روايات

رواية مرات ياسين الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم نسمة مالك

رواية مرات ياسين الزين الفصل السادس عشر 16 بقلم نسمة مالك

رواية مرات ياسين الزين الجزء السادس عشر

رواية مرات ياسين الزين البارت السادس عشر

مرات ياسين الزين
مرات ياسين الزين

رواية مرات ياسين الزين الحلقة السادسة عشر

..شركه الزين لهندسه الطائرات..
معتز:نورت الشركه ياعريس..
واحشنى والله ياصاحبى..
غمز له بعبث واكمل..
نزلت بدرى ليه كده مكملتش الشهرين ليه..
نظر له بستغراب واكمل..
وبعدين ايه حكايه شهرين مكافأه لكل اللى فى الشركه؟؟!!
ياسين:انت كمان واحشتنى والله ياصاحبى رغم اننا فى بيت واحد ههههههههههههه..
ابتسم بخبث واكمل..
ومين قالك انى مش هكمل الشهرين..
انا جاى اصرف المكفأه بنفسى لكل اللى هنا بمناسبه نجاح دكتوره تمارا..
باركلى يامعتز تمارا نجحت..
انا مبسوط اوى اوى وعايز اعملها مفاجأه تفرحها زى ما هى ديما سبب فى فرحتى..
صمت قليلا واكمل بفرحه عارمه..
طول عمرها حبيبتى وهى نفسها تكون دكتوره اطفال..
يا الله اللهم لك الحمد..
حلمها هيتحقق انا فرحان بيها اوى..
وضع يده على موضع قلبه واكمل بحب شديد..
ربنا يقدرنى واكون سندها وضهرها لحد ما تكون احسن دكتوره فى الدنيا..
اسرع الخطى للخارج ستحبا صديقه معه واكمل بستعجال.. يله يا معتز خلينى اصرف المكافأه بنفسى للكل خليهم يفرحو زى ما انا هطير من الفرحه..
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
..بمنزل سماسم..
تمارا:بتوتر..الو عمتو انتى فين.. انا عيزاكى ضرورى تعاليلى عند تيته..اه انا عندها متتاخريش عليا..
اغلقت الهاتف ودارت حول سماسم ذهابا وايابا بقلق بادى على وجهها..
نظرت لها سماسم بقلق ايضا وتحدثت بستغراب..
سماسم:يابنتى اهدى وفهمينى فيكى ايه بس..
انا هطير من الفرحه انك نجحتى وهتبقى دكتوره زى ما كنتى بتتمنى.
ايه القلق والخوف اللى على وشك دا..
اقتربت منها وربطت على ظهرها واكملت بحنان..
فيكى ايه ياقلب ستك وعايزه عمتك فى ايه..
قوليلى ياضنايا ريحى قلبى..
تمارا:مافيش حاجه ياتيته ياحبيبتى..
انا كويسه وفرحانه اوى الحمد لله انى نحجت وقدرت احقق حلمى وحلم ماما وبابا الحمد لله يارب..
متقلقيش عليا ياحبيبتى انا بس عمتو واحشتنى وعايزه اتكلم معاها شويه..
وانتى يله ياتيته زغرطيلى كده وفرقى الساقع على الحته كلها يله ياسوسو..
سماسم:بفهم..اممممممم بتوزعينى يعنى..
طيب انا كنت نزله اوزع على الحته كلها من غير ماتقولى..
نهت حديثها واحتضنتها بحب شديد وابتعدت عنها وتحدثت بدموع..
مبروك ياضنايا..لولولولولولولولولولولى احتضنتها مره اخرى واكملت من بين شهقاتها..
الف الف مبروك يا دكتوره تمارا عبد الرحمن ابراهيم اللى هو ابنى..
همست بغصه مريره وبكاء حاد..
الله يرحمك ياضنايا..تمارا هتبقى دكتوره يا عبدو انت ولميا الحمد لله يارب..
لولولولولولى..انتبهت لدخول ابنتها فتحدثت بلهفه وفرحه شديده..
ليلى جت اهى تعالى ياقلب امك واحشتينى..احتضنتها ايضا بحنان بالغ وابتعدت عنها قليلا تنظر لها بدموع تهبط بغزاره واكملت..
تمارا نجحت.. هتبقى دكتوره يا ليلى تعبنا مارحش هدر الحمد لله يارب..
لولولولولولولولى..
استعدت للخروج واكملت بأمر..
ادخلى جهزو الغدا واتصلو على رجلتكم هنتغدا سوا انهارده على ما انزل افرق الساقع على الحته واجيلكم..
نظرت لهم بتمعن..
صامتين..
مزهولين..
ينظرون لبعضهم ويلون فمهم قليلا..انتقلت بنظرها بينهم وتحدثت بتسائل..
ايه يابت انتى وهى مالكم..مبلمين كده ليه..
صمتت قليلا واكملت..
اهلا السحنه دى انا عارفها كويس..
عاملين عامله اكيد..
طيب هنزل ولما اطلع تحكولى بالزوق كده مالكم ولا الشبشب واحشكم..
حركو رؤوسهم بالايجاب سريعا ووقفو بجوار بعضهم كالعساكر..
فنظرت لهم بغضب مصتنع وتحدثت بأمر..
اوعى يابت انتى وهى من وشى وقفين زى التمثال كده ليه.. لولولولولولولولولى..
خرجت واغلق الباب خلفها..
نظرو لبعضهم وتحدثو بنفس واحد..
انا حامل ياتيتى..انا حامل يا عمتو..
تمارا:بفرحه عارمه..عااااااااااااا بجد يا عمتو ياحبيبتى الف الف مبروك..
الله ياعمتو هتجبيلى اخ او اخت..صفقت بيدها كالاطفال واكملت..
الله انا فرحانه اوى..
انتبهت على صوت شهقات ليلى..
فامسكت يدها وتحدثت بلهفه..
بتعيطى ليه بس يا عمتو افرحى ياحبيبتى ربنا عوضك خير وهيبقى عندك نونه صغننه اختى او اخويا..
احتضنتها بحب واكملت برجاء..
ونبى هاتيلى تؤام.. الله هيبقو حلوين اوى..
ليلى:ببكاء حاد وتحتضن تمارا بقوه وتتحدث بفرحه شديده.. انا هبقى تيته!! انتى حامل يا قلب عمتك..
قبلت جبهتها ووجنتيها بعمق واحتضنتها مره اخرى واكملت.. ياحبيبتى يابنتى الف مليون مبروك يا ضى عينى..
يارب على فرحتى انهارده بنتى اللى ربتها هتبقى دكتوره وهتبقى ام وانا هبقى تيته واربى ولادك زى ما ربيتك ياربى على فرحه قلبى..
ربنا يكملك حملك على خير يا ضنايا..
جذبتها برفق واتجهت بها لاحدى الأرائك واكملت بلهفه..
تعالى اقعدى انا هحضر الاكل واعملك عصير موز بالبن يغذيكى شويه على ما اخلص الاكل..
تمارا:عمتو ياحبيبتى انا كويسه ومتتعبيش نفسك انتى كمان غلط عليكى فى اول حملك..
اقعدى يا عمتو عايزه اقولك حاجه مهمه..
نظرت لها ليلى بهتمام..
صمتت هى قليلا واكملت بخوف..
انا مقولتش لياسو انى حامل..
انا خايفه اوى لما يعرف هيزعل منى اوى..
ليلى:بزهول..ياسين يزعل انك حامل منه؟؟!!
نظرت لها بغضب مصتنع واكملت..
انتى هبله يا بت انتى..
ضحكت بشده من بين دموع فرحتها واكملت..
دا مش بعيد يجرى فى الشوارع ويقول انا هبقى اب من تمارتى..
دا امنيه اى راجل انو يشوف عياله وخصوصا لو عيالو دول هيجو من حبيبته اللى بيعشقها..
ربطت على وجنتيها برفق واكملت..
وياسين بيموت فيكى وبيعشق تراب رجليكى تقولى هيزعل..
تمارا:ياعمتو انا هقولك وانتى قوليلى اعمل ايه انا مرعوبه مش بس خايفه..
صمتت قليلا وتذكرت اول ليله بزفافها..
فلاش بااااااااااك..
بجناح العرسان..
داخل الجاكوزى..
ياسين:بحنان..حاسه انك احسن ياحبيبتى..
تمارا:بخجل..احححم ايوه انا بقيت احسن..
نظرت له برجاء واكملت..
بس ممكن تساعدنى اخرج من الميه وسبنى البس واجى وراك..
ياسين:بعشق..تعالى يا قلب ياسين..
التقطها بين يديه وساعدها بارتداء برنسها وامسك منشفه صغيره يجفف شعرها برفق وحنان بالغ..
قبل اسفل شفاتيها بعمق وهمس ببتسامه هائمه..
قمر يا قلب ياسين..
احتضانها من ظهرها وهمس بأذنها بأمر.
هجبلك غيار البسى وتعالى بسرعه وانا هحضرلك حاجه تشربيها..
اعطى لها ثيابها وقبل يدها ووجنتيها وخرج سريعا..
وقفت هى تقفز بألم فور خروجه..
وتدور حول نفسها ممسكه بأخر بطنها وتحدث نفسها..
تمارا:لا لا اوعى تكون وجعها..
معقول هتيجى..
دا لسه على معادها كام يوم..
عااااااااااا اه انتى نورتى..
بطنى بقى مش قادره اعمل ايه دلوقتى؟؟
صمتت قليلا واكملت ببكاء والم..
اااااه اقول ايه لياسو دلوقتى؟؟
اااااه عااااا هى عين ام عرقوب دعت عليا تجيلى يوم فرحى..
ااااه يا بطنى فينك ياتيته تقريلى قرأن على بطنى..
وقفت قليلا تبكى بصمت والم بطنها يزداد..
واخيرا خرجت تسير ببطئ ممسكه ببطنها تبكى بنحيب..
ركض ياسين بتجاهها وهو بيتفحصها بيده وعيناه وتحدث برعب وفزع ولهفه..
ياسين: فيكى ايه ياقلب ياسين..
حاسه بوجع؟؟
حركت رأسها بالايجاب..
حملها هو سريعا وتحدث بستعجال..
طيب تعالى البسك ونروح المستشفى..
دفنت وجهها بعنقه وتحدثت بخجل من بين شهقاتها..
تمارا:عاااااااااااا بطنى بتوجعنى يا ياسو عايزه اشرب حاجه سخنه واقرالى قران على بطنى وهبقى كويسه ان شاء الله..
تمسكت به اكثر وهمست بخجل اشد وصوت مكتوم..
فى حاجه جتلى بتاعت بنات..
مع ان مش معدها خالص..
متقلقش انا هبقى كويسه حبيبى..
تنفس بأرتياح وتحدث بحنان..
ياسين:اه يا قلب ياسين وقعتى قلبى..
امممم بقى البريوت جتلك طيب واى المشكله يا حبيبتى..
جلس بها واجلسها على قدمه وتحدث بجديه..
تصدقى ان دا خير..
رفع وجهها جبرها على النظر له واكمل بعبث..
انا افترستك ونستينى خالص اقولك..
صمت قليلا واكمل..
تمارا حبيبتى احنا هنأجل موضوع الحمل شويه على ما تشوفى كليتك وكمان حبيبتى تشمى نفسك انتى لسه خارجه من ثانويه عامه واتجوزنا على طول عايزك تاخدى هدنه علشان الحمل ومسؤليه طفل مع دراستك هيبقى تعب عليكى حبيبتى..
قبل جبهتها بعمق واكمل بحب شديد..
وانا مقدرش على تعبك.. وعلشان كده يا روحى انا كلمت دكتور صاحبى وقالى على برشام منع حمل تبدأى تخديه من خامس يوم للبريوت..
واوعى تنسى حبايه فاهمه حبيبتى..
نظر لها بتحذير واكمل بصرامه بعض الشئ..
مش عايز ازعل منك..
تفوقى بس شويه وبعدين ان شاء الله نخلف دسته..
نهايه الفلاش باااااك..
تمارا:انا كنت بعمل نفسى باخد البرشام..
نظرت لليلى بعبوس طفولى واكملت..
نفسى اكون حامل من ياسو يا عمتو مقدرتش اسمع كلامه واستنى..
صمتت قليلا واكملت بغباء حاد..
انا مش هقولو وهو يعرف لما اجى اولد☻ولا اعمل ايه ياعمتو قوليلى انا خايفه ياسو يزعل منى ياعمتو عاااااااااا..
ليلى:بغيظ..بس خرمتى ودنى..
قولتلك ميت مره متصرخيش فى ودنى كده يابت انتى..
صمتت قليلا واكملت بأمر وتعقل..
قولى الحقيقه ياتمارا اوعى فى يوم تكدبى او تخبى على جوزك..
هتكبرى المشكله اكتر..
خليكى صريحه وقوليلو من حبى فيك عايزه اكون حامل منك..
وبعدين البيبى اللى هيجى دا هيبقى حبيب قلبى..
انا اللى هربيه وانتى ركزى فى دراستك وانا وستك وياسين كمان مش هنسيبك ياحبيبتى..
سحبتها من يدها للخارج واكملت بستعجال..
يله خلينا نروحلهم ونفرحهم هما فى الشركه مع بعض انا لسه مقولتش لمعتز انا كمان..
هبطو الدرج بتمهل شديد..
كل منهم تحترس على الاخرى بحب عارم..
قابلتهم سماسم فنظرت لهم بستغراب وتحدثت بتسائل..
سماسم:على فين العزم يابت انتى وهى..
نظرو لبعضهم بعبث وشقاوه واقتربو سريعا منها قبلو وجنتيها سويا بعمق وهمسو بأذنيها بفرحه عارمه..
تمارا:عمتو حامل ياتيته..
ليلى:تمارا حامل يا ماما..
لحظه من الصمت..
قطعها شهقات سماسم التى احتضانتهم بفرحه شديده..
تسمى وتصلى على الحبيب بسرها وهمست بتأكيد..
سماسم:قلبى كان حاسس يا حبايبى والله..
قبلو رأسها ويدها وتحدثو بستعجال وهما يستعدو للخروج..
تمارا:قولى لجدو ياتيته..
ليلى:فرحى بابا ياماما واحنا هنروح لرجلتنا الشغل نقولهم..
نهو حديثهم واستقلو سياره تمارا واسرع السائق بالقياده..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مرات ياسين الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى