روايات

رواية لست من نسلي الفصل الرابع عشر 14 بقلم سوارا

موقع كتابك في سطور

رواية لست من نسلي الفصل الرابع عشر 14 بقلم سوارا

رواية لست من نسلي الجزء الرابع عشر

رواية لست من نسلي البارت الرابع عشر

لست من نسلي
لست من نسلي

رواية لست من نسلي الحلقة الرابعة عشر

حسام بيبص عليه بتوتر وبيزقه وبيجري مالك بيتصدم وبيجري وراه لحد ما حسام كان بيقطـ.. ـع الشارع وجات سياره معديه بسرعه خبطته
مالك بصدمه : حسااااااام!!!
الناس كلها اتجمعت عليه و صاحب العربيه نزل من العربيه
صاحب العربيه : هو طلع قدامي فجأه والله!!
: طب شوفوا في محفظته معلومه عنه أو حاجه ده ما.. ت خلاص
مالك بحزن : مفيش داعي انا اخوه
: اييييييه ده بجد اخوك؟؟؟… ربنا يقويكم ويصبركم.. والناس بتبدأ تمشي
مالك بحزن وهو بيومئ برأسه للناس وييبص على منظر آخوه وهو ميـ*ـت : ده مال الحر.. ام يا حسام!!
صاحب العربيه بتوتر : ان. ن
مالك بابتسامه حزن : مفيش داعي تقول حاجه وانا كنت موجود وهو فعلا كان بيجري وعدى وهو مش شايف!!
صاحب العربيه بصدمه : انت مالك معتز؟؟؟
مالك بيبصله بتشبيه : ايوه انا بنفسي.. مين انت؟؟
صاحب العربيه بابتسامه : صاحبك علي من ايام الثانويه
مالك بابتسامة : شبهتك فعلا بس كنت عايز اتأكد
علي بتأسف لمنظره : شد حيلك يا صاحبي عشان نشيل الجنا..زه!!
مالك بتذكر وفاق من الصدمه واستوعب الموضوع : معاااك تلفون انا لازم أبلغ اهلي!!
معتز كان قاعد والكل حواليه بيتكلموا في موضوع حسام وتغريد ونفيسه بتتوسلهم يسيبوا بنتها التلفون بيرن
زياد كان هيرد بس ابوه بيسبقه بايده و معتز بيرد على التلفون
: الوووو….. مين؟؟…. مالك!!… و بتتصل ليه مش انـ….. ايييييييييييييه؟؟؟…. حسام!!… انت بتقول ايه؟؟..وبيحط ايده على قلبه والتلفون بيقع من ايده
حسينه بخوف وانهيار : حسام!!…. ماله حسام ابني؟؟.. حد يرد عليا!!
الكل بيجري يمسك معتز وبيقعدوه على الكنبه قبل ما يقع
زياد بصوت عالي : نهرررررر اتصلي على الإسعاف بسرعه!!
نهر بتشيل التلفون من على الأرض عشان تتصل بتلاقي المكالمه لسه شغاله وفي حد بيتكلم
: الوووو بابا سامعني انت كويس؟؟
نهر بترد اول ما بتعرف انه مالك : الوووو مالك عمي تعب فجأه وهنتصل بالاسعاف
: ايييييييييييييه انا هسبقكم على مستشفى **** اساسا احنا نقلنا جـ*ـثه حسام فيها!!
نهر بصدمه : اييييييييييييييييييييييه حسام ما.. ت!!!
حسينه بتسمعها لأنها كانت واقفه جنبها بس الباقي ما بيركزش
زياد بزعيق : يانهر هوا انتي لسه بتتكلمي ما قولتلك اتصلي على الإسعاف!!
معتز وهو بيلتقط أنفاسه بصعوبه : مفيش داعي ولا تتصلوا باسعاف ولا تاخدوني للمستشفى انا خلاص عمري انتهى دي آخره فلوس الحرا..م يا ابني انا كلت فلوس عمك واساساً كل شغلي وعيشتي كانت من حسابه وكنت ساعات بسرق منه فلوس بوجوده ولما ما.. ت والورث اتوزع و ده ما كفانيش وسرقت ورث بنتو ومراته برضو والقصر اللي انتو واقفين فيه ده من فلوس عمكم سامحوووني سامحيني يا نهر على الأقل عشان امو.. ت وانا مرتاح
نهر ببكاء : ابدا مش هسامحك ولا انت ولا حد من العيله دي كلكم اذيتوني وطلعتوا بتئذوا فينا من زمان انا مش قادره أصدق اني كنت بضحك وفرحانه وعايشه وسط ناس وهما اتاريهم من جواهم عايزين يئذوا فينا مش عايزين لينا الخير حتى ابويا لما ما.. ت ما.. ت بحسرته بسبب الصور المفبركه اللي عملها ابنك!!..انتو دمـ.. ـرتوني جيبتولي حاجات انا لو فضلت سنين عمري اتعالج منها مش هتكفيني!!
زياد بترجي وببكاء : وند. مه مش بيشفعلوا يا نهر ارجوكي سامحيه بسرعه
نهر بانهيار : ابدا مش مسامحه مش مسامحه على اللي حصل فيا…. وطلعت على فوق جري
معتز بصوت يكاد يسمع : زياد كل حاجه في حسابي وكل الشركات والقصر ده من حق نهر رد الحقوق يا ابني لأصحابها انا مليش غير مزرعه في البلد وانا كنت كتبت وصيه حرمان مالك من املاكي في المحكمه بس اتاريه كان عنده الحق خليه يأخد حقه فيها انا واثق فيك يا ابني وفي امانتك.. وما.. ت!!
نور بصدمه وهي بتهزه : بابااااااا بابااااااا رد عليا… وبتبص على زياد وهي بتبكي…. زياد بابا مش بيرد عليا خليه يرد عليااااا بابااااااا باااااابااا
وحسينه بتقع على الأرض ورجليها مش شايلاها وبتشد في شعرها وبتخبط رأسها في الحيط مش مستوعبه انها خسرت ابنها وجوزها في نفس اليوم وحرمت من واحد تاني من أولادها !!
: ده كلوا بسبب عمايلنا في نهر اديها آخره الطمع والظلم واكل حق اليتيم واستغليناها بس الندم مش هيفيد!!
نفيسه بخوف : زياد اعمل الإجراءات بتاعت دفـ.. ـنه ابوك وانا ونور وتغريد هنسند حسينه ونروح بالعربيه للمستشفى
زياد بتفكير : هنأخد بابا برضو على المستشفى عايز اعرف سبب الوفا.. ه أصله كان كويس بعدها فجأة كده اتحول.. وبيطلع يجيب مفتاح العربيه وهو طالع بيخبط في نهر بالغلط بيبصلها بعتاب وحزن وهو زعلان منها بس في نفس الوقت مش قادر يلومها وبيروح بسرعه يجيب مفاتيح العربيه وكان لسه هينزل
نهر بجمود وهي بتمسح دمعتها : سمعت انك رايح المستشفى روح مستشفى **** هناك هتلاقي جـ.. ـثه حسام ومالك هناك مستنيكم برضو!!
زياد بيبصلها بصدمه وذهول وفهم ايه سبب تحول ابوه : دي فلوس الحرا..م فعلاً!!
وبيروحوا على المستشفى وهناك مالك بيتصدم بخبر وفا.. ه ابوه وبيعملوا الد.. فنه للاتنين وبعد مسافه الكل بيمشي الا مالك وصاحبه بيبقى معاه بيواسيه
مالك وهو واقف قدام القبـ. ـرين وبيبصلهم بحزن : ربنا يرحمكم دي آخره فلوس الحرا..م
علي بحزن وهو حاسس بتأنيب الضمير من نفسه انه السبب في مو.. ت الاتنين : يلا يا مالك اوصلك بيتك
مالك بحزن : امشي انت متشكر ليك انت عملت الواجب وزياده انا هفضل هنا!،
علي : انا متفهم حزنك بس انت مش هينفع تفضل هنا انا هوصلك
وبعد إلحاح شديد من صاحبه لأنه كان محمل نفسه الذنب رغم رفض مالك
مالك بتنهيده : انا مليش مكان اروحله ولا معايا فلوس انا كل يوم ببات في مكان وعايش على الميه يا صاحبي عشان كده سبني هنا بقى
علي بصدمه لأنه يعلم مقدار ثروتهم : ايييييييييييييه!!.. ملكش مكان تروحله وليك يومين مكلتش!!.. تعالى معايا
وبياخدوا غصباً عنه من ايده وبيعرف بعدها القصه من مالك وبيشغله في شركته عشان كان عايز يخفف ذنبه خصوصاً أن برضو مالك مهندس شاطر
وبعد فتره الشركه أرباحها بتزيد فعلا بسبب شطاره مالك وبيبقى مدير وبيفتحوا فروع تانيه ومالك بيقرر يمسك فرع بره و يسيب البلد كلها لأنه ملوش فيها غير الذكريات الو.. حشه اللي مش عايز يفتكرها وكان ده بعد 7 شهور من وفا.. ه حسام وابوه وفي الفتره دي زياد بيتجوز نهر رسمي و بيكتب كل حاجه باسم نهر رغم رفضها وبيرجعوا يعيشوا في البلد بالمزرعه والبيت اللي باقيلهم
حسينه بفرحه وهي بتبص على اللي داخل : مااااااااااالك!!
مالك بيبص عليها بشوق ممزوج بعتاب : ازيك يا أمي؟؟
حسينه بابتسامه : كويسه الحمد لله بعد ما شوفتك
مالك : انا جاي اعرفك اني قررت اسافر بره البلد خلاص ومش هرجع تاني
حسينه بصدمه : ايييييييييييييه ليه كده يا ابني ليه توجع قلبي زياده مش كفايه عليا خساره ابوك واخوك ودلوقتي انت لالا مش هقدر ارجوك
مالك بحزن : سامحيني يا أمي بس انا هنا مش مرتاح حاسس كأني واحد كنت فاكر اني عايش حياه سعيده وسط عيله وناس بيحبوني بس بعدها اكتشفت ان ده كله كذبه وسعادتي دي وراها ارو..اح واكل مال يتيم وسرقه وظلم حاسس اني كلي نجـ*ـس ومليان أوساخ مش قادر اعيش هنا طيارتي بعد نص ساعه بالظبط!!
حسينه بتبصله بحزن وبتفتكر كلام نهر نفسه وان كلامه صح برضه : خلاص اللي يريحك يا ابني أهم حاجه راحتك!!
مالك بيبتسم لها بحزن وبيقف مسافه بيبصلها بعدها بيروح
نور باستغراب : هوا كان في حد هنا
حسينه : مالك اخوكي جاء وقال انه مسافر ومش راجع تاني كان بيودعني
نور بصدمه ورجليها مش شايلاها : ايييييييييييييه؟!!.. حتى مالك!!.. حياتنا كلها انقلبت في 7 شهور ازاي!!
نهر بتقف قدام المرايا بسعاده وهي حاطه ايديها على بطنها : كلها ايام واشوفك بعنيا يا حبيبي
زياد بابتسامه وهو بيبصلها وهي واقفه قدام المرايا : مش مصدق نفسي كلها ايام وهبقى اب ومن اكتر واحده حبيتها وكنت بدعي في كل صلاه تبقى مراتي
نهر بتبصله وبتبسم وسط فرحتهم بمولودهم اللي في الطريق ولكن هل هتستمر هذه الفرحه طويلا ام هناك خفايا للقدر؟….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لست من نسلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى