روايات

رواية لن تكون لغيري الفصل الخامس 5 بقلم راندا الشرقاوي

موقع كتابك في سطور

رواية لن تكون لغيري الفصل الخامس 5 بقلم راندا الشرقاوي

رواية لن تكون لغيري الجزء الخامس

رواية لن تكون لغيري البارت الخامس

لن تكون لغيري
لن تكون لغيري

رواية لن تكون لغيري الحلقة الخامسة

عاطف نظر لأسماء وهو يقول:
_ يا بنتي يمكن انت شايفاها مصيبة، وانا زيك بس الكلام اللي انت بتقوليه مش صح، لان الاطفال فتحة خير، انا قررت اكتب الولد ده على اسمي انا وامك يبقى أخوكي في المستقبل..
رغم ان كلامه صدمها إلا انه الحل الوحيد
_ جزاك الله خير يا بابا ربنا ما يحرمني منك ولا يحرمك من حاجه زي ما حرمتني من طفلي
وقف بتردد وغضب شديد بس اوعي تفكري ان هنسى اللي عملتيه، ابقى خليكي على طول تغلطي أحنا نداري عليكي من صغرك لحد النهارده، وعمرك 25 سنه
اسماء بخجل شديد:
_ أسفة سامحيني
بغضب: ربنا هو اللي يسامحك على اللي عملتيه، ووقعت نفسك في شر اعمالك..
دخلت امها وهي تحاول ان تنهي الموضوع فقالت:
_ خلصونا من الموضوع ربنا ييسر امركم علشان الدكاترة كلها هتعرف واحنا مش عاوزين حد يعرف الموضوع ده، ولا يشك في حاجة..
عاطف: انا قلت لهم أنها متجوزة من ابن اخويا..
الأم: يبقى خلي الوضع يمشي على خير لحد ما نمشي من المستشفى اللي احنا قاعدين فيها دي
خرج السيد عاطف إلى الخارج فقالت زوجته لابنتها:
على ايام كنت بنت ابوي، وكان رجل أعمال زي ابوكي كنت بدير معاه الشغل، وانا راسي في السماء، كان الشخص اللي يجي جنبي من اكبر رجال الاعمال يعمل 1000 حساب وحساب علشان خايف مني، بس معايا بنت باعت نفسها لواحد يمكن ما حدش يعرفه، ابن بتاعنا نحاس ولا لا يا أسماء..
دخل زوجها بغضب وهو يقول لزوجته: خلصينا من الموضوع ده بلاش تجيبي سيرته الله يكرمك، مش عايز اسمع عنه تاني
نظر عاطف بغضب ليهم هم الاتنين وهو يقول: خلاص قلت خلاص انا ماسك.نفسي بالعافية لان بنتك الفـ اجرة فضحتنا بين الناس..
عاطف بعد ما اخلص كل الاجراءات اللازمه ودفع الفلوس، دخل الاوضة بيلم حاجة بنته علشان يروح على البيت، اخذها ومراته شاية الطفل.
وجد امامه ندى التي راها من قبل في بيت عادل، الذي قام بتزوج بنته له، شعر عاطف بخجل وانهيار عندما رأى ندى
ندى بتوتر: اهلا وسهلا حضرتك هي اسماء ولدت؟ الحمد لله على سلامتها، مبروك انها قامت بالسلامة
نظر لها وقال: الحمد لله على سلامتها، يا ريته لا كان سلم ولا نجى، وخصوصا اللي جاب لنا العار يا بنتي، انا بقول لك الكلام ده علشان عرفتك وعارف انك عارفة كل حاجة عشان كده اتكلم معاكي بصراحة
بتردد وتوتر نظرت لأمها وقالت: يا خالتي كلنا بتغلط وانت وعيها على الصح
الام بغضب شديد: اواعيها على الصح بعد ما جابت طفل من غير جواز، مفيش صح ثاني هتعرفه، يا بنتي
حاولت ندى ان تخفف عنها وبعدها تركتها ورحلت لانها لقت وضعها صعب، وكلهم زعلانين مش عارفين يعملوا ايه في الفضيحة اللي
حصلت..
اما عادل كان يدخل من باب المستشفى، وجدهم أمامه وما عرفش يقول ايه؟ بس اتكلم معاهم الف مبروك الحمد لله على السلامه يا استاذ عاطف
عاطف بخجل وعيون في الارض: الله يسلمك يا استاذ عادل، بعدين نزلوا الشارع هم الثلاثة بالطفل
ركبوا عربية أجرة علشان ماجابوش عربيتهم من البيت ووصلتهم على البيت من الوقت دي كرر عاطف يروح المستشفى الصحية ويكتب الطفل باسمه هو وزوجته منة
وبالفعل عمل كده وكان يوم محزن ليهم جدا
عادل في المستشفى بيقول للدكتورة: أيه الأعراض اللي بتمر بيها ندى اليومين دول. لان بقى لها يومين تستفرغ وما تاكلش حاجة من الصبح وضعها كله مقلوب، وما عرفتش اعمل معاها ايه؟
الدكتورة قررت تعمل لها الفحوصات وتشوف هي بتعاني من ايه. اذا كان الم في المعدة او هتكون اخبار سعيدة
الدكتورة: أنا عملت لها الفحوصات وهننتظر ساعتين على ما تطلع النتيجة..
في الوقت ده جلس عادل هو وزوجته بره، وكانت النساء كلها بتدخل بالدور وكانت كلها حوامل، كان عادل بيفكر يا رب تكون زيهم، لما طلعت الفحوصات وجيه دورهم نادت عليهم الدكتورة
_ اتفضل يا أستاذ عادل انت والمدام هنا.
عادل بخوف وتوتر ملامح متغيرة، عيون مدققة فيها سأل:
_ايه يا دكتورة خير ان شاء الله
الدكتورة اتفضل اقعد الأول
ندى بتوتر وخوف: في أيه يا دكتورة؟ ان شاء الله تكون الأخبار مش وحشة.
الدكتوره بهدوء: الأخبار كويسة، الف مبروك يا استاذ عادل هتبقى اب عن قريب.
عادل بفرح قام بيحضن في ندى علشان هيجي ليهم طفل ومحدش هيقدر يفرقهم تاني رغم انه كده محدش هيقدر يفرقهم من الاول..
ذهبوا للبيت وهم فرحانين خدوا معاهم حلويات لامه
_ الف مبروك يا ماما هيجي طفل يعبي البيت يا حبيبتي بالفرحة
عادل: الف مبروك يا امي.
قعدوا كلهم فرحانين بالخبر دي لحد ما مرت الأيام، كلها فرح وسعادة كان عادل كل يوم يشيل ورقة النتيجة علشان تمر الشهور بسرعة
ندى صرخت بصوت مرتفع عادل وامة اخذوها على المستشفى لان شكل يوم الولادة النهاردة
ندى في اوضه العمليات عادل وامه بره مش سامعين غير الصريخ بس أيديهم على قلوبهم علشان تقوم بالسلامه
_ الحمد لله اهو سامعين صراخ الطفل معبي المكان
_ شكلها ولدت
الدكتور طالع وقال: الف مبروك يا استاذ عادل جات لك بنت زي مامتها
اماني: يعني زي القمر
عادل: الله يسلمك يا دكتور والله يبارك فيك، معلش ادخل اشوف ندى
الدكتور: ايوه اتفضل وهي هتطلع من اوضة العمليات كمان شوية
بالفعل دخل عادل وامه ينظر لندى بكل حب وينظر للطفلة وهو يقول:
_ الف مبروك على السعادة اللي انت جبتيها علينا والحياة الجديدة اللي انت سبب فيها..
نظرت لهم ندى بابتسامة وكانت بداية سعيدة للجميع…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لن تكون لغيري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى