشهوره.. وتبلغ من العمر 43 سنه
نبيله/ام ملاك.. و هي مديره بنك..وتبلغ من العمر 40 سنه.. وتعيش مع ابنأها الثلاثه (عندها ولدين تؤام غير ملاك بنتها الاوله.. وولادها التؤام.. اسمهم مروان ومازن عندهم 13 سنه ونص وهما في الصف الاول الاعدادي)
(وهناك اشخاص هنعرفها مع الروايه)
********
“عند ملاك”
ملاك وهي واقفه في البلكونه وبتتأمل البحر: هو عمه عز يا ماما مقالكيش احنا جايين ليه؟
نبيله وهي واقفه جمبها وبتشرب العصير بتاعها: لا والله يا ملاك معرفش.. بس عادي عاوزين نغير جو شويه وكمان احنا مشفناهمش من بعد مو*ت ادهم الله يرحمه
(ملحوظه: ادهم ده ابو ملاك الي هو اخو عز والي برضو هو عم جاسر)
ملاك وهي بتبصلها: الله يرحمه.. طيب انا هتمشي شويه علي البحر عشان مخنو’قه شويه.. وهاخد معايا سكيتش الرسم
نبيله: تمام يا حبيبتي.. وانا هشوف مروان ومازن
“عند جاسر ”
جاسر وصل الشركه بتاعته ونزل من عربيته الفخمه بكل كبر’ياء وهيبه.. ودخل بهيبه وكل البنـ‘ـات فضلو يتهمسو مع بعدهن البعض علي ذالك الوسيم.. لاكن هو كان بيتجا’هلهم زي م بيعمل ديما.. ف هو الف واحده تتمنه لاكنه لا يعبر’هم
دخل مكتبه من وسط نظراتهم ونداهه السكرتير بتاعه ودخله المكتب
السكرتير: نعم يا جاسر بيه.. تؤامرني بحاجه
جاسر وهو بيدور مبين الملفات: دخلي عمر مكتبي حالا
السكرتير: حاضر يا جاسر بيه.. هندهولك حالا
********
“(تعريف شخص من الروايه)”
عمر/صاحب جاسر المقرب وهو دراعه اليمين في كل شئ وفي العمل.. ولا يخفو’ن اسرار عن بعدهم البعض.. ويعتبرون بعدهم مثل اخوات.. يبلغ عمر من العمر 24 سنه.. ويتميز بلشعر الاسود الكثيف المصفصف والعيون العسلي والبشره الخمريه والجسم الرياضي
********
سمع جاسر صوت طرق الباب وامر بلدخول
عمر وهو بيدخل وبيقعد قدام جاسر: فينك يا عم مختفـ‘ـي ليه كده.. ومالك ضار*ب بو*ظ شبرين كده ليه
جاسر بضيـ‘ـق وخنـ‘ـقه: ونبي يا عمر بطل استزراف لاني مش طا’يق نفسي
عمر: م هما السناجيل كده مش طا’يقين نفسهم ديما.. عادي يا عم م انا برضو سنجول زيك
جاسر بأبتسامه واسعه وهزار: اسسسسسسكت.. مش انا مش هبقي سنجول زيك خلاص
عمر بصدمه: ايه ده انت ارتبط من ور’ايا ولا ايه
جاسر: من ور’اك ايه هو انت خطيبتي.. لا مرتبطش بس بعيد عنك هرتبط
عمر بعدم تصديق: انت بتهزر صح.. جاااسر عز الخطاااب.. هيرتبط..انا مش مصدق.. انت عارف هتكون سبب انتحا*ر كل البنـ‘ـات
جاسر: مش هتصدق مين كمان
عمر: مين؟
جاسر: بنت عمي ملاك.. الي انا اصلا مشفتهاش بقالي خمس سنين
عمر: طب انت ليه عاوز تتجوزها بدام مش عاوزها
جاسر: مش انا الي عاوز.. بابا هو الي عاوز ده
عمر بصدمه وغباء: ايييه.. عز بيه هو الي عاوز يتجوز ملاك
جاسر مسك الاقلام ورا’ماهم علي عمر بغـ‘ـل من كتر غبائه
جاسر بعصبيه: يا ابني انت غبييي.. بابا هو الي عاوزني اتجوزها لاكن انا مش عااوززز.. فهمتت
عمر بفهم: ااااه.. فهمت فهمت خلاص
جاسر وهو بينـ‘ـفخ بضيـ‘ـق: صباح الفل
عمر: طب وانت ايه اجبـ‘ـرك علي ده.. متوفقش عادي
جاسر: المشكـ‘ـله لو عملت كده بابا هيحر*مني من كل حاجه
عمر: اممم
جاسر: قووم.. قووم هاتلي الملف بتاع الثفقه الجديده وانت مبتعملش حاجه كده.. قوم يلا
عمر بهزار وهو بيقوم: حاضر ياعم متز’قششش
*********
“في الليل” (تحديدأ عند ملاك)
ملاك كانت تتأمل البحر وترسم.. الحاجتين الي بيخلوها مبسوطه وتر’خي اعصا’بها.. خلصت رسم و دخلت بيتها..لاقيت نبيله بتحضر العشاء وراحت حضرت معاها وجهزت العشاء علي السفره وقعدو كلهم كلو
نبيله وهي بتاكل: ملاك من بكره انقلي جامعه القاهره.. وانا هنقل ل زين ومروان مدرستهم برضو.. وهروح انا كمان فرع تاني من بنكي
ملاك وهي بتشيـ‘ـل المعلقه من بقو’ها بصدمه: ليه يا ماما.. ايه الي حصل عشان نعمل كده
نبيله: اصل عز لسه مكلمني وشكلنا هنقعد هناك علي طول
ملاك بعصبيه: يعني ايه ماما الي حضرتك بتقولي ده.. يعني ايه نسيب حيا،تنا ونروح نعيش في محافظه تانيه وحياه جديده في مكان جديد كده فجأه.. وازاي متخدوش رأينا
نبيله: هي كلمه قولتها وتتنفذ.. وعمك هو الي طلب كده… انا معملتش حاجه من دماغي ولا فجأه.. قولت كلمه خلاص تتنفذ بكره تروحي جمعتك وتحولي ملفك ل جامعه القاهره خلص الكلام يا ملاك
مروان: لا يا ماما مش عاوزين نروح مكان تاني ولا عاوزين نسيب مدرستنا وصحابنا
زين: اه يا ماما مش عاوزين نمشي
نبيله بعصبيه: بس انت وهو خلاص هنعيش مع عمكم في القاهره وهنحول كل حاجه تخصكو ل القاهره.. يلا كلو وكفايه كلام
ملاك قامت من علي السفره بغضب ودموع علي وشك النزول.. ودخلت اوضتها بغضب وقفلت الباب واتر’مت علي السرير وفضلت تعيط عياط هستيري…. نبيله قامت وراها فتحت باب الاوضه لاقيت ملاك منهاره وبتعيط… نبيله خا’فت علي بنتها وراحت جريت حضنـ‘ـتها جامد وفضلت تهديها لحد م هديت
نبيله: خلاص يا ملاك لو مش عاوزه تروحي تعيشي هناك عند عمك قوليلي وانا ممكن اتكلم مع عز في الموضوع ده
ملاك: لا يا ماما.. انتي مش مضطـ‘ـرة تعملي كده.. انا مقدرش اكسر’لك كلمه.. انا بس اتفجأت من الخبر عشان مش مرتبه حاجه.. انشاء الله بكره هروح احول ملفي من الجامعه
نبيله: يا ملاك يا حبيبتي لو الموضوع مضايقك قوليلي وممكن نوصل لحل مع عمك
ملاك: لا لا يا ماما مش مضايقني
نبيله: ماشي يا روحي.. هسيبك تنامي عشان تصحي الصبح بدري تروحي الجامعه.. يلا تصبحي علي خير يا روحي
نبيله طلعت وملاك من جواها مخنو*قه ومضا’يقه ومش عاوزه تسيب بيتها ولا جامعتها ولا صاحبها.. بس وافقت عشان خاطر مامتها.. وعشان مامتها متخشش في مشا’كل مع عمها
.. اتنهدتت ونامت وهي من جواها مضا’يقه اوي
******
«بعد مرور يومين» (تسريع الاحداث)
كانت كل حاجه ماشيه عاديه في اليومين دول بلنزبه ل ملاك وجاسر… ملاك ونبيله وزين ومروان وصلو القاهره.. وكانت مستنياهم عربيه مخصصه عز باعتها تجبهم علي القصر.. ركبوها ومتوجهين نحيه قصر عز
نبيله وهي بتقول بأستغراب: هو عز مش قادر يجي يستضفنا بنفسه
ملاك وهي بصه علي الطريق من الشباك بز’هق: خلاص يا ماما مش مشكله.. م احنا رايحين اهو
وصلو القصر ودخلو قعدو في ال living room
ومستنيين عز ونرمين وجاسر ينزلو.. وفجأه نزل عز بترحاب كبير ليهم وسلم علي ملاك بترحاب كبير جدا لانها كانت وحشاه اوي وباقلو سنين مشفهاش.. وسلم علي نبيله وعلي زين ومروان ونزلت بعديه نرمين وسلمت عليهم وبعد سلامات كتير مبينهم قعدو يضحكو ويتكلمو وكل ده جاسر لسه منزلش.. عز وهو بيهمس لنرمين
عز بهمس: هو جاسر فين
نرمين بهمس: قالي انه نازل دلوقتي.. بس معرفش اتأخر ليه
عز بهمس: ربنا يستر
نبيله: هو صح فين جاسر.. بقالي كتير مشفتهوش
ملاك اول م سمعت اسم جاسر انتبهت للحديث بتاعهم
عز: نازل حالا هو بس بيعمل شويه شغل فوق في المكتب ونازل
ولم يكمل عز الجملةُ وكان جاسر ينزل من علي السلالم بكل هيبه واناقه وشمو’خ كلهم انتبهو لي وبذات ملاك الي اتسا’حرت من جماله وهبته وفضلت متنـ‘ـحه معاه.. نزل جاسر وهو بيحاول يتجنب النظر من ملاك.. تواجهه ناحيه نبيله وسلم عليها ف هي يعتبر الي ربته لمه كانت نرمين تسيبو وتسافر فترات
نبيله: كبرت يا جاسر.. مشاء الله يا حبيبي.. وحشتني يا جاسر
جاسر بأبتسامه: وانتي كمان يا طنط نبيله
وبعد كده تواجهه نحيه زين ومروان صافحهم وسلم عليهم
جاسر بأبتسامه حنينه: احنا هنلعب بلاستيشن كتير اوي.. اتفقنا؟
زين ومروان بفرحه ف هما يحبان جاسر انه مثل اخيهم الكبير: اتفقناا
تواجهه جاسر نحيه ملاك وهو لا ينظر لها ومد يده
ملاك بأبتسامه وهي بتمد يديها في يد جاسر بتو’هان ورقه وتقول: ازيك يا جاسر
جاسر بأبتسامه وهو باصص في اديها الجميله الرقيقه
: تمام
وسحـ‘ـب ايدو من اديها وراح قعد جمب عز وكانت ملاك قاعده قدامه
عز بأبتسامه: تشربو ايه
نبيله: ولا اي حاجه يا عز
ملاك بأدب وابتسامه: شكرا يا عمو احنا لسه شاربين والله
عز: لا ازاي لازم طبعا
ونداهه علي الخادمه وقال
عز: هاتي عصير
الخادمه بعربي مكسـ‘ـر: حاضر باشا
ملاك وهي باصه لجاسر الي كان باصص النحيه التانيه
ملاك بأبتسامه: وانت يا جاسر بقي بتشتغل ايه
جاسر رفع عينو وبص ل مصدر الصوت لاكن اتصدم… مش هي دي ملاك الي يعرفها.. دي واحده تانيه.. ملاك الي متعو’د عليها طفله!!.. كان اخر مره يشوفها كان عندها 14 سنه.. وهي دلوقتي عندها 19سنه.. فضل تا’يهه في جمالها ومتنـ‘ـح ليها.. فاق من شروده علي صوتها..
ملاك بأستغراب: جاسر.. في ايه مبتردش ليه
جاسر بتو’هان وهو بيفو’ق منه علي صوتها الجوهري النا’عم: نعم… اا انا بشتغل مع بابا في الشركه.. صاحب شركات الخطاب جروب
ملاك: اااه.. تمام حلو اوي
جاسر ابتسم ليها وخلاص.. و بص في الارض عشان متلفتـ‘ـش نظره.. بس في باله صورتها مبتفارقش باله..
جاسر استأذن وقام يروح الشركه.. وبعد م جاسر مشي عز قال ل ملاك
عز: تعالي يا ملاك
وقام وملاك قامت وراه ودخلو المكتب بتاع عز
“في المكتب”
عز : انتي عارفه يا ملاك اني بعتبرك بنتي الي مخلفتها’ش.. وعارفه انتي عندي كبيره قد ايه… ولو كان ليا بنت كنت اتمني انك تكوني بنتي يا ملاك
(اي الدا’خله القديمه دي يا عز😂..سيبكو من رأي نرجع للروايه بتاعتنا 👇🏻)
ملاك بعدم فيهم وابتسامه: وانت والله يا عمو انت غالي عندي اوي.. انا بعتبرك زي بابا الله يرحمو
عز وهو باصص في الارض: الله يرحمه..(بعد كده رفع عينه وبص ليها وقال..).. عشان كده مش هلاقي احسن منك ل جاسر يا ملاك.. انا طالب ايدك لجاسر ابني.. قولتي ايه
ملاك اتصدم.. متوقعتش انه يقولها كده او في يوم من الايام تتجوز جاسر ابن عمها.. هي اه زمان كانت معجبه بي بس.. بس عمرها متخيلت موقف زي ده.. كان جواها مشا’عر متلغبـ‘ـطه.. هي مش عارفه اذا كانت فرحانه ولا زعلا’نه.. هي اتفجأت
ملاك وهي مصدومه وبتقول بتهتهه بسيطه: ااا.. انا.. انا اتفجأت بس.. مش عارفه.. انا
عز بضحكه خفيفيه وابتسامه: انا عارف انك متوتره ومكسو’فه اكيد.. كل بنت لمه تتحط في الموقف ده بتكون كده.. انا مش عاوزك تتسرعي ولا تتوتري.. خدي وقتك.. وهناخد كمان رأي نبيله.. بس اي كان قرارك.. احب اقولك انك هتكوني اسعد انسانه في العالم.. وجاسر عمره م هيز’علك ابدا
ملاك ابتسمت بكسو’ف وحطت وشها في الارض
عز بأبتسامه وهو بيقوم: يلا تعالي نقول الخبر الحلو ده ل نبيله.. اكيد هتفرح وبرضو لازم نشوف رأيها
قامت ملاك مع عمها بكسو’ف شد’يد وهي باصه في الارض وطلعو قعدو وسطيهم بره.. ونبيله لاحظت ان ملاك مكسو’فه ووشها احمر
نبيله بضحك: ايه يا ملاك.. مالك مكسو’فه كده ليه.. في ايه
ملاك بصت ل عز وبصت لماميتها
عز بضحك: خلاص بقي يا نبيله متكسفا’هاش
نبيله وهي بتبص ل ملاك بأستغراب: مكسفا’هاش من ايه.. في ايه
عز بأبتسامه ثقه: الحقيقيه انا طلبت ايد ملاك ل جاسر.. ها قولتي ايه يا نبيله
نبيله بأبتسامه فرحه وضحك وهي بتبص لبنتها: ااااااه.. عشان كده مكسوفهه
ملاك بكسوف وضحك: خلاص بقي يا مامااا
نرمين بأبتسامه حب: عمرنا م هنلاقي احسن من ملاك ل جاسر.. مؤدبه ومحترمه ومتربيه.. مشاء الله عرفتي تربي يا نبيله
نبيله بأبتسامه: حبيبتي يا نرمين كلك زوقك
عز بأبتسامه: ها يا نبيله مقولتيش رايك
نبيله بأبتسامه وهي باصه ل ملاك بحب: والله انا مش هلاقي احسن من جاسر.. راجل بجد.. انا عن نفسي معنديش مانع لو ملاك كمان معندهاش مانع… وانتي رايك ايه يا ملاك؟
ملاك بصت ليهم بتوتر وكسو’ف.. هي مش عارفه تحدد مسيرها هي اول مره تقف في الموقف ده.. عمرها م اتحطت في قبل كده.. ملاك اخدت نفس عميق بأبتسامه وقالت
ملاك بتوتر وابتسامه وهي بصه في الارض: بصراحه انا اول مره اتحط في الموقف ده.. بس انا..(اخدت نفس عميق وقالت).. انا رأي من رأي ماما
عز بضحك: مكسو’فه تقولي موافقه يعني
ملاك ابتسامه خجل : بصراحه اه… امم.. موافقه(قالتها بكسو’ف شد’ييد)
عز قام حضـ‘ـن ملاك وباركلها وكلهم حضنـ‘ـوا ملاك وباركولها
ملاك ببرأ”ءه وتسرع: بس بس.. انا ممكن اكمل تعليمي
عز بتقيـ-د: اه طبعا.. انتي هتكملي تعلميك وهتححقي طموحاتك كمان
ملاك ابتسمت بفرحه
نبيله: امال ليه جاسر مجاش قال الكلام ده معاك يا عز
عز بتوتر خفيف: ااا.. جاسر عندو شغل كتير جدا… وهو قالي ابلغـ‘كم.. واكيد هو لمه يجي انشاء الله هيكلمكو تاني.. هو برضو متوتر زي ملاك كده.. مش انتي بس الي بتتوتري لوحدك يا ملاك
ملاك ضحكت ضحكه خفيفه وخلاص
عز: بكره هتنزلي يا ملاك انتي وجاسر تشترو فستان الفرح والبدله وكل حاجه تخص الفرح
ملاك بأستغراب: فستان؟.. وبدله؟!!.. مش لسه بدري شويه علي الكلام ده يا عمو
عز بأبتسامه وضحك: لا بدري ايه.. يدوبك تلحقو.. اصل الفرح يوم الخميس الجي يعني بعد تلات ايام
ملاك: بس ده قريب اوي
نبيله: ايوا فعلا.. مش هيلحقو يعملو حاجه
عز: احنا عاوزين نفرح بيهم.. ده مش بدري ولا حاجه.. وبعدين القاعه محجوزه كده كده.. ها تمام
نبيله بعدم رضا بس وافقت عشان خاطر بنتها: تمام
ملاك هزت رسها بأجابيه وعدم ارتيا’ح
“عند جاسر في الشركه”
جاسر بعدم تصديق: بقي انا جااسر الخطااب.. علي اخر الزمن.. اتجوز!!!
عمر بضحك علي صاحبه: اهدي اهدي يابني ل يطأ’لك عرق ولا حاجه اهدي
جاسر وهو لسه علي حالته الي هي عدم التصديق: ده انا اي بنت تتمني نظره مني وكلهم بيتر’مه تحت رجلي وانا الي بر’فض.. علي اخر الزمن اتجووززز!!! لا لااا مش مصدق.. يا عم السنجله جنتله برضو الله
عمر: يا عم اصبر.. مش ممكن لمه تشوفها تعجبـ‘ـك
جاسر بأبتسامه خنقه: اسكتتت.. مش انا شوفتهاا
عمر: بتهزر صح.. ازاي.. ازاي يا بني
جاسر: بابا طلب منها هي ومامتها واخوتها يجوا يعيشو معانا عشان يفاتحها في موضوع الجواز ده وشوفتها عندنا في البيت
عمر بضحك: اي المسلسلات التركي دي.. طب شكلها عامل ازاي حلوه ولا ايه
جاسر تلقائيه بعصبيه: وانت مال هلـ‘ـك
عمر بصدمه وضحك: انت لسه متجوزتهااااش يا فاا’لح.. بتغيـ‘ـر عليها من دلوقتي
جاسر: دي بنت عمي قبل م هتكون مراتي
عمر: يا عم مش قصدي يعني هي عجبـ‘ـتك ولا لا.. ولا ايه
جاسر وهو بيفتكر ملامحها: بص انا اول م شوفتها حسيت اني تا’يهه اني في عالم تاني… انا مبقولش انها وحشـ‘ـه لا بلعكس.. بسس… بس برضو مش جاسر عز الخطاب الي يسيب نص بنات العالم ويتجوز بنت عمه يعني.. بصراحه انا مبقتنعش عن فكره جواز القرايب دي
عمر وهو بيحط رجل علي رجل بثقه: في مثال يقولك الي تعرفه احسن من الي متعرفوش
جاسر مسك السي ڤي وضر*ب بي عمر
جاسر بعصبيه هزار: ولااا ولاا.. اطلع برا يلاا روح شوف شغلك هي مش ناقصه يلا قووم
عمر قام بهزار وراح اشتغل وجاسر فضل يضـ’يع وقته عشان ميشغلش باله بيها..
“في الليل ”
جاسر خلص شغل علي بليل وكان تعبا’ن وقام يروح.. جاسر وصل البيت ولاقاهم كلهم قاعدين في living مستنينو عشان يتعشو… جاسر لاقه ابوه بيتوجه نحيه وبيوشوشه وبيقوله
عز بوشوشه: انا فاتحت ملاك ونبيله في موضوع الجواز.. وملاك وافقت هي ونبيله.. اتعامل بقي بلطف شويه وبطل تنشـ‘ـنه بتاعتك ديي
جاسر بخنـ‘ـقه وز’هق: تماام تمام.. ماشي
جاسر تواجهه نحيتهوم ونبيله قالتله بأبتسامه: مبروك يا حبيبي.. وربنا يتمم ليكو علي خير
جاسر بضيـ‘ـق من جوا وابتسامه مصتنعه: الله يبارك فيكي يا طنط
وتواجهه نظره نحيه ملاك الي كانت واقفه جمب نبيله بكسو’ف وتوتر وحطه وشها في الارض.. جاسر بصيلها وخلاص وبعد كده تواجهه الي اوضةُ عشان يغير لبسه
*****
“في السفره”
كانو كلهم متجمعيين وقاعدين بياكلو ب صمت.. والي قطـ‘ـع الصمت ده عز وهو بيقول..
عز: جاسر.. هتنزل انت وملاك بكره تشترو الفستان وبدله الفرح.. واي حاجه تخصكو.. هعملكوا فرح محصلش.. بس بكره اوعوا تنسوا تشترو الحاجه
جاسر بضيـ‘ـق من جوا وقال وهو بياكل: تمام ماشي
ملاك كانت مستغربه طريقه جاسر معاها.. هي ديما شايفه مش مبسوط ولا حتي بيكلمها وببيتجنبها ديما.. معقول تكون دي شخصيته.. هي مش فاهمه ايه الي بيدور في دماغه.. اكيد متوتر واول مره يتحط في الموقف ده زي.. مش عارفه
كلهم خلصو اكل وكل واحد طلع نام وهو حاسس بخنـ‘ـقه جوا
«اليوم التالي»
يوم جديد علي ابطالنا… ملاك صحيت وحست بنشاط وتفأل عكس جاسر الي كان صاحي وحاسس انه عاوز يهر’ب من العالم كله ومش عاوز ينزل يشتري مع ملاك حاجات الفرح.. كان مخنو’ق…. وده عكس ملاك تماماًاا.. الي قامت من علي السرير بنشاط وحيويه واخدت شاور وفتحت الدولاب واختارت لبسعا بمذاج عالي وهي بتنقي كل حاجه علي نفس اللون ونفس الموديل.. وده برضو عكس جاسر الي قام وغسل وشه بلعافيا وغسل شعره وصففه بلعافيا برضو.. ولبس اي حاجه جت قدامه.. هو نفسه اليوم يعدي ويخلـ‘ـص منه.. وده برضو عكس ملاك خاالص😂.. هي بعد م خلصت لبس بفرحه كبيره وراحه.. راحت صففت شعرها.. ورشت احلي برفان عندها.. ولبس اكسسورات ونزلت تحت تستني جاسر بفرحه بس هي مخبيـ‘ـها..(معلش يا جماعه تعبتـ‘ـكو معايا هنروح عند جاسر بقي😂).. وعكس برضو جاسر الي كان مش طايق نفسه رش اي برفان عنده وراح لبس الكوتشي واخدت مفاتيح عربيته ونزل تحت في ال living room عند ملاك
ملاك شافته وهو نازل حطت وشها في الارض بتوتر وابتسامه
جاسر وهو واقف قدامها: يلا
قالها بأبتسامه مصتنعه لاكن من جوا كان مخنو’ق لاقصه حد
ملاك وهي يترفع عينها في عينه بأبتسامه برئيـ‘ـه: يلا
ملاك مشيت جمب جاسر بهدوء وركبوا العربيه.. ملاك كانت قاعده جمب جاسر بكسو’ف.. هي اول مره تركب العربيه مع حد.. جاسر كان متجا’هلها تماماً.. وكان عمال يعمل مكلامات شغل طول م هما في الطريق عشان ميشغلش باله بيها ويضـ‘ـيع وقت في القاعده الممله بلنزباله دي.. اما بنزبه ل ملاك ف هي حاسه انها طيره وهي قاعده جمبه.. ف هي تحبه من زمان ولاكن لن تتعترف له بحبها هذا (ايوا يا جدعاان ملاك بتحب جاسر من وهي صغيره.. مفاجأة مش كده😂)
وصلو اتيليه فخم جدا..(مكان بيبيع فساتين فرح وبدل وكده… فهمتوا😂👍🏻)
جاسر نزل من العربيه بهدوء وراح فتح الباب ل ملاك بهدوء تام
(اوعي الچنتله يا جاسرر😂💗)
ملاك ابتسمت لي برقه ونزلت من العربيه وهو قفل الباب بهدوء من غير م يبصلها
“في قصر عز”
كلهم نزلو تحت ملاقوش ملاك وجاسر.. نبيله قلقـ‘ـت ورنت علي ملاك لاقته مغلق
نبيله: وبعدين يا عز.. ملاك تلفونها مغلق
عز: اهدي يا نبيله اكيد راحت هي وجاسر يشتروا حاجات الفرح
نبيله بقلـ‘ـق: لا لا انا قلقا’نه.. طب ممكن ترن علي جاسر نطمن
عز وهو بيمسك تلفونه وبيرن علي جاسر: يا نبيله متقلـ‘ـقيش هي مع جاسر.. طب عشان تتأكدي هرن علي جاسر اوي
جاسر لاقه ابوه بيرن وملاك بتختار الفستان.. جاسر فتح السكه بتنهيده
جاسر: الو
عز: ايوا يا جاسر.. انت فين
جاسر بز’هق: مع ملاك بنشتري حاجات الفرح زي م حضرتك قولت
عز وهو بيسمع نبيله: يعني ملاك معاك.. تمام يا حبيبي ماشي اشتروا براحتكو ولو عوزت اي حاجه كلمني علي طول.. يلا سلام
جاسر: سلام
قفلوا السكه
عز: شوفتي يا نبيله راحو يشترو الحاجات
نبيله بأطمأنان: تمام الحمد الله
“عند جاسر وملاك”
ملاك كانت واقفه بتنقي فستان الفرح بتاعها بعنايا وعماله تشوف ايه الانسب ليها.. اما جاسر كان واقف ساند ضهره علي الحيطه وماسك تلفونه بز’هق وبعد’م اهتمام ومش مركز مع ملاك خالص
(ايه الغلا’سه دي يالااا.. ده فرحك علي فكره😂🙂)
ملاك بحير’ه وهي مسكه فستان فرح وبتفكر هو حلو ولا لا
ملاك بحير’ه وهي بتكلم نفسها بصوت مسموع: طب اعمل اييه في الحير’ه دي
جاسر رفع عينه من التلفون وهو لسه علي وضعه ووقفته.. بصلها وكتـ‘ـم ضحكته علي حير’تها دي ورجع بص تاني في تلفونه بعد’م اهتمام..
ملاك اتحر’جت تسأل جاسر بس اخدتت القرار وسألته
ملاك بتوتر وهي ماسكه الفستان في اديها وبتوري ل جاسر: احم.. جاسر.. اا ايه رايك في الفستان ده
جاسر من غير م يرفع عينه: حلو
ملاك بأستغراب وهي بترفع حاجب: نعمم.. انت مبصتلوش اصلا.. وبعدين انت لي واقف بعيد كده وبعد’م اهتمام.. علي فكره ده فرحنا احنا الاتنين.. احنا من ساعت م نزلنا وانت مش مديني اي اهتمام اصلا.. هو انا عملت ايه.. و…….
جاسر بمقاطعه وهو بيرفع عينه وبيصلها: بسس بسس.. ايه كل ده كلام
ملاك بتحدي: قولي حلو ولا مش حلوو
جاسر بص ل الفستان بتركيز متصنع وقال: حلو
ملاك بأبتسامه: تمام.. طيب هجيب واحد تاني المنفوش ده عشان الsecond look
جاسر: تمام الي انتي عاوزه بس بسرعه لاني تعبـ‘ـت
قالها وهو بيرجع تاني يبص في تلفونه ومبيدهاش اهتمام
ملاك اتنهدت بضيـ‘ـق منه ومن عد’م اهتمامه وراحت تنقي الفستان التاني
خلصوا فستان فرح ملاك وراحو طلعو الدور الفوق في بدل عرسان.. كانوا برندات واخر فخامه
جاسر واقف وسط البدل كلها حواليه وهو محتا’ر مش عارف يختار ايه ولا ايه.. مجرد بس واقف وعمال يتلفت حواليه ومحتا’ر
ملاك بضحك مكتو’م وهي واقفه بعيد وبصاله: محتا’ر صح.. عشان تحس بياا.. تعالي كده وانت عامل زي الفرخه الدا’يخه كده
جاسر بطريقه عليها: هيهيهيهيهي.. مضحكتش علي فكرهه
ملاك: خلاص انا غلطا’نه خليك كده
جاسر بقاله عشر دقايق واقف مش عارف يعمل ايه ولا يشتري ايه
ملاك بضحك: صعبـ‘ـت عليا والله.. خلاص ايه رايك اختارلك انا علي زوقي
جاسر ملاقاش حل غير كده
جاسر بأبتسامه خفيفه: ماشي تمام
ملاك فضلت توريله بدل كتير اوي وهو يقول رأيه ويلبسها ويغيرها وبعد كده يلبس وغيره.. بس في الاخر جاب بدله سودا لل first look وبدله بيضه للsecond look.. وزوق ملاك عجبوا اوي وراحو اشترو الحاجه وحاطوها في العربيه ومتواجهين نحيه البيت..
*******
بعد مرور سعتين*(تسريع الاحداث)
“في قصر عز”
جاسر وملاك وصلو الاقصر.. والفساتين والبدل عجبوا اهلهم اوي وباركلهم وكل واحد دخل ينام عشان يجهز للفرح..
كل واحد صحي بدري..ملاك راحت الكوافير اول حاجه عملت شعرها ولبسـ‘ـت الفستان وحطت الميكب وفضلت تتصور مع صحابها وتر’قص وتغني وكانت طايره من الفرحه… اما جاسر مكنش الطف حاجه.. راح عمل شعره ولبس البدله وجم تلاته من صباحو فضلو قاعدين معاه وبيفرفشوه ومن ضمن صحابه عمر صاحبه المقرب(ده لو فكرينه😂👍🏻)
خلصو هما الاتنين وملاك اتفقت مع جاسر الزفه هتكون علي اغنيه العو جه العو حضر😂.. وهو يدخل مع صحابه وهي مع صحابها ويتجمعو في النص.. وفجأه اشتغلت الاغنيه ودلخلوا ملاك وجاسر لابسين نظارات شمس وبير’قصو ووراهم صحابهم واتجمعو في النص وحواليهم صحابهم وجاسر كان بير’قص بتصنع وملاك فرحانه وبتر’قص بطنتيط
(طب والله الدخله جامده😂💗)
والناس الي حواليهم بيصقفه وبير’قصه
الدي جي في المايك: يلا صحاب العروسهه
صحاب العروسه في نفس واحد وملاك معاهم: العو جه العو حضررر
الدي جي: يلا صحاب العريس الجامدين
صحاب العريس وهما شايلين جاسر وجاسر بيغني معاههم: انا جيت اكلـ‘ـكو نفر نفررر
صحاب العروسه وملاك: مش من بريس انا من ال سلااام
صحاب العريس وجاسر بصوت عالي وهما بير’قصو: انا اصلا خطـ‘ـر علي البشرررر
فضلو كده يرقصو بس كل واحد مع صحابه.. جاسر بدء يتفاعل شويه علي الوضع بس برضو لسه مخنو’ق من الجو ده
(ده فرحك يا اهبللل😂🙂)
الفرح كان موجود في اكبر رجال الاعمال و وناس مهمين وكتير اووي وكل واحد في الفرح كان عمال ير’قص وكانوا كلهم فرحانين
جه وقت كتب كتاب جاسر وملاك وجه المأذون وبعد كلامات كتير هنختصرها بجمله شهيره
«بارك الله لكم وبارك عليك وجمع بينكم في خيير»
جاسر مش مستوعب.. هو هو ايه الي حصل.. ايه صوت الزغاريط دي.. هو انا اتجوزت ملاك بجد خلاص!!.. بص ل ملاك بصدمه وهو مش مصدق وملاك كانت بتبصله بحب وابتسامه تو’هته اكتر م هو تا’يهه.. لاقه الكل بيحضنـ‘ـوا وبيبارك لي وهو في صدمه.. فاق لمه عمر شد’ه من وسط الزحمه وقاله..
عمر بمرح وضحك: لبست يا معلمم
جاسر بخنـ‘ـقه: ولاااا.. اسكت بدل م اديك بظهر ايدي.. انا مش ناقص
عمر بمرح: خلاص بقي خلي الحياه بييس.. الحمد الله علي نعمه السنجله
جاسر بخنـ‘ـقه : بجد انا مخنو’ق.. ف ابعد عني دلوقتي.. انا خا’يف احبها او اتعلـ‘ـق بيها.. ده انا جاسر الخطاب.. متخييل يتجوز.. شوف كام بنت هتنتـ‘ـحر بسببيي
عمر: طب م تحبها يا جاسر
جاسر بعصبيه: انت عبيـ‘ـط احب مين.. ملاااك!!!.. ده انا الي مر’بيها.. دي اول م اتولدت كنت اول واحد شا’يلها انا.. ونبي يا عمر اسكت عشان نشوف المصيـ‘ـبه الي اتحطيت فيها دي
عمر وهو بيشد’ه: خلاص يا عم انچوي بقي..يلا تعالي نر’قص شويه معاهم عشان محدش يلاحظ حاجه..
جاسر كان بيتصنع الفرحه وكان بير’قص بلعافيا هو مش عارف ايه الي حصل لحد دلوقتي.. مش مستو’عبب!!!
الفرح خلص والكل مبسوط معادا جاسر طبعا.. والكل مشي وجاسر وملاك دخلو اوضتهم
ملاك بتوتر وكسو’ف: احم.. جاسر
جاسر بضيـ‘ـق: ااااه ابتدينه بقي.. بصي يا ملاك.. اسمي ده متنتقهوش علي لسانك ولا تتكلمي معايا نص كلمه عشانُـ‘ـُ نعدي من الي حطونا اهلنا في ده.. امييين؟
ملاك بصدمه: اييييه.. ايه الي بتقوله ده.. انت متجوزتنيش مش عشان بتحبني؟!!!
جاسر ببرود وز’هق: لا.. بابا هو الي غصـ‘ـب عليا كده.. ويلا بقي عشان ا’م الليله دي تعدي لاني علي اخر’ي اصلا
ملاك بدموع وعصبيه: انت ازاي كده.. انا صدقت انك بتحبني.. م طبعاااا..م انا هبـ‘ـله لاني مشوفتش معاملتك ليا الي كلها عد’م اهتمام وتجاهل ومعامله مقر’فه منك… انت انسان زبا’له وانا غلطا’نه اني صدقت واحد زيك
ملاك مكملتش الجمله ولاقيت جاسر جاب اخره وراح ضر*بها بلقلم وفجأه…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى