روايات

رواية معا للأبد الفصل الثاني 2 بقلم آلاء سيد

رواية معا للأبد الفصل الثاني 2 بقلم آلاء سيد

رواية معا للأبد الجزء الثاني

رواية معا للأبد البارت الثاني

معا للأبد
معا للأبد

رواية معا للأبد الحلقة الثانية

بتفوق الام من ذكريتها ع صوت طفلها الصغير ذات العشر سنوات”
حمزه: مالك ياميرو
قمر: اخواتك وحشوني اووي البيت فاضي كدا من غيرهم هما وجننهم
حمزه بدموع وطفوله:وانا كمان وحشوني اووي
“ونسيب الناس دي ف حزنهم _______________________________________
__________اذكر الله ________
فــ كلية الهندسه
روز: اووف بقا يا ميرا يلا علشان المحاضره هتبدأ
أميره وهي بتاكل: يابنتي لسه فاضل ربع ساعه خلي الواحد يعرف ياكل
روز بغيظ وبتقلدها: خلي الواحد يعرف ياكل نينيني دا انتي ناقص تيجي تاكليني
أميره باستفزاز: لا مباكلش بقر
روز:بقا انا بقره ياطفسه
أميره لسه هتتكلم قاطعها صوت فرح وهي جايه عليهم
فرح: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
روز وأميره: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
روز بغيظ: ايه يختي لسه فاكره ان عندك محاضره كنتي فين كل دا وعديت عليكي الداده قالتلي انك مشيتي كنتي فين😑
فرح بمرح: اهدى يالمبي يا اخويا كل دا فــ قلبك ناحيتي مكنش العشم يا فوزي مكنش العشم
روز وهي بتحدف عليها المعلقه: بت اخرصي خالص انا مش طيقاكي
فرح وهي بتتفادى المعلقه وبطلع لــ روز لسانها: ومجتش فيا ومجتش فيا
أميره بضحك وهي بتاكل: روز انتي العاقله اهدي كدا مش طايقه نفسك ليه
روز بغيظ: وهو الي يعرفكو يبقى هادي منين معلش
فرح لــ أميره وهي بتاكل ساندويتش: قموصه أووي البت روز دي مش كدا
أميره بضحك: حصل يابنتي وانا أشهد وعمو فتحي كمان يشهد
فرح بضحك: طب هاتي كدا ساندويتش الكبده دا والمخلل الي جانبه علشان الواحد ميتهزقش ويطرد على معده فاضيه
روز بعدم فهم: طرد ايه اوعي تكوني عملتي مصيبه مــَ انا عرفاكي وش مصايب
فرح: ياااه يافوزي محبة الناس دي نعمه بــ صحيح
أميره: قولي يختي هببتي ايه
فرح: في ايه ياجدعان ليه سوء الظن دا أنا مهببتش حاجه وبعدين انتو كمان هتتهزقو وتنطردو معايا مش هنطرد لوحدي
روز:ايه الي حصل
فرح :مش انتي لما عديتي عليا ملقتنيش أنا بقا كنت نزلت مع الواد حوكش علشان كان عنده محاضره بدري وجيت هنا قعدت مع البت ساره وقالتلي ان الدكتور بتاع المحاضره الي علينا دي مش فاكره اسمو ايه اتغير وجِه بداله واحد تاني جديد*وكملت وهي بتاكل شيبس بــ إستفزاز*عصبي وشديد ومبيدخلش حد بعده ومواعيده مظبوطه بــ الثانيه
روز بغيظ وهي بتلم حاجتها وتقوم: يابرودك وقاعده كدا عادي قومي يلاا منك ليها علشان نلحق ندخل
أميره: اهدي بس يا روز وبعدين ممكن ساره بتقول أي كلام ايش عرفها يعني انو كدا وهو لسه جاي جديد
فرح: يابنتي مــَ هو يبقى ابن خالتها علشان كدا عارفه انو شديد دي قالتلي انها بتخاف تكلمه اصلاا
روز بتبص ف الساعه وبخضه: يلا ياماا انتي وهيا هنطرد النهارده بسببكو
______________لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم _________________________
فــ مكان تاني ف كلية الشرطه
احمد:بقولك ايه يا مازن
مازن ف عالم موازي ومش سامع حاجه اصلا
احمد: مازن وصوت عالي ماااازن
مازن بخضه: ف ايه بتزعق ليه
احمد بتريقه: لا اصل في واحد هنا قاعد انادي عليه وهو مش معايا اصلا
مازن: معلش يسطا ماخدتش بالي كنت عايز ايه
احمد: مفيش شايفك متغير مالك
مازن: مفيش حاجه ضغط مذاكره بس علشان الامتحانات قربت وكدا
احمد؛ مش مصدقك بس تمام يلا علشان المحاضره
مازن: يلا
________________________________________
صلي على شفيع الأمه♥🍁
________________________________________ فــ الارجنتين
مجهول:البضاعه كلها جاهزه يا امجد باشا وهنصدرها مصر النهارده بالليل
امجد:مش عايز اي غلطه انت فاهم *مالك الشرقاوي* عامل كل احطياطاتو كويس وانت عارفو مش سهل
مجهول :اوامرك ياباشا لو تحب نخلص عليه هيحصل
امجد بشرود وشر: لا مالك دورو لسه مجاش حابب العب معاه شويه
ونسيب الناس الشريره دي مع بعضها😒
________________________________________
لا إله إلا الله محمد رسول الله
___________
عند البنات بعد مــَ خلصو محضرات
فرح: ياااه امتى الواحد يخلص من الهم دا
أميره: متستعجليش يختي لسه بااااادري
فرح بغيظ: قنبلة تفاؤل ماشيه عــ الأرض
روز بملل: بت منك ليها تعرفو تسكتو خالص دماغي مصدعه مش ناقصَكو
أميره: بت انتي ليه محسساني انك مرات ابويا بجد يعني
روز بمرح:اكمني عاقله كارهني
فرح بضحك: عاقله مين بس لاسمح الله دا احنا دافنينو سوا
روز: خلاص يختي المهم هتروحو المسجد النهارده
أميره وفرح: أكيد
روز: طب ايه كل واحده فيكو هتروح مع اخوها ونا اروح مع السواق ولا هنروح مع بعض
فرح:لا نروح مع بعض الواد حوكش هيروح عــ المسجد علطول علشان هيتأخر فــ الجامعه
روز: خلاص اشطات
‘__’___’____’_____’____’___’___’__’_____’اللهم لا إله الا انت سبحانک اني كنت من الظالمين____’___’___’___’
بعد وقت فـ المسجد
الشيخه:النهارده يا حوريات هنتكلم عن موضوع شيق ومفيد وكلنا محتاجين نسمعه
هنتكلم النهارده عن الزي الشرعي وايه هو اللبس الي المفروض نلبسه
لبسنا لازم يكون ساتر لينا لا يصف ولا يشف ولا يتزين يعني ايه لا يصف يعني ميكونش لبس ديق وواصف جسمي
لا يشف يعني مكونش لابسه حاجه مبينه ايه اللي تحتيها
ولا يتزين يعني مكونش لابسه حاجه ملفته للنظر وفيها زينه كتير تخلي الي يشوفني يقعد يبصلي
وكمان يا حبايبي الحجاب مش هي الطرحه الي كتير بيكونو حاطينها ونص شعرهم باين ومرجعين كم الشميز لورا ومبينين نص دراعهم
دا يا قمرات اسمو تبرج وربنا مش بيحب يشوفنا كدا علشان ربنا بيغير علينا
الحجاب يعني ايه اصلا فكرتو فيها دي الحجاب يعني ساتر ليكي من عيون الناس ومن النار
واحده من البنات: بس لازم كل واحد يعيش سنو لانو لما هيموت مش هيرجع تاني
الشيخه: يحببتي انتي فاهمه ان الواحد يعيش سنو مفهوم غلط يعني ايه اعيش سني يعني افرح والعب واتنطط زي م انا عايزه وانا صغيره علشان لما هكبر مش هقدر اعمل كدا يعني اهتم بدراستي علشان ابني كريري وكياني ويكون عندي مستقبل جميل وانا هسألك سؤال وجاوبي عليه انتي لو رايحه تجيبي حلويات ولقيتي طبق متغطي ومحطوط ف البوكس بتاعو و لقيتي واحد تاني مفتوح والحلويات الي جواه باينه هتختاري ايه
البنت بسرعه: اكيد الي ف البوكس علشان هيبقى نضيف
الشيخه: اهو الحجاب واللبس الشرعي دول زي البوكس كدا بيحفظوكي من عيون الناس وبتفضلي بنت جميله وغاليه ف نظر نفسك ونظر الناس غير لما تكوني لابسه لبس كاشف المفاتن بتاعتك وتكوني ماشيه ف الشارع والكل يبص ليكي
وكمان ياحوريات الاسلام ممنعناش اننا نلبس الي عايزينو يعني بره البيت نلبس اللون والاستيل الي حابينو بس لازم يكون فيه كل الشروط الي ربنا قال عليها لكن جوه البيت نلبس كل اللي احنا عايزينو طالما مفيش راجل موجود غير بابا واخوتنا
لكن مقولش ابن عمو او بن خالتو بعتبرو اخويا يبقى البس قصادو عادي لا بن عمك او خالك بيكون اجنبي عنك ويجوز ليكي يعني وهو موجود تلبسي لبس محتشم زي بره البيت
__________________________________________$تعريف الشخصيات$
روز بنت جميله ومختمره ف كلية الهندسه الفرقه التالته عندها 22 سنه
فرح:بنت فرفوشه كدا ومرحه ضحكة الشلة زي م بيقولو برضو مختمره وعندها 22 سنه ومع روز ف نفس الفرقه
أميره: بنت كدا طيوبه وطفسه برضو ومختمره ومع روز وفرح ف نفس الفرقه و22 سنه برضو
والبنات اصداقاء من اعدادي وبيحبو بعض جداا
احمد :شاب جميل ومتدين ف تالته كلية شرطه نفسو يشتغل فــ أمن الدوله وذكي جدا اخو فرح وتوئمها
مازن: صاحب احمد وبيحبو جداا ومع بعض ف كل حاجه وهو اكبر منو بسنه عنده 23 ومعاه ف نفس الفرقه وذكي جداا بس اتاخر ف المدرسه ودمو خفيف واخو قمر
حمزه:اخو فرح واحمد طفل مشاغب كدا وفرفوش ولسانو مشاء الله اطول منو بعشره متر
قمر: ماما حمزه واحمد وفرح ست طيبه بس عصبيه شويتين او كتير بتحب اولادها جداا وبتخاف عليهم اووي
عاصم: زوج اميره وبابا الاولاد شخص طيب كدا وحنين وبيخاف ع اهل بيتو واولادو جداا ومتساهل معاهم

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معا للأبد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى