روايات

رواية لم يكن عالمي الفصل التاسع 9 بقلم شيماء شاكر

رواية لم يكن عالمي الفصل التاسع 9 بقلم شيماء شاكر

رواية لم يكن عالمي الجزء التاسع

رواية لم يكن عالمي البارت التاسع

رواية لم يكن عالمي الحلقة التاسعة

همس مخنوقه من كلام نور اللى ضيقها حرفيآ

طلعت شقتهم وخبطت

أمها فتحت وأبتسمت : تعالي يا حببتي

همس دخلت بأبتسامه وحضنت أمها : والله محد مروق مزاجي غير الابتسامه القمر دي

ماما همس حضنتها بحب

 -: وانا مليش من الحب جانب

همس بعدت وبصت لأمها بملل وبعدها بصت لصاحب الصوت بأبتسامه مصطنعه : طبعآ يا محمود انت أخويا

محمود بص لهمس بغيظ وبعدها بص لماما همس : سؤال يا مرات عمي هو انا أبنك يعنى شلتيني في بطنك ٩ شهور وكده

ماما همس بأبتسامه هزت رسها لاء

محمود بغيظ : طيب رضعتيني ولو نقطة لبن واحده

ماما همس بأبتسامه هزت رسها لاء

محمود بنفاذ صبر : قولي لبنتك بقا أنى مش أخوها انا أبن عمها وأحللها

همس بزهق : يوو بقا هو أحنا مش هنخلص من الحوار ده

محمود أتنهد وتراجع : خلاص متضيقيش أووي كده ممكن بقا نعد مع بعض كلنا

همس بزهق : طيب

همس أعدت هى وأمها ومحمود في الصاله

محمود بيحاول يتكلم في أي حاجه : اي أخبار شغلك

همس وهى مش طايقه منه كلمه : كويس

محمود بغيظ : ومديرك الغتت ده عامل أي معاكي

همس بضيق : تمام

محمود بضيق : انت مش طايقه منى كلمه كده لي يا همس

همس أتنهدت بضيق : أعذرني يا محمود انا جايه من الشغل تعبانه وانت نازل فيا أسأله بعد أذنك انا تعبانه ومحتاجه أستريح

همس قامت دخلت أوضتها وقفلت الباب وراها

محمود بص لمرات عمه بضيق : ينفع كده

ماما همس أتنهدت : ممكن فعلآ تكون تعبانه من الشغل

محمود بعصبيه وأنفعال : تعبانه من الشغل تسيبه

اتنهد بضيق : يامرات عمى هي تعبانه من الشغل تسيبه انا بحبها يا مرات عمى صدقيني بحبها

ماما همس بزعل وأحراج : متعلقش نفسك بهمس انت شوفت بعينك شيفاك زي أحمد بظبط ومتهيألى مش هتغير فكرتها أبدآ فبص لحياتك يا حبيبي وعيش وحِب غيرها

محمود بصدمه :انت بتقولى اي يا مرات عمي؟!! أنسها؟! أنسى همس؟! حب خمس سنين؟!!

ماما همس بحزن : بس هى مش وخده بلها حتي.

محمود بخنقه : همس مش هتكون لغيري انا مش هتنازل عنها لحد يأنا يا مفيش بعد أذنك

محمود نزل ورزع الباب وراه

ماما همس أتنهدت بضيق: ربنا يهديك يابني

لقت الباب بيخبط قامت تفتح جري بتحسبه محمود لقته أحمد : ادخل ياأحمد

احمد بستغراب : مالك يا ماما

ماما همس : محمود مزعلني عليه اووي

احمد بستغراب : لي؟ ماله محمود؟

ماما همس بحزن : بيعشق أختك وهي ولا هنا

احمد فهم : متجبرهاش على حاجه ياماما ده جواز

ماما همس : مستحيل أجبرها على حاجه بس طلبه منك خدمه

احمد : متقوليش أقنعها دي حياتها ومن حقها تختار شريكها المفروض ندعمها

ماما همس : طيب يااحمد متقنعهاش بس أتكلم معاها أفهم هي رفضه محمود لي

احمد بيأس من مامته : حاضر ياماما

احمد خبط على همس ودخل

همس ابتسمت : تعالى ياحبيبي عامل اي

احمد ابتسم وأعد جنبها على حرف السرير : انا تمام ياستي انت عامله اي

همس بابتسامه: الحمد لله كويسه

احمد بتردد : عايز اكلم معاكي شويه

همس ابتسمت : اتفضل سمعاك

احمد ابتسم : محمود

همس بضيق : ماله

احمد لاحظ ضقتها : للدرجادي مش عايزه تسمعه عنه حاجه

احمد اتنهد وبص لخته : بصي يا حببتي خليكي عارفه ان مستحيل حد يفرض رأيه عليكي في اي حاجه ما بالك في الجواز

همس ابتسمت

احمد كمل بابتسامه : بس عايز اسباب انت لي رفضاه

همس أتنهدت بخنقه : محمود مش حساه مش بحبه نهائي ولا حتى زيك وكلمة زي أخويا دي بيوفر عليا شرح وكلام جارح أنا مش عايزه أقوله محمود مش هعرف أشوفه زوج نهائي ولو وفقت هظلمه قبل مظلم نفسي فاهمنى يا احمد

احمد ابتسم : فهمك ياقلب احمد اعتبري الموضوع خلص ومحدش هيفتحو تاني معاكي اتفقنا

همس بابتسامه حب لأخوها : اتفقنا

أحمد بأبتسامه : ها كنت بتعملى اي بقا

همس بقلة حيله : بدور على فستان حلو أتعشى فيه النهارده

احمد : بس بس أستني عشا اي ياروح بابا

همس ضحكت : اي ده هو انا مقولتلكش

احمد بتريقه : لاء ياختي مقولتيش

همس بضحكه : هتعشي النهارده مع حبيبي

احمد مسكها من قفاها : نعم؟!.. لي ياروح أمك.. أخوكي أورطاس لب

همس ضحكت : لاء كيس جوافه

احمد بغيظ : يابنت الجذ*مه انا اي ياروح امك

همس جريت لأخر الاوضه واحمد بيجري نحيتها : أهدي يابو حميد بهزر معاك ياجدع ده عشا عمل بريء

احمد مسكها من قفاها : عشا اي

همس بصوت واطي : عشه عمل

احمد : ده من اي ده

همس بعدت ايده عنها بغرور مصطنع : اصل يابني اختك معاها سبع لغات ومدير الشركه عايزني في العشه العمل ده علشان أترجمله

احمد هز راسه وبصلها برفعة حاجب : تترجميله هممم فين العشا

همس بأبتسامه : في مطعم…….

أحمد أبتسم : خلاص هوصلك أنا

همس بسته من خده : شكرآ يأحلى ابو حميد في الدنيا

احمد ضحك : سلام يامجنونه

احمد خرج وقفل الباب وراه

ماما همس بفضول : ها عملت اي

احمد بصل لمامته : معملتش بتقول زي أخويا قولتلها مش هنجبرك على حاجه

ماما همس أضيقت وسكتت

احمد أعد جنب مامته : سبيها برحتها

ماما همس أتنهدت وهزت رسها

………………..

الساعه دقت ٧ كانت همس وأحمد قدام المطعم

أحمد بص لهمس : فين مديرك ده

همس بتبص حوليها : أكيد على وصول

همس مكملتش الكلمه ولقت عربيه فاخمه جدآ جيب عاليه وقفت قدام المطعم ونزل منها مالك الحديدي ببدلته السوده وشياكته الجذابه

همس بصته بأعجاب وبعدها بصت في الارض بكسوف

مالك بصلها بأبتسامه ورحلها

ده كله تحت أنظار أحمد اللى واخد باله من نظرات الاعجاب المتبادله

مالك بص لهمس : أذيك يا همس

همس بأبتسامه قمر : الحمد لله

مالك بص لأحمد بأستفهام

همس حمحمت : أحم نسيت أعرفكم على بعض

همس بصت لمالك : أحمد أخويا

وبصت لأحمد :البشمهندس مالك الحديدي

أحمد بص لمالك : تشرفت يا بشمهندس

مالك أبتسم : الشرف ليا

مالك بص لهمس : يلا

همس هزت رسها وبصت لأخوها

أحمد أبتسم : خدي بالك من نفسك خلصي ورني عليا أجيلك

همس هزت رسها بأبتسامه

وأحمد ركب ومشي

مالك داخل المطعم وهمس ماشيه جانبه

دخلو وراحو لطربيظه اللى عليها الوفد وشركائه

مستر جاك وشركائه قامو وقفو بمجرد ما لمحو مالك

مستر جاك مد ايده بيسلم على مالك وبيتكلم بلغه الايطاليه : مرحبآ مستر مالك

همس بصت لمالك وترجمتله

مالك بص للوفد الايطالي وهز راسه

جاك بص لهمس وبأبتسامه مد ايده يسلم عليها

راح مالك مسك ايده تانى وهز راسه لاء

جاك ابتسم : ما بك مستر مالك دعنى ارحب بها!!

همس بصت لمالك : بيقولك ان هو بيسلم عادي

مالك ساب ايده واعد واعد همس جنبه

وجاك اعد هو وشركاءه وبص لمالك : يبدو انها تترجم لك لقد أتضح الامر

همس بصت لمالك وترجمتله

مالك بصلهم ببرود : قوللهم نبتدي شغل احسن

همس بصت لجاك : مستر ؟؟

جاك ابتسم : جاك حلوتي

مالك قبض ايده وبص لجاك بعيون حاده

همس حمحمت : احم مستر جاك يقول لك مستر مالك ينبغي ان نبدأ العمل

جاك بص لمالك : بطبع مستر مالك فلنبدأ

مالك ابتسم لهمس وبيبدأ يكلمها بلعربي عن الشغل وهى تترجم لجاك عدى ربع ساعه والعشا جي

جاك بأبتسامه : مستر مالك نأكل ثم نكفي باقي حديثنا

همس ترجمت

مالك بص لجاك وهز راسه

الاكل أتحط وكلهم بدأو ياكلو

جاك بص لهمس بأعجاب واضح : ما أسمك حلوتي

همس بصت لمالك وبعدين بصت لجاك : أدعى همس

مالك قابض ايده وبيحاول يكون طبيعي

جاك بأعجاب : أسم جميل

همس : شكرآ لك

مالك مقدرش يمسك اعصابه : هو بيقول اي ده

همس بتوتر : اهدي يا مالك هو بيسألنى هن اسمى بس

مالك بأنفعال : قوليله ده وقت أكل مش رغي

همس بتوتر بصت لجاك

جاك بستغراب : ما به مستر مالك لما منفعل

همس بتوتر : أنه يفضل تناول الطعام بهدوء

جاك هز راسه : حسنآ حسنآ

جاك بص على الناس اللى بترقص سلو بهدوء وصوت المزيكه الناعمه والهاديه

جاك بأبتسامه قام وقف ومد أيده لهمس: همس حلوتي هل تقبلين الرقص معي

همس بصت لمالك بتوتر اللى عيونه أحمرت بغضب

خافت منه جامد في اللحظه دي

مالك مسك ايد همس جامد وبص لجاك بشر وبصوت قوي ونبره مرعبه : جاك اذا تفوهت بكلمه اخري سوف تكون هذه نهايتك وستعض أصابعك ندمآ

همس بصت لمالك بصدمه ده بيكلم أيطالي

جاك الرعب دب في قلبه من نبرته وبصدمه : مستر مالك انك تتحدث الايطاليه

مالك ساب ايد همس وبص لجاك

مالك ببرود قاتل ونبره مخيفه في نفس الاوقت : نعم أتحدث الايطاليه ومن حسن حظك أني صبرت عليك كثيرآ فلا تختبر صبري أكثر من ذالك

جاك بلع ريقه برعب وأعد : أعتذر لك مستر مالك

مالك بشر : أتمنى أن لا تعيدها

جاك بتوتر : لقد فهمت مستر مالك

جاك بص لهمس : أعتذر منك أنسه

همس هزت رسها وبصت لمالك بتوتر

مالك هو اللى بقا يتكلم معاهم وهمس بقت ساكته سمعاهم وبس

بعد شويه

همس قربت من مالك : مالك

مالك بصلها

همس بتهمس : انا راحه الحمام هعدل طرحتى وظبط الميك اب

مالك بص بعنيه على المكان : الحمام هناك متتأخريش

همس هزت رسها وقامت ومالك بيكمل كلامه ومتابعها بعينه

واحد من شركاء جاك عرف ان همس راحت الحمام

اعتذر انه هيروح الحمام

همس دخلت الحمام وبصت لنفسها بصدمه : بيتكلم أيطالي

همس مش مستوعبه وكررت : مالك بيتكلم أيطالي طيب لي خدني معاه

همس بصت لنفسها في المرايه بأبتسامه وسعه : هو مالك بيغير ولا أنا مش واخده بالي

همس ضحكت بخفوت غسلت أديها وخرجت من الحمام لقت اللى شدها بعنف على جنب

همس لسه هتصرخ هو حط ايده على بقها وسندها على الحيطه همس بصتله بصدمه ورعب

الراجل بأبتسامه خبيثه : أستمعى ألي أيتها الفاتنه أريد أن أءخد منكى موعد…

مالك قاطعه بيبو*نيه وقعته على الارض

همس بصت لمالك بصدمه وخوف وجريت ورا ضهره

مالك بصلها : انت كويسه

همس هزت رسها بخوف

مالك بص للراجل وقومه وضر*به بلبو*نيه ورا بو*نيه ورا بو*نيه الراجل وقع وصاحب الراجل جه يدافع وضر*ب مالك في ضهره بكرسي

همس صرخت : مالك

مالك مسك الراجل اللى ضر*به بلكرسي حدفه بعيد على حوض سمك وطبعآ أزاز الحوض أتك*سر وقوم الراجل التاني فضل يضر*ب فيه

الناس كلها أتلمت ولاكن خايفه منهم ومحدش راضي يقرب من مالك او يبعد مالك عن الراجل

جاك بيلعن شريكه في سره

جاك قرب من مالك بحزر : أعتذر لك مستر مالك

مالك رمه الراجل بعيد وتقريبآ المطعم أزازه كله أتكسر

 وبص لجاك بغضب

جاك من كتر الرعب رجع لورا : هو لك يا صديقي لا شأن لى

مالك مسك ايد همس : جاك لقد أنهيت الصافقه التى تجمعني بك

جاك بترجي : ارجوك مستر مالك لا شأن لى أفعل به ما تشاء ولاكن لا تنهي الصافقه ارجوك

مالك سابه وخد همس وراح لمدير المطعم

مالك بص للمدير : انا خربتلك المطعم جامد

مالك طلع دفتر الشيكات وكتب ٣٠ ألاف

وقطعه وداه للمدير

مالك : عاكس خطبتي….

مالك مشى تحت ذهول مدير المطعم اللى حتى منطقش كلمه وذهول همس

مالك ركب همس العربيه وركب جنبها وساق ببرود ولا كأنه كان بيتخانق من شويه

همس بتوتر : مالك انا أسفه ده كل………..

مالك قاطعها : اسكتى يا همس

همس سكتت وعيطت

مالك اتنهد بضيق : انت بتعيطي لي دلوقتي حد مس منك شعره

همس هزت رسها لاء وبتعيط

مالك وقف على جنب وبص لهمس وبهدوء : طيب بتعيطي لي

همس بعياط : علشان انا السبب انك مختش الصافقه دي

مالك ابتسم : فداكي يا همس اي حاجه

همس بصتله : انت أتخنقت بسببي

مالك بضيق وغيظ : على الراجل اللى ضر*بته؟ فده كان لازم يتأدب..كل ما فتكر انه لمسك ببقا عايز اروح اقتله ده يحمد ربنا انى كسرت عضمه بس

همس بصتله ومسحت دموعها : انت لى خدتني معاك وانت عارف أيطالي

مالك أبتسم : علشان اخرجك معايا

همس بصتله بكسوف : لي؟

مالك برفعة حاجب وأبتسامه : مزاجي كده

همس ابتسمت : والله

مالك ابتسم : شوفتي

همس بصت في الارض بكسوف

مالك ساق عربيته وكل شويه يبص لهمس بأبتسامه قمر زيه

وهمس تبصله تلقيه بصصلها تبص الناحيه التانيه بكسوف

مالك أبتسم على كسوفها

مالك وهمس كان مابنهم نظرات أغلى من ألف كلمه واللى في قُلبهم باين في عيونهم اللى كلها حب وممكن كمان أقول عشق

مالك وصلها قدام بيتها

همس بصت لمالك بأبتسامه : شكرآ أنك خرجتني النهارده وأسفه أنى خسرتك الصافقه

مالك بصلها بعشق : فداكي أي حاجه، والعفو ياستي تتعوض في خروجه أحلا

همس أبتسمت بكسوف ونزلت مشيت شويه وبعدها لفت لقت مالك لسه واقف وبصصلها

همس أبتسمت وشورتله سلام

مالك شورلها ومشي

…………………..

مالك مشى بسرعه بعيد بعيد اووي وصل بعد اكتر من ساعتين سواقه في مكان كلها غابات وأشجار

نزل من العربيه

وراح عند شجره معينه ومسك فرعها ونزلو

سرداب كبير وسلالم ظهرت تحت الارض

مالك نزل من السرداب وأول مادخل الباب أتقفل والدنيا ضلمت فضل ينزل في ضلمه حالكه لغايط موصل للمملكه ودخلها بيوت كتير تحت الارض عالم تاني بس تحت الارض مفيش سما ولا شمس ولا نجوم ولا قمر ولا أي حاجه مملكه تحت الارض

مالك ماشي في وسط المملكه اي حد يشوفه بحييه بتحيه خاصه بيهم

لحد موصل لقاعه كبيره لقي مَلك المملكه قاعد على الكرسي المخصص بيه

مالك أده تحيته وبص للمَلك وتكلم بلغه غير لغة البشر : تحياتي لك يا أبي

ابو مالك ومَلك المملكه وعشيرة مصاصي الدماء يدعى (أبين)…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن  عالمي ) 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى