رواية لقاءنا المستحيل الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم صفاء حسني
رواية لقاءنا المستحيل البارت السابع والثلاثون
رواية لقاءنا المستحيل الجزء السابع والثلاثون
رواية لقاءنا المستحيل الحلقة السابعة والثلاثون
ابتسم جاسر وافتكر لم كانت نايمة فى المطار وشاف معها صندوق وبعد ما نزلت وهى تعبانه اخدت كوشي منها الصندوق و راحت عند عصام فى المطار وريته الصوره وقالت
هو الشخص الا كان معاك يقرب ليك
رد عصام وقال
نعم لماذا هذا السؤال
اخرجت كوشي الصور وقالت
هذا صندوق 📦 صديقتي سيليكا وهى من رسمت صورة الشاب الا معاك ولم شافته في الطائرة ظهر عليها اعراض التعب مرة اخرى لانها فقط الذاكرة لكن عندما تراء شخص كانت شافته قبل الحادثه ياتى لها دوخة وضيق، فى، التنفس وهذا حدث عندما راءت عائلتك ونفسي اساعدها والقي اهلها واكيد هى شافتكم
انصدم عصام وقال
انتى متاكدة من الا انتى بتقوله
اقترب جاسر وسمع كلامها وقالها
ممكن تفتح الصندوق بعد اذنك
ردت كوشي وهي بتسال
لماذا
رد جاسر وقال
لو عاوزه تعرفي مين اهلها ونساعدك انتى كمان ساعدنى
وفعلا فتحت الصندوق
انصدم جاسر لم شاف الحجاب ومسكه بيده وقال
ده حجاب سجى يعصام انا متاكد كانت لبسها يوم ما حصلت الحادثه
وفجاءة سمعو صوت بينادو علي اسم سيليكا
جريت كوشي بدون ما تاخد الحجاب
…
كانت كوشي، محرجة ووقفت ساكتة
ام سجى كانت بتعصر دماغها امتى اخد الايشرب
بعد ما الكل خلص طلعت كوشي، وسجى على الشقه
طلبت حنان من جاسر يجي معها على المكتب :
ممكن تيجى معايا كنت عاوزه اسالك فى حاجه
كان عيون جاسر على سجى وهز راسه حاضر
ودخل مع امه وسالته
انت فسخت خطوبتك ليه ممكن افهم
اتنهدت جاسر وقال :
هو ده الموضوع المهم يا امى الا جبتنى عليه وانتى عارفة يا امي انا معنديش استعداد اخدع حد وانا قلبي وروحي متعلقين ب سجى
سالته حنان :
طيب ليه وفقت من الاول
رد جاسر :
اسباب خاصة
اتكلمت حنان بجديه :
مش فاهمة اسبب خاص عليا
اتنهد جاسر : ممكن ناجل الكلام ده
امي انا تعبان وعندى اجتماع الساعة 6 في الشركة ممكن ارتاح شويه
اتنهدت حنان وبحزن :
اهرب يا جاسر مش عارفة امتى هكون سرك
حضنها جاسر :،انتي ليه بتقولي كدة انتى عارفه انا كتاب مفتوح ومش مخبى حاجه
اتنهدت حنان :
لا مخبى من يوم ما عرفت الحقيقة وانت بعيد عنى واسرارك مش معايا
خبط جاسر كف على كف :
ازاى بس كل حاجة انتى عرفاها ومفيش اسرار انتوا اللي عندكم سر نفسي اعرفه
بدات حنان تتلجلج:
سر سر ايه بس وتقصد انتوا مين
حسي جاسر ان شكه فى محله ووجها :
انتى وعمتى عزيزة علي طول بتتكلموا مع بعض ولما تشوفوا حد جاي تسكتوا
اتنهدت حنان :
مفيش سر ولا حاجة بس انت استاذ في التواهن طلعتنا من الموضوع وتدخلنا فى موضوع تاني اطلع نام وهاصحيك الساعة 5
ضحك جاسر وقبل ايديها :
طالعه زي امي توهت الموضوع هى كمان ، سلام يا ست الكل
خرج من هنا
،وجيه اتصال لحنان بلعت ريقه وقالت
ما بين نفسها هو ده السر ياولادى يوجعو قلبك وياخدو حبيبتك منك للمرة التانى وبزهق ردت
الو
رد البدر :
مش دا العشم يا بنت ابوي
اتنهدت حنان :
ايه اللي فكرك بيا تاني وعشم ايه انتوا قتلتوا العشم من زمان من يوم ما بعتوني
ضحك عتمان :
ما هى البيعة جات علي هواكي وإلا مكنتيش وافقتى يا بت وابوي
اتنهدت حنان :
طيب عاوز ايه واي اللي فكرك بيا
ابتسم بدر :
الامانه رجعت من المانيا وذكرايتها رجعت والواجب نستلمها دلوقتي
صرخات حنان وقالت :
انت مجنون يا بدر انسى الموضوع ده
و البنت مش هتوافق ومفيش حد يسمح ليك ولو هيثم عرف بالموضوع مش هايحصل كويس انت استفردت ب عزيز زمان وهربت البت منك ام دلوقتي احنا عزوة واحدة ومحدش يقدر يضر سجى سلام
،انهت حنان المكالمة وكان ماكس يستمع الي كلامها
وكان يتسال ماكس :
ما الذي سوف يضر سيليكا ما هذا الموضوع ومن هوهذا بدر يجب ان ابحث في الموضوع وجودي هنا افادني كثيرا
..
كان كمال عند السمسار :
انا عايز تصميم 3فيلات ولكن حديقة واحدة
رد السمسار:
والعمارة اللي انتوا فيها مش مأديه الغرض
رد كمال :
فرقت العيلة واحنا العيلة كبيره وعاوزين كلنا نكون في مكان واحد ولكن كل اسرة منفصلة بخصوصيتها
فكر السمسار:
ازاى بقي مش فاهم تقصد ايه
بدا يوضح كمال :
زي جناح او طوابق فيها غرف نوم ورسبشين ومطبخ وحمام
ولكن نقدر اننا نتجمع كلنا في مكان واحد
وقت الاكل
رد السمسار:
فهمتك فيه تصميم قريب من الوصف ده
ساله كمال :
دلني عليه
رد السمسار :
اخر المدينة فيه ارض مساحتها كبيرة متخططه علي تصميم فيلات مع بعض ،وطلع ورق التصميم
وبدا يبحث عن المطلوب
……،،،،،…….
، الطابق الثالث
طلع جاسر جرى خلف سجى ودخل الي الشقة المجاوره الي سجى وكوشى ودخل جري علي البراندة لكي يري رد فعل سجى
وزى ما توقع اول ما دخلت وبدات تلف في الشقه ودخلت الغرفة وشافت البراندة
فجاءة اتسمرت امام زهرة البنفسجي
كانت سجى تتحدث مع نفسها:
ازاى جات الزهرة دى هنا انا فكرها وكنت برسمها وانا فاقده الذاكرة
،علي قدوم كوشي
وشافت الغرفة وقالت :
الله الغرفة حلوه يا ترى بتاعت مين هي كمان
كانت سجى متنحة :…..
فضلت كوشي تنادى :
انتى يا بنتى مالك سرحانه ليه
فاقت سجى :
تعالي شوفي
دخلت كوشي ،تنظر الي الزهرة وقالت
الله جميلة مين اللي زرعها هنا
سالتها سجى وقالت:
انتى مش فكراها
كانت كوشي تتامل الزهرة وفجاءة شهقت :
ايه ده هذه الزهرة التى كنت ترسميها وترسمي جاسر واقف امامها وفتاة اخري
ردت سجى :
اه كنت برسم اخر موقف حصل بيني وبين جاسر كان قدام الزهرة دى حتى الايشارب لاقيته فى ايده تحت رغم انا فاكرة بابا يوسف اده لي من متعلقاتى وكمان لم روحت القصر القديم كانت هناك
اتكلمت كوشي بدلع وسالتها :
هل كان موقف رومانسي
ابتسمت سجى وقالت :
بتموتي انتى في الرومانسي صح
ضحكت كوشي :
أوي كدة اه طبعا وخصوصا المشهد
لما الحبيب يأخذ محبوبته في حضنه ويتحدث معها ويقبلها ياه الافلام الهندي عندنا ملي بهذه المشاهد
كشرت سجى وزعقت فيها وقالت :
يا بنتى اتقي الله
سالتها كوشى:
بزمتك مش نفسك تعيشي قصه حب خياليه مع انسان كنتي بتحلمي بيه
اتنهدت سجى وقالت :
بس انا مش لي الحق اشوف الحب الا فى الأحلام اما فى الحقيقه لا
استغربت كوشى وسالتها :
ليه بقي انشاءالله انتى زى القمر واي حد يتمانكى وماكس بيموت فيك
اتنهدت سجى واغمضت عيونها ولمست الزهرة :
لكن مش كل اللي بنتمناه بنلقيه
،………… ..،،،،،،،…… ..
كانت عزيزة قاعدة بتكمل شريط ذكريتها ورجعت الي اليوم ال اتفقت مع يوسف فيه
فلاش باك
راح يوسف وعرض عليه ياخد سجى
استغربت عزيزة :
حضرتك انا مش فاهمة تقصد ايه وتاخد مين
رد يوسف :
حضرتك سجى بنت اخوكى هى يتمة وتشبه بنتى وزوجتى اتعلقت بيها وانتم هنا محدش بيحبها ده اللي حسيته من يوم ما وصلت وشفوته بعيون كل الى حوليها بيتعصب عليها، هي بريئه زى بنتي وكان احساسى انك اكيد اتوافقي علي اقتراحي صديقنى هتتعلم احسن تعليم وهتكون مع زوجتي هتحس انها مع امها
اتنهدت عزيزة وافتكرت كلام البدر :
مش عارفه لكن الافضل هى تعرف وهاقول انك محتاجها لعلاج زوجة وفي المقابل هتكمل تعليمها هناك …
فرح يوسف :
فكره حلوه أنا اكون ممنون ليك
ردت عزيزة:
ادينى يومين ولكن كل كبيرة وصغيرة عنها اعرفها وتدينى العنوان واذا اتنقلتوا لمكان تانى تعرفنى
هز يوسف راسه :
تمام اكيد هى هاتكون امانة في عيونى
اتكلمت عزيزة مع نفسها :
يا ترى الى بفكر فيه صح والا غلط ياريت فضلتي هناك رجوعك الي الاقصر
خلاهم يعرفوا كل حاجه عنك وانا نسيت الموضوع افتكرته اتقفل مع موت ياسر عشان هو اللي كان هيتجوز من هناك وكمان محمود مات هما ليه قلوبهم حجر اعمل ايه وراحت علي قبر ابوها وفضلت تتكلم معاه: انا صح يا بابا بنت محمود هتكون ديه وتقدم كفنها وتلبس فستان ابيض وتتجوز اكبر شاب موجود في العيلة اعمل ايه يا بابا انا ابعديها عن هنا البت صغيرة ومش هتكون زى لازم تكمل تعليمه
وتركت المقبرة وراحت علي البيت ،وشافت الصورة اللي وراهالها محمد واصطنعت انها مصدقها
قبل الحادثة بساعة
اتصلت عزيزة:
أنا موافقة تعالي اتكلم معها
رد يوسف :
بجد انا جاية
كان ماكس يساله هو ومارك :
ماذا حدث
رد يوسف :
عمتها وافقت وطلبت اروح اقابلها الان
طلب ماكس يجى معه:
هاجي معاك
رفض يوسف
لا انا هاروح انا ومارك ويارب توافق
رد ماكس :
اكيد هذا لمصلحتها وسوف نوفر لها كل ما تحتاجه ولكى ترجع البسمة الي اختي
ركب يوسف ومارك وتابعهم ماكس
وهما في الطريق جاء اتصال ل ماكس :
ماذا تقول هتنفذ العملية الان
رد جون :
نعم مستر افران اتصل الان وقال صفي البنت والولد
رفض ماكس :
لا لا تفعل سوف اخذها الان معي الي المانيا وليس، منها خطر
رد جون :
فات الميعاد الفتاة خرجت من المقابر وتم اللعب بفرامل السيارة
…
فاقت عزيزة علي صوت صريخ وخرجت من الباب
ودى (قيمة الاسرة الواحدة بيحسوا ببعض)
……… ..،،،،،……… ..
كان ماكس يفكر ازى يعرف كل حاجه وهو خارج،وقف علي فستان 👗 حنان اتكعبلت وكان قاصد علشان ياخذ الهاتف الخاص بيها
وقعت حنان وقعت علي الارض
(ابن الذين بقي جامد مش فاكر كنت عصفور في المظاهرت ازى 😂😂😂)
وقعت حنان وكانت بتصرخ :
اه رجلي اه
اقترب ماكس امسك بها قبل ان تقع لكن أتلوت رجلها، ماذا بك السيدة تتالم احد ينقذها
علي نزول ام فتحي من فوق
،ام فتحي:
ست حنان مالك خير ،ونادت علي الجميع في لحظة الانشغال اخد الهاتف وفتح اخر رقم ردت عليه ونقله الي الهاتف وتركه مكانه
…… ..،،،،،………
كان جاسر يستمع الي كلام سجي وقلبه كان بيتقطع لانه عرف انها مش بتكرهه ولكن خايفة من الاقتراب منه
ابتسم جاسر :
وعد يا حبيبتي هتكوني لي وهمسح اي دمعه في عيونك
ودخل فرد جسمه ونام تقريبا ساعة وصحي علي صوت ازعاج وصريخ في المنزل
استيقظ من النوم لبس القميص والبنطلون دون ان يغلق زراير القميص فتح الباب في نفس اللحظه خرجت سجي علي الصوت وهي بالترينج ولا تعلم انه يسكن في الشقة المقابلة
وبدات النظرات لبعض لمدة دقائق وفاقوا من الكلام بالعيون علي صوت ،كوشي:
هو ايه اللي حصل
الكاتبة صفاء حسني الطيب
اتجه الجميع الى مصدر صوت صريخ حنان فى الطابق الاول دخل عصام من الباب وبعدها دخل كمال كنت فين ياعصام ،
رد عصام:
كنت بوصل المحامى الخاص بمنال
ساله كمال:
عملت ايه واخر تطورات القضية
رد عصام:
الحمدلله خرجت بكفاله النهارده وهى دلوقتى مع ابنها وانت كنت فين يا عم كمال
رد كمال:
كنت مع السمسار بشوف (فيلات ) او فلل جنب بعض جاسر كان متفق معايا على الموضوع ده
رد عصام :
عندى فكره عن الموضوع ولقيت حاجه مناسبه
رد كمال:
الحمد الله لقيت ثلاث فيلات جنب بعض وكل فيلا لها حديقه من الخلف مستقله ومن قدام سلم فى الحديقه بيودى لحديقه الفيلا التانيه مساحه كل فيله 200متر مساحه داخليه وفيلا تانيه بعيده عنهم حوالى 4 امتار مساحتها اقل شويه من التانين
ودى حاخدها انا واسرتى
هز عصام وقال :
كده تمام يعنى فيه فيلا لعمتى عزيزه وكريم ومنال ونور والفيلا التانيه انا وجاسر وماما وبابا وسجى حتقعد مع مين؟
رد كمال :
هتعيش معانا انا واسرتى وكده هنكون حلينا مشكله سجى كأنها ساكنه معانا زى زمان قطع حديثهم
وهم داخلين صوت حنان وهى بتصرخ و ملقاه على الارض ومن امام باب المطبخ تاتى ضياء هى وام فتحى ويحملوها ويضعوها على الاريكه
……… .،،
فى الطابق الثانى تفتح عزيزه الباب وايضا كريم ومنال ويفتحوا باب الشقه وقالو :
خير ايه الصوت ده
ردت عزيزه:
مش عارفه تعالوا نشوف
سلمت منال على عزيز:
اذيك يا ماما فين سجى ونور
ردت عزيزة من غير نفس:
مع نور جوه فى الاوضه نايمين لان نور طول الليل سهرانه بتذاكر
حسي كريم عدم رد السلام وهى معذورة وقال: خليكى انتى جنب خالد يامنار وانا هانزل مع امى
دخلت منار وهى حزينه لانها عارفة ان كريم عمره ما يسامحها لانها كذبت وقالت
اسم غير اسمها
سالته عزيزه :
وهى مع كريم على السلم
ايه الاسم الى ناديت بيه مراتك ده؟ مش هى اسمها منال ولا انت من التعب ناديت الاسم غلط
اتنهد كريم بوجع :
لا يا امي مش غلط هو ده اسمها الحقيقي منار مش منال
اتنهدت عزيزة :
لا حول ولا قوة إلا بالله نشوف فيه ايه ونتكلم
………… ،،،،…………
كانت نور في الغرفة تتحدث مع صديقتها كل دا يا ملك انا مكنتش عارفة ان في ناس فقيره كدة واماكن عشوائيه
ردت ملك :
اه والله انا انصدمت ان في ناس تعبانه كدة من حقهم يعملوا ثورة
ردت نور :
اه والله انا اللي عرفته ان معظم الشباب اللي طلعت مظاهرت ناس،من طبقة كويسه مش من الفقراء مش غريبة دي
ردت ملك :
اه والله
دخلت مسك فى المحادثه الجماعية
احنا الشباب اللي كانوا مستقلين بيهم طلعوا فينا بيحسوا بالفقير قبل الغني
ردت نور :
فعلا والله سلام دلوقتي يا بنات
سجي بتعيط ومش عارفة ماما فين
ردت ملك :سلام تعالي احنا نكمل يا مسك
ردت مسك بخبث وقالت
انا اصلا نازلة مع اخواتى الشباب،
انصدمت ملك وقالت
انتي بتتكلمي بجد اوعى يا مسك او تخلي مراد ينزل
ابتسمت مسك بخبث واشمعنى يا ستى مراد يعني خايفه على مراد ومش خايفه على محمد
احرجت ملك وبكل عفوية قالت
انتى عاوزه ايه تموتنى
استغربت مسك وقالت
هبوه ايه مين كمان هي اللسلوك مش من تحتي وانا مش منتبه
ردت ملك وقالت
والا سلوك ولا ايه
ايه قريبت ملك كانت معانا مرة وشافت محمد وهي شقى بكل بساطة قالت الواد الحلوى ده يخصنى محدش يعلقوا
ضحكت مسك واكيد نور طمنتها وسيحت ليكي وقالت
متخفيش ملك عينها على مراد وانا كيس جوافة صح
ضحكت ملك وقالت
طيب ما انتي معانا في الخط لازم يعني تحرجني
وفجاءة ظهر اقدم ملك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاءنا المستحيل)