روايات

رواية مجنونه الليث الفصل العشرون 20 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الفصل العشرون 20 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الجزء العشرون

رواية مجنونه الليث البارت العشرون

رواية مجنونه الليث الحلقة العشرون

جمال وبيبص لروح… انا ليا طلب واحد وهو اني اجي انا والحج واطلب الجواز من روح علي سنه الله ورسوله.
نجمه ونسمه في نفس واحد…. لووولووولووووليييي
نسمه حضنتها…. مباااارك يا روح.
روح بكسوف جريت علي بره.
نسمه… ههههه البت بتتكسف يا باشا خلي بالك منها.
جمال…. اكيد هحطها في عنيا.
نجمه…. ربنا يسعدكم ويهنيكم ببعض يارب.
مرت الساعات والساعات بقت ايام والايام بقت سنين والاحوال اتغيرت مع ابطلنا..
☜ كان أحمد اتجوز ملك ورحيم شغله في الشركه الي مغيرش اسمها وفضلت باسم ليث القراشي و كان احمد خير اختيار وأمانه لأداره شركه القرشي.
☜ اما عن ليث فكان قاعد في السجن والكل بعمله الف حساب ومكنش حد بيكسرله كلمه و كان خضر معاه في كل خطوه.
☜ اما بالنسبه لروح كان اتكتب كتبها علي جمال وعملو فرح جامد حضره ليث بتصريح رسمي طبعاً وكان في عساكر معاه وكان يوم جميل.
☜ اما بنسبه لبطلاتنا نسمه ونجمه كانت نسمه جره نجمه من قفاها علشان تزاكر وتعدي السنه الاخيره ليها والحمد الله بعد ضرب واهنات من نسمه لنجمه نجحو الاتنين واشتغلوا في الشركه بتاعت ليث بس نظراً إلي ان نجمه فشلت في التدريب فا اشتغلت الشغلانه الي بتحبها وهي.. ما تيجواا نشوف كدا 👇.
في الشارع كانت نجمه وقفه في محل هدور في سوف كبير….
نجمه وماسكه مكريفوت ….. قرررب قرررب… قربي يا مداام دخليه ودبسيه قرب قرب قرب اي قطعه عليها وحده تانيه مش هديه بفلوس برضوا بنخسر فيهااا بنخسر علشااانكم قرب قرب قرب….
وحده ست جت…. وااو شوف يا كمال البلوزه دي جميله اوي.
نجمه….. اكيد طبعاً يا مدام علشان الجميل غينه مش بتيجي علي حاجه وحشه.
كمال… لا يا هند بايخه وشكلها تقيله تسد النفس .
نجمه… زيك.. انما انك زبون رزل بقولك لي خديهااا عند فيه.
كمال… بلاااا يا هند من هنا.
هند… بس عجباني يا كمال.
نجمه…. يا عم متكسرش قلبها بقي بعد العشره ومسيح وترويق وغسيل موعين مستخسر فيها حته بلوزه هووو دااا الغدل يااا عالم… علي فكره مش بيحبك.
هند بصت لجوزها…. مش بتحبني ياااا كمال بقولك عجباني بتستخسرها قيااا.
نجمه وبتضع لمستها الذهبيه…… قلبي عندك يختي قلبي عندك انااا لو منك اطلب الطلاااق اصل الاهتمام مش بطلب يا اخشي اه امال اي.
هند… طلقنييي يا كمال انا بقولك اهو.
كمال… خلاااص يا هند هاااتي يا ستي البلوزه.
نجمه وبتعبي البلوزه في كيس…. صحيح رجاله مش بتيجي غير بالعين الحمره خد … ايدك علي 100 جنيه.
كمال… دييي بي 100 جنيه لييييي.
نجمه…. حتي عايز تفاصل في بلوزه حبتها مراتك للدرجادي بتستخسر فيها الفلوس.. بذمتك بذمتك يا مدام دا يصح.
هند بصت لجوزها بغيظ…. كمااااال ادفع.
نجمه… ايوه اسمععع كلام المدااام.
كمال خرج الفلوس ودفعها بغيظ…. اشترناااها اهو يلااا بقي.
نجمه… ربنااا يخليكم لبعض وتتهني بيها يا حببشي.
نجمه دخلت الفلوس في شنطتها…. صحيح الواحد مش بياكلها بالساهل.
موبيل نجمه رن وكان والدها…. سموو عليكوو..
القاضي…. انمااا عندي ليكي خبر يا بت يا نجمه.
نجمه… ما ترد السلام يا حج الله.
القاضي…. وعليكم السلام.
نجمه….. ايون كدهو.. اي بقي الخبر.
القاضي… مش هتصدقي رحيم بيه قالي اي!.
نجمه… استغفر الله العظيم.. يا بابا بطل شغل خالتي وخالتك دا متقول علي طوول.
القاضي… ابسطييي يا نجمه ليث خااارج النهارده.
نجمه بفرحه مش تتوصف… قووول والله ل ليث خلاص خااارج والله الحمد الله ياارب الحمد الله.. بقولك يا بابا.
القاضي… ايه يا نجمه..
نجمه… خلي رحيم يعطل ليث باي شكل انا جايه.
نجمه وبتكلم البادي جاردات الي رحيم مكلفهم بحراستها… حصوه خد تعاله اقولك.
البدي جارد بتنهيده… افندم..
نجمه بتنبيه…. اقفل المحل بعد ما تدخل الحاجه مش تبهدل الدنيااا ذي كل مره مش هقعد اعلمك.. وانت يا مراره.
البادي جارد التاني… نعم يا فندم.
نجمه….. تنستر يا مراره انت دايماً إلي مريحني علشان كدا هكلفك بمهمه سهله… فاكر الي كنت كلمتك عنه من اسبوع فااكر.
البادي جارد…. اه فاكر.
نجمه… تنفذه في ساااعه ساعه مش اكتر.
البادي جلرد بصدمه…. بس دا كت…
نجمه بتبعد بسرعه…. يلا بقي سلااام… جياااالك يا ثناثينوووو.
_____ في الشركه…
كانت نسمه شغاله في المكتب وسمعت صوت زعيق بره….. استر ياارب اي الشركه الي تروش دي…
رحيم بزعيق… بس ايي الحلاوه دي لاااااااء الشركه منظمه جدااااً.
نسمه بتنهيده ارتياح…. يا حول الله هو انت بتحب تيجي تزعق وتمشي كدا!.
رحيم بيمثل الاستغراب ومخبي حاجه وري ضهره… انا.!؟ بالعكس دا هادي جداً.
نسمه بتعب من تصرفاته الغريبه … يا مثبت العقل والدين يارب هو شكل قعدتك مع المساجين لحستك عن اذنك شطار بس تعطلونا وفي اخر الشهر منلاقيش المرتب.
رحيم…. خدي هنااا خدي.
نسمه… افندم.
رحيم خرج بوكيه الورد…. هو الورد مش بطلع غير للورد.
نسمه….واي بقي المناسبه الي تخلي رحيم بيه بجلالت قدره يجي لحد هنا ويديني ورد؟!
رحيم خرج علبه فيها خاتم…. علشان في وحده هيتكتب اسمي جمب اسمها في البطاقه.
نسمه بصدمه…. اييي دا… لا بس انت فاجئتني الصراحه وميصحش كدااا عيب مفروض تدخل البيت من باابه وانت كدا انسان مبصبصاتي ومش محترم.
احمد من وراها…. علي فكره رحيم جه وكلم بابا وبابا وافق و حب بيعملهالك مفجأه اي الي انتي بتقوليه داااا.
نسمه…. ينهار ازرق دا انا عكيت في الكلام.
رحيم…. مهو عيبك لسااانك الي اطول منك تعرفي لو تقصيه.
نجمه….. سوري يا عم خلاص قلبك ابيض….. ثواااني انتم وافقتوااا ازاي وفيين رائي في الموضوع علي فكره داااا استغلال لحقوق المرئه وانا مش موافقه.
ليث خرج مسدس من البدله…. عيدي تاني الكلام معلش يا نسمه.
نسمه… مششش موافقه علي الجوازه دي غير اما اشوف القاعه الي هيتعمل فيها الفرح بنفسي.
رحيم دخل المسدس تاني بخبث… لا مش تقلقي هتشوفيها النهارده.
نسمه… اذا كان كدا فل.
احمد يلا علشان نروح نغير في مناسبه تاريخيه هتحصل النهارده.
نسمه…. علي رئيك… وشكراً يا عم علي الورد.
رحيم وبيكلم نفسه… هي تشل اه بس قلبها طيب يااررب لو فيها خير قربها مني ولو مش فيها خير خلي فيها خير وقربها مني برضو.
نسمه دخلت المكتب واخدت شنطتها ونزلت من الشركه وركبت مع احمد العربيه ووصلوا البيت…
___ في شقه احمد….
ملك كانت بتجري ورا ابنها الصغير…. حرام عليك يا مااالك تعاله هنااا البس البلوزه كدا هتاخد برد يا حبيب ماما تعاله.
مالك وبيجري منها…. لاااء عايس ابلبط في البانيو تاني يا ماما.
ملك بغيظ…. ياااربي علي الخلفه الي ترفع الضغط خد يااا حبيبي هنا يلااا.
مالك… يااا ماما الجو حر عايز ابلبط.
ملك سمعت صوت الباب…. جيااالك اصبر بس اشوف مين علي الباب.
ملك فتحت الباب…. تعاااله شوف ابنك الي خلااص رفعلي صغطي.
احمد… يا حول الله يارب… اي يا ملك الخصه دي لمي شعرك يا حببتي دا انتي شويه وهنخوف بيكي العيال.
ملك… اتريق اتريق هو انت همك حاجه… بقولك اي خد بلوزه ابنك اهي لبسهاله انا راحه عند امي.. بعد سنه لما اعصابي تهدي ان شاء الله كدا هبقي ارجع البيت ده تاني سلااام عليكو.
احمد…. خدي هنااا بس.. يرضيكي يا ملوكه انام جعان وابنك مش يلاقي حد يغطيه بالله… ولا صينيه الكيكه الي بتعمليها الي بتبقي من ايدك زب العسل دي تحرمينا منها.
ملك… اي دا هي عجبتك.
احمد…. دي كانت جمده اوي.
ملك… طيب استنه هدخل احضرلك صينيه كيكه شكولاته في السريع عبال متغير هدومك وتاخد شاور وهغير لمالك بسرعه تحب جمبها شاي بلبن ولا شاي ساده.
احمد… كفايه انتي جمبها يا حببتي انتي الي بتحليها اصلا.
ملك… حبيلي يا بودي يلا روح غير.
نسبنا من ملك الي لسه مضحوكه عليها بكلمتين.. 🤭😂
___ في مكتب رحيم الي رجع بسرعه المكتب…
كان قاعد علي كرسي المكتب وقدامه ليث وخضر…
رحيم بابتسامه…. اجبلك كمان كبايه شاي.
ليث بزهق…. انااا ماااشي انت شكلك بستعبط يا رحيم انااا عايز اشوف نجمه وافرحها ومفيش وقت للي بتعمله دااا .
رحيم بسرعه… خلاص.. ب بس استني شويه ا…
ليث وقف… ولا دقيقه تااانيه يلااا يا خضر.
لسه ليث خارج من المكتب شاف نجمه الي كانت هتدخل.
نجمه من الفرحه مش قدره تتكلم…
ليث بفرحه وبياخدها في حضنه…. وحشتينييييييي اويييييييي يا نجمه وحشتينييي اوي.
نجمه لدموع…. وانت كمااان اوي ياااا ليث اويي اويييييييي.
ليث وبمسح دموعها ….. خلاص بقي من النهاره مفيش عياط مفهوم.
نجمه بأبتسامه … حاضر.
ليث… طيب يلا علشان عاملك مفجأه جامده.
نجمه بسرعه….. تؤ تؤ تؤ…. انا الي عملالك مفجأه جامده يلا بيناااا.
الكل خرج من القسم ووصلو الحي بتاع مامه ليث وكانت نجمه مغميه عنيه بشريط قماش علي عينه… يلا انزل.
ليث… انا مش شايف حاجه يااا نجمه بقالي كتير مشفتش الاسفلت وانتي كمان محرماه عليااا.
نجمه مسكه ايده…. اطلع معايه السلم.
ليث…. حاضر يا ستي.
طلع السلم ووصل للأوضه بتاعت مامته الي علي السطوح ونجمه فتحت الاوضه…
نجمه… ادخل برجلك اليمين يا معلم.
ليث بأنبهار…. اييي دا يا نجمه….
كانت الاوضه في قمه الروعه من دهان وأثاث وكانت ملياها بلالين في السقف….
نجمه…. حلوه صح بعد التشطيب مش كدا.
ليث…. دي في قمه الروعه..
نجمه….. اي خدمه مش هتكون بتنا برضو هههه.
ليث…. انتي ازاي عملتي كدا…
نجمه وحطه الشريطه علي عنيه… تعاله بقي لنص المفجأ التانيه وانا هقولك….
ليث نزل معاها وكان مبسوط….
نجمه وقفته قدام محل الملابس الي في الحي بتاعهم وشالت عنه الشريطه… تيرااا رااا افخم محل باسمك يا عم هنااا.
ليث شاف الزينه الي مغرقه الحي والمحل كان باسمه…. انتييي عملتي كل دااا.
نجمه بفخر… ايوه.
ليث مسكها من هدومها…. هووو دا سمعانك للكلام يا نجمه انك هتقعدي هاديه مع رحيم… هوو فين رحيم هو كمان حسابه معايه بعدين.
نجمه… يووووه وسع ايدك كدا وانا الي كنت فكراك هتفرح للي عملته.
ليث بعصبيه…. افرح وانا شايفك متمرمطه!؟
نجمه بتتكلم في سرها…. يخرابي امال لو عرف اني بشتغل في محل في السوق خرااابي.
ليث…. انا هعديلك الي حصل بمزاجي يا نجمه.
نجمه بسرعه… كتر خيرك يا ابو العيال والله.
ليث…. يلا يختي قدامي علي العربيه.
نجمه…. حاضر حاضر.
دخلو العربيه ووصلو صالون تجميل.
نجمه… اي دا يا ليث!
ليث… مسمعش نفسك تدخلي زي الشاطره وانا جايلك.. بالمناسبه روح جوه هتكون معاكي.
نجمه دخلت بسرعه…. سلام يا ثناااثينووو.
ليث بابتسامه….. سلام يا نجمتي.
اول ما نجمه دخلت كانت منبهره بجمال المكان….
روح… نججحمه تعالي.
نجمه… اي يختي دا! ولا تقوليش مكان عرايس!
الكوافيره جت…. فين العروسه يا روح.
روح وبتشاور علي نجمه…. اهي.
نجمه بصدمه… انااااا.
روح… ايوه ويلا بقي علشان نخدك فومين كدا.
نجمه وبتمثل الكثوف…. حاضر.
روح بضحك… ههههه ملكيش حل يا نجمه.
بعد ساعات كان ليث واقف بزهق بره الصالون…. دا كله يا رحيم.
رحيم… معلش يا عم هما الستات كدا.
روح خرجت وفي ايديها نجمه الي كانت لبسه فستان ابيض ومرصع بالماس وطرحه في غايه الاناقه.
نجمه وبتلف بالفستان … ايه رئيم دول سنجفوني وخلوني عش علي عش هااا حلوه.
ليث بتنهيده… كلامك مش لايق علي شملك يا نجمه بس علي فكره انتي الي محليه الفستان.
نجمه… شكراً يا عم.
ليث….. العفو يا ستي يلاا بقي.
نجمه… الفرح هيبقي في الحاره صح بس لحقتوو خلصتوا بالسرعه دي… مش مهم المهم اني هكيد البت بنت عليا اصلها فرساني هي وخطبها الملزق داا.
ليث… الفرح مش في الشارع اي الدماغ دي.
نجمه… مفيش فرررح لااااء دا انا اقلب الدنيااا.
ليث… شكلي كدا هتعامل معاكي بطريقتي.
نجمه… خلااص خلااص.
ليث… قدااامي.
نجمه ركبت العربيه وجمبها ليث وكان خضر الي سايق….
نجمه…. احمممم.
ليث… اي.
نجمه… اي الي اي مفيش كلمه حلوه.
ليث… اتلمي يا نجمه خضر موجود لما نروح.
نجمه… هو انت لي دماغك بتحدف شمال يا عم اي كلمه حلوه.. مثلا الفستان جميل ولا الطرحه الدوافر اي خاجه.
ليث… ربنا يهديكي با نجمه.
نجمه… لي شايفني مشيه بعفريتي.
ليث… اسكتي يا نجمه وخلي ليلتك تعدي علي خير.
نجمه… ما انا هسكت علشان مش اطجلت.
بعد نص ساعه وصلو لمكان علي البحر وكان في ناس كتير بالبلد وناس بعبيات سمره ولبس بلدي.
نجمه… دا كله علشاني يا ليث.
ليث… هو انا عندي اغلي منك يا مجمتي.
نجمه… وحاات امك انك عسل.
ليث…ربنا يهديكي يا نجمه..
نجمه…. الي البت بنت ام علياا هتكون هنا!؟
ليث… الصبر والثبات من عندك يااارب.
نجمه بابتسامه… مبروك يا ليث.
ليث بحب…. الله يبارك فيكي يا مجنونه هههه .
نجمه… مين بقي العروسه.
ليث خرجه المسدس وبجري وراها وهي شيله الفستان وبتجري….. برااائه والله بهزر معاااك.
ليث… خدي ياااا مجنونه انااا مش هبقي ليث لو مش هطلع العفريت دي من دماغ.

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى