رواية معالجتي الفصل الثلاثون 30 بقلم منة عاطف
رواية معالجتي الجزء الثلاثون
رواية معالجتي البارت الثلاثون
رواية معالجتي الحلقة الثلاثون
الدكتور..للاسف هو فقد دم كتير لما اتصاب ف عايزين نقل دم بسرعه
اميره بصدمه…طب اية طب هو فصيله دمو ايه
الدكتور…oسالب
سوزان… انا فصيلة دمي oسالب هقدر اساعدو
الدكتور …طب الحمد لله روحي مع الممرضه
سوزان..حاضر
الممرضه ..من هنا حضرتك
دخلت سوزان وعملوا تحاليل ليها واخدو منها الدم
الممرضه بابتسامه..مش تتحركي علشان مش تدوخين واشربي العصير دة الف سلامه
سوزان..الله يسلمك
سابتها الممرضه ومشيت
دخلت اميره
اميره بدموع…شكرا لان حضرتك اتبرعتي بالدم لمراد
سوزان…في حد بيشكر امو ي ضنايا
اميره..يااااهههه انتي لسه فاكره اني بنتك مش انتي اللي رمتيني في ال ملجأ علشان واحد ميستاهلش مش انتي اللي خونتي ابويا علشان واحد ضحك عليكي مش انتي رمتيني
وعيشتي حياتك وانستيني أنا كمان نسيتك ومعنتش عايزه افتكرك
وارجعي عيشي حياتك تاني ومش عايزه منك حنان ولا اي حاجه
سوزان بدموع..بس ي بنتي ده مكنش بأيدي
اميره بضحك…مكنش بايدك ازاي بس اقولك علي حاجه معدتش فارقه اصلا وسابتها
سوزان لفت وشها الناحيه التانيه وهو مليان بالدموع وخرجت وهيا بتبكي
وقفت قدام اوضه العمليات
اميره..ليه تعمل فيا كده ليه ليه ده انا كنت باجي احضنك لما احس اني خلاص مش قادره دلوقتي انا محتاجاك ومش لاقياك
اميره بدموع…..يارببببب يارب يارب
وقعدت علي الكرسي ومسكت كتاب الله وبدأت بالقراءه
عند ملك
دخلت ملك واخوها معاها
اول م شافتها سعاد قامت تجري عليها وراحت ضارباها بالقلم وراحت حضناها ملك بدموع….انا آسفه ي ماما سامحيني
محمد وهو نازل من علي السلم
محمد نسامحك علي ايه علي تنك خنتي ثقتنا مش مره دول كتير شوفتي آخر دلعك ي هانم انا مش عايز اشوف البت دي هنا طلعوها بره بيتي
وطلع فوق جاب شنطه هدوم ورماها
ملك طلعت تجري عليه وحضنته وجايه تبوس ايدو راح ساحبها منها ملك ب انهيار….انا آسفه سامحني ي بابا سامحني اما آسفه صدقني والله ده كام طيش شباب سامحني
سابها محمد وطلع علي السلم ووقف مره واحده وقال
محمد…مالك
مالك…نعم ي بابا
محمد…طلع البت دي بره بيتي انا ملك بنتي ماتت من زمان اوي ربنا يرحمها
وطلع علي فوق
ملك… ي بابا سامحني والنبي وطلعت تجري علي مالك
ملك…قول ل بابا يسامحني والنبي انا غلطانه وعارفة اني غلطانه وخليه يعمل فيت اي حاجه بس بلاش انو يأسي عليا كده قولو حاجه ي مالك
كل ده وسعاد بتبكي في صمت
مالك…انا مش هقدر اعمل حاجه انا آسف بس اوعدك اني هحاول الين قلبو عليكي
تعالي معايا يلا
ملك وطت راسها ومشيت معاه وهيا ساكته
شال مالك الشنطه ومسك ايد ملك ومشيو
مالك..انا هوديكي عند حد هأتمنك عندو
ملك مردتش عليه وكانت دموعها بتنزل علي خدها ركبت العربية
وهو كمان وبدأ يسوق العربيه ووصلها لبيت مريم
مريم…مين
مالك..افتحي ي مريم انا مالك
مريم…حاضر
فتحت الباب
والابتسامه لا تفارق وجهها
مريم…اتفضل
دخل مالك وفي ايدو ملك
مريم باستغراب مين دي
مالك..هفهمك كل حاجه بس اهدي كده هيا فين ماما مني
مني… انا هنا ي حبيبي
مالك…انا عايز الامانه دي تفضل عندك
مني…مين دي ي بني
وايه اللي عامل فيها كده
مالك…هفهمكو كل حاجة يس ممكن تشوفيلها مكان تنام فيه
مريم بابتسامه…حاضر
مريم…تعالي معايا علشان هتنامي في اوضتي
مريم…مالك هيا مش بترد ليه
مالك.. يلا ي ملوكه تدخلي جوه مة مريم
ملك بدموع…قولو يسامحني والنبي قول لبابا يسامحني
مني…خوديها علي جوه يبنتي
مريم…حاضر
وراحت مقوماها ومدخلاها جوه
مني…دي اختك صح
مالك…اه
مني..وهيا مالها يبني
مالك…انا هحكيلك كل حاجه بس لو سمحتي مش اقل من نظر حضرتك بعد ده وحكالها علي كل حاجة من اول م اتعرفت علي صهيب لغايه النهارده
مني…ربنا يسترها علي ولايانا يارب
مالك…انا آسف والله بس ملقيتش مكان أفضل من هنا اني اوديها فيه غير ده
مني..متخافش ي بني احنا هنعملك ملك جديده تاني خالص
مالك..اتمني استأذن انا بقي.
مني..انت مشربتش حاجه
مالك..تتعوض المره الجايه ان شاء الله
وسابها ومشي
عند مريم في الاوضه
مريم ..انتي هتنامي معايا هنا علي السرير ماشي ادخلي غيري هدومك
كل ده وملك مش بترد عليها
مريم..اسمك ملك صححح
ملك بدأت تنتبه للكلام وهزت راسها بمعني ايوة
مريم..تعالي احكيلي مالك
لفت ملك وشها الناحيه التانيه
مريم…طب مش لازم تحكيلي مالك
وقعدت علي السرير وراحت قايله لملك
مريم اقعدي اقعدي
ملك..مش عايزه اقعد
مريم شدتها ونيمتها علي رجلها
ملك…ابعدي عني
مريم…مش عايزه تعرفي انا مين ولا اتعرفت علي اخوكي ازاي
ملك بدموع.. انا معنديش خد
مريم بابتسامه. ازاي وانا موجوده وماما مني موجوده وطنط سعاد موجوده ومالك وعمو محمد وفي اللي اهم من ده كلو ربنا
ملك…بس بابا قاللي انو مش هيسامحني
مريم… انتي عارفه ان كل ده من ورة قلبو وعارفه انو يهدي هيفكى في الكلام اللي قالو ليكي ويسامحك وبعدين اصلا مفيش حد من الأهل بيغضب علي عياله
ملك…طب وربنا مش هيكون زعلان مني اني عملت حاجات كتير وحشه اوي
مريم بابتسامه…إن الله غفور رحيم “يغفر الذنوب لمن يشاء ويقدر انه هو السميع العليم ”
صدق اللة العظيم
مريم ..شوفتي ربنا حلو ازاي وانو ممكن يسامحنا ومش يبقي زعلان مننا
ملك..يعني ربنا ممكن يسامحني
مريم…ده اكيد متزعليش كده واهدي وبعدين في قمر كده يبقي شكلو عامل كده تعالي اغسلي وشك وغيري هدومك وتعالي كلي ده ماما عاملة شويه اكل ايه انا تحفه
ملك بابتسامه…حاضر
عند اميره.. بعد شويه جه الحج
الحج بدموع…ايه يبنتي ايه اللي حصل
اميره…صدقت …لسه مطلعوش من العمليات بس كل شئ هيكون بخير بإذن الله
الدكتور خرج
اميره طلعت تجري عليه
اميره…ايه اللي حصل طمني ي دكتور
الدكتور بابتسامه…الحمد لله ي مدام كل شئ الحمد لله هو هيفضل تحت الملاحظه ٢٤ ساعه اللي جايين ولو وان شاء الله هيكون بخير
وسابها ومشي
اميره قعدت علي الارض بتبكي وبتحمد ربها انو نجالها مراد
الحج…الحمد لله ي رب الحمد لله
سوزان خرجت
الحج….انتي ايه اللي جابك هنا
اميره..سيبها ي جدو لو سمحت حضرتك دي اتبرعت بالدم ل مراد
سوزان قررت انها تعترف للحج بحاجه
سوزان.. لو سمحت ي حاج عايزه اقول لحضرتك علي حاجه
الحج..ايه
سوزان..علي انفراد
الحج…ماشي امشي اناي ي اميره
وبدأت تتمشي اميره في المستشفي
الحج…نعم ي سوزان
سوزان..انا حابه اعتذر عن كل اللي عملتو انا آسفه والله
الحج…ده كل اللي كنتي عايزه تقوليه
سوزان..لا
الحج…امال
سوزان…والدت مراد
الحج…مالها
سوزان…لسه عايشه حيه ترزق
الحج..انتي بتقولي ايه
عند اميره دخلت اوضت الدكتور
اميره..لو سمحت
الدكتور…اتفضلي
اميره…ممكن ادخل اشوف مراد
الدكتور…آسف والله مش هينفع
اميره ..والله مش هعمل حاجه
٨
اميره…هطمن عليه بس هشوفو بس والله
الدكتور…طب تمام
ونادي علي الممرضه
وقالها
واميره شكرته وسابته ومشيت وره الممرضه وفعلا بدأت الممرضه تلبسها وعقمتها الممرضه حضرتك…مش هيكون اكتر من خمس دقايق
ودخلتها العنايه دخلت لقت مراد محطوط عليه اجهزه كتير
اميره بدموع من منظره
اميره…انت كويس ي حبيبي تعرف اني زعلانه منك لاني حسيت لوهله انك ممكن تسيبني
ومراد بدأ يتمتم ببعض الكلمات وبدأ يحرك صوابعه
اميره باستيعاب…ي دكتور ي دكتور
مراد فاق مراد فاق
جه الدكتور وبدأ يكشف علي مراد
الدكتوره…حمد الله علي السلامه ي فندم
مراد بصوت منخفض…الله يسلمك
وسابه وخرج
دخل عليه الحج وسوزان ومعاهم ست غريبه
مراد اول م شافها حس بعاطفه غريبه نحوها
ليلي…ده ابني
مراد…اول م سمع الجمله دي
مراد….ماما
ليلي بدموع.. انت ابني حبيبي
وجريت عليه وبدأت تحسس علي وشه بحنيه بالغه وتقول حمد لله على سلامتك ي روحي انا امك ي ضنايا انا امك
مراد بدموع…وحشتيني اوي
ي امي
كل ده واميره مصدومه
اميرة…مين دي ي مراد
مراد…دي امي ي اميرتي
ليلي بدموع …دي مراتك ي حبيبي
مراد هز راسه بمعني ايوه
ليلي.. جميله اوي بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظهالك يروحي
ليلي. تعالي في حضن حماتك يحلوه انتي
اميره دخلت حضنها وربتت عليها امه
دخل الدكتور..وقال كفايه كده ي جماعه علي المريض في حد االي هيبقي معاه
اميره…انا ي دكتور
مراد…اميره لو سمحت ي دكتور
الدكتور…يبقي حضرتكو تستاذنو بره علشان صحه المرضي
استأذن الجميع ومشيو الااميره
مراد بألم…ايه مش هتيجي جمب جوزك
اميره…لا
مراد…ليه بس كده
اميره…علشان خايفه علي الجرح بتاعك
مراد لا متخافيش انا كويس
اميره جابت كرسي وقعدت جمبه
مراد…طب هو ينفع كده
اميره…اه
مراد…اللي تشوفيه
اميره.مش تزعل مني والنبي انا كنت هموت وانت مش موجود
مراد…انا موجود اهو
وقامت اميره علشان تحضنو
وحضنته بحذر شديد
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معالجتي)