رواية مجنونه الليث الفصل التاسع 9 بقلم أسماء حبيب
رواية مجنونه الليث الجزء التاسع
رواية مجنونه الليث البارت التاسع
رواية مجنونه الليث الحلقة التاسعة
نجمه… لي بقيييي كدا.
عاصي… علشان مراتي متقعدش في مكان زي ده.
نجمه… م مي اي يا خويه.
عاصي… اي سمعك تقل دلوقتي.
يزن…. ههههه انا احب اكون الشاهد علي الجريمه دي.
قاضي…. اناااا بنتي مش هتتجوز بالطريفه دي ابداً
عاصي حط مسدسه علي راس والد نجمه….. عيد كدا تاني.
قاضي بسرعه …. المأذون فين.
نجمه بغيظ…. حيلك حيلك انت مفكر هخاف منك ولا اييي لاااا انا مقبلش اتجوز كداا.
عاصي بهدوء…. امال عيزه اي.
نجمه…. فتره خطوبه الاول اتعرف عليك افرض تلعط مش كويس او مثلا طلعت مجرم واكون تدبثت لاااا لااء فتره خطوبه.
يزن…. هههههه دا انتي حكايه يا نجمه.
نجمه…. شاله يخليك يا خويه.
يزن…. انتي اصلا ليكي فتره راحه كبيره تقدري تعتبريها فتره خطوبه.
نجمه…. يعني هدني هنا كتير.
عاصي…. دا الي هيكون بيتك.
نجمه…. حرام عليك يا اخي دا كتير عليا وبعدين فتره الخطوبه فيها فسح احب اعرف هتفسحني فين في الصحره دي معلش يعني انا احب اعرف.
عاصي….. نطلع باريس.
نجمه…. لا يا عم انا احب اروح لعم بندق عنده عصير قصب انما اييي عظمه.
يزن بصدمه ….. انتي عرفه يعني اي باريس.
نجمه…. اه هو انا جهله الي فيها البرج الطويل دون هستفاد اي يعني عصير القصب احلا.
عاصي…. الي تحبيه.
نجمه بخبث…. وطلبي المهم بقي هو اني اشوف وشك معلش انا مش هشتري سمك في مياااا.
يزن اتصدم هو وخضر من عاصي الي قرب من نجمه وقالها….. تشوفي وشي ولا تموتي.
نجمه…. امال هتجوزك ازاي لمؤخذه بالريحه.
____ في بيت نسمه…..
احمد بضيف…. لااا يا ماما انا مش موااافق ماك لاء.
نسمه… وانت تطول يا حبيبي دي عليها صوابع محشي تتلف في حرير اتوكس.
مامه نسمه…. ما انا افهم ملها ملك مااالها يعني البنت كويسه وجمييله وحركه وشطره هاااا مالها بقي.
احمد….. يا ماما مش بحبها هتجوزها ازاااي.
نسمه… عادي بالمأذون ههههه انت غريب بشل يا جدع اه والله.
احمد…. انتي بس اطلعي منها والموصوع هيمشي وقسماً بالله.
نسمه…. مبقاش نسمه لو مدخلتش يا عنيااا ههه وعلي فكره يا ماما ملك محترمه وملهااش في اللوع.
مامه نسمه…. شفت اختك بتفهم عنك.
احمد…. يااا ماما بس انا مش بحبها.
مامه نسمه…. طبيعي يعمي ما انت مش اتعاملت معاها هتحبها ازااااي.
نسمه…. ماما. انتي صح.
احمد…. وانااا بقي مش عايز اتجوز.
نسمه….. لي يا عنيا نقصك عين ولا قلب واد اتجوز بقي انا تعبت من شغل البت مع ماما.
احمد… قولييي كداااا بقي عايزاني اتجوز.
نسمه… يا ابني احنا غلطانين يعني علشان عايزين نسترك انما انت غريب بشكل.
احمد…. ماما من الاخر كداااا انا مش هتجوزها.
مامه نسمه… قولي طيب سبب مقنع.
احمد…. علشان انا بحب وحده تانيه.
نسمه…. اوباااا وهنا سأسكت قليلا ما احنا معرفناش نربي ابنك بيحب واحنا متغفليين.
احمد… بعد اذنك يا استاذه حريقه اسكتي وملكيش دعوه.
مامه نسمه….. مين دي بقي يا روح عين امك.
احمد…. وحده معايه في الشغل زميله يعني وهي كويسه ومن عيله كمان.
نسمه….. وماالها ملك بنت عمك شلبي مالها ابوها اكبر بياع فحم الي شبه نيتك من نحيتي دي يااا واد ياا واد افهم بنت الحته حلوه وسبيك مز بتاعه بابي ومامي مش بتأكل عيش.
احمد…. وانتي عرفتي منين انها بتاعه مامي وبابي.
نسمه بخبث…. مش هي اسمها هدي برضو.
احمد بصدمه…. عرفتي منيين!
نسمه… لمؤخذه يعني كنت بعمل اتصال من اسبوع من موبايلك لقيت رساله منها فدخلت ابص بس مش اكتر يعني اي انا محرم برضو.
احمد مسكها من هدمها…. انتي بتتجسسي عليا يا نسمه.
نسمه… هي مره وبلاش قفسه حرامي الشباشب دي وسع.
مامه نسمه….. ابعد عنهااا ولسانك مش يخاطب لساني وانا الي بقول عليك محترم وهتسمع كلامي اخص عليك.
نسمه…. اه يا ماما كبر بقي وبفرد نفسه علينا مطمرش فيه التسع شهور حمل ولا سهر الليالي وتغير الحفاضات ياااه اخدتك مننا البت خلااص وتعصي امك علشنها انما انت ابن عاق بصحيح معلش يا ماما انا موجوده.
احمد بلا مبالاه….. خلصتو الفلم الهندي دا خلاص.
مامه نسمه….. جهز نفسك كدا ورش كولونيا علشان بليل ريحين عندهم انا كلمت امهاااا.
احمد بصدمه… ماما انتي بتتكلمي بجد ولا بتهظري.
نسمه…… ومز امتي واحنا بنهظر عايزه افهم بنتكلم جد طبعاً
احمد……. وانا مش موافق.
_____ في بيت ليث….
ليث بشتغل بحرص في مكتبه وشاف حاجه لفتت انتباهه ورن علي روح…. الووو انتي فين يا روح.
روح…. انا في اوضتي يا ليث.
ليث… طيب انزلي عيزك بسرعه.
روح… جايه اهو.
روح نزلت وخبطت….
ليث… ادخلي يا روح..
روح دخلت وقعدت علي المكتب….. خير يا ليث بقي في اي.
ليث… انتي عارفه بيت نسمه مش كدا.
روح باستغراب….. ايوه يا ليث بس هو في اي فهمني.
ليث….. اخو نسمه ليه يد في الموضوع.
روح بصدمه…. مستحيل يا ليث دااا محترم.
ليث بضيق….. انتي هدنك طيبه كدا بحد امتي يا روح الناس بتتغير.
روح وقفت…. بس القلوب مبتتغيرش يا ليث وانااا وثقه ان هما ناس كويسه.
ليث… يارتني ما دخلتهم حيتنا.
روح….. انت لي ايمانك ضعيف يا ليث ربنا هو مسبب الاسباب واكيد دخلهم حينا دا لسبب مش يمكن دا خير لينا واحنا منعرفش.
ليث…. خير ازاي يا روح بخسر شغلي وهخسر سمعتي لو مقدرتش اثبت ان الي حصل دا كله مؤمره عليااا ومش عارف مين الي بينطلي كشط شويه وعايز مني اي تنا تعبت ياااا روح تعبت.
روح قربت منه بحب اخوي….. فاكر بابا كان بيقولنا اي يا ليث..فاكر لما قال انه لما نتعب او تحصل معانه مشكله منقولش غير يارب احمينا ونجينا واقف جمبنااا واكيد ربنا شايف كل حاجه ومطلع كمان خلي ايمانك بربنا قوي.
ليث وبميح علي وشه بتنهيده….. ونعم بالله يا روح بس اجهزي علشان نروح لبيت نسمه.
روح…. بس علشان خطري خليك هادي ومش تتعب ممكن.
ليث…. حاضر يا حببتي يلا روحي البسي وانزلي مش تتأخري.
روح…. تمام في السريع يا زميلي.
ليث باستغراب…. خدب خدي اي الكلام جبتيه منين.
روح…. نسمه بتقول كدا.
ليث….. روح اطلعي اطلعي ما انا عارف ان هو الموضوع مش هيعدي بالساهل.
روح طلعت اوضتها وغيرت ونزلت و كان ليث مستنيها في العربيه.
روح… يلا يا ليث.
ليث… يلا يا حببتي.
روح كانت بتوصف لي ليث البيث لحد اما وصلو.
فوق في البيت 👆
مامه نسمه….. والله لسبلك البيت واطفش يا احمد لو ما وافقت تروح في المعاد.
احمد….. يااا ماما انا تعبت لي بتعملي كدااا.
نسمه…. يا ابني احنا عيزين مصلحتك متبقاش عيل فقري و اسمع الكلاام.
احمد… تعرفي يا نسمه انتي هتكوني السبب في تفكك العيله دي واقسم بالله اتهدي وسكتي بقييي.
نسمه….. يعني اشوفك بضيع واسكت يا اخي عيب علياااا وعلي انتمائي و ولائي للبيت دا.
مامه نسمه راحت تفتح الباب لما سمعت صوت الجرس….. اسكتو بقي لميتو علينا الجيران… واد يا احمد الحق في راجل وبنت زي القمر.
احمد جه بزهق وفتح الباب….. ايوه.
ليث باستغراب….. اي ده .
روح… معلش يا ليث دول مش زينا…. لو سمحت نسمه هنااا.
نسمه خرجت وهي بتاكل السكولاته واول ما شافت ليث…. ت تمااام يا فندم.
احمد باستغراب…. مين دااا يا نسمه.
ليث بوقار….. انا الرائد ليث القراشي.
احمد….. ليث القراشي ثواااني مش انت تبقي صاحب شركه القراشي.
ليث… مضبوط.
احمد… ت تمااام يا فندم اتفضل.
ليث دخل ونسمه وقفت روح…. هو اي الموضوع يا روح.
روح… معرفش بس ليث عايز اخوكي.
نسمه بكثوف ….. يوه بتكسفيني كدا ومش تقوليلي من بدري كنت بليت الشربات.
روح…. ههههههه لا مش الي في دماغك خالص دا عايز اخوكي في موضوع مهم جدا.
نسمه بزهق… ادخل اعمل كوبايتين شاي بقي تيجي معايه.
روح…. اي دا بتعرفي تعملي شاي.
نسمه… هو اصلاً الشاي فيه عمايل.
روح… طيب علميني بتعمل ازاي..
نسمه…. الله يكون في عونه.
روح….. الله يكون في عون مين يا نسمه مش فهمه.
نسمه…. الوقت هيفهمك يا روح قلبي تعالي معايه.
في الصالون…
ليث…. انت احمد هادي.
احمد…. ايوه يا فندم مظبوط.
ليث…. تمام اوي انت شغال في شركه الخديوي مش كدا وانت برضو الي تممت الصفقه من مسؤول الشركه.
احمد…. انت لي قلقتني كدا هو في حاجه.
ليث….. ياريت لما اسألك تجاوب.
احمد….. اه اه يا باشا انا.
ليث…. هو انت كنت موجود في مكان التسليم.
احمد…. بصراحه لاء انا كان اخري هو شغلي في تتميم الصفقه.
ليث…. طيب انا عايزك في موضوع مهم وياريت تركز معايه لان في مشكله كبيره اوي حصله.
احمد…. ربنا ما يجيب مشاكل يا باشا وانا الي تأمر بيه هنفزه.
ليث…. عايز نسخه لكل اوراق الي في مكتب الخديوي.
احمد بصدمه…. بس دااا صعب وصعب اوي كمان.
ليث….. اسمع الي بقولك عليه لأمه هتترمي في السجن بتهمه تهريب اثاار.
احمد بسرعه….. اوراق اي يا باشا الي عايزها وانا هنزل اجبهالك.
نسمه هي وروح جيبين الشاي….. واااسع واسع واسع احلا كوبايه شاي لأحلي باشااا ليث.
____ عند عاصي…..
نجمه….. علشااان خصري اسفه مش هعمل كدا تاني بس سيبه…
عاصي وكان ماسك والد نجمه و….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)