رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم لمياء نبيه
رواية لقاء القدر الجزء الثاني الجزء الخامس والعشرون
رواية لقاء القدر الجزء الثاني البارت الخامس والعشرون
رواية لقاء القدر الجزء الثاني الحلقة الخامسة والعشرون
حضرتكم المريضه اللي جت مع تميم
نرمين :بنتي مالها
مراد :ايوا بنتي في اي
الممرضه :للأسف يا فندم المريضه قلبها نبضه بيقل
الجميع ينظر بصدمه ويخرجوا ليذهبوا لتلك الفتاه يبقا يزن في الغرفه وينظر لتميم
عند حور مراد كانت متوصله بأجهزه و الدكاتره حوليها و الجميع بخارج الغرفه
وعد :في اي يابنتي مالك انتي ويزن
حور الام :مش عارفه هبدأ منين بس محدش هينقذني غيرك هحكيلك
الاء :هو احنا جرينا ليه كلنا مع الناس دول ياآسر
أسر :مش عارف والله بس احنا لقينا بيجروا قولنا نجري
الاء تحاول أن تمسك ضحكتها وتنظر حولها لتجد حبيبه :طب انا هروح لحبيبه
وتذهب لحبيبه
الاء :بيقتي بخير
حبيبه :ايوا الحمد لله أنه طمنا عليه
الاء :الحمد لله طب اي
حبيبه تبصلها:اي
الاء :يا شيخه بقولك طب اييي
حبيبه :اه فهمتك ايوه هفضل
الاء تبتسم و تحضنها :ايوه كدا
حبيبه :شوفي كدا حور
كانت حور الصغيره واقفه مع سامر
الاء :يا خبر لو أسر أو عدي شفوها
حبيبه :ياجماعه دي البت خطيبته
الاء بضحك:هما ما صدقوا يتقمصوا الدور
عند حور الصغيره
حور :مش فهمه
سامر :مش احنا دلوقتي اطمنا علي تميم وأنه بقا بخير
حور :ايوه
سامر :خلاص يبقا لما يروق اسبوع ولا نخليها ثلاث ايام
حور تضحك :منا باجي هنا ومش بفهم علي اي
سامر :فرحنا
حور تضحك ولكن سرعان ما تغلق فمها
سامر :في اي
عدي يجي من وراه : وأي كمان
ليضحك الاء وحبيبه
سامر :شوف انت بتيجي متسرع ومش بتبقا فاهم
عدي :ياشيخ يا آسر
سامر :وه في اي
أسر :اي ياحبيب اخوك
عدي :انا شوفت الواد دا مع البت اختنا وكان بيقلها فرح
اسر:ولا انت بتغفلنا
نرمين كانت تنظر للجميع
نرمين :ياااه الدنيا دي غريبه كنت عاوز اعمل عيله علي حساب حد وحاولت و اذيت و حاربت بس نسيت أنها دنيا و الوقتي انا اللي في حاجه أن حد ينقذ عيلتي و اللي اذيتها عيلتها حاوليها ياريتني ما نسيت أنها دنيا
الممرضه تخرج مره اخري :الحاله استقرت الحمد لله
مراد :الحمد لله
الجميع :الحمد لله
تأتي وعد وحور الام عز ينظر لهم بغرابه من منظرهم
يمر الوقت ويخرج يزن
يزن :حور
تنظر له حور الام والصغيره
يزن ينظر لحور الام:تميم عاوزاك
تنظر حور الام لوعد وتنظر ليزن وتذهب
عند حور الام
حور الام تجلس بجوار تميم :مالك ياحبيبي
تميم :مفيش حاجه ياماما بس تعبت شويه وقولت لبابا يناديكي
حور الام :اه يلا شد حيلك علشان تروح معايا ومع بابا وأخواتك
تميم :اه والله البيت وحشتي بس بابا هيجي معانا
حور الام :طبعا ياحبيبي
تميم :اه والله البيت وحشني بس بابا هيجي معانا
حور الآم بضحك : طبعا ياحبيبي ميجيش لي مش بيته
تميم :اه
حور الأم بضحك :لا دحنا ننادي يزن يشوف الكلام دا
تميم :بس مفروض تنادي عمو مراد ولا اقول بابا مراد
حور الأم تنظر بصدمه لابنها
تميم :اي ياماما
حور الأم :اصل ي
يقاطعها تميم وهي تسقط منه أحد دموعه :لي طول السنين دي مخلياني اعيش في وهم أن يزن هو بابا لي طول السنين دي مخبيه حقيقتي يا ماما مفكرتيش فيا
حور الأم وتبدأ أن تتجمع أنفاسها :أنا عملت دا كله عشانك كنت عاوزني أقولك اي تميم ياحبيبي الراجل اللي كبرك وحبك و عاملك انك أبنه مش باباك و باباك مش مصدق ماما ولا راضي يعترف بيك كنت عاوزني أقولك اي
تميم شاف أمه بتعيط ضمها ليه بيده اليمني :متعيطيش مكنش قصدي أنا عارف انك استحملتي كتير علشاني
حور الأم :صدقني يا ابني كله علشانك والله مش عاوزاك تكون زعلان مني كان نفسي اعملك عيله تعيش معاها ومتبعدش عني
مراد دخل لقي تميم حاضن حور الأم قرب منه ليحضنه:تميم أنا هو ابوك يابني
تميم نظر لوالدته:افندم بابا منين ليقف مراد لا يخطوا خطوه
مراد :هو اي انت ابني والتحليل اهوه منا كنت متجوز حور وانت قاطعه تميم في دخول يزن
وشاور بيده:دا بابا اللي تعب في تربيتي اللي كبرني و لما كنت اتعب كان بيجري بيا للدكتور دا اللي قولتله يابابا ودخلني كليه عمري لتدمع عيون يزن بابا اللي اخترلي عروستي وخلاني اتجوز اجمل انسانه بابا اللي عمره ما قصر في حقي
مراد :بس ياتميم أنا ابوك الحقيقي مش دا
تميم ينظر ليزن ولأمه بحب : الأب اللي ربي وكبر وادي حب مش اللي خلف يزن يبتسم
مراد :حور ضحكت عليك صح طول عمرها بتعرف تخدع الناس و ليقاطعه يزن
يزن :قولتلك لآخر مره أنا مبحبش الظلم علشان كدا قولتلك لكن مبحبش حد يغلط في مراتي فاهم
مراد :انتم مش بشر ولعبتم في دماغ ابني
تميم :ابنك ينظر حوله محدش ضحك يعني انت عمرك ما اعترفت أن ماما ليك ابن منها انت كنت السبب في أنها تسافر تنظر حور ليزن وتبتسم له ويكمل تميم انت عمرك كله كنت ظالم لماما وتقول لعبوا في دماغي اتفضل اطلع بره
مراد :بس يابني
تميم :متقولش يابني يلا مش عاوز اشوفك واوعدك أنا بابا كان دائما يقولي لو ليك علاقه مع اي حد متقطعهاش علشان كدا هبقي اودك يا استاذ مراد يخرج مراد وهو مكسور مئه قطعه تراه نرمين لتقف بجواره
عند حور وتميم
تميم ابتسم :بابا ولا معتش عاوزها
يزن يجري عليه ويحضنه هو وحور في مشهد عائلي مؤثر
تميم :اوعدوني أن السر دا هيفضل للأبد ومحدش يعرفه
حور الأم:اوعدك
تميم ينظر ليزن:اوعدني يابابا
يزن :اوعدك ياحبيب بابا
يدخل أسر وعدي
أسر :اي دا خيانه
عدي :يا حول الله ازاي دا
حور الصغيره تدخل :لا لا ميصحش
تأتي إلاء وحبيبه علي الصوت لتدخل تجد لا يوجد شئ يستحق كل هذا
الاء :في اي
أسر :خيانه حضن عائلي من غيرنا
تضحك الاء
عدي :يلا ينضم للحضن عدي وأسر وحور الصغيره
يزن ينظر لحبيبه و الاء
يزن :مجتوش لي يلا
لتنضم إليهم في هذا الحضن
تفوق حور مراد
ممرضه تخرج:المريضه اللي جوا فاقت
ليدخل مراد ونرمين
مراد :الحمد لله انك فوقتي ياحبيبتي
حور :حبيبي يابا
نرمين :انتي بقيتي بخير
حور مراد :ايوا بخير هو احم تميم كويس
مراد بابتسامه:ايوا كويس بس اشمعنا بتسألي علي تميم الدم بيحن صح
نرمين تنظر له والدموع تملئ أعينها هي وحور تنظر له بإستغراب:مش فهمه
مراد بفرحه :مش تميم طلع اخوكي
نرمين نظرت بصدمه عن ما قاله مراد فهذا لا وقته ولا مكانه
حور بصدمه :اي اخويا دا
مراد :هحكيلك أنا كنت متجوز ام تميم قبل مامتك وبس هي حملت في تميم وسافرت وانا افتكرت أنها نزلته واتطلقت لكن وهما بيشوفوا الدم الحقيقه طلعت طلع ليكي اخ هيحميكي
حور كانت مصدومه :اه يابابا تمام ممكن تسيبوني لوحدي
نرمين :خلينا معاكي يابنتي
حور الصغيره :لا يا ماما معلش عاوزه ارتاح شويه
نرمين :علي راحتك ياحبيبتي
خرجوا لتسقط دموع حور مراد :ازاي ها ازاي واشمعنا أنا يارب لي اللي احبه يطلع اخويا معقوله كان كل المشاعر دي لأخويا ازاي أنا
أنا حبيته وكنت ببني معاه بيتي يبدأ اصوات عياطها يزيد يدخل ابراهيم
ابراهيم يجري عليها :مالك في اي دكتور بسرعه
حور مراد :مفيش وتتدخل في حضنه ينصدم ابراهيم ولكن يبدأ يطبطب عليها
ابراهيم :اهدي ياحبيبتي
حور مراد تستمر في البكاء حتي يغمي عليهاوإبراهيم يشعر بثقل يخرجها من حضنه ليجدها مغمي عليها
ابراهيم :حور فوقي حور يادكتور ليأتي الدكتور ويخرج ابراهيم في حاله صدمه
الدكتور طلع :للاسف الحاله دخلت في غيبوبه
يقع الكلام كاالسهام علي نرمين ومراد وإبراهيم
ولكن نرمين لا تستحمل فتقع مغشي عليها
مراد :نرمين يحملها ويدخلها غرفه والدكتور يجي ويسحب منها عينه
بعد مرور ساعات
الدكتور :استاذ مراد يذهب له مراد
الدكتور :مدام نرمين هتفوق كمان شويه بس
مراد :في اي
الدكتور : عندها ورم خطير في الدم بينتشر في الجسم بسرعه جدا ومفيش في أيدينا حاجه
مراد بصدمه:يعني اي كل حاجه ولها علاج
الدكتور :هي في مرحله متأخره
مراد بصدمه :يعني اي خلاص كدا
دكتور :ربنا معاكم
ويمشي الدكتور
الممرضه:ياعيني يادكتور الاسره دي مسكينه
الدكتور :فعلا أنا معرفتش أقوله أن
مر اسبوع في المستشفي
حبيبه :مين هينور بيته النهارده
تميم يقرب ويهمس في أذنيها ببعض الكلمات
حبيبه بصوت عالي :ياقليل الأدب
ينظر له الجميع
سامر وعز الصغير :في اي يلا بتقول لأختي اي
تميم :مراتي ها ياسامر مش خطيبتي وافوق بس وهنشوف حوار ولا
حور الأم :خلص يلا
يذهبوا جميعا من المستشفي يقف و يلقي تميم نظره علي مراد وهو خارج يلاحظها حور الأم ويزن
ثم يلتفت لهم
تميم :يلا يابابا ويمشي
في البيت
يدخل تميم ليلقي بلونات متعلقه
وتمشي حبيبه من جواره وتدخل تجيب تورته
حبيبه :نورت بيتك ياحبيبي
يفرح تميم وينظر لهم جميعا
في المستشفي
الدكتور :ازاي وضع المريضه اللي جوا بيسوء
الممرضه :مش عارفه
ابراهيم :لو سمحتم ممكن ادخل ليها
الدكتور :مطولش هناك
ذهب ابراهيم وجلس بجوارها وابتسم
ابراهيم :تعرفي انك وحشتيني وحشتيني اوي كمان وحشتني ضحكتك حتي شكلك وانتي مش طيقاني تصدقي حاولت أن أهرب كتير بس في الاخر انتي حصرتيني دايما اخر مره أتقدمت كان من سنتين و رفضتيني من بعدها محاولتش وبعد سنتين تطلعي تقولي انك بتحبيني أنا عارف عملتيها علشان تغيظي تميم بس انا كنت فرحان حتي لو مشاعر مزيفه بس كنت أتمنا اني أشوفها حسيت أننا بدأنا نقرب وحشتيني اوي
ويجي يقوم يمشي ولكن يوقفه ان حور مسكه في يده يبتسم ويزيل يدها ليجد بدأت تفتح عينيها
حور بصوت ضعيف :بابا
ابراهيم يوطي :حاضر ويجري ليأتي الدكاتره و مراد ونرمين
الدكتور :اللي حصل معجزه والحاله استقرت.
يبتسموا جميعا
نرمين ومراد : الحمد لله
مراد :حمد الله على السلامه يا حبيبه بابا
ابراهيم : حمد الله علي سلامتك ياحور
حور تبتسم له:الله يسلمك
مراد يلاحظ النظرات هو ونرمين
مراد :بقولك يانرمين كنت محتاج اشتري حاجه من قدام المستشفي تعالي معايا
نرمين :اه تعالي يذهبوا ينظر ابراهيم للباب الذي غلق
حور مراد :ابراهيم
ابراهيم :ايوا ياحور
حور مراد :مش أنا حلمت بيك
ابراهيم :لا والله
حور مراد :اه والله
ابراهيم :مش يمكن ميكونش حلم
حور مراد تضحك له ولاول مره تشعر بشعور ناحيه ابراهيم
عند يزن كان جالس ومع عائلته وعائله عز
عز :يزن احنا هنقرر امتي فرح الاولاد
يزن :يوم الخميس كويس
عز :اه جدا
سامر :ياعمي زي ما اتفقنا أنا عاوز كتب كتاب وبدل الفرحه هنعمل عمره
يزن ينظر لابنته
حور الصغيره:موافقه
لتعلن عائله يزن فرحتها وكانت رحمه تقف بجانب حور سعيده لتجد عدي يقرب لها
عدي :ممكن ياحور اخد رحمه كلمه بس
حور الصغيره :كلمه اي
عدي :شش يابت تعالي يارحمه
اخدها بره في الجنينه ثم وقفا
عدي :مبروك
تضحك رحمه:مكنت تقولي هناك في اي
عدي :لا كنت عاوز اقولك اني بحبك
رحمه بصدمه:افندم
عدي :تتجوزيني
تأتي حور الصغيره مع الاء وحبيبه وجميله جميعهم في صوت واحد:اه موافقه
لتنظر رحمه وتضحك
عدي :ها موافقه
رحمه :ايوه بس بشرط
عدي : اي ياعم
رحمه:أنا وجميله في نفس اليوم
ليأتي عز الصغير :وانا موافق
ليضحك الجميع
تميم يأتي :دا تجمع عائلي دا
حبيبه :عدي اتقدم لرحمه ياحبيبي
عدي :مبتعرفش تسكت تهائي.
يضحك الجميع
تميم بهمس :كنتي قولتي حبيبي متيجي اقولك كلمه سر
حبيبه :اي
تميم :لا فوق
لتضحك حبيبه
الاء :وبما أن الكل هنا فنا عاوزه اقول حاجه بس الاول فين أسر
تميم :جوا
الاء :خلاص تعالوا جوا دخلو جميعا
حبيبه :ياجماعه
لينظر عائله يزن بأجمعها وعائله عز
يزن :في اي يابنتي
حبيبه :الاء كانت عاوزه تقول حاجه
حور الأم :يارب خير يضحك يزن ويميل عليها:الخير كله انك موجوده تضحك حور الأم
الاء تسحب أسر ويقف بجوارها وتمسك يده
الاء:احم حبيت اقول قدامكم أن في أقل من سنه وتضع يد أسر علي بطنها هينضم فرد جديد لعائله يزن
أسر بصدمه ممزوجه بفرح:لا متقوليش
الاء:اااه
يحملها أسر ويقف الجميع بالفرحه ويحضنوا الاء وأسر
تميم :عقبالنا
حبيبه تضحك :ماشي
بعد مرور عده ايام
كانت حور مراد وعائلتها ومعها ابراهيم خارجه من المستشفي
ووصلوا للبيت ونزلت من العربيه
ابراهيم :طب أنا ماشي بقا ياجماعه
حور مراد :خليك
ابراهيم :معلش هاجي بليل
حور مراد : تمام تدخل حور غرفتها وتسريح علي سريرها
نرمين :خمس دقائق والأكل هيكون عندك
مراد :وانا
نرمين بضحك :حاضر
حور مراد تخرج الفون وتفتح شات ابراهيم وترسل رساله
ثم تغمض أعينها وتبدأ بالعد بصوت خافت 3 2 1 0 يرن هاتفها
مراد :فونك بيرن
حور مراد :منا عارفه
مراد :طب ردي
حور مراد :لا مش ليها لازمه
مراد :تمام
يمر دقائق حتي يرن جرس الباب لتضحك حور
مراد يذهب ليفتح ويكون الرد ابراهيم
مراد :خير يابني
ابراهيم : ياعمو أنا عاوزه احدد ميعاد للفرح
مراد يضحك :مش المفروض دا في حضور والدتك ابراهيم :بليل وهنكون عندك سلام يخرج ابراهيم
في احد الكافيهات يجلس ابراهيم ومعه سامر
سامر :عقبالك يا ابراهيم كتب كتابي يوم الخميس
ابراهيم :مبروك ياحبيبي وانا بردوا هحدد جوازي النهارده
سامر :خلينا في نفس اليوم اي رأيك
إبراهيم:يارب ابوها يوافق والفرح امتي
سامر : مفيش فرح هنروح عمره
ابراهيم :والله فكره حلوه ليضحك الشبان
في الليل عند حور
ابراهيم :بص ياعمي أنا بعتبرك في مثابه والدي فنا جبت والدتي وجت اقولك اني عاوز كتب الكتاب يوم الخميس
مراد :مش حاسس أنه بدري شويه
ابراهيم :مش بدري ولا حاجه بس يقاطعه مراد :وانا موافق
ابراهيم يبتسم :طب ياعمي أنا بطلب منك تاني ممكن نلغي الفرح ونعمل عمره
مراد :بس دي بنتي الوحيده ياابراهيم
نرمين :ايوا انا بحلم باليوم اللي أشوفها لبسه فيه فستان
ابراهيم :مهيا هتلبس الفستان يوم كتب الكتاب في حضور الاقربون من النحيتين
حور مراد :أنا موافقه
مراد ينظر لابنته :مش هيبقى فيه فرح ياحور
حور مراد :اه منا عرفت
مراد:يعني هيبقي سكيتي
حور مراد :الأهم انكم معايا
تشعر نرمين بوجع في رأسها فتضع يدها علي رأسها يراها مراد
مراد بهمس :انتي بخير
نرمين :اه بخير
مراد :مبروك ياولاد
يمتلئ اليوم بالفرح
في بيت اليزن
عدي :بقولك يا رحمه
رحمه :ايوا
عدي :خدي معاااااد يلا
رحمه تضحك :حاضر
أما حور
سامر :أنا مش مصدق كلها كام يوم وتبقي حرمي
حور الصغيره :وانا برضوا فرحانه
سامر :بقولك اول ما نكتب الكتاب نخدم ونتفسح وبعدين نروح بتنا
حور الصغيره :تعالي عيش معانا هنا
سامر يضحك:لا انتي تيجي تعيشي معايا
عز وهو ماسك الفون يدخل :اه هنا البيت كبير ويسيع من الحبايب الف
سامر :طب لما تحوش الفون من علي ودنك تبقا تكلم
عز :تمام علي اتفاق
ليضحك عز وسامر
عز يغادر الغرفه
عز :شوفتي اخويا بيموت فيا
جميله :وانت مالك بيه
عز :واضح أن الدنيا كلها بتحبني
تميم في غرفته
تميم :بيقولك مره واحد حب وحدها
حبيبه:قالها عمري وماسيبك
تميم :لفت الايام وحبها وقالها انتي احلي نصيبي
لتضحك حبيبه
تميم :أنا كنت كملت الحكايه
حبيبه :ايوه ونام
تميم :طب هقولك
حبيبه :لا
تميم :لا هقول
عند أسر
أسر بفرحه:يعني أنا كمان تسع شهور هيبقي اب
الاء بضحك:تمانيه
أسر :أنا عاوزك تجيبي دول ويشاور بيده علي ست ارقام
الاء:لي أرنبه
أسر:احلي ارنبه بقولك
الاء:لا أنا حامل
ليشد أسر الصينيه
أسر :طب خلي بالك من الواد
الاء تضحك
أسر :انا نازل ياسعاد
الاء:سعاد مين
أسر :انك احلي سعاد
في اليوم الذي يليله
ينزل جميع ابطالنا علي العمل
عند تميم
تميم :صباح الخير ياجماعه
الجميع :صباح النور
حور مراد تدخل هي أيضاً:صباح الخير
الجميع بما فيهم تميم :صباح النور
حور مراد :جماعه بإذن الله كتابي يوم الخميس والكل معزوم عليه
يهنئها الجميع تقرب من تميم
حور مراد :هتيجي
تميم :مبروك ياحور بس مش هعرف لانه نفس كتب كتاب اختي
حور مراد:منا بردوا اختك ولا اي يا تميم
ينظر تميم لها ليرا في عين حور مراد الدموع
تميم :حاضر ياحبيبتي مبروك يا اجمل حور بس رويند تو علشان حور الصغيره متزعلش امسحي دموعك بقا
تضحك حور مراد:الله يبارك فيك يحضنها تميم :كنت عارف ان الحب دا حب غريب دانتي دمي بس تقيل شويه
لتضحك حور الصغيره ولكن تلاحظ نظرات الجميع
تميم :اختي ياجدعان
ينظر الجميع بإستغراب قم يلهو لشغله
تميم :يلا علي شغلك
حور مراد :تمام
يرجع تميم علي الشغل ليتذكر حبيبه يفتح تلفونه ويبعت ليها رساله
حبيبه :يلا يا حور انتي والاء وياطنط حور يلا لتستقبل رساله علي فونها لتفتح
وتجده تميم _وحشتيني لتبتسم
=انتي لسه ماشي من ساعتين اي
_والله مش بعيد عني ولا لا
تبتسم مره اخري
=أنا هروح دلوقتي اجيب فستان لكتب كتاب حور
_متتأخريش ولا اقولك البسي اي حاجه من اللي عندك
=لا بجد يعني كلهم يبقوا حلوين وانا لا يرضيك
_يعني هتبقي حلوه لمين مهو ليا وانتي علطول حلوه وغير كدا بتبقي قمر والناس اي ياست حبيبه تميم
=والله طب سلام علشان همشي
_سلام بحبك
تبتسم حبيبه وتغلق الهاتف وتنظر حولها لتجد الاء و حور
الاء :ياسيد ياسيدي
حور :ماشي يلا بس ماما خلصت
حور الأم :ايوه يلا يابنات
يذهبوا جميعا
في الجامعه
سامر :اهلا ياعريس
ابراهيم :اي المحاضرات دي
سامر :معلش ها عملت اي
ابراهيم :هتبقي في نفس اليوم يا حبيبي
سامر :اوبا حلو كدا
ابراهيم :في دكتور محترم
سامر :الايام الجايه لا كلها راحه ولا احترام
ابراهيم :ورايا محاضرات و أخلاقي
سامر :مااشي
عند الفتيات
يقفا امام أحد محلات في صدمه
حور الصغيره:شيفا اللي انا شيفاه
حبيبه :ايوه
الاء:أنا مينفعنيش
لتأتي أحد فتايات المحل
_تحبي نوع معين
حبيبه:كلموا
حور الصغيره :محد يرد تراهم حور الأم لتضحك عليهم تنظر للبائعه :هاتيلهم اربعه
ينظروا جميعا
حبيبه:لا يا ماما انتي فهمتي غلط
حور الأم:ياشيخه
الاء :اه والله ياطنط
حبيبه :فعلا
حور الأم:هنفتح في البيت كباريه النجوم
ليضحك الجميع
حبيبه:بس هيا قالت 4صح
حور الصغيره:ايوا
الاء:ايوا ليزون ليضحكوا جميعا
حور الأم:طب ياحلوه منك لها
جبتوا الفساتين خلاص والبدل يضحكوا جميعا
الاء:ايوه
روحوا جميعا في المساء
تميم يذهب ليفتح الدولاب ليجد بدله رقص ليضحك
تميم :بوبه
حبيبه :ايوا
تميم :لقيت حاجه تقريبا مش بتاعتنا
حبيبه :فين وتأتي ليمسك تميم ببدله الرقص
تميم :بقولك
حبيبه:عاااا لا
تميم :دحنا الليله للصبح ويجيب اغاني لتدخل حبيبه وتخرج ترتديها ويبدأو في ليلتهم
عند يزن
يزن :ياحور
حور الأم :عجبتني بجد
يزن :بتفكرينا بشبابنا
حور الام:تقصد أننا كبرنا
يزن :انتي مبتكبريش بقولك سامعه الاغاني
حور الأم :ايوا
يزن :خديها اشاره
حور الأم: بكره نسهر
يزن :كدا تمام ياحور
حور الأم تضحك :لسه بتحبني
يزن :طب دا سؤال كل يوم بسأل نفسي ازاي حبك بيكبر ومش بلاقي اجابه
حور الأم :وانا مهما كنت لفيت مكنتش هلاقي راجل حنين عارفني يشاركني حزني قبل فرحي ببساطه يحبني يايزن
يزن :شوف بتموت وتقلبها كأبه بقولك هيه
حور الأم:تومام
عند أسر
أسر :قولت لا
الاء :يعني جيباها علشان افرحك
أسر يحضن يديها بكفيه :أنا بفرح لما بشوفك يا الاء وغير كدا هيبقي فيه فرحه اكتر من إن كلها شهور وينور بيتنا الخير كله
الاء:اول ما أولد بس
يضحك أسر علي كلامها:حاضر بحبك
يمر الايام والايام
ويأتي يوم كتب الكتاب
العائله تتجمع
عند تميم
حبيبه :ها اي رأيك
تميم :أنا طول عمري مش بحب الافراح
حبيبه :اومال اي
تميم :بحبك انتي فحنا نخلينا سوا
يسمع صوت من الخلف يزن :يلا ياتميم استعجل شويه
لتضحك حبيبه:عمو دا قلبي انا جهزت ونازل
تميم :يلا
أسر :يالاء بقالي وقت بقولك حلو
الاء:أنا حسا لا
أسر:خلاص منش رايح وادينا قاعدين
الاء :خلاص انا حلوه يلا
نزلوا ونزلت حور الصغيره مع رحمه وكانت أشبه بملاك يرتدي اللون الأبيض
وانبهر سامر بجمالها
جلسوا جميعا وقال المؤزون جملته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وبدأ الجميع بالتهنئة نظر تميم في ساعته
تميم يهم بالذهاب لتذهب ورأه حبيبه
حبيبه :رايح فين
تميم :لحور مراد فرحها
حبيبه :تمام أنا جايه معاك
تميم :بس
حبيبه :أنا جايه
تميم :يارب سلمها
يذهبوا للفرح ويدخلوا كانت حور أيضا مثل الملائكه وتجلس بجوار ابراهيم وهي فرحانه
تميم يقف بجوار مراد :مبروك
مراد ينظر بالقرب منه ليجد تميم ليحتضنه:كنت عارف انك مش هتسيب يوم زي دا
يضحك تميم :قولتلك اني تربيه يزن الاسيوطي ها يابابا
حبيبه راحت تسلم علي حور :مبروك
حور مراد تأخدها في حضنها:الله يبارك فيكي يابوبه فرحت انك جيتي
حبيبه :حبيبتي
حور مراد :صدقيني أنا مش اللي فكراها تميم اخويا بجد وعمره ما هيبقي غير كدا
حبيبه بإستغراب :اكيد وانا أختك واي حاجه عاوزاها قوليلي
تميم راح يبارك ليها :مبروك يا حور
وراح لابراهيم :وانتي خلي بالك منها فاهم
ابراهيم بضحك:داانت اللي توصيلها عليا
مراد كان واقف مع نرمين اللي الوجع اشتد عليها ملاحظ مراد ليذهب ويقوم بعمل هاتف
مراد :الو يادكتور …بقولك الوجع بيشتد عليها …يعني اي مفيش حاجه…ودا ازاي ..كلها اسابيع انت بتقول
دا فرح بنتنا النهارده انت دكتور يأتي ليكمل ليجد يد وضعت علي كتفه ليلف ليجدها نرمين
مراد :دا
نرمين تبتسم :اقفل معاه يامراد
ليقفل مراد الخط
نرمين تبدأ دموعها تملئ عينيها :انت عارف لو حتي هموت فنا فرحانه أن هموت وانا مراتك هموت وانا عندي احلي بنت
مراد يضمها ويطبطب عليها
نرمين :أنت يمكن عمرك ما حبتني بس انا حبيتك
مراد :والله حبيتك دحناعشره
نرمين تمسح دموعها :طب يلا دا فرح بنتنا
مراد :يلا
تميم ينظر لحبيبه :يلا
حبيبه :يلا
يركبوا السياره حبيبه :بقولك اقف هنا عند عربيه الكبده دي
يضحك تميم :هنروح مطعم
حبيبه :يلا ياتميم
ينزلوا وياكلوا تبدأ حبيبه تشعر بغثيان
تميم :مالك
حبيبه :مفيش عمو كمان طبق
تميم :حرام عليكي دا خامس طبق
حبيبه :فدايا حبيبي لم تقدر حبيبه وبدأت بالغثيان
تميم :ياخرابي اهدي وطبطب عليها لازم نروح لدكتور
حبيبه:لا مش لازم يمكن تقلت في الاكل بس
تميم :لا يلا
يركبوا العربيه ويروحوا
يبدأ الدكتور ويكشف عليها وسحب عينه دم
الدكتور :اعملي تحليل شوفي العينه دي
ممرضه:حاضر
تقوم حبيبه وتجلس بجوار تميم
تمر مده ويرن فون تميم لتأتي الممرضه بالتحاليل
يمسكها الدكتور
تميم :ها يادكتور يرن فونه مره اخري عن اذنكم
يطلع في الخارج
تميم :الو يابابا ..ايوا ..مهو بصراحه روحت كتب كتاب حور مراد ..افتكرتك هتدايق.دلوقتي احنا عند الدكتور ..مفيش هيبقي احكيلك سلام بقي
يجي يدخل ليجد حبيبه تخرج وعينيها مدمعه
تميم :في اي
حبيبه :مفيش قالي بس أنه عكعكه في الأكل ومعدتي اتأذت
تميم :تمام يلا يخرجوا ويذهبوا للمنزل ليجدوا حور الأم بتعيط
حبيبه:هو في اي طنط بتعيط لي
تميم :لا دي ماما في العادي
يقربوا منها يزن قاعد بيهديها
حبيبه:في اي ياطنط
حور الأم:حور سابتني ومشت
حبيبه:محنا معاكي اهو ياطنط
يبدأوا يرضوها ويعدي اليوم
بعد مرور عده ايام
الجميع من عائله يزن وعز ومراد واقف قدام الطياره يودعوا حور الصغيره وسامر و ابراهيم وحور مراد
حور الصغيره تحضنهم جميعا
وتصل ل آلاء
حور الصغيره :خلي بالك من البيبي
آلاء:متفكريش اخوكي دا ناقص يجبلي كرسي يقعدني تقوليش في التامن لتضحك هي وحور الصغيره
عند نرمين
حوى مراد :خلي بالك من ماما يابابا
مراد :حاضر توصلي وتيجي بالسلامه
حور مراد تحضن امها وأبوها
وتقلع الطائره
في المساء
حبيبه :تميم
تميم :ايوا يا بوبه
حبيبه :جبتلك هديه
تميم :اي دا هو النهارده اي
حبيبه :مش حاجه بس حبيت افجأك
تميم :ماشي ياستي يفتحها ليجدها لبس لبيبي وصونار ينظر لها بصدمه ممزوجه بفرح لا ليحتضنها
تميم :بصي احنا نخلي بابا يجيب بيت اكبر من دا ونجيب بنات واولاد ولا اقولك احنا هندخله مدرسه حلوه ومريحه
تقاطعه حبيبه بفرح
حبيبه :حيلك حيلك اي كل دا
تميم يحملها ويلف بيها ثم ينزل لاسفل ليملأ العالم بسعاده
يزن :إذن هنشتري فيلا اكبر من دي لتسريع عائله اليزن
يضحكوا جميعا
حور الأم:ونجيب عز وعائلته يعيشوا معانا
يزن :وانا موافق بس حد يقولهم
حبيبه:أنا هقولهم
تميم :شش تقولي اي انتي هترتاحي يضحك الجميع
بعد مرور أيام
نرمين اشتد عليها المرض ومراد كان بجوارها
نرمين :مراد
مراد يجري عليها:نعم
نرمين :الدنيا دي طلعت صغيره اوي وتحب الإنسان الطماع اللي ميحسبش وياريت الإنسان عارف ان في الاخر هيحاسب بس حسابه هيبقي كبير علي قد ما أخذ عارف وتبلع ريقها ودموعها تتساقد لو رجع بيا الزمن مكنتش هعمل حاجات كتير اوي بس كنت هختارك عارف يا مراد لتأخد نفس أنا ذنبي الوحيد اني حبيتك والدنيا شافتي طماعه في حبك فإداتلي خيارات كتير كتير قوي كمان في كل مره كنت بختار مكنتش اعرف ان يوم ما الدنيا هتحب تأخد الحساب هتأخده بس هتديني خيارات تاني علشان حسابي يكبر تاني ياريتني كنت عارفه ان آخرها كدا مكنتش هأخد ولا احاسب بس انا حبيتك يامراد والحب ملوش علاج
مراد بدموع :وانا كمان حبيتك داانتي مراتي وام بنتي اللي مليش غيرها دحنا عشره اكتر من ٣٤سنه يا نرمين شيلاني وعمرك مااشتكيتي
نرمين :لو الدنيا كلها اشتكت منك فنا اديلك عمري ولا كنت هشتكي يا مراد دنتا حبيبي وحبيب أيامي تفتكر ربنا هيسمحني علي حبك ولتضحك رنلي علي حور الاسيوطي
يرن مراد عليها
حور :يزن دا مراد بيرن فيديوا يزن :غريبه ردي شوفي في اي
لترد حور لتجد نرمين لتدمع علي حال صديقتها
نرمين :ازيك ياحور يارب تكوني بخير شوفتي صحبتك من غير الباروكه شوفتي ربنا بيعاقب ازاي سامحيني ياحور علي كل اللي عملته فيكي
حور الأم بدموع :أنا مسمحاكي من زمان مالك مقولتيش ليا ليه
نرمين :كنت هقولك اي صدقيني ياحور انا حبيتك بجد بس حبي لمراد كان اقوي انتي كنتي اكتر من اخت بس الدنيا لمعت في عيني ياحور
حور الأم قاطعتها ودموعها تنزل :أنا بردوا بحبك وحتي قساوتي في كلامي كان من ورا قلبي انتي كنتي عيلتي الأخوات ياما بيعملوا في بعض لتبتسم لها نرمين :كان نفسي احضنك اوي يا حور ريحتك وحشتني و حضنك بنتي حور حنينه شبهك ياحور حبيبها واعتبريها بنتك وخلي بالك من مراد ومتقوليش ليها حاجه خليها تفضل حباني وقوليلها علي أيامنا الحلوه النقيه زيك ياحور
حور الأم يغطي وجهها الدموع ويزن أيضا كان يقف بجانبها
نرمين:حور ابقي لميهم وتعالي ياحور وافتكريلي الحلو اللي عشناه زروني ومتمشوش علطول ياحور يلا سلام
حور :استني ليغلق الخط
ليحضن يزن حور وهي تبكي
عند مراد
نرمين :هتوحشني يا حبيب العمر وصديق الروح وقول لبنتي انها احلا حاجه حصلتلي من بعد ما اتجوزتك حتي لو هيا كانت من الاول اتفاق ممكن اطلب طلب
مراد يمسح دموعه ويهز رأسه بالموافقة
نرمين تنضم لصدره وتلف يديها ليربط مراد يديه حولها وفجأه يشعر مراد بنزول يد نرمين وثقل جسمها ليعلم أنه انتها
مراد ببكاء وزعيق :لا يانرمين لااااا
عند حور
حبيبه:مالها ياعموا
حور كانت بالاسفل والجميع حولها وتبكي وهي في حضن يزن
يزن :نرمين رنت عليها وكانت حالتها سيئه
أسر :متخافيش ياماما هي بس كانت تعبانه
عدي :ايوا ياماما اهدي بس
الاء :حور قمر وهتهدي اهي
تميم :ياماما يعني قولي نهديك ازاي
يزن فون يزن يقوم ويرجعه وشه حاشب
تميم :في اي يابابا
يزن :نرمين البقاء لله تعالي يااسر انت وعدي وتميم معايا نروح لمراد
عند حور وإبراهيم
ابراهيم :يا حول الله يارب إن لله وإن إليه راجعون.
حور مراد :في اي
ابراهيم :اعرفي ياحور أننا كلنا لله وأننا بنسلم بعص
حور مراد :ايوه
ابراهيم :طنط نرمين ادتلك عمرها
حور مراد :ماما انت بتهزر صح قول
ابراهيم يأخدها في حضنه
عند عز
عز :ياعز رن علي اختك قولها يابني تروح لحور مراد مهما الاتنين في مكه
عز الصغير:حاضر يابابا
بعد مرور أسبوع
تميم نظر لمراد: بابا انت لازم تيجي معايا
مراد :اه بابا قولت بابا
تميم :اي مش انت بابا بردوا ولا اي
مراد :اكيد يابني يحتضنه تميم
تميم :يلا يابابا
مراد :بس يابنـ
يزن :يلا يامراد اسمع كلام ابنك أنا جبت بيت كبير يلمنا كلنا
حور الأم جنب حور مراد :أنا ماما يابنتي أمك كانت اختي بس الزمن فرقنا بس انا هنا مكانها وانا عارفه ان محدش هيأخد مكانها
حور مراد : ربنا يخليكي ياطنط
حور الأم تأخذ حور مراد في حضنها :ماما ياحبيبتي
بعد مرور سبع سنوات
حور الأم جالسه ليأتي إليها أحد الأطفال يحبو لتحملها
حور الأم :اي دا حبيب تيته اهو
رحمه :خد هنا يا صقر
حور الأم :براحه علي حبيب نينه
عدي :بقولها كدا ياست الكل
وتأتي لها أحد الفتيات الصغيره يليها ولد
_تيته قولي لـ يزن يسكت
حور الأم
_يزن متديقش لين بنت عمك
أسر :شوفي ماما بتحب لين ازاي
تميم :ما ابنك بيدايق بنتي لي والله ما مجوزها لي
حبيبه وهي حامل :متديقش يزن حبيب حبيبه دا
تميم :لا كدا أولع في الولا وأبوه
حور الصغيره تدخل ومعها حور مراد :السلام عليكم ياجماعه
حور الأم :الاه امال فين حبايب نينه وانتي يا حور كمان فين عيالك
حور مراد :في الحضانه مع ولاد حور وسامر وإبراهيم راحوا يجبوهم
يأتي عز وعائلته
وعد :وحشني يا جماعه
حور الأم :لو كنا وحشنكم كنتم سمعتوا الكلام وجيتوا عشتوا معانا
وعد :كنت عاوزه بس هتقولي اي
عز الكبير :الاه ما البيت جمب البيت اهو ياست حور
حور الأم :بشوف أنا حور بنتي امتي ولا جميله وعز ولا سامر ولا ولا الأكبر احفادي منهم الاه مش من حقي
عز الصغير :احنا كل يوم عندك
عز الكبير :امال فين يزن
حور الأم :خرج مع مراد وجاين اهو
يأتي سامر وإبراهيم ومعهم أولادهم
حور الأم:حبايبي يجري عليها الصغار
ويأتي بعده يزن و مراد
مراد :الاه دا الحبيب مجمعين لتجري عليه صغيره
مراد يوطي ليها:الاه نرمين حبيبه جدو
نرمين :جدو معز زعقلي مش عاوزني العب مع سير
مراد ينظر ل سير :لي ياسير
سير :علشان قولتلها متلعبيش مع حد غيري وبردوا بتلعب و بيديقني
ابراهيم :دي قصه جديده دي ولا ايه
يزن :ياخرابي لتكون روايه مش قصه
حور الأم :طب يلا ياجماعه مدام مجمعين نروح نزور نرمين
يذهبوا جميعا ويقفوا أمام القبر ويقراوا الفاتحه وبعد الانتهاء يجلسوا بعض من الوقت
يزن :يلا كله علي البيت عندي هنقعد وفيه فيلم جديد نتفرج عليه
الجميع :يلا
يذهبوا جميعا يركبوا السيارات ويهموا بالذهاب ويبدوأ يجهزوا المكان ويأتوا بأكل خفيف يأكلوه
حور الأم تنظر للجميع تبتسم عندما تجد اولادها مع زوجاتهم وتنظر يمين لتجد مراد ويجلس بجواره نرمين بنت حور ابنته و لين بنت تميم وحبيبه و تجد عز الكبير وفي حضنه وعد و حور مراد وبجوارها ابراهيم
عز وجميله اللي معاهم وعد الصغيره اللي جميله بتغير أنها واخده قلب عز و حور بنتها وسامر اللي مقعدين معاهم عهد وساعي وباقي الأولاد اللي جالسين سويا ويزن حبيبها وحبيب أيامها لتدخل في احضانه كأن القدر جمعهم كلهم كعائله كحب واحد لقاء القدر بينهم كان غريب لكنه لطيف الجميع ينتشر بينهم الحب
لتصرخ حبيبه
الجميع يقوم
عز الصغير :في اي
حبيبه :هيكون اي
تميم :العربيات بسرعه
حبيبه :الحقوني
يحمل تميم حبيبه و يركبها العربيه ويجروا الجميع إلي المستشفي يقفوا جميعا أمام الباب ليسمعوا صراخ طفل
تضحك حور الأم وتنظر ليزن :عيلتنا كبرت بواحد جديد يا يزن
يزن يضحك :عندك حق يا أجمل لقاء القدر
يدخلوا جميعا
يزن :حبيت اقول بمناسبه السعيده دي انكم اجمل حاجه حصلتلي انتم عيلتي الكبيره
مراد :عندك حق يااخويا انتم أجمل لقاء للقدر مين كان يصدق أننا كلنا نبقا عيله وحده أن القدر ممكن يجمعنا
تميم يذهب ليقف بجوار حبيبه :القدر غريب يجمعنا بناس حلوه اوي
أسر ينظر ل آلاء : ممكن يخليني نقابل ناس كنا فاكرين أننا مش هنقابلهم تاني
عز لجميله:ناس غيرونا بجد وخلونا حاجه كويسه
سامر لحور الصغيره:القدر قربنا بقلوب حبنا
مراد:وبعد بردوا بينا ناس كتير
عدي لرحمه:بس القدر لقاءنا في صدفه غريبه نقابلهم
ابراهيم لحور مراد :القدر بيلعب لعبته وفي الاخر هيخليك تقابل اللي مكتوبلك
حور الأم:يعني كلنا متفقين أن لولا لقاء القدر مكناش بقينا عيله وتنظر ليهم انتم احسن لقاء قدر حصل
ليضحكوا جميعا
النهايه
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاء القدر الجزء الثاني)
رواية جميله جدااااا