روايات

رواية مغامرة جنان الفصل الرابع 4 بقلم ميرا أبوالخير

رواية مغامرة جنان الفصل الرابع 4 بقلم ميرا أبوالخير

رواية مغامرة جنان الجزء الرابع

رواية مغامرة جنان البارت الرابع

رواية مغامرة جنان الحلقة الرابعة

مراد جري شال ميرا قبل ما الست تقرب منها: انتي مجنونة عاوزة تد*بحيهاا.
الست بغيظ: اومال هعمل ليها اي وسع كدا وهاتها.
ميرا: ماتلمي نفسك يا ولية انتي ولا عشان ساكته لك.
الست والعيال صرخوا: د دي بتتكلم.
ميرا نطت ع الارض: انا جنـ. ـية من اهل الارض وهو*لع فيكي و ف عيالك.
الست اغمى عليها والعيال جريوا.
مراد بضحك: جنـ. ـية عجبتيني.
ميرا بفخر: اومال شيلني بقا عشان الريش مضايقني.
مراد شالها: تعالي يا اخرة صبري.
بيلف يشوف معتز: اي يا مقمل واقف كدا ليه يلا نمشي.
: انا مش لاقيه قمل يا اسطا ف برغيت هنا.
ميرا: انت بتتكلم من مناخيرك.
مراد باستغراب: مال صوتك بقا انثو”ي كدا ليه.
: بص تحت رجلك بس اوعا تفعـ. ـصني.
بيبصوا بيلاقوا صرصار معتز: احب اقدم لكم البنت الرابعه.
ميرا نطت عندها: هو مش انا كنت مش عاجبني الفرخه بس دا ارحم من الصراصير.
بسمة: عيب كدا الصرصار له هيبته بردو.
ميرا بضحك: بس بدل م اكلك.
بسمة: بسس يا حتة فرخه.
معتز: حتي وانتو حشرات وطيور مش بتسيبوا بعض.
مراد بزعيق: بسسس خلاص يلا نخلص من الحوار دا بقا.
بقلم ميرا ابوالخير.
بسمة: معتز خدني ع ضهرك عشان مش اتهرس.
معتز بضحك: اطلعي ياختي.
مشيوا الاربعه…
مراد: هو انتي بقيتي صرصرة ازاي.
بسمة: كانت بدور ع شغل لاقيت واحدة صحبتي بتقولي انه ف بيت طالبين فيه مديرة له تشرف ع يلي شغالين روحت لاقيت البيت مهجور واول م دخلت عينك ما تشوف ايلا النور الكهرباء قطعت ولاقيت ايدي لمست حاجه كانه حد حدفني بيها وبقيت كدا.
ميرا باستغراب: طلما لاقيتي البيت مهجور دخلتي لي.
بسمة: قولت شكلهم معفنين وانا هظبظ الشغالين ولما بقيت كدا جريت استخبيت ف اي حتة عالية و لاقيتكم وسمعت كلام الراجل وظهرت لكم سهلة.
معتز: فعلا سهلة.
بسمة: وانتو بقا اتحولتوا ازاي.
مراد: هقولك.
فلااااااااش باااااااااااككككك.
ف الجامعه.
ميرا بغضب: انا مستحيل اشترك ف المشروع معه.
مراد: ولا انا انا مش بطيقها اصلا.
الدكتور: بسس انتو الاتنين انتو كبار عيب شغل العيال دا المشروع هيتعمل هيتعمل ودا البيت المطلوب الشغل فيه معتز ومراد وميرا جروب حرف الميم.
معتز: انا معنديش مشكلة.
ميرا بغل: تمم.
مراد بحنق: اوك.
بعد شويه كانوا وقفين قدم البيت.
ميرا بلا مبالاة: انا مش هكمل ف المشروع دا انا مش بطيق الولد دا.
مراد بسخرية:يعني انا يلي بحبك اووي م تغوري.
ميرا مشيت.
معتز: مينفعش كدا يا مراد.
مراد دخل البيت وتجاهل كلام معتز.
كان بيبص للبيت بتفحص: شكله لطيف.
بيبص لاقي كتاب شكله غريب راح عليه واول م مسكه اتحول.
معتز بذهول: ب ب بسم الله الرحمن الرحيم اي دااااا.
باااااااااااككككك.
بقلم ميرا ابوالخير.
بسمة: اممم فهمت طب وميرا.
مراد بضحك: بعدين تعرفي وصلنا.
وصلوا المكان واول م عدوا من البوابة رجعوا طبعيين.
بسمة بذهول: اي دا.
معتز بالم: ضهري قومي.
قامت بسرعة و مراد ميرا كانت بين ايده سرح فيها وف ملامحها.
معتز: هو اي يلي حصل.
مراد فاق ونزل ميرا: معرفش.
: التعويذة خلصت خلاص طلما عديتوا البوابة يلي هي اتعملت فيها.
بيبصول ناحية الصوت اتصدموا: انت.
الدكتور بإبتسامة: ايوا انا.
بسمة بذهول: وانتي كمان.
صحبتها: ايوا انا ابقا مرات الدكتور ويلي قولت لك ع الوظيفه.
مراد بعدم فهم: طب ليه عملت كدا.
الدكتور بص لمراته وفجاءة شكله كبر ف السن اوي وهي كمان: انا مسميش عيد انا اسمي فرقان من السحرة ودي مراتي اوترين.
ميرا: دي اسماء دواء كحة دي.
اوترين: لا دي اسماء زمنا احنا عايشين من الفين سنه ونص.
معتز برقص: اتنين ونص وتعالى بصصص لولولوليييي احيه يابا.
فرقان: كنا حابين نجمعكم مع بعض ونحر*ق الكتاب بالمرة لانه مكنش هيبوظ ايلا لو حصله تسعين تحول و اربعة ف الزمن دا.
مراد: ومن بين امة لا اله ايلا الله احنا كنا الاربعه صح.
اوترين: ايوا الكتاب دا ملعو”ن لو وقع ف ايد حد من عشيرتنا هيدمرنا.
فرقان بابتسامة: واهو انتو بقيتوا بخير و عيشتوا مغامرة غيركم يتمنى ربعها.
بقلم ميرا ابوالخير.
مراد بإبتسامة: بصراحه حبيت المغامرة والضحك حاجة جديدة واهو لاقيت البنت يلي معرفش حبيتها ازاي.
ميرا كانت بتلعب ف ايديه ومش مركزة.
معتز بص ل بسمة: وانا لاقيت الصرصرة يلي هتفليني.
بسمة ضحكت: يععع تاني.
ميرا بانتباه: جدعان انا جعانة.
اوترين بنفاذ صبر نطقت جملة خلتهم كلهم يختفوا: كورينونااارررسيررر.
تاني يوم.
كل واحد بيصحى ف بيته باستغراب.
ميرا: اي دا معقولة كان حلم.
امها: يلا يا ميرا عشان اصحابك تحت.
ميرل باستغراب: اصحابي.
لابست ونزلت لاقت مراد وقف مبتسم و معتز بيهزر مع بسمة وف ايديهم دبل.
مراد بحب: اخيرا صحيتي.
معتز: بقالنا اسبوع مستنين الهانم تصحى الساحرة نيمتك لحد اما انا خطبت عشان شلتيها بغباءك.
ميرا: يعني مش حلم.
بسمة: لا يااسطا.
مراد طلع خاتم: تتجوزيني.
ميرا بفرحه: احم ماشي اهو اكسب فيك ثواب.
اوترين: ربنا يصبرك يابني.
فرقان بضحك: دي هديتنا ليكم.
بيضر”ب الارض ب عصايته بظهر عربيات و ف ناس ماسكه فساتين وبدل ليهم و ف ورد بينزل عليهم.
#تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مغامرة جنان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى