روايات

رواية معجزه الحب الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم بسملة حسن

رواية معجزه الحب الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم بسملة حسن

رواية معجزه الحب الجزء التاسع والعشرون

رواية معجزه الحب البارت التاسع والعشرون

رواية معجزه الحب الحلقة التاسعة والعشرون

*اللهم ارزقنا الإلتزام الذي يُرضيك لا يُرضي أنفسنا و هوانا و نحسبُ أننا مُهتدون🤍.*
الشيخ مجاهد اتصدم: اي انتم كنتم شغالين في اي
بدر بحزن: ايوه احنا كنا شغالين في الشغل ده ربنا ها يسامحنا ولا لا
الشيخ مجاهد ببتسامه: ياأبني ربك تواب رحيم وربك بيفرح بتوبة العبد وهيغفرلك جميييع ما سبق من ذنوب بس اهم حاجه انكم ندمانين فعلاً علي المعصيه دي شرط مهم في التوبه هيا الندم عن المعصيه والعزم علي عدم الرجوع ليها مره تانيه وربنا ذكر في القرآن ايات كتيير اوي زي مثلا…… وابتدي يقولهم الايات بصوته العزب…
إِلّا مَن تابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صالِحًا فَأُولـئِكَ يَدخُلونَ الجَنَّةَ وَلا يُظلَمونَ شَيئًا). [سورة مريم، آية: 60
……………
قال الله تعالى
رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا ﴾ [آل عمران: 193]،
…………..
وقوله – تعالى -: {﴿ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ﴾ [الزمر: 53].
…………..
قال الله تعالى ﴿ إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴾ [البقرة: 160]
………………
وفي حديث أبي موسى الأشعري عبدالله بن قيس عن النبي ﷺ أنه قال: إن الله يبسط يده بالليل ليتوب مسيء النهار، ويبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل حتى تطلع الشمس من مغربها هذا من جوده وكرمه أن يتقبل توبة عباده ليلا ونهارًا ويداه مبسوطتان بذلك،
…………..
وقال النبي ﷺ: التوبة تجب ما قبلها، وقال عليه الصلاة والسلام: التائب من الذنب كمن لا ذنب له.
……………….
روى مسلم عن عبدالله بن عمر، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((يا أيُّها الناسُ تُوبُوا إلى الله، فإني أتوب في اليوم إليه مائة مرة)
…………….
التوبة النصوح يكفر الله بها جميع الذنوب حتى الشرك؛ لقول الله سبحانه: وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [النور:31]، وقوله  في سورة (الفرقان): وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا ۝ يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ۝ إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا [الفرقان:68-70]…..
بقلم بسمله حسن
بمساعدة منه سيد
بدر وجاسر وكيان بيسمعوه وعيونهم مليانه دموع
الشيخ ببتسامه: يلا قومو انتو التلاته كل واحد يصلي ركعتين توبه لله وربكم غفور رحيم
و فعلا كل واحد قام صلي و تاب و فتح صفحه جديده مع ربنا من اول و جديد
بدر قرر يروح يصالح نادين و طلع عند امه
بدر بأرهاق: ممكن يا امي تندهي نادين
امينه بقلق: مالك يا حبيبي شكلك مرهق في حاجه
بدر هز رأسه بي لا: مافيش يا ست الكل
نادين خرجت تجيب مياه شافت بدر و شكله تعبان و مرهق
نادين جريت عليا بخوف: مالك يا بدر انت كويس يا حبيبي في حاجه
بدر ببتسامه تعب: انا عايز اتكلم معاكي شويه في البلكونه
نادين بعدت عنو بزعل: انت اي الي جابك و رايا
بدر شد ايدها و هو ماشي: معلش يا امي هتكلم مع نادين شويه
امينه بحنيه: روح يا حبيبي
بدر دخل البلكونة هو و نادين
نادين شدت ايديها من ايده بعصبيه: انت ازاي تجرني وراك كده
بدر قرب منها و نادين بتبعد لحد ما لزقت في الحيطه
نادين بخوف: ابعد يا بدر لو قربت هصوت
و لسه مخلصتش الكلمه كان بدر حضنها جامد
بدر بصوت واطي بس نادين سمعته: حقك علي قلبي يا ست البنات انا عارف اني غلط بس انا خلاص قررت اتغير و خرج من حضنها و حط ايده علي بطنها الي بقت كبيرة بسبب الحمل
بقلم بسمله حسن
بمساعدة منه سيد
علشانك و علشان عيالنا
نادين فضلت بصاله و هي شايفه الندم في عيونه
نادين بحب: وانا عمري ما هزعل منك مفيش حد بيزعل من حياته وانت حياتي الي مقدرش اعيش من غيرها
نادين بهدوء: مالك شكلك تعبان في حاجه حصلت
بدر خد نفس طويل و بعد كده اتكلم: هقولك في البيت
ياله روحي البسي و تعالي معايا انا مقدرش اعيش من غيرك
نادين خرجت و دخلت الاوضه علشان تلبس
بدر خرج بره و شاف امه قاعده علي الكنبه
قرب منها و باس ايديها
امينه بحنيه: مالك يا حبيبي
بدر: مفيش يا ست الكل شديت مع نادين شويه
امينه: خلي بالك منها نادين بتحبك مضيعهاش من ايدك
بدر: انا بحاول مضيعاش من ايدي ادعيلي انتي بس يا امي
في نفس الوقت الباب خبط امينه كانت هتقوم بدر الي قام
فتح الباب شاف رودينا
رودينا دخلت من غير متسلم عليه
رودينا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
امينه و بدر: و عليكم السلام
بدر لي رودينا: مش عارفة تسلمي عليا يا رودي
رودينا سكتت متكلمتش
امينه: هو في اي وانتي رودينا مش بتسلمي علي اخوكي ليه هو انتم متخانقين
بدر: لا يا امي بس رودي زعلانه مني علشان حاجه كده وانا افهمها انا عملت كده ليه و خد رودينا و دخل البلكونة
رودينا بدموع: افندم عايز تفهمني اي انك مش شغال في المافيا ولا الشخص الي وثقت في طلع اكبر عدو في الجماعه بتاعتكم عايز تبرر موقفك بي اي
بقلم بسمله حسن
بمساعدة منه سيد
بدر بهدوء: اولا ليكي الحق تزعلي و متكلمنيش تاني بس عايز اقولك علي حاجه انو احنا فعلا اتغيرنا و اكتر واحد اتغير علشانك هو جاسر عايزه اقولك انو هو عايز يبدا حياته معاكي انتي مش معا حد تانى
رودينا: طبعا مش صاحبك لازم تدافعله
بدر بهدوء: جاسر عمره مكان صاحبي تاني حاجه حته لو صاحبي انا عمري مهاجي علي الي مني علشان حد حته لو كان صاحبي بس عايز اقولك انو جاسر بيحبك بجد
و عايزك تسمحيني يا رودينا مش عايزك تقطعي علاقتك بيا مهما كان السبب انا عايز اكون ضهرك و سندك طول العمر
جي يخرج رودينا مسكت ايده و منعته
رودينا: وانت هتفضل اخويا وحبيبي لي اخر العمر
بدر خدها في حضنه: وانا هكون في ضهرك طول العمر يا رودي
دخلت عليهم نادين و امينه
نادين بهزار: لا انا كده هغير مينفعش كده
رودينا بضحك: لا ده اخويا واحضن فيه زي منا عايزه
نادين بصت لي امينه بزعل متصنع: يرضيكي كده يا ماما
امينه بحنيه: ولا يهمك يا حبيبتي تعالي في حضني انا
نادين دخلت في حضن امينه و قعدو شويه يهزرو و يضحكو مع بعض
و هما نازلين نادين شافت نوال كانت هتروح بس رجعت في كلامها
نوال بدموع: اي يا نادين مش عايزه تجي تسلمي علي امك
بدر مسك ايد نادين و راح عند نوال
بدر: روحي سلمي علي امك هي ملهاش ذنب في الي حصل مبينك و بين عبد الرحمن
بقلم بسمله حسن
بمساعدة منه سيد
نوال: لا يا بدر متضغطش عليها و جايه تدخل البيت نادين مسكت ايدها و حضنتها
نادين بعياط: انا اسفه يا ماما سامحيني
نوال طبطبت عليها: وانا مش زعلانه منك يا نور عيني
وخرجت نادين من حضنها نوال بصت لي بدر بلوم:
بدر بهدوء عكس الي جواه: انا عارف انك زعلانه مني و ده حقك بس انتي متعرفيش اي الي حصل
بس عايز اقولك انو خلاص مبقاش في شغل مع الما”فيا انا سبت الشغل ده و ان شاء الله هكون اب و زوج كويس
نوال قربت منو و طبطبت عليه: وانا واثقه فيك يا بني
بدر خد نادين و ركبه العربيه و راحو البيت
نادين قربت من بدر و مسكت ايده بحنيه: مالك يا حبيبي في اي
بدر: انا روحت لي الجامع و بدأ يحكي الي حصل معاه
…………….
جاسر ماسك الفون و فاتحه علي صوره هو و رودينا ساعه الخطوبه
و كان مشغل اغنيه تعبر عن الي جواه و هي(مبتهزش تامر عاشور)
كان بيسمع الغنيه و هي الي بتحكي الي مش قادر يحكيه
نافين نزلت من فوق: That’s it, Emperor, it wasn’t just a bit +خلاص بقا يا امبراطور مكانتش مجرد بت دي
جاسر بغضب: Don’t tell me about another girl named Rodina. She understands, Nevin. He was talking with terrifying nervousness +اياكي تقولي عليها بت تاني اسمها رودينا فاهمه يا نافين كان بيتكلم بعصبيه مرعبه
بقلم بسمله حسن
بمساعدة منه سيد
نافين بخوف: That’s it, Emperor, I’m sorry +خلاص يا امبراطور انا اسفه
جاسر بغضب: Make your account. There is no way to sit with me again. I will bring you another elephant for you to sit in +اعملي حسابك مفيش قعده معايا تاني انا هجبلك فيله تاني تقعدي فيها
نافين بصدمه: any +اي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معجزه الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى