روايات

رواية نبضات قلب الفصل العشرون 20 بقلم منة محرم

رواية نبضات قلب الفصل العشرون 20 بقلم منة محرم

رواية نبضات قلب الجزء العشرون

رواية نبضات قلب البارت العشرون

نبضات قلب
نبضات قلب

رواية نبضات قلب الحلقة العشرون

في ڤيلا ادهم
••••••••••••••••••
ادهم: صباح الخير
ملاك بدموع: يترا هي كويسه
ادهم: انا هلبس وهروح اطمن عليها انا معرفتش انام طول الليل من ساعه ما قولتيلي وانا الشك دخل قلبي
ملاك: هاجي معاك علشان خاطري
ادهم: مش هقدر اقولك لا
كوثر: رايحين فين ياولاد
ادهم بدا يحكلها الكلام الي ملاك قالته
كوثر: ما يمكن يابني انتو الي مكبرين الموضوع بلاش الشك يدخل قلوبكو انا فاكره شكل فيروز والي كان بيميزها الحسنه الي فوق شفايفها ودي عندها نفس الحسنه وبخصوص انها سافرت اول ما تمت العشرين او العشر سنين عادي يمكن نسيت انتو بتقولو اهو ان كانت متوتره يمكن كانت خايفه من فكره انك تاخدي بنت اخوها ياحبيبتي
ادهم: مش عارف معقول نكون مكبرين الموضوع بس ازاي ومين مايا
كوثر: ياحبيبي البنت دي كانت عايشه في امريكا يمكن اسم مايا بتحبه عادي يا حبيبي بتحصل ما ناس كتير بتغير اسمها
ملاك: ما علينا ياادهم تعال نروح نشوفها وخلاص بقه هي وحشتني اوي وكمان انا مش مستريحه
عند حياه
••••••••••••••••••
حياه كانت واقفه عند البوتجاز بس اتلسعت ورمت الاكل علي الارض وفضلت تعيط
حياه بدموع: انتي فين يا ملاك تعاليي علشان خاطري حياه زعلانه وكمان اديها وجعاها
ادهم: يعني ايه ممنوع ادخل ياعم عوض
عوض: ست هانم قالتلي مدخلش حد من غير علمها
ادهم حط ايده في جيبه ببرود: هات المفتاح يااا عم عوض بقولك
عوض: والله يا دكتور ادهم مش معايا ست هانم خدته مني
ملاك: هي سايبه حياه لوحدها جوا
عوض: اه هي خرجت امبارح
ادهم: ازاي يعني تسيب طفله جوا لوحدها وقافله عليها الباب ايه الهبل ده يعني حياه فضلت لوحدها يووووووم
ملاك:طيب رن رن عليها
ادهم بص لعوض: تمام هرن واشوف ايه موضوع اخد الاذن الاول ده
ادهم فضل يرن عليها لحد ما ردت
فيروز: ايه رن رن رن في ايه
ادهم: انتي فين
فيروز: خرجت مع صحابي وكمان حياه معايا اهي ومبسوطه
ادهم: تمام ممكن تدهالي
فيروز بتوتر: ا ا اصل
ادهم: حياه مش معاكي صح
فيروز: لا معايا
ادهم بص لعوض: بس عم عوض بيقول غير كده
فيروز: هو انت معاه
ادهم: حياه جوا مش كده طب طلاما انتي مزاجك حلو اوي كده وخرجتي طب كنتي جبيها معانا بدل ماتسيبي طفله جوا لوحدها
فيروز: امشي ياادهم حياه كويسه انا لسه مكلماها يلا باي علشان مش فاضيه
ادهم: الووو الووو
ملاك: في ايه
ادهم: الهانم قفلت في وشي
بقلمي/menna moharam
ملاك: حياه بتخاف تقعد لوحدها ياا ادهم طب ما كانت تسيب المفتاح
ادهم: مش عارف يا ملاك
ملاك بخوف: ادهم افرض البنت عملت في نفسها حاجه
ادهم: علشان خاطري متقلقيش ومتخلنيش اقلق معاكي
ملاك دخلت وفضلت تخبط علي الباب وتنادي علي حياه
حياه جريت: مامي انتي جيتي مامي افتحيلي الباب ده انا عايزه اخرج بس عمتو مش هنا وخدت المفتاح وكمان قافله عليا
ملاك: انتي كويسه يا حبيبتي انا هفضل معاكي وعمتو جايه
حياه: دومي فين
ادهم بدموع: انا هنا يا حبيبتي معاكي انتي كويسه يا قلبي
حياه بدموع: انا ولعت النار بس اتلسعت كنت عايزه اعمل البيض الي انت بتعملهولي علشان كنت جعانه اوي انا مش كلت من امبارح وكنت جعانه والتلاجه فاضيه
ادهم وملاك بصو لبعض بخوف:ولعتي البوتجاز
حياه: ايوه
ادهم بتوتر: حبيبتي ولعتيه ازاي انتي انتي متاكده
ملاك: ادهم انا شامه ريحه غاز ياادهم قويه اوي
ادهم فضل يخبط جامد علي الباب بخوف
ادهم: حياتي متقلقيش ها مش عايزك تخافي صدقيني مش هسيبك تاني عوضض يا عوووووض
عوض: ايه ايه
ادهم : ازاااااي تديها المفتاح الاحتياطي ااااازااي اهي البنت جوا وفيه ريحه غاز والله العظيم لو البنت حصلها حاجه لهدخلك السجن انت فااااااهم حياه لو اتجرحت بس خدش بسيط صدقني مش هرحمككك وده وعد مني
حياه بدموع وصوت مبحوح: بابي طلعني من هنا
ادهم ساب عوض: ح حياه حياه صدقيني مش هيحصلك حاجه انا معاكي اهو
حياه: بابي متسبنيش
ادهم حط ايده علي الباب وقال بدموع: صدقيني مش هسيبك
ملاك بانهيار: لازم نلحقهاااا احنا غلطانين مكنش ينفع نسيب البنت معاها دقيقه واحده انا انا السبب
ادهم مسح دموعه: في في باب ازاز ورا بس ده صعب في الكسر
ملاك: يلا ياادهم بسرعهه بالله عليك هاتلي حياه
ادهم: هاتلي حاجه اكسر بيها الباب بسرعه
عوض: حاضر حاضر
ادهم مسح دموع ملاك: حبيبتي لازم تهدي انا هجبهالك صدقيني مش هيحصلها اي حاجه ان شاء الله خليكي هنا معاها كلميها
حياه بدموع: مامي ايدي اتلسعت جامد انا مش قادره بتوجعني اوي
ملاك: حبيبتي اديكي اتلسعت ازاي وليه تولعي البوتجاز بس
حياه: كنت جعانه
ملاك: ادهم هيفتح الباب دلوقتي اوعدك يا حياه مش هسيبك لحظه واحده
حياه: تعرفي انا مكنتش بعرف انام من غيرك انتي وادهومي وتيته كوثر
ملاك بدموع: وانا يا عيوني مبعرفش انام بس كنت بحاول اصبر نفسي
ادهم فضل يحاول انه يكسر الباب لحد ما اتخلع كله ودخل جاب حياه
حياه: ادهومييي
ادهم حضنها بحب: قلب ادهومي وحشتيني اوي يا طفلتي
ملاك لفتلهم وراحت قفلت عيون البوتجاز وجريت علي حياه فضلت تحضن فيها بحب وخوف
حياه: وحشتيني اوي
ملاك: انتي كويسه يا حبيبتي فيكي حاجه ها طمنيني
حياه: كويسه بس بطلي تعيطي بقه
ملاك: حاضر
ادهم: يلا بينا
بعد ساعتين كانت رجعت فيروز
••••••••••••••••••
فيرزز بزعيق: عوض عوووووض
عوض: ايوه ياست فيروز
فيروز: ايه الي كسر باب الازاز كده وفين البنت
عوض: الست هانم الصغيره خدها الدكتور ادهم
فيروز: ازاي ياخدها ياغبي انا مش قيلالك محدش يخش هنا من غير علميييي وفين الحرس الي قولتلك عليهمممم
عوض: انا اسف ياست هانم بس البيت كان هيولع في اي وقت لو مكنش دكتور ادهم جه
مايا: انا ريحالو
بقلمي/menna moharam
عوض: اه دكتور ادهم بيقول لحضرتك لما تروحيلو تاخدي معاد الاول وبيقولك كمان متدخليش ڤيلته علشان لسه ماسحينها
مايا: بقه كده اوكيه
قدام قبر محمد
••••••••••••••••••
ادهم: بنتنا كانت هتروح مني يا صاحبي الطفله الطفله الي خدتها من الدكتور وشلتها بين ايدي وكانت مشاعري اتجاها متلغبطه كنت حاسس ان شايل بنتي انا مش بنت صاحبي واخويا بنتي الي كبرت قدام عيني وقربت تدخل المدرسه ك كنت هخسرها انهارده تعرف لما شوفتها واطمنت انها بقت معايا متعرفش انا روحي رجعتلي ازاي بتمني تكون مرتاح في قبرك ياصاحبي بنتك هتفضل معايا وعمري ما هسيبها ابدا.. ادهم مسح دموعه وابتسم.. سلام ياصاحبي
عند ادهم وعيلته
••••••••••••••••••
ادهم: يلا نعمل كيكه انا وانتي ايه رايك
حياه: هيييي موافقه طبعا
ادهم: طيب هطلع اجيب موبايلي علشان عليه الطريقه
كوثر: لا حياه هتيجي علشان احكيلها حدوته
حياه: اه
داليا: لا حياه هتيجي معايا علشان كنت قولتلها انها هتخرج معايا صح
حياه: اه
ملاك: بس هي هتيجي معايا نذاكر شويه صح
حياه: لا
ملاك: ههههههه كنت متاكده وبعدين يا حلوه انتي خلاص بقيتي كبيره وهتدخلي المدرسه بقه
حياه: نو
ملاك: نوو برضوه ماشي ماشي
حنين: ادهم يا ادهم
بقلمي/menna moharam
كوثر في ايه يا بنتي
خرجو كلهم من المطبخ بسرعه
ادهم: ايه في ايه
_حضرتك دكتور ادهم
ادهم: احم حنين خدي حياه واطلعو فوق دلوقتي وانتي يا داليا
داليا: حاضر
ادهم قرب عليه: اتفضل
-حضرتك دكتور ادهم
ادهم: ايوه انا
-جالك جواب من المحكمه ياريت تمضي هنا
ادهم: تمام شكرا
ملاك: في ايه ياادهم
ادهم مسك الورقه وحدفها بعصبيه: فيروزززز
كوثر: في ايهه ياادهم يابني
ادهم: الهانم رفعت عليا قضيه
ملاك بصدمه: ا اايه
ادهم: صدقيني هنكسبها مش هضيع بنتي من ايدي اوعدك هنكسبها
فيروز: مساء الخير
ادهم بعصبيه: انتي دخلتي هنا ازاي
فيروز: مممم من الباب
ادهم: صدقيني مش هتاخديها ده بعينك
فيروز: هنشوف يا دكتور ادهم هقابلك الاسبوع الجاي في المحكمه وهنشوف حياه هتبات في حضن مين عمتها اخت باباها ولا البنت الي منعرفش جايه منين
ادهم كان هيتكلم بس ملاك مسكت ايده
ملاك بصتله بدموع: اهدا ياادهم كل حاجه هتتحل بالقانون
تسريع الاحداث
••••••••••••••••••
في المحكمه كانت واقفه ملاك وادهم ومعاهم المحامي وفي الجهه التانيه كانت واقفه فيروز بتوتر ومعاها المحامي
محامي فيروز: انا عماد حمدي محامي الانسه فيروز اخت المرحوم محمد فاروق والد الطفله حياه محمد فاروق اتفضل دي حضرتك الاوراق الي تثبت ان فيروز عمه الطفله حياه وانها احق عليها من الغريب وهي الاقرب
محامي ادهم وملاك: انا اكرم علي محامي المدام ملاك والدكتور ادهم حضرتك ده ورق وصور بتواريخ قديمه تثبت ان ملاك هي مربيه حياه وكمان معايا شاهد وهو بواب ڤيلا دكتور محمد وهو كان موجود وشاهد ان انسه فيروز خرجت وقعدت ليله كامله برا البيت وسايبه طفله ست سنوات داخل الڤيلا لوحدها الانسه فيروز يمكن تكون عمتها اه والاقرب ليها بس بالدم فقط
فيروز بكذب: محصلش انا مخرجتش من البيت
ملاك بانفعال: كدابه صدقني كدابه احنا روحنا وملقنهاش ولما ادهم رن عليها كدبت وقالت ان معاها حياه بس لا البنت كانت في الڤيلا جوا
القاضي: وحضرتك مين
ملاك: مرات دكتور ادهم والمربيه بتاعت حياه
فيروز: حضره القاضي انا عايزه اقول حاجه
القاضي: اتفضلي
فيروز بدموع كاذبه: حضرتك انا كنت كنت قاعده ومخرجتش من البيت فعلا وكنت قاعده في جو جميل مع حبيبه قلبي حياه هما الي اتهجمو عليا في قلب بيتي و وتقدر تسال عم عوض الي هو شاهد معاهم وهو يقدر يقولك الحقيقه كامله
ادهم: كدابه انا روحت اطمن عليها.. وبدا ادهم يحكي الي حصل بلتفاصيل..
محامي ادهم: سيدي دي مهمله اكيد مش هتعرف تراعي طفله وقبل وفاه ابو الطفله حياه قال لصاحب عمره يراعي بنته ووصاه عليها دكتور ادهم مستحيل يكون عارف ان الشخصيه دي هتأذيها ويروح يسلمها ليها، سيدي القاضي الانسه فيروز مهمله ومش هتعرف تخلي بالها من طفله الي تسيب طفله داخل الڤيلا يوم كامل تقدر تعمل اي حاجه تانيه
ملاك بدموع: البنت مستحيل تعيش معاها انا الي مربياها دكتور محمد خلاني مربيه لبنته وبعدين كنا هنتجوز بس عملنا الحادثه وادهم فضل معايا انا وحياه لحد ما قدرنا نقف علي رجلينا من جديد وبقينا كويسين وفضل معايا انا وحياه مسبناش لحظه كان ونعمه الاب والاخ والصديق والحبيب عمره ما زهق مننا ولا فكر يرمينا في شقه ويسبنا فضلنا عايشين معاه واتجوزني علشان حبني وعلشان حياه تكبر وسطينا ونكون ليها الام والاب صدقني حضرتك من كتر ما علاقه حياه وادهم قويه محدش يقدر يفرق اذا ده كان باباها ولا صاحب باباها صدقني حياه بتحبه اوي ومتعلقه بيه صدقني احنا ليها الام والاب وبكل سهوله كده نرميها لواحده مهمله زيها
القاضي: شششش هدوء عوض ياريت تتفضل
عوض: ا ايوه
القاضي: انت عوض
القاضي: قولي يا عوض هل فعلا فيروز معاها حق وانها سابت طفله داخل ڤيلا ليله كامله
ملاك مسكت ايد ادهم بخوف
ادهم: متخافيش
عوض بص لادهم وملاك بتوتر: لالا الانسه فيروز مخرجتش دكتور ادهم هو الي جه وخد البنت بالعافيه وانسه فيروز حاولت تمنعه بس هو كان عنيف وخد البنت بالعافيه
محامي فيروز: هههه شوفت سيدي القاضي حته الشاهد الي كان معاهم بقه ضدهم وقال الحقيقه
ادهم بصدمه: انت بتخرف تقول ايه هدتتك مش كده عوض احكي الحقيقه يااخي ده انا لو مكنتش جيت كان زمانك ميت دلوقتي احكيلو ياعوض احكي متخافش
القاضي: هدوووووء
فيروز : ها صدقتني انا انا بقيت خايفه بجد حرام حرامم كده معرفش ليه بيتبلو عليا كده ليه ليييييه وعايزين ياخدو الطفله مني وهي مش من حقهم
القاضي:طيب اتفضل انت يا عوض
ادهم بص لفيروز بتحدي ورجع بص لملاك : طبليلي
ملاك: هتعمل ايه
ادهم راح وقف قصاد عوض: استني ياعم عوض عفوا سيدي القاضي ممكن اقول حاجه
القاضي: اتفضل
عوض: ايوه يا بيه بقلمي/menna moharam
ادهم: عم عوض انت ليه بتكدب قوله قوله الحقيقه ان انت شميت ريحه غاز وجتلنا جري وقولتلنا ننقذ حياه علشان فيروز مش في البيت وكمان ساعتها قولتلنا انها خرجت من امبارح ولسه مجتش وقولت انها مهمله اوي والمفروض نرفع عليها قضيه اهمال
عوض بص لفيروز بخوف: لا ياست فيروز انا مقولتش كده محصلش
ملاك راحت وقفت جمب ادهم: لا حصل ياعم عوض انت جتلنا جري علشان نلحق حياه وفضلت تتكلم علي فيروز بطريقه وحشه اوي
عوض: لا محصلش لا
ملاك وادهم بصو في عينه: لالا حصل انت كداب قولهم الحقيقه قولهم انك شميت ريحه غاز وقولت ان احنا ناخد البنت علشان لو فضلت مع فيروز هيبقا حياتها في خطر قولهم قولهم يا عم عوض قولهم انك قولتلنا نرفع عليها قضيه لانها مهمله ومش هتعرف تاخد بالها من طفله قولهم قولهم ياعم عوض
عوض: لالا محصلش انتو الي جيتو وشميتو ريحه غاز وقولتولي اديكو المفتاح علشان البنت جوا لوحدها بس انا قولت مع ست فيروز علشان خدتو مني لما خرجت امبارح وساعتها رنيت عليها وقفلت السكه في وشك انا مقولتش اننا نرفع عليها قضيه بسبب اهمالها انا عمري ماافكر اقول كده عند الناس الي شغال عندهم ولا اقول عليهم حاجه وحشه
ادهم: سمعت ياسيدي القاضي اهو اعترف بنفسه وان البيت فعلا كان هيولع ازاي ازاي نقدر نسيب طفله عندها ست سنوات مع انسانه مهمله كده لا وكمان بتكدب قالت لحضرتك انها مخرجتش بس عم عوض وقع بلسانه وقال انها فعلا خرجت
فيروز: غبي
محامي ادهم: ظهر الحق يا سيدي القاضي اعتقد ان الاولي بلبنت هي ملاك الي ربتها هي الي اولي بيها هي ودكتور ادهم لان انسه فيروز انسانه مهمله مش هتعرف تاخد بالها من طفله حياه الطفله حياه كانت في خطر بس الي انقذها مين الدكتور والمدام ملاك
بعد شويه
••••••••••••••••••
القاضي: قررنا نحن رأفت حامد بضم الطفله حياه محمد ل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نبضات قلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى