Uncategorized

رواية رياس الفصل السادس والعشرون 26 للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل السادس والعشرون 26 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السادس والعشرون 26 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السادس والعشرون 26 للكاتبة شيماء عسكر

في مكان قديم جداً قريب من الطريق الرئيسي قريب علي محافظه من محافظات الصعيد … مصنع قديم جداً
من جوا مفيش اي حاجه تلفت النظر ليه بس تحت الأرض من المصنع ده فيه مخزن شبه قديم
كان قاعد راجل بين عليه في الستين من عمره و وست عمرها في الخمسين …
شكلهم متغير لحد كبير الشعر الابيض الكثيف والدقن الكبيره اوي
اما الست في كان شعرها غير مرتب خالص و الهدوم الوسخه رغم كدا تحس انها ليها وقار
كذالك الراجل
رغم محاولات الهرب من المكان بس كل مره تفشل
محمود المهدي بتعب شديد … مبقاش عندي اي امل اننا نطلع من هنا
نيسان… الصبر مفيش احسن منه ي محمود
محمود.. الحمدلله
في امريكا كان جاسر في الشغل ومشغول جداً قبل ما ياخد قرار انه ينزل مصر
جاسر و وشه في الملف اللي قدامه الباب دق
… اتفضل
بتدخل السكرتيره…سيد جاسر السيده رياس في الخارج
جاسر بغضب خفيف بس قبل لما جاسر يرد علي السكرتيرة رياس بتدخل… هاي بيبي
بتخرج البنت و رياس بتروح تقعد علي الكرسي قدام جاسر
جاسر…ايه جابك الشركه ي مدام
رياس وهو بتاخد قلم من قدام جاسر و بتكتب علي ايديها بيه
جاسر…ايه شغل العياال ده
رياس… اصل رايحه الحبر جميله اوي
جاسر بصدمه … حبر
رياس..حتي شم
جاسر…مكانك ولا حركه انا عندي شغل يا مدام عايز اخلص
رياس…. طيب ما تشتغل
جاسر…رياس روحي البيت افضل
رياس…اروح البيت اعمل ايه انا زهقت من البيت ي بيبي
جاسر بصوت واطي لنفسه..امته اروح مصر بقا انا زهقت
رياس وهي بتروح تقف في البلكونه…بتقول حاجه ي بيبي
جاسر… لا و بعدين ايه حكاية بيبي معاكي النهارده
رياس… خلص شغل انا هقعد اشم هوا هنا شويه
جاسر من غير ما يرد عليها و كمل شغل عادي
اما هي فضلت قاعده علي الكرسي تتأمل مدينه نيويورك
رياس… مين كان يصدق اني اقعد في مكان زي ده اه كل حاجه جات بسرعة و حبي لجاسر كمان بس هي دي الحياه احنا في زمن السرعه فعلاً
بتغمض رياس عيونها و بتروح في النوم …. بتحلم بحاجه وحشه هتحصل ليهم
بتقوم رياس بفزع و خوف… بسم الله
بتلف بتشوف جاسر لسه قاعد علي المكتب
بتدخل رياس من غير ولا كلمه بتشرب مايه و بتخرج تاني
جاسر شاف وش رياس متغير قام من علي المكتب راح عندها … مالك يا حبيبتي
رياس بتعب … ولا حاجه
جاسر..تحبي نخرج شويه
رياس.. لا بس تخلص شغل هنخرج
جاسر وهو بمسك ايد رياس…طيب تحبي اطلبك حاجه
رياس… ياريت لو عصير ليمون
جاسر…حاضر
بدخل جاسر بطلب ل رياس العصير و بقعد ورا المكتب يكمل شغل
اما رياس في فضلت قاعده ساكته .. دي مجرد كابوس فوقي كدا هو كابوس ايوه كابوس
بتقف رياس بتاخد شهيق و زفير بطلب الطاقه السلبية اللي فيها
بعد شويه بتدخل البنت بالعصير و القهوه لجاسر و بتخرج بتدخل رياس تشرب العصير بيد فيها شوية رعشه خفيفه
جاسر…رياس انتي متاكده ان مفيش حاجه
رياس…ايوه مفيش هدخل علشان اصلي العصر
جاسر… ربنا يتقبل منك ي حبيبتي
رياس…و منك
بتدخل رياس الحمام
تفتح المايه وعيونها علي المرايا ومش واخده بالها ان ايديها تحت المايه السخنه
بتحس رياس ان في نار في ايديها
بطلع ايديها بعيد الميه و تفتح المايه الساقعه
عليها شويه
بتخرج رياس علشان تصلي كان فيه واحد مع جاسر في المكتب
بتدخل الاوضه تانيه بس بتقف لما الراجل قال ان هيثم و فادي
جاسر…من غير ما تكمل انا اللي عملت كدا
الراجل…طب ليه
جاسر… ليه دي بقا بتعتي انا
كان جاسر بتكلم بكل ثقه
بطلع الراجل من المكتب
اما رياس بتخلص و بتخرج لجاسر
رياس… هو ايه حصل لهيثم ي جاسر
جاسر…ولا حاجه هيرجع علي مصر
رياس وهي بتقعد جنبه… بكل بساطه كدا
جاسر.. انتي لسه مش عارفه مخ جوزك بفكر ازاي اصلا
رياس..طب فهمني جوزي بفكر ازاي
جاسر.. لما نرجع مصر هتعرفي يا حبيبتي
يلا نخرج
رياس… ماشي
كان جاسر بمسك ايد رياس اللي كانت فيها شوية حروق من المايه…اي ده
رياس…ولا حاجه فتحت المايه علي السخن بس وبعدين ده سطحي يعني
جاسر… بس ايدك حمرا خالص يلا نروح علي المستشفى
رياس…مالوش لازمه يلا نطلع بقا
جاسر…عنيدة اوي
رياس…من بعدك
بتخرج رياس مع جاسر خارج الشركه طبعاً ناس كتير بتحسد رياس انها واخده واحد زي جاسر مال و جمال
جاسر بفتح باب العربيه ليها .. اتفضلي ي ست هانم
رياس بغيظ…هانم
جاسر… ايه كبيره علي هانم صح
بطلع جاسر بالعربيه… بصي هنروح البيت اغير هدومي ماشي
رياس…ماشي بس انا هفضل في العربيه اوك
جاسر..ليه
رياس… كدا مش حابه اطلع البيت
جاسر…اي خايفه انك مش تنزلي تاني صح
رياس…وانا هخاف ليه يعني
جاسر بمكر… اصل انتي عارفه بقالي كتير اوي مش اكلت شهد و كدا يعني
رياس بخجل و وشها جاب الوان… جاسر
جاسر… قلبه ايه دي من امته وانتي وشك بكون شبه الطماطم كدا غريبه
رياس…غريبه ليه هو انا مش ست
جاسر…ايوه ست بس انا متعود منك غير كدا دي انتي اول يوم لينا مع بعض جيتي نمتي جنبي عادي خالص ولا كأني متجوزين من عشرين سنه كدا
رياس…ماهو علشان انت وقتها كانت هتعمل فيلم اني مكسوفه و كدا ولا انت ناسي التحدي اللي كان بنا
جاسر بضحك بصوت عالي اوي ..هههههههههههه تصدقي نفسي ارجع لتحدي ده من تاني ياريت يرجع الزمن لو شويه ورا كانه هيكون احلي قط و فار
رياس…لا ظريف اوي شكل وحشك الكف بتاعي مش كدا
جاسر….هههههه دي انا اكتر واحد لحد دلوقتي واخد كفوف في الروايه دي تقولي شيماء عسكر دي مش بتحب غيري في الرواية
رياس… ضرب الحبيب زي اكل الزبيب ي بيبي ههههههه
جاسر…ستات مفتريه اذا كان انتي او شيماء عسكر دي
رياس….. ههههههههههههه طبعا ماهو كل الكلام بخرج من مخ شيماء عسكر مش من حد تاني وربنا علي الظالم اللي باخد تعب حد غيره
بموت فيكي ي شوشو ي عسكر
❤❤❤❤❤❤❤
بوصل جاسر للعماره بطلع يغير هدومه
اما رياس فضلت تلعب في تليفون جاسر لحد لما نزل
جاسر… اتاخرت عليكي
رياس..لا
جاسر… يابنتي انا سبتك خمس دقايق ارجع الاقي التليفون زي ما يكون في مكتب مخابرات
رياس…الله مش اطمن علي حبيبي من البنات
جاسر… بنات اي يا بنت العمده
رياس.. طب اطلع يلا علشان عايزه اكل
جاسر… ماشي
بدخل جاسر المطعم مع رياس و بطلب الاكل
ومن غير اي مقدمات جاسر قال
جاسر… مبسوطه معايا
رياس… وليه مش هكون مبسوطه معاك
جاسر… عادي مجرد سؤال
رياس… جاسر انا لو مش مبسوطه معاك مش كنت هكون قاعده هنا قدامك لانك لسه متعرفش مين هي رياس جاسر انا عايزه اعيش في هدوء من غير مشاكل من غير اي ضغط نفسي لاني شوفت كتير في حياتي واكبر وجع لسه معلم فيا هو فقدان امي قدام عيوني لان مكنش بيدي حاجه اعملها علشان كدا لما عرفت بمرض سليم كان لازم يبدأ العلاج فوراً لاني عارفه يعني اي مرض زي الكانسر الحمدلله ربنا يبعدو عننا يارب
جاسر… يارب،، رياس عايزاك تفهمي حاجه صغيره قد كدا اني بحبك و مقدرش ابعد عنك لو لحظه
رياس… وانا كمان وفي لحظه جه الحلم بتاع العصر قدام منها حاولت تبعد الفكره دي عنها بس للأسف كان الفكره واخده كل تفكيرها
بعد الاكل
جاسر… يلا بقا ناخد جوله حلوه كدا في شوارع نيويورك
رياس… اوك يلا
جاسر… نمشي ولا ناخد العربيه
رياس بتفكير…اممممه نمشي
جاسر…حاضر
باخد جاسر رياس في حضنه و بمشي بيها في شوارع نيويورك الجميله..
رياس… واو الجو هنا جميل جداً
جاسر… طبعاً يا بنتي هنا فيه روح و خصوصا ان كل واحد مالوش اي علاقه ب تاني هنا بلد الحريه
رياس…بس لما تكون الحريه بالشكل دي بتكون وحشه اوي
جاسر برفع حاجب لانه مش فاهم قصدها… مش فاهم
رياس… اقصد علي اللي هناك دول نازلين بؤس في بعض ولا كانهم في البيت
جاسر بمكر وضحكه .ههههههههههه هههههههههه تحبي نعمل زيهم
رياس…والله افضحك و اخلي الناس كلها تتفرج عليك
جاسر…ههههههههههههههههه ناس مين ي ماما بصي حوالين منك كل واحد في العالم الخاص بيه
رياس….ينهار اسود هو كلو نازل في بعضه كدا ليه جاسر خلينا نمشي من هنا
جاسر…نو كان نفسي اجرب البوسه هنا مع مراتي و حبيبتي
رياس…جاسر هضربك لو عملت كدا مش…
وقبل لما تكمل كان جاسر قبل رياس بكل حب و حنان و شوق
بتبعد رياس عن جاسر بعد ما كل الاكسجين راح منها
رياس بغضب… جاسر انت قليل الادب و مش محترم اصلا ازاي تعمل كدا واحنا في الشارع
جاسر بضحك وخبث… هههههه طب تحبي نروح ونعمل كدا
رياس بتخبط رجلها في الأرض من كتر الغيظ و بتسيب جاسر و تمشي
جاسر بمشي ورا منها… ي هبله ي مجنونه
طب اقولك بحبك … بصي قدامك ٣ ثواني لو مش و قفتي هعلي صوتي و أقول بحبك قدام الناس دي كلها اي رايك
بس برضو مفيش اي رد منها
جاسر.. واحد ،، اتنين،،، ها هقول تلاته
برضو مفيش منها رد … طب خدي بقا دي تلاته ….. I love you Rias
بصوت عالي
وقفت رياس بصدمه بتروح عليه.. يخربيت البيت اللي جنب بيتك فضحتنا
جاسر… دي ايه الرد الغبي ده بدال ما تقولي وانت كمان ي حبيبي بحبك امشي من قدامي يا بت امشي
رياس… ماشيه
بتمشي رياس جنب جاسر
جاسر… ممكن تاخد ليا صوره هنا
رياس.. حاضر
بطلع جاسر التليفون ل رياس .. تحبي تتصوري معايا
رياس… لا
بتاخد رياس صوره لجاسر
باخد جاسر التليفون علشان يشوف الصورة عامله ازاي … بنصدم جاسر… مين ده اكيد مش انا ده واحد إرهابيّ مش انا بقا الصوره دي زي دي يا شيخه حرام عليكي مفتريه
رياس…مالها الصوره ماهي حلوه اهي
جاسر…طب تعالي شوفي دي كدا
رياس…هي هي هو شكلك كدا نعملك ايه احنا بقا
جاسر…شكلي كدا ها ماشي يابنت العمده اما ربيتك
شكل رياس لما جاسر قالها اما ربيتك ????????????
جاسر…يلا ياختي علشان نروح
رياس…ماشي يلا
و بعد يومين برجع جاسر و رياس مصر من غير ما حد يعرف انهم راجعين
في الفيلا لميس…ايوه جايه اهو الله هتقلع الجرس يجيك شكه في ايدك ي المي
بتفتح لميس و بتقف بصدمه و فرحه… رياس
رياس…ايوه تجيلي شكه ها
لميس بتضحن رياس بشوق… انا بحلم اكيد
رياس…بس يا هبله وحشتيني اوي
لميس…وانتي كمان امال فين جاسر
رياس.. هو
جاسر…هو انتي سألتي علي اخوكي اصلا
لميس بتاخد جاسر بالحضن… بالحضن ي ابو صلاح
جاسر… هههه حبيبي ي فوزي امال فين عمتو
لميس…مش موجوده خرجت تشم هوا
جاسر… و سليم
لميس…نايم فوق
جاسر…انتو الاتنين في البيت بس
لميس… ايوه فيها اي يعني
جاسر…فيها اي ولا حاجه ياختي
رياس…طب بصي بقا اي رايك تعملي الفرح
لميس… احم طبعاً ده بعد اذن ابيه جاسر و كانت بتتكلم زي العيال الصغيره
جاسر…ههههه لا مش دلوقتي
لميس…ليه بقا
جاسر… لميس كان في موضوع عايزك فيه
رياس…جاسر مش وقته بس تاجي ماما اميمه
جاسر.. تمام هطلع اشوف سليم
لميس…ماشي
بطلع جاسر بتفضل رياس و لميس
لميس.. عامله اي دلوقتي
رياس…الحمدلله المي عامله اي
لميس…كويسه
رياس.. طيب اتصلي عليها كدا خليها تاجي عايزة اشوفها
لميس..هي اصلا جايه بعد شويه
رياس…عامله اي مع معتصم…
لميس..كويسه ياختي وشها راح زي الشوكولاته البيضه
رياس…ههههههههههه عيونك يا ابا
لميس. يا ابا ابو ام الألفاظ
رياس…ههههههه
اما عند جاسر بفتح الباب بكون سليم نايم نص نومه علي السرير بس مكنش يعرف ان جاسر اللي علي الباب في قال… ايه يا حبيبتي اتاخرتي عليا كدا ليه
بدخل جاسر بحط ايده علي صدره … يا مصيبة سوده يا ولاه اختي اتأخرت علي ايه ي سليم شيماء عسكر
سليم بضحكه… هههههههههههه علي حضني اصلها كانت نايمه جنبي قبل لما تنزل
جاسر… هههه لا خفيف ياد
سليم … دي ايه الثقه دي كلها مفيش بوكس
شيماءعسكر… مفيش اي حاجه خالص
جاسر.. لا مفيش
سليم… بقولك اختك كانت نايمه جنبي
جاسر… ههههههههههه و ماله مش انت برضو زي أخوها
سليم … اخوها ايه يا ابن الكلب اطلع برا
جاسر بحضن سليم… وحشني يا كلب
سليم… وانت كمان
جاسر… ماشاءالله شايف ان الوضع بقا كويس
سليم… الحمدلله
جاسر.. تحب ننزل تحت
سليم … ههههه نسيت اقولك مبروك يا كلب البحر
جاسر… كلب البحر انت جبت الكلمه دي منين
سليم…. من اختك ههههههه
جاسر.. ابوك انت واختي يلا اسند عليا ننزل
بقوم سليم… اسند علي مين يا ابي انا زي القرد اهو اطلع
جاسر…ياختي بطه
اما تحت كانت المي و معتصم جم
المي… بقا انا هكون خالتو قريب اوي الله
رياس.. عقبالك انتي كمان ولا اي ي جوز اختي
معتصم بعدم رضا … ان شاء الله
هطلع اشوف جاسر
لميس..اوك
بطلع معتصم لجاسر اللي كان طالع من الاوضه مع سليم
بحضن معتصم جاسر بشوق… اللي واحشني
جاسر…حبيبي عامل اي الله و اكبر شايف وشك منور ازاي عقبال الاخ ده
سليم…وانا جاهز
جاسر…مش وقته لف لمعتصم و قال..عرفت حاجه
معتصم…عيب عليك دي انا معتصم برضو
جاسر…طيب ممتاز وهي فين
معتصم… في البيت
جاسر…طيب مش عرفت اي حاجه عن المكان
معتصم…للأسف لا مفيش اي مكان باسم هيثم غير مستعمل
سليم…هو فيه اي
جاسر..بابا عايش و كمان ماما
في الحظه دي لميس سمعت الكلام و كانت الصدمه علي وجها لدرجة انها فقدت الوعي و وقعت علي الارض
بروح جاسر عليها…لميس لميس
بدخل سليم بجيب برفان … خد فوقها اختك مجرد كلام كانت هتروح فيها امال لو فعل و حق هتعمل اي
جاسر… مش وقته الكلام ده
بتقوم لميس…جاسر اللي سمعته ده صح
جاسر… مش متاكد يا حبيبتي بس يارب يكون صح يلا قومي كدا ايه يا بت انتي خفيفه كدا مش بتاكلي مش عامله زي رياس كل حاجه راسها فيها
لميس…يارب ما تسمع كلامك ده
جاسر…ما تسمع هو انا بخاف يعني ولا بخاف
رياس من ورا جاسر… لا يا حبيبي مش بتخاف خالص
بسيب جاسر راس لميس بتقع علي الأرض..بسم الله هي جات امته
معتصم..من اول الاكل ي حلو انا بقول ننزل و نسيب الاخ ياخد العقاب علي الكلام ده
جاسر… واطي واطي يعني..
يتبع..
لقراءة الفصل السابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى