روايات

رواية لماذا انا الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين محمود

رواية لماذا انا الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين محمود

رواية لماذا انا الجزء الثالث والعشرون

رواية لماذا انا البارت الثالث والعشرون

رواية لماذا انا
رواية لماذا انا

رواية لماذا انا الحلقة الثالثة والعشرون

🌷🌷🌷🌷🌷صلو علي النبي يلا نبدا 🌷🌷🌷🌷🌷
ميرو بصدمه : كل ده حصل و مخبيا عليا ليه هو انتي مش بتعتبريني امك
مريم بعياط : والله بعتبرك امي بس كنت خايفه اقولك كنت خايفه
ميرو : بس اختك بتحبك
مريم : اه ده ازاي ان شاء الله
ميرو : اتكلمت معاها و هي حكتلي علي كل حاجه
مريم : حكتلك ايه
ميرو :لما اسلام قال ان هو راح الشركه و رجع علي القصر بسرعه كان هيقول ل ادم حاجه بس هو اتكلم معاها شويه و بعد كده هي سابته و مشيت انا لاحظت ان هي كانت بتعيط فكرت ان اسلام زعلها او اي حاجه بس لما روحت و اتكلمت معاها
فلاش باك
ميرو : مالك يا بنتي انتي كويسه فيكي حاجه
اسماء بعياط : انا اناكويسه
ميرو : طيب ليه بتعيطي
اسماء : مفيش حاجه يا طنط
ميرو : اولا قوليلي ميرو عادي انا مش بحب الالقاب و ثانيا براحتك يا قمر بس لو تحبي تتكلمي انا جاهزه اسمع و عمري ما بطلع سر حد اتاكدي انك لو اتكلمتي معايا سرك هيكون في بير مالح وضحكت
اسماء و هي بتحاول تمسح دموعها : اي ده انتي صعيديه
ميرو : اه يا قلبي يلا قولي ايه اللي مزعلك
اسماء : انا ظلمت اختي كتير والله اني كانت بتقولي كلام غلط كانت بتملا دماغي و اسلوب بابا كان بيساعد في كده هو الصراحه كان بيحبني و بيدلعني بس مريم كان علي طول يحبها و عمرو ما يتعصب عليها انا فهمت متاخر
ميرو : فهمتي ايه
اسماء : فهمت ان هو مكنش بيتعصب عليها علشان هي مكنتش بتعمل حاجه انا انا اللي كنت بعمل كان يجبلي حاجات و انا اقول وحشه و اقول عايزه غيرها و ازعله انا غلط كتير اوي بس والله غصب عني كنت طفله كلمه بتوديني و كلمه بتجيبني
ميرو : اهدي و صلي علي النبي و ان شاء الله كل حاجه هترجع احسن من الاول بس قوليلي
اسماء : عليه افضل الصلاة والسلام اقولك ايه
ميرو : اسلام عملك ايه
اسماء احمرت خجلا و قالت : ا اسلام عمل ايه
ميرو ب غمزه : اممم معرفش بس لما انتي كنتي بتكلميه كنتي بتضحكي
اسماء بصت ليها و نزلت وشها للارض
ميرو ضحكت و قالت : انتي حبتيه
اسماء بصدمه : اييييه حب اي بس يا ميرو و قالت و وشها في الارض ده ده مجرد اعجاب
باك
مريم : انا عارفه ان هي بتحبني بس انا لسه زعلانه منها ده مش قليل اللي عملته
ميرو خدت مريم في حضنها و طبطبت عليها ب حنيه و قالت
ميرو : اهدي يا حبيبتي ان شاء الله هنلاقي حل لكل المشاكل دي و اوعي تخبي عليا حاجة تاني
مريم نامت علي رجلها و قالت
مريم : حاضر يا ماما
ابتسمت ميرو و ملست علي شعرها بحنان
في مكان تاني
اسلام : ما هو زي القرد اهو جيبنا هنا ليه
ضحك ادم لما شاف نظرت محمد ل اسلام
محمد : تصدق انك ندل يا ادم
ادم : يا نعم 🙄
محمد : ايه اللي جاب الواد الندل ده هنا ها
ادم : اهو عيل و شبط فيا
اسلام : بقي كده يا دوما
ادم بعصبيه :يابنتي ال………*..*هو مش انا قولت متقولش دوما دي
محمد : معلش يا دومي ده عيل صغير
ادم : يا ولاد ال….*….* بلاش دوما و دومي دول الله
ضحك محمد و اسلام علي ادم ووووووونسيب الشباب معا بعض شويه الله 🧐
في مكان تاني
يارا هي البت دي اتاخرت ليه انا قولتلها توصل اللي اسمها ميرو دي و تيجي نصيبه ل تكون بتحكلها علي كل حاجه احييييه روحي يا بت اندهي عليها
اسماء و هي مش طايقه تبص في وشها :حاضر
.
.
.
وصلت اسماء ل غرفت ميرو و دقت الباب بخفه
مريم : دي اكيد هي علشان أنا أنا اتاخرت هي هي مش هتسبني في حالي
ميرو :اهدي يا قلبي اهدي خالص كانك محكتليش حاجه لحد ما نخلص من البلوي دي يلا قومي افتحي الباب و اتصرفي عادي خالص
فتحت الباب ف قالت باستغراب
مريم : اسماء خير عايزه ايه
اسماء : مش أنا اللي عايزه دي دي ماما عايزاكي
مريم بصوت ل ميرو و قالت بقوه مزيفه
مريم : حاضر
وذهبت اللي يارا
دخلت الغرفه وجدت يارا تنظر لها بحده و قالت
يارا : اتاخرتي ليه
مريم بقوه مزيفه: ده مش شغلك عايزه ايه
يارا ضحكت جامد و قالت
يارا : والله وبقيتي بتعرفي تتكلمي شكل القعده هنا علمتك كتير
مريم بلا مبالاة :اممم عايزه ايه بقي
يارا بعصبيه من تصرفاتها : انتي حكيتي ل اللي اسمها ميرو دي حاجه
مريم ببرود مصتنع : اولا اسمها اميره هانم ثانيا لا محكتش حاجه عن اذنك أنا تعبانه و عايزه انام وسبتهم و خرجت
نظرت يارا ل طيفها بحقد و قالت ل اسماء
يارا بحقد : أنا مش واثقه في البت دي احنا لازم نمشي بليل
اسماء بدموع في عينيها : أنا مش عايزه امشي أنا هرجع علاقتي ب اختي و هقعد معاها و حسبنا الله ونعم الوكيل فيكي انتي اللي فرقتي بنا و قتلتي ابويا
يارا قربت منها و رفعت ايديها و اديتها كف محترم و قالت
يارا : انتي هتيجي معايا و كمان لازم نقلبهم في حاجه قبل ما نمشي و حسك عينك اسمعك تقولي كده تاني
في مكان آخر
.
.
.
ادم ركب محمد العربيه و ركب هو و اسلام و محمد قال
محمد : اخيرا هنرجع علي القصر
اسلام باستفزاز : أنا مش عارف هتجيب الصداع القصر ليه بس يا دوما
ادم بعصبيه و محمد بعصبيه الاتنين في بق واحد
محمد : أنا صدااااع
ادم : تاني دوما يا ابن الكلب
اسلام بخوف …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لماذا انا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى