روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء الثالث والعشرون

رواية جعلتني ملتزما البارت الثالث والعشرون

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة الثالثة والعشرون

نجلا: بجد اول مره احس انك عرفت تختار ،

وانا بكلمها بحس كأني بكلم مع والدتك الله يرحمها !

كريم باعجاب : انا نفسي كل يوم بكتشف فيها حاجه جديده ،

طيبه وف نفس الوقت صعبه،

ومحترمه ومش متزمته،

وقويه ف شخصيتها وضعيفه كبنت ،

كرامتها اهم حاجه عندها ومش مغروره برده!!

ن

تبتسم نجلاء : قد كده بتحبها !

ينفزع كريم ويجاوب بالنفي وكأنه يبعد عن نفسه تهمه : لا ياعمتي مش لدرجه بحبها

نجلاء بتعجب : مش فاهمه !

كريم بتوتر : ههههه اقصد كلمة بحبها دي قليله يعني!!

………..

همس : وكده الاوضه بقت تمام،

نجلاء : معلشي ياحببتي تعبتك معايه

مش عارفه كريم مشي الخدم ليه ،

كريم : اصل همس بتحب تعمل كل حاجه بنفسها،

 

 

 

 

 

 

نجلاء : طيب هدخل انام بقي ،وانتم كمان ادخلوا اوضتكوت ناموا اكيد مجهدين من الصبح ،

………

ينظر كلا من كريم وهمس لبعضهما

همس ف سرها : اوضتنا ….

كريم : طيب تصبحي ع خير ……..

كريم : ايه هتفضلي واقفه كده

همس : انا ممكن افضل قاعده هنا، لحد ماهي تصحي واقولها اني صحيت بدري !

كريم : انتي بتهرجي ماهي ممكن تصحي ف اي وقت !!

همس : خلاص ال تشوفه ،،

دخلت همس غرفة كريم كريم : انتي بقي هتنامي ع الارض وانا هنام ع السرير

همس بنظرة غضب : البنت هي ال تنام ع الارض برده

كريم بغضب : بهزر ،

ماكنتش بهزر اوي يعني بهزر نص ونص

ويكمل بغيظ: اتفضلي انتي يادكتوره نامي ع السرير، وانا هنام ع الارض ف اخر الاوضه هناك كده ولو عاوزاني اطلع انام ف الجنينه مفيش مانع يعني، ماهي سايبه

تبتسم همس : لا مش للدرجه دي!

الاوضه اصلا كبيره خالص، نام هناك مفيش مشكله!

 

 

 

 

 

 

 

كريم : الصراحه مش عارف اودي كرم سيادتك فين ،،

تصبح ع خير

همس : وانت من اهل الخير……………………

اخذت همس تتمتم بأذكار نومها حتي نامت ،

استيقظت قبل الفجر ع صوت اهتزاز تليفونها، فلقد جعلته ف وضعية الصامت المتحرك، حتي لا توقظه،،

فصديقتها يوميا ترن عليها لقيام الليل …………

نظرت همس للساعه فوجدتها الثالثه فجرا! فقامت ع انامل اصابعها وخرجت من الغرفه، مما لفت انتباه كريم المتمدد ع الارض فلقد استيقظ ع صوت حركات خفيفه ف الغرفه وأثار انتباهه خروجها من ألغرفه بهذه الطريقه ،،

ف خرجت الي الغرفه المجاوره التي تضع فيها حقيبتها ودخلت وتوضأت من حمام الغرفه !

واخرجت مصحفها واسدالها ووضعت سجادة الصلاه ،

وبدئت الصلاه واخذت ترتل بصوتها الجميل المنخفض لكي لا توقظ احد…

وهو يقف ع باب الغرفه يتابعها ف تعجب واعجاب …

وجلس ارضا ع باب الغرفه ليستمع لها

فلقد شده صوتها العذب البسيط وقرائتها المرتبه، ل ايات القران

وكان يتعجب، ف كلما كان تقرء ايه فيها عذاب ووعيد كانت تبكي بشده …..

كان يرتعد قلبه لبكائها ع ايات القران،

 

 

 

 

 

 

وقبل ان تنتهي من صلاتها، ذهب لمكان نومه ووضع رأسه لكي لا تعلم انه يتابعها،

وف باله الف سؤال وسؤال !!

وبعد اذان الفجر دخلت الغرفه واقتربت من مكان ماهو نائم ،

وبصوت منخفض ومن مسافه محدوده : دكتور كريم

كريم : ويصطنع النوم ايوه ياهمس ،

همس : الفجر أذن قولت اعرفك عشان تقوم تصلي !!

كريم : حاضر هقوم !!

همس : بجد صحيت ولا اجي اصحيك كمان شويه،

كريم : لا انا خلاص صحيت روحي انتي نامي !!

وهمت لتذهب

كريم : همس

همس : نعم

كريم : شكرا

همس : علي ايه ده واجبي عليك،

تصبح ع خير…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى