روايات

رواية معاناة مليكة الفصل الأول 1 بقلم ملك شريف

رواية معاناة مليكة الفصل الأول 1 بقلم ملك شريف

رواية معاناة مليكة الجزء الأول

رواية معاناة مليكة البارت الأول

رواية معاناة مليكة الحلقة الأولى

اصوات بكاء مولود داخل أرجاء قصر عائلة الهوارى منهم سعيد بهذا البكاء وآخرون لا…
“الاب بلهفة”⬅️يدعى يوسف
-سامع يا بابا زينب مراتى ولدت الولد…
“رد عليه أبوه بسعادة”⬅️يدعى هوارى
-ايوه مبروك يا ابنى يتربى فى عزك…
“اقتربت الدكتورة إليهم واردفت”
-مبروك جتلكم بنوتة زى القمر ما شاء الله…
“عبست ملامح يوسف واردف بغضب”
-ايه اللى بتقوليه ده انا مراتى زينب كانت حامل فى ولد…؟
“اردفت الدكتورة بخوف من نبرته”
-واللهى بنت اتفضل يا هوارى بيه البنت…
“الهوارى بهدوء”
-وفيها ايه بنت ولا ولد المهم انها جزء منك ومن مراتك…!!
“يوسف بغضب”
-هى قالتلى أنها حامل فى ولد أنا مش عايز بنت…
*رغم أن يوسف غنى ومتحضر بس تفكيره فى الحته دى قديم*
“اردف الهوارى بغضب”
-وفيها ايه مالهم البنات البنات دول نعمه من عند ربنا غيرك مش لاقى البنت اللى مش عجباك دى زى اخوك محمود ومراته ماجدة بيتمنوا عيل واحد من زمان وانت مش عجبك…؟؟
“أردف بصوت عالى”
-انا طالع لها وهوريها…!!
“صعد الدرج بغضب قاصد غرفة زينب وشكله لا يبشر بالخير”
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
‘فى جناح ماجدة ومحمود بقصر عائلة الهوارى’
“ماجدة بغل”
-ولدت ولى العهد خلاص هى وابنها هيبقى ليهم الآمر والنهى فى القصر…!!!
“محمود بفرحة”
-انتى ما تعرفيش أن زينب كانت حامل فى بنت وضحكت على يوسف اخويا وقالتله ولد…!!
“ماجدة بفرحة”
-بجد..طب يلا نشوف هيعملها ايه…؟!
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
‘فى جناح زينب’
” أردف يوسف وهو ماسك شعرها بغضب’
-بقى بتضحكى عليا يا بنت الك**..؟
“اردفت زينب بخوف”
-انت قولتلى لو طلعت بنت هتق*تلها وهى فى بطنى انا خوفت على بنتى…
“واللهى يعنى انا كده مش هقتل*ها…؟؟
“دلف الهوارى بغضب وهو يحمل حفيدته واردف بغضب وصوت عالى”
-سيب شعرها يا يوسف خلى عندك دم مراتك تعبانة وهى مكانتش عايزة تكذب عليك انا اللى قولتلها تكذب عليك…!!
” ترك يوسف شعرها بصدمة ونظر لوالده بصدمة”
“بدأ هوارى يسرد له”
*فلاش*
°زينب بخوف يارب هعمل ايه انا لو قولت ل يوسف هيق*تل اللى فى بطنى…انا هروح احكى ل عمى
دلفت زينب لغرفة الهوارى°
“الهوارى بهدوء”
-فى حد مزعلك يا زينب…؟؟
“اردفت زينب”
-لأ يا عمى بس الحكاية…وبدأت تسرد عليه كل حاجة…
“الهوارى بتفكير”
-احنا نقوله انك حامل فى ولد وده مش خوف منه لأ ده انا خايف ليأذيكى وانا مش موجود وساعتها لما تولدى هيتحط قدام الأمر الواقع ولو ما قبلش انا هحمى حفيدتى بطريقتى…!!!
-لأ يا عمى أنا خايفة…
-ما تخافيش انا معاكى…
*باك*
“يوسف بغضب”
-بتخبى عنى حاجة زى كده ازاى…؟؟
-انا عارف انك مهفوف فى دماغك ودلوقتى مش هتعمل حاجة ل زينب ولا لبنتها ولا هتشوفها الإ بعد اسبوع علشان هنعمل لحفيدتى الغالية سبوع وهحط حراسة على الجناح ورينى بقى هتعملها ايه…؟؟
“غادر يوسف بغضب… بينما ترك حفيدته لزينب واردف”
-هتسميها ايه يا بنتى…؟؟
-اللى تشوفوا يا عمى…
-انا عارف انك بتحبى اسم مليكة اوى لأن على اسم صاحبتك اللى يرحمها…!!
“اردفت بفرح”
-بجد يا عمى
-ايوه يا حبيبتى هسيبك ترتاحى…
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
‘فى فيلا الألفى’
“أردف شخص يدعى عز”
-زينب ولدت يا نورهان تعالى نروح نبارك ل يوسف وعمى هوارى…
“اردفت زوجته زينب بفرحة”
-بجد ولدت و الولد بخير…؟؟
-لأ دى طلعت كانت حامل في بنت…
زينب باستغراب… ازاى دى قالت أنها حامل فى ولد..؟
-عمى هوارى اتصل من شوية وحكالى انو بنت…وحكى لزينب كل حاجة قالها الهوارى…!!
-يا عينى عليكى يا زينب…!!
“سمعو صوت بكاء ابنهم مراد الذي بعمر السنتين واردف عز”
-روحى شوف مراد يا زينب
{ملحوظة/يوسف يبقى صاحب عز من الصغر وأصدقاء مقريبن}
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
‘بعد مرور أسبوع مر الأسبوع بمحاولات من يوسف أنا يدلف لزينب غرفته باتت محاولاته بالفشل…وايضآ هناك من يشعله أكثر وهذا الشخص ماجدة وكانت تقول له بأنها كذبت ويجب العقاب على هذا الكذب’
“اردف الهوارى”
-تعالى يا زينب يا بنتى الناس وصلت والحفلة بقت تمام..!
-حاضر يا عمى
“ودلفو للأسفل وسط التهنئة لزينب ويوسف والهوارى”
-مبروك يا زينب…
الله يبارك فيك يا استاذ لؤى..⬅️صديق يوسف المقرب..
-مبروك يا عمى…!!
-الله يبارك فيك يا حسن⬅️ صديق يوسف المقرب..
انتهى السبوع على خير بينما يوسف يفكر بطريقة لعقاب زينب
{ملحوظة بس علشان تفهموا… عز يبقى ليه أسهم فى شركة يوسف وكمان لؤى وحسن ليهم أسهم…!!}
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
‘فى جناح ماجدة ومحمود’
-ماجدة بغل…شوف ابوك فرحان بالبت بنت زينب ازاى زى ما يكون خلفت ولد أنا كانت نارى هتبرد شوية لو كان عمى كمان ما تقبلش البنت دى بس حصل العكس…!!
“محمود يحاول يسيطر على غضبها”
-كل شئ قسمة ونصيب يا حبيبتى وبعدين انا راضى أننا مش مخلفين انا بحبك من غير عيال يا حبيبتى…!؟
-ماجدة بقرف…روح نام على الكنبة اللى هناك انا مش طايقة اي حد فى البيت ده…؟!
“انصاع لها وذهب للنوم على الكنبة رغم أن العيب من ماجدة فى موضوع الحمل إلا أنها بتتأمر…بينما هى تفكر كيف تخلق مشاكل بين الهوارى وزينب”
®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®®
“زينب وهى فى طريقها للغرفة أوقفها يوسف واردف بغضب شديد وغل..”
-ايه يا زينب مبسوطة انك ضحكتى عليا
زينب بخوف… واللهى ابدآ انا…
“ولم تكمل كلامها حينما وحدت صفعة على خدها من يوسف وأمسك شعرها بقوة”
-انتى لازمن اعاقبك على اللى حصل…
“ثم اوقعها من على السلم وتدحرجت وكانت الدماء تسيل من رأسها بشدة”
“الهوراى بصدمة وغضب شديد وصفعه بقوه واردف..”
-ايه اللى عملته ده حي*وان يا ابن الك**…؟!
“ثم تركه ونزل ليرى زينب وعندما نزل كانت الصدمة شديدة على الهوارى ويوسف…؟؟”
©©©©©©©©©©©©©©

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معاناة مليكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى