روايات

رواية ليلة المختار الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية ليلة المختار الجزء الثالث

رواية ليلة المختار البارت الثالث

ليلة المختار
ليلة المختار

رواية ليلة المختار الحلقة الثالثة

#يعنى #طلعت بيسان تعرف بكل حاجه عن امها و
ايه الا حصل
هز رأسه كريم اه
عرفت كل ده وانا راجع اجيب بيسان فتحت قلبها ليهم رغم اول مره تتعامل معهم
فلاش باك
احكيلي بيان كويسة طمنين
ردت ليلة الحمد الله بخير تعالى ادخلي هتتكلم من على الباب
بلعت ريقها مريم
انا على اعصابي يا بنتى من ساعات ما قفلت لحد دلوقتي
تنهدت ليلة طيب انا اعمل ايه كنت على اعصابي الحمد الله ربنا سترها
طلبت مريم تحكيلها الا حصل
تنهدت ليلة
سمعتنى بقولك انى انقلها من المدرسه الغالية وهدخلها مدرسة تانى قامت وهى غضبنا وفى نفس الوقت كان واحد بيحرك العربية وكان ماشي ستر ربنا أن انتبه ووقف كنت ممكن اخسرها
فى لحظة ده جات بيان وبيسان
جريت بيان على مريم وسلمت عليه بفرحة
طنط مريم ازيك شفوتى صحبتي بيسان سكن معانا فى المدينة ومعايا في المدرسة
اقصد كنت معها في المدرسة عشان هتنقل منها
انصدمت بيسان
انتى بتتكلم بجد وارجع افضل لوحدى هتسيبنى زى ما ماما سبتنى محدش بيحبني اكيد انا وحشي عشان كدة كل الناس بتسبنى
انصدمت ليلة من كلام بيسان ومسكت ايد بيسان
لا يا حبيبتي مين قال كدة انتى بنوته عسولة وكلنا بنحبك
صح يا مريم
ردت مريم .
صح اوى انتى عسولة جدا واهوه سكن معانا في المدينة وهنتفسح مع بعض
أكملت بيان
م بابا سليم راح عند ربنا يبقي مش بيحبنى لا طبعا صح يا ماما
صدمتهم بيسان
لكن ماما مرحتش عند ربنا ماما اتنزلت عنى ل بابا مقابل يطلقها
شهقت مريم وكانت ليلة فى حالة زهول
مين قالك كدة يا بنتى اكيد انتى فهمتى غلط
تنهدت بيسان بدموع
وانبي يطنط متخليش بيان تسيب المدرسة انا صدقت لقيت صحابي لي
ضمتها ليلة وقالت
انا كنت بفكر مع صحبتى يعنى مكقررتش لسه المهم انتى ليه بتقولي ماما سبيتك
تنهدت بيسان بدموع
سمعت تيته بتطلب من بابا يتجوز وكفاية الوقت ده كله وهو رفض وهى كملت وقالت
مش معنى حظك الاول وحش ومراتك سبيتك واتنازلت عن بنتها وهى حتة حمرا يبقي كل الستات وحشين
والا انت مترهبين عليها طول الوقت على شاشة التلفزيون فى البرنامج بتاعها واتخلت عن بنتها عشان الشهرة
فى الوقت ده كان كريم رجع وكانت ليلة سابت الباب مفتوح عشان البنات كانت بتلعب فى الحديقة ولم لمحوا مريم جات دخلوا وراه جيه يدق الباب أنصدم ب الا سمعه من بنته وتابع رد فعل ليلة
ضمتها ليلة لحضنها ومسحت دموعها
اولا عيب نسمع كلام الناس الكبيرة من غير ما يعرفوا عشان هما كبار وليهم مصطلحات مختلفة عن الصغيرين وانتى ممكن تكون فهمت غلط تمام يا قلبي
وانتى عسولة وبابا بيحبك وكمان تيته واكيد ماما بتحبك
رفضت بيسان
لا مش بتحبنى عشان أنا عرفت اسمها دخلت من تليفون مستر بتاع الالعاب عملت نفسي انى تعبانة وطلبت منه اتصل ب بابا وفعلا ادينى التليفون وكمل هو مع اصحابي .
ودخلت على حساب ليها و كتبت ب اسم مستر مومن
فى تعليق انتى عندك بنت
ردت وهى بتضحك وقالت
لا مش عندى بنات انا سنجيل عندك عريس لي
روحت اتعصبت و كتبت ليها
انتى كذابة وعندك بنت وطلع ربعة ابتدائى وانتى اتنازلت عنها فجاه
عملت بلوك ل حساب المستر ووقتها اتصلت ب بابا
وجيه واخدنى
سالتها مريم
طيب ليه مسالتيش بابا مش ممكن كان جواب ليك عن كل اسئلتك
نزلت دموع بيسان
مقدرتش خصوصا لم عرفت الا عملته مع بابا
تنهدت ليلة
ممكن كفايه تحكى فى اسرار بيتكم يا بيسان عشان عيب واعملي حسابك انتى غلط مرتين اول مره انك اتجسست على كلام بابا وتيتة وكمان استخدم حاجه مش بتاعتك كان ممكن تسبب مشكلة
هزت راسها بيسان
فعلا حصلت مشكلة كبيرة وامى وصلت ل رقم المستر وجات على المدرسة بتاعتى وعشان كده بابا نقلني عشان عملت دواشة واتهمت أنه سلط المدرس بتاعى مفكرتش تدور عليا فى وسط البنات كل همها سمعتها غير الكلام الا بعتته ل بابا
سالتها مريم
أنتم كنتم ساكنين فينا قبل ما تيجوا هنا
ردت بيسان كنا ساكنين فى الجيزة
قطعت حديثهم ليلة وقالت
قولنا ايه يا طنط مريم منسالش عن حاجة ملنش فيها
#االكاتبة #صفاء #حسنى
#لو #اطلعتم #على #الغيب ل #اختارتم #الواقع
سالتها بيسان يعنى ايه يا طنط
ردت ليلة
يعني لم يكون في اسرار وغيبة عنين واحنا اقعدنا ننكش فيها هتسبب لينا مشاكل الله الغنى عنها
انتى غلط يا بيسان ويعالم نقلك من مدرستك للمدرسة ده ممكن بسبب الا حصل يعني لو سمعنا الا ربنا قال عليه فى قوله تعالى
بسم الله الرحمن الرحيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ (12) يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
صدق الله العظيم
اعتذرت بيسان
انا مكنتش اعرف ان ربنا يزعل منى كدة لكن انا بشكرها أنها عملت مشكلة
سالتها مريم ليه يا غلبوى
ابتسمت بيسان
عشان نعزل ونيجى هنا وبابا ينقل شغله وأشوف طنط ليلة وبيان عاوزة اتعلم منكم كل حاجه عن الحجات الوحشة الا ربنا مش بيحبها عشان معملهاش
والحاجات الحلوة عشان اعملها
ابتسمت ليلة بس كدة حاضر عيونى واخليك تصلي معانا كمان ربى طردتنى نافع
سالتها بيسان يعنى ايه
قطع حديثهم دق كريم على الباب
ظبطت ليلة النقاب وطلبت منه اتفضل حضرتك
دخل كريم واعتذر أنه اتاخر
قامت مريم رحبت بيه
اهلا وسهلا استاذ كريم
ابتسم كريم
اهلا بحضرتك
مش يلا يا بيسان
كشرت بيسان
كنت عاوزة اتعلم الصلاة
ابتسمت ليلة
يوم الجمعة لو بابا يسمح يخليك تيجى ونصلي الصبح مع بعض ونروح نصلي الجمعة في الجامع
فرحت بيسان
بجد وافق يا بابا عشان خاطري
ردت ليلة
قولنا ايه منحرجش بابا وناخد رأيه ما بينا وننتظر رد بابا عشان محدش يعرف ظروفه
هزت راسها ب ادب وقالت
حاضر يا طنط ليلة
كان سعيد جدا كريم أن آخرين شاف حد بالخلق ده وكمان بيسان تسمع كلامها
وهو ماشي تذكر الا حصل
تذكر كريم الا حصل كله من شهور
لم راح اخد بنته من المدرسه وكانت ساكته ومش بتتكلم زى عويدها وسألها
مالك يا بوسي مين زعلك
هزت راسها بيسان
مفيش
سألها كريم
طيب هتاكل ايه
ردت شبعانة يا بابا
#االكاتبة #صفاء #حسنى
استغرب كريم وساق ووصل على البيت
كانت بيسان فى أمل جواها بتتمنى أن أمها تفتكره أو حتى تتصل ب ابوها
وفعلا رن التليفون دخلت بيسان جري ومسكت التليفون
اقترب كريم منها وسألها مين يا بوسي
ردت بيسان
واحدة اسمها نورهان مش ده يا بابا المذيعة الا بتطلع فى التليفزيون وتيته مش بتحبها
تنهد كريم ولعب في شعرها
انتى عارفه تيته مش بتحب اي حد فى التليفزيون
ضحكت بيسان
يعنى مش كلهم لكن ده اكتر واحده
رد كريم لكن الاسم ده غيرها ده اكيد حد من شركتى
وانا مش فاضي وقفل الرقم
وهو بينفخ ما بين نفسه
‏ايه فاكرها بي الا ما تتسم ده
وابتسم فى وجه بنته روحى عند تيته لحد ما اخد شوار
هزت راسها بيسان وخرجت لكن مقفلتش الباب
رم كريم التليفون وخلع التي شيرت وظهرت عضلته
‏وقبل ما يخلع البنطلون ويدخل الحمام
‏وصلت ليه رسالة على الوتس منها تسجيل صوتى
‏دخل يسمعه كانت مراقب الموقف بيسان وسمعت الفيوس
انت فاكر عشان ظابط تبعت ارديشك يشوه سمعتى ويكتبوا كومنتت سخيفة مش انت طلبت منى لو اختارت الشغل اسيب بنتك وسبتهلك تشبع بيها ايه فاكرك بي والا غيران من نجاحى
التسجيل التانى
فاكر لم تعرف الناس أن عند بنت وانى كذابة عشان اخسر مصدقيتى وارجعلك تبقي بتحلم ومش فاكر انك عشان ظابط يبقي اخاف منك لا فوق
ومتنسش الا عملته ودلوقتي غير زمان
انا بقيت مشهورة واعرف شخصيات اكبر منك وانت جربت لم رفض تطلقنى حصلك ايه ومتفتكرش انى اتنازلت على البنت خوف منك لا يا بابا
لكن عشان محبتش تعطلنى لكن لو فكرت تلعب بالكرد ده اقسم بالله العظيم ل ارفع قضية واخدها منك وارمها في مدرسه داخلية خارج البلد وتتحرم منها
نفخ كريم من الفيوسات الا بيسمعها واتصل بيها فيديو
وهو بيصرخ وقال
حيلك حيلك انتى داخلة في شمال كدة ليه انتى فاكرة بتهدد لا يا ماما وظفر بنتك مش هتشوف وانا مش عايل العب الالعيب البايخة ده والا انتى فى بالي اصلا مفهوم بعد اذنك متتصلش تانى
صفرت نورهان ب استهزاء وقالت
واو انت متصل عشان تخلينى اشوف عضلاتك واحن ليك كمان والا اشتقت لي
ثم ضحكت والا بتفكرنى ب العلقة الا اخدتها وآثارها على جسمك ياريت تفضل فاكره
نفخ كريم
لا يا اختى انتى ورقة وقطعتها من حياتى وفاكر كل ندالة عشتها معاكى وكل قهرة
شوف مين اللي عمل فيك المقلب ده عشان يستفزك مفهوم وقفل التليفون
وجلس وهو مخنوقة وموجوع وهو بيتذكر الا حصل معه ونزلت دمعة منه ثم
دخل على غرفة الصوانة ونزل فى البانيو وولع سيجار وفضل ينفخ فيه ممكن يخرج وجعه
وبعد كده غطس جوا الماء بكل جسمه وهو بيصرخ
باك
#االكاتبة #صفاء #حسنى
ابتسم عصام
سبحان الله الا اسمها ليلة ده سره بتاع
نظر له كريم بغضب
هتسكت وتبطل تلميحات والا اقولك انا ماشي
ابتسم عصام وقال
مقصدش يا باشا كمل انا صدقت شفوتك وبتكلم معاك من زمان انت محكيتش لي ايه الا حصل لم اكتشفت نورهان أن بنتها هى إلا عملت كدة وان المدرسة ملهوش علاقة
تنهد كريم
بعدين هو فعلا أحل حاجه حصلت أنها طلبت نقلي وانتقلت ل قسم التجمع
المهم انا اتفقت مع الامن يدى الاعلان ل ليلة ولم تتصل بيكم اعمل معها المقابلة بنفسك عشان محدش يستظرف معها مفهوم
يلا اقولك سلام
أنصدم عصام
انت رايح فين مكملتش
هز رأسه بوجع
بعدين سلام عايز الحق اخد البنت من المدرسه
ابتسم عصام
اه قولتلي ماشي يا عم الله يسهلوا
مسك فازة حطفها على عصام
ضحك عصام ولقطها قبل ما تقع وقال
انا قولت حاجه
فى نفس الوقت
خرجت ليلة فى نفس ميعاد الخروج عشان تجيب بنتها قابلة بتاع الأمن سألها
انتى فين يا مدام ليلة مستنيك من الصبح
استغربت ليلة وسألته
خير يا عمى محمود
ابتسم محمود
خير في اعلان عن شركة طالبين مهندسين قولت اديه ليك ممكن ينفعك
ابتسمت ليلة بجد فين ده
مد أيده ادها ليه وبعد كده تذكرت
هو انت عرفت ازى انى بدور على شغل
ضحك محمود
سمعت الانسه مريم وهى بتتكلم في التليفون
نفخت ليلة مش قولنى يا رجل يا طيب التجسس حرام
ابتسم محمود
المرة ده خير يا بشمهندسة
وفعلا شكرته
ورحت على المكان
وفى نفس الوقت كان كريم خارج

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلة المختار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى