رواية ليس ذنبي الفصل الأول 1 بقلم حنين ابراهيم
رواية ليس ذنبي الجزء الأول
رواية ليس ذنبي البارت الأول
رواية ليس ذنبي الحلقة الأولى
1
كانت تمشي بخوف في ذلك الطريق المظلم
:حبكت يعني العربية تتعطل النهارده؟ وكمان موبايلي فصل شحن اوففف
أثناء سيرها لمحت طيف شخص واقف على الجسر إقتربت منه بتردد لتطلب منه مساعدة أو تستعير هاتفه لتتصل بوالدها
لكنها فتحت عينيها بصدمة عندما وجدته يحاول تخطي الصور يبدو أن الأمر صعب عليه لكنه يحاول لتصرخ بذهول:إنت بتعمل إيه يا أخ إنت
إلتفت لها بعد أن نجح بالصعود و الجلوس على الحافة الأخرى قائلا بضعف :إنتي شايفة إيه ؟
:إنت عايز تنـ …تحر ؟ إيه السبب صدقني مهما كانت ظروفك مفيش حاجه تستاهل تعمل في نفسك كده و تمو..ت كا..فر
: نصيحه مني متحاوليش لأنك مهما قولتي مش هتغيري قراري
ثم تمعن في هيئتها كانت ترتدي ملابس فاخرة من براندات معروفة :وبعدين وحدة زيك إيه الي جابها مكان زي ده مش خايفه يطلع عليكي حد يثبتك ؟
إرتعشت بخوف :أنا عربيتي عطلت في مكان قريب و تلفوني فصل شحن كنت بدور على محل قريب أشحن تلفوني أو اشوف حد يساعدني
ثم قالت بعد تفكير ممكن تساعدني ؟
(محاولة منها جعله ينزل و التحدث معه بهدوء وعقلانية)
نظر إليها قليلا و بإبتسامة خفيفة :عندك هناك آخر الطرقة دي في ورشه ميكانيكا هيعرف يساعدك
بقيت واقفة لينظر لها بتساؤل
:مش هتنزل تساعدني تكسب فيا ثواب ؟
عاد للنظر أمامه ولم يرد
سمعا صوتا من خلفهما
إلحق يا سالك ده في مـ…زز في منطقتنا
سالك :لا و إيه من النوع النظيف
كانت تتراجع بخوف عندما وجدته يقف أمامها بعد أن نزل إطمأنت قليلا ووقفت وراء ظهره رغم أنها لا تعرفه لكنها شعرت بالأمان في نبرته وهو يقول:أقصر الشر و أمشي من هنا يا سالك من غير مشاكل
سالك بسخرية:إلحق يا سردينة الأعرج طلعله صوت و بقا يهـ…دد
لاحظت هي الدعامات على رجله اليمنى
بينما هو كور يده بغضب وو..
—
في مكان اخر في منزل بسيط
كانت تدور في الغرفة ذهابا و إيابا تفرك يديها بقلق
يا ترى إنت فين يا أدم كل ده برة؟
يارب ميكونش حصله حاجة
في ذلك الوقت دخلت والدتها تتكئ على عكازها بوهن: هو أخوك لسا مجاش ؟
منة: لسا يا ماما
أمها بحزن: أكيد واخد على خاطره من كلامك معاه
منة: ماما أبوس إيدك لو جاية تعاتبيني و تحسسيني بالذنب فأنا مش ناقصة أنا عارفة إني مكانش لازم أقول كل الي قولته بس إنتم كمان قدرو ظروفي و الحمل الي أنا شيلاه من صغري
__
—
سالك بسخرية: يلا يا شاطر إمشي من هنا
و مد يده ليسحب الفتاة نحوه لكن أدم أمسكها قبل أن تصل لها وضغط عليه حتى شعر سالك أنها ستنكسر ليسحب يده بغضب: إنت قد الحركة دي؟
أدم بتحدي: قدها و وقد الي أكتر ختم كلمته بضربة من رأسه (إداله بالروسية) حتى وقع على الأرض وأنفه ينزف
ليتقدم نحوه سردينة بغضب: ده إنت ليلة أهلك سودة النهارده و أخرج سلا.. حه الأبيض محاولا الهجو.. م عليه أمسكه أدم من يده بسرعة محاولا الإرتكاز على رجله السليمة
أدم بسرعة : إطلعي بسرعة من هنا إركبي عربيتك و إقفليها لغاية ما أبعتلك حد يساعدك
تاليا بدموع وخوف: بس إنت؟
أدم بغضب: بقولك إمشي
ركضت تاليا بخطوات متعثرة
سردينة بسخرية: مش لما تساعد نفسك الأول؟
أدم بثقة تحب تشوف؟
وبحركة خاطفة كان ينحني ليمسك رجله بعد ان جعله يفقد توازنه بطريقة ذكية ورمى به من وراء السياج
صرخ سالك بصدمة و قام لينقض عليه و لكن أدم تفادى يده ليجذبها ويضعها خلف ضهره ويمسك رأسه ويضربها على السياج ليغمى عليه ألقى أدم نظرة على النهر ليتأكد أن سردينه خرج من الماء ويجلس بتعب على أحد الضفتين
تركهما و ذهب للسيارة التي تجلس فيها تاليا
طرق على الزجاج لتفتح له تاليا وهي تقول بارتياح: أنت كويس الحمدلله
أدم: إنزلي تعالي معايا البيت لحد ما أكلم بيليا يصلحلك العربية
تاليا بخوف: عندك في البيت؟
أدم: اه مع أختي و أمي
نزلت تاليا ومشت معه: طب بما أن عندك عيلة مفكرتش ممكن يحصلهم إيه من بعدك
أدم: اه يرتاحو مني
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليس ذنبي)