رواية لحظة موت الفصل السادس 6 بقلم أسماء صلاح
رواية لحظة موت الجزء السادس
رواية لحظة موت البارت السادس
رواية لحظة موت الحلقة السادسة
توقفنا لما نظروا الكل وقالوا بخوف : نهر ورحوا لها مسرعين
رضوان بيه قال بخوف : نهر ردي عليها
في شقة زين :
في غرفة زين :
صح زين فجأة من النوم وقال بصوت مرتفع : نهررررر ونظر حوليه نهر انتي فين وقام من علي السرير مسرعا وخرج من الغرفة نهر ردي عليها وبيدور عليها في الشقة نهررررر وقعد معقول انا كنت بحلم بس هي كانت هنا امبارح اكيد كنت بتحلم يازين علشان هي عند رضوان المنشاوي انا مش عارف بيحصل معانا كده ليه بس وحط ايده علي وشه
في فيلا المنشاوي :
أمام السلم :
وقعدة كريمة جانبها وقالت ببكاء : نهر ياحبيتي ردي عليها
جمال قال بخوف : اهدي يا ماما ان شاء الله هتبقي كويسة
رضوان بيه قال بعصبية : جمال بسرعة اطلب الإسعاف
جمال قال : حاضر يابابا ومشي مسرعا
ونظر رضوان بيه بجانب نهر وقال بخوف : ايه ده دم ونظر لنهر
وحطت كريمة ايدها علي الدم وقالت ببكاء بصوت مرتفع:نهررررر
فاغمها عليها وهتقعها
ونظر لها رضوان بيه وقال بخوف : كريمة
فاراح لها ماجد وقال : تيته ومسكها تيته ردي عليها
وراحت لها زهرة وقالت بقلق : ماما ردي عليها
ونظر لهم جمال وهو بيتكلم في التليفون لقي والداته مغمها عليها وقال بخوف : ماما لوسمحتم تعالوا بسرعة
الموظف قال : حاضر يافندم
وقفل جمال الخط وراح لوالداته وقال بخوف : ماما ردي عليها قومها معايا ياماجد
ماجد قال بقلق : حاضر وقومها مع والده وحطها علي الكرسي
في غرفة عامر :
عامر وهو فى الغيبوبة بيقول : نهر بنتي نهر لا بنتي نهر وفتح عيونه نهر وبينظر حوليه لقي صورة نهر بنتي وبكها
أمام السلم :
وبينظر جمال لولداته وقال بخوف : ماما ردي عليه زهرة كوباية مياه بسرعة
زهرة قالت بقلق : حاضر سعدية انتي يازفتها
وجاءت سعدية وقالت : ايوه ياهانم
زهرة قالت : كوباية مياه بسرعة
سعدية قالت : حاضر ومشت
وبينظر رضوان بيه لنهر وقال بخوف : يا انا ما صدقت انك رجعتي يانهر تقومي تروح مني تاني لا المرة دي انا مش هخليكي يحصلك حاجة المرة اللي فاتت معرفتش احميكي بس المرة دي هحميكي يانهر ومش هسيبك تروحي يانهر انا مش عارف بيحصل معانا كل ده ليه انا عمري ما اذيت حد وبكها
وبتنظر له زهرة وقالت لنفسها بإبتسامة ماكرة : دي بداية النار يانهر يامنشاوي اللي هتولع فيك حته حته لغاية ما تموتي المرة اللي فاتت انتي نفدتي من الموت بس المرة دي محدش هيقدر يخلصك مني ومتخافش يارضوان بيه انت هتحصلها قريب لما تسمع خبر وفاتها ويمسك ابني كل الشركات
وجاءت سعدية وقالت بقلق : المياة ياهانم
زهرة قالت : ها طيب روحي انتي
سعدية قالت : حاضر ومشت
زهرة قالت بقلق : امسك يا جمال المياة
أخذ جمال منها المياة وقال بخوف : ماما اصحي وحط ايده في الكوباية ورشها على وش والداته اصحي يا ماما
والداته بدون تعليق
رضوان بيه قال بصوت مرتفع : نهررررر اصحي
ونظر له جمال وقال : بابا خليكي معاها يازهرة
زهرة قالت : طيب
وراح له جمال وقال بخوف : اهدها يابابا ان شاء الله هتبقي كويسة
والده قال بعصبية وبصوت مرتفع : هي الإسعاف اتاخرت كده ليه
جمال قال بخوف : مش عارف تليقها في الطريق
والده قال بعصبية : انا لسه هستنها لما يحصلها حاجة شالها معايا خلينها ناخدها علي المستشفى
جمال قال : لا يا بابا ممكن فيه خطورة على حياتها لو حركنها علشان الوقعة علي دماغها متقلقش يابابا ان شاء الله هتبقي كويسة
والده قال بصوت مرتفع : يارب اصحي يانهر
في غرفة عامر :
سمعها عامر الصوت وقال لنفسه : نهر بنتي وشال جهاز الأكسجين من علي أنفه بنتي وقام وشال المحلول من ايده اه ااااه بنتي نهر وقام من علي السرير فاداخ اه ااااه وحط ايده علي راسه نهر وراح وفتح الباب وحطت ايده علي الحائط وخرج اه ااااه وبينظر للأرض ايه ده مياة مين اللي موقعها هنا ومشي ونظر لقها نهر علي الأرض ووالده قاعد جانبها بيكي وبصدمة نهر ونزل
ونظر له الكل وقالوا بصدمة : عامر
وراح عامر لنهر وقال بقلق : نهر بنتي
زهرة قالت لنفسها باستغراب : إزاي حصل ده
والده قال : عامر انت صحيت من الغيبوبة
عامر قال بقلق : نهر مالها يابابا
والده قال بقلق : مش عارف وسمع صوت الإسعاف اهي الإسعاف جات
وراح جمال مسرعا وفتح الباب وقال : تعالوا بسرعة
ودخلوا رجلين من الإسعاف معهم السرير ورحوا لنهر وشالوها وحطوها علي السرير ومشوا
ونظر عامر لوالدته وقال بخوف : ماما ايه اللي حصلها يابابا
والدها قال بقلق : بعدين ياعامر اقولك جمال
جمال قال : ايوه يا بابا
والده قال : خليك هنا مع كريمة واطلب الدكتور بسرعة
جمال قال بقلق : حاضر بس ابقي طمني على نهر
والده قال بخوف : طيب
عامر قال : يلا يابابا
والده قال : خليك انت ياعامر انت لسه تعبان
عامر قال بقلق : لا يا بابا دي بنتي مش هقدر
والده قال : طيب يلا
ماجد قال : انا جاي معاكم ياجدي
جده قال : طيب ومشي ووراها عامر وماجد
زهرة قالت : ماجد
ووقف ماجد وقال : ايوه يا ماما
زهرة قالت : ابقي كلمني ماشي
ماجد قال : حاضر وخرج
عند البوابة :
عامر قال بقلق : انا هركب مع نهر يابابا
والده قال بقلق : طيب
وركب عامر عربية الإسعاف وقال بخوف : ياحبيتي يانهر ومسك ايدها وتحرك عربية الإسعاف علي المستشفى
وراح رضوان بيه وركب ووراها ماجد وقال بخوف : اطلع يا حسن بسرعة
حسن السواق قال : حاضر وتحرك
جوه الفيلا :
جمال قال : هروح أكلم الدكتور شريف
زهرة قالت : طيب
وراح جمال عند التليفون وبيتصل بالدكتور شريف وقال : الووه
الدكتور شريف قال : الووه
جمال قال : ايوه دكتور لوسمحت تجلنها بسرعة
الدكتور شريف قال : ليه ايه اللي حصل
جمال قال : ماما اغمها عليها مش بتفوق
الدكتور شريف قال : انا جاي حالا
جمال قال : طيب سلام
الدكتور شريف قال : مع السلامة
وقفل جمال الخط وراح لولداته وقال بقلق : انا مش عارف ليه بيحصل معانا كده
وحطت زهرة ايدها علي كتفه وقالت : متقلقش ياجمال ان شاء الله هتبقي كويسة هو الدكتور قالك ايه
جمال قال : جاي
زهرة قالت : طيب اسندها معايا علشان نطلعها على غرفتها
جمال قال : طيب ومسكها ايدها ومشوا
زهرة قالت : تعال من السلم ده علشان قريب اكتر من غرفتها
جمال قال : طيب وطلعوا علي غرفتها ودخلوا الغرفة وحطوها في السرير وغطها
زهرة قالت : انا جاية اهوه
جمال قال : طيب
زهرة قالت لنفسها بتفكير : لازم اروح امسح الزيت علشان محدش يشك في اللي حصل لنهر
ونظر لها جمال وقال بقلق : فيه ايه يا زهرة
زهرة قالت : ها لا مافيش خليك انت جانب ماما وانا هشوف الدكتور جيه ولا لا
جمال قال : طيب
وخرجت زهرة من الغرفة ونزلت وراحت علي المطبخ وقالت : سعدية
سعدية قالت : ايوه ياهانم
زهرة قالت : روحي اقفي عند البوابة وأول ما يجي الدكتور شريف تجي تعطني خبر
سعدية قالت : حاضر وخرجت
زهرة قالت : وانت ياعبده
عبده قال : ايوه ياهانم
زهرة قالت : تروح تجبلي شويه فاكهة من الجنينه وتغسلهم كويس علشان ماما
عبده قال : حاضر وخرج
نظرة له زهرة لما خرج وقالت لنفسها : ابدا شغلي انا بقى وراحت وأخذت شويه مياة والشرشوبه وخرجت من المطبخ وبتنظر حوليها ملقتش حد فطلعت على السلم وكبت شويه مياة على الزيت وبتمسحهم اكيد عامر شاف الزيت ده وهو نازل علشان لو ماكنش شافوا كان وقع زي نهر من علي السلم وبتنظر حوليها انا مش عارفة صحها ازاي من الغيبوبة كل الدكاترة اكدوا انه مافيش أمل انه يصحها انا هتجنن صحها ازاي بس واللي يشوفوا ميقولش انه صاحي من الغيبوبة ابدا لازم اكون حريصة اكتر بعد اللي حصل لنهر انا كده خلصت وبتنظر حوليها ملقتش حد ونزلت مسرعا وراحت علي المطبخ وحطت الشرشوبة وكبت المياة في الحوط كده تمام لما نشوف هتقومي منها ازاي يانهر وخرجت من المطبخ وبتنظر لقيت عبده الطباخ فاراحت وقعدة في الانتريه اتاخرت كده ليه
عبده الطباخ قال : اعقبال مانقيت الفاكهة
زهرة قالت : طيب روح اغسلها
عبده الطباخ قال : حاضر وراح علي المطبخ
في شقة زين :
زين قال لنفسه بقلق : حاسس اني مخنوق ليه وراح وفتح البلكونه وأخذ نفس انا مش مرتاح ليه يارب ما يكون حصل حاجة لنهر لازم اروح اشوفها وراح علي غرفته وفتح الدولاب وأخذ هدوم ورن تليفونه واخذه ايه ده خالتي اعمل ايه دلوقتي اكيد هتسالني على نهر لو قولتها اللي حصل مع نهر ممكن تعمل حاجة تعرض حياة نهر للخطر بتفكير اعمل ايه احسن حاجة اني مقولهاش حاجة وفتح الخط الووه
خالته قالت : الووه ايوه يا زين
زين قال : ايوه يا خالتي
خالته قالت : عامل ايه ياحبيبي
زين قال : الحمد لله ياخالتي
خالته قالت : ازي نهر دلوقتي
زين قال : دخلت في غيبوبة الدكتور مانع الزيارة
خالته قالت : ايه دخلت في غيبوبة
زين قال : ايوه بس الدكتور طمني وقالي ان حالتها مستقرة
خالته قالت : ياحبيتي يانهر
زين قال : متقلقش ياخالتي هي كويسة والله
خالتي قالت : بس انا كنت عاوزة اشوفها
زين قال : انا كمان نفسي اشوف
خالته قالت : ليه هو انت مش بتشوفها
زين قال : لا يا خالتي الدكتور مانع أي حد يشوفها وأول ما يسمح بالزيادة هجي اخدك علشان نروح نشوفها
خالته قالت : طيب
زين قال : ادعها ياخالتي
خالته قالت : بدعلها والله اني ربنا يقومها بسلامة
زين قال : يارب ياخالتي
خالته قالت : ما تجي تقعد عندي لما تقوم نهر بالسلامة
زين قال : لا يا خالتي انا هقعد هنا في شقة والداي لما ترجع تاني نهر
خالته قالت : بس يازين القعدة لواحدك وانت في الحالة دي مش كويسة
زين قال : متقلقش ياخالتي انا كويس وهبقي اعدي عليكي
خالته قالت : طيب هو انت في المستشفى
زين قال : لا يا خالتي انا فى الشقة قولت اجي اغير وبعدين اروح المستشفى اطمني من الدكتور علي حالة نهر
خالته قالت : طيب ابقي طمني
زين قال : حاضر ياخالتي
خالته قالت : مع السلامة
زين قال : سلام وقفل الخط الحمد لله انها مشكتش في حاجة جيلك يانهر
أمام المستشفى :
ووقف السواق عربية ووقف حسن وراها العربية ونزل رضوان بيه من العربية مسرعا ووراها وماجد وحسن السواق ورحوا لنهر وقال بقلق : يارب
وفتح الرجلين باب عربية الإسعاف ونزلوا ووراهم عامر وطلعوا السرير بنهر ودخلوا المستشفى ووراهم رضوان بيه عامر ماجد
عامر قال بقلق : نهر ردي عليها
وجاء الدكتور ووراها الممرضة ونظر لنهر وقال : بسرعة على غرفة العمليات
الممرضة قالت : حاضر يادكتور ومشت ووراها رضوان بيه وعامر وماجد وحسن السواق
رضوان بيه قال بخوف : نهر ياحبيتي ردي على جدك
الممرضة قالت : لوسمحتم خليكم هنا
ماجد قال : طيب تعال ياجدي ومسك ايده
ودخلت الممرضة بنهر على غرفة العمليات
ونظر عامر لقي الدكتور جاي فاراح له وقال بخوف : دكتور بنتي لازم تعيش اعمل أي حاجة المهم تعيش
الدكتور قال : متقلقش ان شاء الله خير ودخل غرفة العمليات
وبيبكي رضوان بيه قال : يارب متخلنيش نخسارها تاني احنا مصدقنها رجعت تاني
ماجد قال : متقلقش ياجدي ان شاء الله هتقوم بسلامة ياجدي تعال اقعد شويه
رضوان بيه قال بخوف : انا مش هقعد ولا ارتاح غير لما تقوم بالسلامة
حسن السواق قال : ان شاء الله هتقوم بسلامة
ماجد قال : طيب اقعد انت ياعمي انت لسه تعبان
عامر قال بخوف : ياريتني كنت أنا اللي في الحالة دي مش هي
ماجد قال : متقولش كده ياعمي ان شاء الله هتبقي كويسة
عامر قال : محدش يقول لي الهام حاجة علشان ممكن تروح فيها
ونظروا له والده وماجد وحسن السواق بحزن
عامر قال بقلق : إنما هي فين ماشوفتها يعني
ماجد قال بقلق : أصل هي
عامر قال : الهام فين يابابا
وبكها رضوان بيه بدون تعليق
عامر قال بخوف : الهام حصلها حاجة
وبيكي والده قال : الهام تعيش انت
عامر قال بصدمة : ايه ماتت وقعد علي الأرض الهام ماتت
والده قال : عامر وراح له ووراها وماجد
عامر قال بصدمة : الهام ماتت مراتي ماتت وبكها يعني بنتي بين الحياة والموت ومراتي ماتت انا ليه بيحصل معايا كده يابابا وبكها
واخذه والده في حضنه وقال : متقولش كده ان شاء الله كل حاجة هتبقي كويسة
عامر قال بوجع : اه ااااه يا الهام
وبيبكي حسن السواق وقال لنفسه : يارب ساعدهم وعدي الأزمة دي على خير
وبيبكي ماجد وقال : ايوه يا عمي وبعدين لازم تكون قوى وانت بتواجه الظروف الصعبة مش انت دايما بتقولي كده
رضوان بيه قال : ماجد معه حق يا عامر لازم تكون قوي علشان نهر محتاجك جانبها يلا قوم ومسكه من ذراعه
ماجد قال : يلا يا عمي ومسكه من ذراعه
وقام عامر وقال ببكاء : يارب قومهلي بالسلامة
والده قال : ايوه كده ادعلها
في شقة زين :
وخرج زين من الغرفة وقال لنفسه بقلق : يارب تكون نهر كويسة وخرج من الشقة ونازل وفتحت سعاد باب شقتها وحطت الزبالة أمام الشقة وبتنظر لقت زين وقالت : ازيك يا استاذ زين
ونظر لها زين وقال باستعجال : الحمد لله
سعاد قالت : ازي مدام نهر
زين قال : كويسه
سعاد قالت : طيب اتفضل
زين قال : لا معلشي أصل مستعجل ومشي
سعاد قالت لنفسها باستغراب : هو فيه ايه ودخلت
ونظر زين لقي تاكسي جاي وقال : تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب زين وقال : اطلع يا اسطي بسرعة
السواق قال : حاضر وتحرك
في فيلا المنشاوي :
عند البوابة :
وبينظر محروس لقي سعدية قعدة فاراح لها وقال: انتي قعدة كده ليه ياسعديه
سعدية قالت : مافيش مستنيها الدكتور شريف
محروس قال : هو ايه اللي حصل ومالها نهر هانم
سعدية قالت : وقعت من علي السلم
محروس قال : اه ااااه يحول الله يارب طيب والدكتور شريف جاي لمين
سعدية قالت : لست الكبيرة تعبت لما شافت نهر هانم كده فافقدة الوعي
محروس قال : يارب خود بايدهم وقومهم بالسلامة
سعدية قالت : يارب وسمعت صوت عربية الدكتور وصل روح افتح بسرعة
محروس قال : حاضر وراح مسرعا وفتح البوابة
ودخل الدكتور شريف بالعربية ووقفها وأخذ الشنطة ونزل من العربية مسرعا ومشي
سعدية قالت : اتفضل يادكتور ودخلت ووراها الدكتور شريف زهرة هانم الدكتور وصل
وقامت زهرة وقالت : اهلا يا دكتور
الدكتور شريف قال : اهلا يا فندم ايه اللي حصل لكريمة هانم
زهرة قالت : مش عارفة يادكتور فاقدة الوعي مش بتفوق
الدكتور شريف قال : ان شاء الله خير
زهرة قالت : اتفضل ومشت ووراها الدكتور شريف ورحوا علي غرفة رضوان بيه وخبطت علي الباب ودخلت الدكتور ياجمال اتفضل
الدكتور شريف وقال : شكرا ودخل
جمال قال بخوف : الحقنها يادكتور ماما مش بتفوق
الدكتور شريف قال : طيب اهدها جمال وحط الشنطة ممكن تستني بره شويه
جمال قال بقلق : لا انا هفضل
وراح له زهرة وقالت : يلا يا جمال انا هفضل معاها متقلقش خلي الدكتور يشوف شغله
جمال قال بقلق : طيب وقام ونظر لولداته وخرج من الغرفة يارب قومها بسلامة يارب ورايح جاي
أمام الفيلا :
زين قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع زين الحساب ونزل من العربية وبيتنظر على الفيلا وقال لنفسه بقلق : يا تري نهر عاملة ايه جوه لازم اشوفها بس ازاي وراح جاي اعمل ايه وبيفكر
جوه الفيلا :
في غرفة رضوان بيه :
زهرة قالت بقلق : خير يادكتور
الدكتور شريف قال : خير وحط السماعة في الشنطة
زهرة قالت : بس هي مش بتفوق ليه
الدكتور شريف قال : دي نتيجة صدمة حصلتها وأخذ الشنطة
زهرة قالت : ايوه اتفضل يادكتور وخرجت ووراها الدكتور شريف
جمال قال بقلق : ها يادكتور ماما مالها
الدكتور شريف قال : هي كويسة متقلقش
جمال قال : إزاي يادكتور وهي مش بتفوق
الدكتور شريف قال : انا قولت لزهرة هانم ان اللي حصلها ده نتيجة صدمة
جمال قال : يعني ايه يادكتور ماما مش هتفوق
الدكتور شريف قال : لا هتفوق بعد شويه بس ايه اللي وصلها للحالة دي المرة اللي فاتت ماكنتش في الحالة دي
جمال قال بقلق : اتفضل معايا يادكتور وانا هقولك
الدكتور شريف قال : طيب
جمال قال : زهرة خليكي مع ماما
زهرة قالت : طيب
ونزل جمال ووراها الدكتور شريف ورحوا علي الانتريه وقال : اتفضل يادكتور
الدكتور شريف قال : شكرا وقعد
وقعد جمال وقال : تشرب ايه يادكتور
الدكتور شريف قال : لا شكرا
جمال قال : لا إزاي لازم تشرب حاجة
الدكتور شريف قال : طيب قهوة مظبوط
جمال قال : طيب سعدية سعدية
وجاءت سعدية وقالت : ايوه يافندم
جمال قال : قهوة مظبوط
سعدية قالت : حاضر ومشت
الدكتور شريف قال : ايه اللي حصل خلها كريمة هانم وصلت للحالة دي ده مش فضول مني لا انا بس اعرف علشان ده هيساعدني في علاجها
جمال قال : انا عارف يادكتور وبعدين أنت بقيت من العيلة خلاص يعني مش غريب
الدكتور شريف قال : يا انا لي الشرف اني ابقي واحد من العيلة
جمال قال :احنا اللي يزدنها شرف يادكتور هقولك ايه اللى حصل
الدكتور شريف قال : طيب
وحكله جمال على اللي حصل وقال بقلق : ده اللي حصل
الدكتور شريف قال بقلق : ونهر هانم في مستشفى ايه
جمال قال : في مستشفى الأمل
الدكتور شريف قال : وحالتها ايه دلوقتي
جمال قال بخوف : معرفش يادكتور
الدكتور شريف قال : ان شاء الله هتقوم بسلامة
جمال قال بقلق : يارب يادكتور
وجاءت سعدية بالقهوة وقالت : القهوة وحطتها ومشت
جمال قال : اتفضل يادكتور
الدكتور شريف قال : شكرا وبيشرب القهوة الحمد لله ان عامر بيه قام من الغيبوبة
جمال قال : ايوه احنا ماكنش مصدقين انه فاق وواقف قدامنها بعد اللي حصل
الدكتور شريف قال : وهتتطمنوا ان شاء الله على نهر هانم
جمال قال بقلق : يارب هي فعلا ماما كويسة يادكتور لو فيه حاجة قالي متخبيش عليه
الدكتور شريف قال : ايوه كويسة وبعدين لو فيه حاجة كنت نقلتها حالا على المستشفى هي بس تاخد العلاج في ميعاده وتاكل كويس وهتبقي كويسة ان شاء الله
جمال قال : حاضر يادكتور
الدكتور شريف قال : استاذن انا بقى وقام ولو فيه حاجة ابقي كلمني
وقام جمال وقال : شكرا يادكتور تعبنك معانا
الدكتور شريف قال : ولا تعب ولا حاجة المهم كريمة هانم تقوم بسلامة بعد اذنك
جمال قال : اتفضل يادكتور انا هوصلك
الدكتور شريف قال : لا خلي حضرتك انت انا عارف السكة
جمال قال : ماينفعش يادكتور لازم اوصلك
الدكتور شريف قال : لا خلي حضرتك بجانب كريمة هانم عن اذنك
جمال قال : اتفضل يادكتور
ومشي الدكتور شريف وراح عندها عربية وركب وبتحرك
وفتح محروس البوابة وقال : مع السلامة يا دكتور
وخرج الدكتور شريف من البوابة
وسمع زين محروس البوابة وقال لنفسه بقلق : ايه دكتور ايه اللي يجيب الدكتور عندهم ليكون نهر حصلها حاجة انا لازم أدخل الفيلا اشوف نهر بس ازاي وبيفكر ورن تليفونه وطلعه من جيبه الووه
فريد قال : الووه ايوه يا زين
زين قال : ايوه يا فريد
فريد قال : انت فين
زين قال : ليه فيه حاجة
فريد قال : فيه حاجة ايه هو انت مش رجعت من السفر
زين قال : ايوه
فريد قال : طيب مش هتجي الشغل ولا ايه
زين قال : معلشي يا فريد مش هقدر أجي اليومين دول ممكن تقدملي على إجازة أسبوعين
فريد قال : أسبوعين
زين قال : ايوه
فريد قال : ليه يا بني فيه حاجة
زين قال : لا مافيش بس عندي ظروف كده ومش هقدر أجي
فريد قال : ظروف ايه دي نهر كويسة
زين قال : يارب تكون كويسة
فريد قال : تقصد ايه
زين قال : لا مافيش بس قدملي على الإجازة ماشي
فريد قال : طيب بس قولي ايه اللي حصل
زين قال : بعدين يا فريد سلام دلوقتي
فريد قال : طيب سلام
وقفل زين الخط ونظر على الفيلا وقال لنفسه بقلق : لازم أدخل بأي طريقة اشوف نهر
في مستشفى :
أمام غرفة العمليات :
وراح جاي عامر وقال بخوف : هما اتاخروا كده ليه جوه
ماجد قال بقلق : متقلقش ياعمي ان شاء الله خير بس اقعد ارتاح انت لسه قايم من غيبوبة
عامر قال بخوف : انا مش هرتاح غير لما اشوفها كويسة
والده قال بقلق : ان شاء الله يا عامر
عامر قال بعصبية : ما حد يطلع من الغرفة دي يقولي بنتي حصلها ايه وحط ايده علي باب غرفة العمليات
وراح له والده وقال بقلق : اهدي يا عامر مش كده
عامر قال بغضب : اهدي ازاي يابابا وانا معرفش ايه اللي بيحصل مع بنتي جوه وحالتها ايه ومشي
وبينظر ماجد لقي الدكتور خرج من غرفة العمليات ووراها وقال : الدكتور ياعمي
ونظر عامر وراها لقي الدكتور فاراح له ووراها والده وماجد وقال بقلق : بنتي حالتها ايه يادكتور
الدكتور قال : مخبيش عليك حالتها خطيرة واحنا محتاجين نقل دم حالا
عامر قال بخوف : خده مني يادكتور المهم هي تعيش
والده قال بقلق : ومنى يادكتور المهم نهر تبقي كويسة
ماجد قال : وانا كمان يادكتور
الدكتور قال : طيب خدهم على الغرفة
الممرضة قالت : حاضر يادكتور اتفضلوا معايا ومشت ووراها رضوان بيه وعامر وماجد وحسن السواق ورحوا علي الغرفة مين اللي هيتبرع الأول
عامر قال بقلق : انا
الممرضة قالت : طيب اتفضل معايا ودخل الغرفة ووراها عامر
أمام فيلا المنشاوي :
زين قال لنفسه بقلق : لازم أدخل اشوف نهر بس ازاي والبواب قاعد كده لازم اشوف طريقة وبيفكر ايوه انط من وراها كده هو مش هيشوفني وراح من وراها ونط من علي السور وبينظر للبواب ودخل جوه الفيلا وبينظر حوليه ملقش حد كويس إن مافيش حد وطلع علي فوق ايه ده فيه حد جاي وراح علي غرفة المكتب واستخبها ونظر لقي حد طالع من المطبخ وراح علي السفرة
في غرفة رضوان بيه :
وبينظر جمال لولداته وقال بقلق : يارب ياماما تقومي بسلامة انتي ونهر
زهرة قالت بضيق : ان شاء الله هتقوم بسلامة هو الدكتور قالك ايه
جمال قال : قالي انها كويسة بس تاخد الدواء في مواعيده وتاكل
زهرة قالت : انت قولته على اللي حصل
جمال قال : ايوه علشان ده هيساعدوا في علاجها
زهرة قالت : طيب انا هروح اتصل بماجد علشان اطمن على نهر
جمال قال : طيب انا جاي معاكي
زهرة قالت : لا خليك انت هنا علشان لو ماما فاقت تلقي حد جانبها
جمال قال : طيب ابقي طمني
زهرة قالت : طيب وقامت من علي السرير وخرجت من الغرفة ونزلت لقيت سعدية في السفرة بتعملي ايه عندك
ونظرة لها سعدية وقالت : مافيش ياهانم بلم الأكل
زهرة قالت : طيب خلصتي
سعدية قالت : ايوه ياهانم حضرتك تامري بحاجة
زهرة قالت : لا روحي انتي
سعدية قالت : حاضر ومشت
ونظر لها زين وقال لنفسه : مين دي ايوه تذكرت دي مرات الدكتور جمال
وقعد زهرة وأخذت تليفونها وبتتصل بماجد
في المستشفى :
أمام غرفة نقل الدم :
ورن تليفون ماجد وطلع تليفونه من جيبه وقال : دي ماما
جده قال : طيب هات التليفون
ماجد قال : اتفضل ياجدي
وأخذ جده منه التليفون وقال : الووه
زهرة قالت : الووه ايوه يا ماجد
ماجد قال : انا مش ماجد يازهرة انا رضوان كريمة عاملة ايه
زهرة قالت : الحمد لله يابابا الدكتور طمنها وقال ان ماما كويسة
زين وهو في غرفة المكتب قال لنفسه : اه ااااه يعني الدكتور كان هنا علشان يكشف على حد تاني امال انا حاسس بكده ليه
رضوان بيه قال : طيب الحمد لله ادهاني يازهرة اكلمها
زهرة قالت : هي لسه مفقتش يابابا
رضوان بيه قال : مش الدكتور قال إنها كويسة
زهرة قالت : ايوه يا بابا
رضوان بيه قال : طيب مفقتش ليه
زهرة قالت : متقلقش يابابا قال إنها هتفوق بعد شويه وجمال جانبها فوق
رضوان بيه قال : طيب
زهرة قالت : نهر عاملة ايه
زين وهو في غرفة المكتب قال لنفسه بقلق : ايه نهر
رضوان بيه قال : الدكتور بيقول حالتها خطيرة
زهرة قالت بإبتسامة خفيفة: ايه حالتها خطيرة
رضوان بيه قال : ايوه
زهرة قالت : هي لسه في غرفة العمليات
زين وهو في غرفة المكتب قال بصدمة : ايه نهر في غرفة العمليات
رضوان بيه قال : ايوه بس متقوليش لكريمة حاجة
زهرة قالت : طبعا يابابا مش هنقولها حاجة
رضوان بيه قال : طيب مع السلامة
زهرة قالت : ابقي طمني يابابا
رضوان بيه قال : حاضر سلام
زهرة قالت : مع السلامة
وقفل رضوان بيه الخط وقال : امسك يا ماجد
وأخذ ماجد منه التليفون وقال : تيته عاملة ايه ياجدي
جده قال بقلق : الحمد لله كويسة وهتفوق بعد شويه
ماجد قال : طيب الحمد لله
وخرجت الممرضة من الغرفة وقالت : مش هناخد من حضرتكم دم
رضوان بيه قال : ليه
الممرضة قالت : علشان الأستاذ طلع اللي جوه طلعت فصيلته نفس فصيلة الحالة
رضوان بيه قال : طيب الحمد لله
الممرضة قالت : لازم يرتاح ويشرب عصاير علشان يعوض الدم
ماجد قال : حاضر
الممرضة قالت : عن اذنكم ومشت ومعها الدم
وطلع رضوان بيه فلوس من جيبه و قال : حسن
حسن السواق قال : ايوه يافندم
رضوان بيه قال : امسك هات عصاير بسرعة
حسن السواق قال : حاضر وأخذ الفلوس ومشي
ودخل رضوان بيه ووراها ماجد علي الغرفة وقال : عامر انت كويس
عامر قال : ايوه يا بابا كويس وهيقوم اه ااااه
والده قال : خليك نايم ياعامر
ماجد قال : لازم ترتاح ياعمي
عامر قال بقلق : نهر يابابا
والده قال : متخافش فصيلتك طلعت نفس فصيلتها وان شاء الله هتقوم بسلامة بس انت لازم ترتاح علشان الدم اللي خدوا منك
عامر قال : لا يا بابا انا مقدرش اسيب بنتي لواحدها لازم اكون جانبها
ماجد قال : ياعمي هي لسه في غرفة العمليات يعني مش هينفع تشوفها
عامر قال : مش مشكلة بس ابقي جانبها هيقوم
والده قال : علشان خاطر نهر ياعامر خليك مرتاح
وجاء حسن السواق وقال : العصير يافندم
ماجد قال : طيب واخذوا وطلع العصير امسك ياعمي لازم تشرب ده علشان تعوض الدم
عامر قال : مش عاوز انا عاوز اشوف بنتي
والده قال : طيب اشرب العصير وبعدين نروح لنهر
ماجد قال : ايوه يا عمي علشان خاطر نهر
ونظر له عامر وقال : طيب وأخذ العصير وبيشرب كفاية كده
والده قال : كفاية ايه انت شربت حاجة لازم تكملوا كله علشان خاطر نهر يلا يا عامر
عامر قال : طيب وبيشربه خلصت عاوز اروح لابنتي بقي
والده قال : طيب تعال ومسك ايده علي مهلك
عامر قال : اه وقام من علي السرير
والده قال بخوف : ايه مالك
عامر قال : مافيش يا بابا بس حاسس بدوخة شويه
ماجد قال : ما احنا علشان كده قولنا لازم ترتاح
عامر قال : لا لازم ابقي جانب بنتي
والده قال : طيب تعال وخرج من الغرفة ومعه عامر ووراها ماجد بالعصاير وحسن السواق ورحوا أمام غرفة العمليات اقعد ياعامر
عامر قال : اه وقعد
وقعد والده جانبه وقال : يارب قومها بسلامة
وطلع ماجد العصير وقال : اتفضل ياعمي العصير
عامر قال : لا مش عاوز
وقعد ماجد جانبه وقال : عمي علشان الدكتور لو طلب دم تاني لنهر هو مش هيوافق انه ياخد منك دم تاني وانت في الحالة دي لازم تشرب العصير علشان تبقي كويس وتقدر تساعد نهر اتفضل ياعمي
ونظر له عامر وأخذ منه العصير وبيشرب وبدون رد
ونظر رضوان بيه لماجد بدون رد
في فيلا المنشاوي :
في غرفة المكتب :
زين قال لنفسه بخوف : نهر في غرفة العمليات ليه ايه اللي حصلها ماكانت كويسة امبارح ياحبيتي يانهر انا جيلك بس ازاي انا معرفش هي في أي مستشفى لازم اعرف
في غرفة رضوان بيه :
جمال قال لنفسه بقلق : هي زهرة اتاخرت ليه ليكون نهر حصلها حاجة يا احنا مصدقنها انها رجعت تاني يارب ما يكون حصلها حاجة وقام من علي السرير وخرج من الغرفة ونزل مسرعا زهرة كلمتي ماجد
زهرة قالت : ايوه
ونظر زين وهو في الغرفة المكتب لقي جمال بيه وقال لنفسه بخوف : يارب انت عارف اني مقدرش أعيش من غيرها قومها بسلامة يارب
جمال قال : ونهر عاملة ايه
زهرة قالت : بابا قالي ان حالتها خطيرة
جمال قال بخوف : ايه حالتها خطيرة وهيقعد
زهرة قالت بقلق : جمال ومسكته
جمال قال : ماما لو عرفت مش هتستحمل ممكن لقدر الله تروح فيها
زهرة قالت لنفسها بإبتسامة خفيفة : يبقي احسن علشان يبقى خلصت منها ومن نهر واكيد رضوان المنشاوي مش هيستحمل موت مراته وحفيدته ويقوم يحصلهم هو كمان ويبقي الكل ده لي أنا وابني
جمال قال بخوف : هنعمل ايه يازهرة
زهرة قالت : ها احنا مش هنقولها حاجة وهي في الوضع ده
جمال قال : ما هي اكيد هتسال عليها
زهرة قالت : هي فاقت
جمال قال : لا لسه
زهرة قالت : طيب خلاص لما تفوق نبقي نقولها أي حاجة وخلاص وبعدين بابا قالي منقولهاش حاجة
جمال قال بقلق : بابا قالك كده
زهرة قالت : ايوه
جمال قال : بس انتي عارفة ماما اول ما هتبصلنها هتعرف اني احنا بنكذب عليها
زهرة قالت بضيق : عارفة ما انت حاول ماتبيلهاش انك بتكدب ولا اقولك سبني انا اتصرف
جمال قال : طيب عامر عامل ايه
زهرة قالت : معرفش
جمال قال : هو انتي مسالتيش بابا
زهرة قالت : لا أصل لما عرفت أن نهر حالتها خطيرة انصدمت ومعرفتش أفكر
زين هو في غرفة المكتب قال لنفسه بقلق : ايه ده هو عامر بيه فاق من الغيبوبة
جمال قال بقلق : معاكي حق انا مش قادر اتملك نفسي اول ما قولتي ان حالتها خطيرة مابالك انتي بقي وانا عارف إنك قده ايه بتحبها وبتعتبرها زي بنتك
زهرة قالت بحزن : ايوه طبعا دي نهر ياجمال
جمال قال بقلق : طيب هروح اتصل بماجد علشان اطمن علي عامر
زهرة قالت : طيب هما في مستشفى ايه
جمال قال : في مستشفى الأمل مسك التليفون
زين وهو في غرفة المكتب قال لنفسه بقلق : في مستشفى الأمل جيلك ياحبيتي
زهرة قالت : بلاش ياجمال تتصل
جمال قال : ليه يا زهرة
زهرة قالت : علشان تلقيه دلوقتي مش قادر يكلم حد
جمال قال : معاكي حق طول الفترة دي وهو فى غيبوبة ولما فاق شاف بنته في الحالة دي ربنا يكون في عونه ولسه لما يعرف ان الهام ماتت انا مش عارف ساعتها هتكون ردت فعله ايه ربنا يستر
زهرة قالت : تفتكر بابا مقولوش ان الهام ماتت
جمال قال : معتقدش بابا يقوله دلوقتي وهو في الحالة دي وبعدين بابا دلوقتي تليقه في حالة صعب
زهرة قالت لنفسها بإبتسامة خفيفة : اكيد هيكون في حالة صعبة مش حفيدته الغالية بين الحياة والموت وده اللي انا عاوزها إن تكون حالته دايما صعبة
جمال قال : زهرة
زهرة بدون تعليق
جمال قال : زهرة زهرة
ونظرة له زهرة وقالت : ايوه يا جمال
جمال قال : بتفكري في ايه
زهرة قالت بحزن : في بابا قلقنها انه يحصله حاجة
جمال قال بقلق : هو مش ماجد طمنك لما كلمتيه
زهرة قالت : لا ماجد مكلمنيش يابابا هو اللي كلمني
جمال قال : بابا
زهرة قالت : ايوه
جمال قال : طيب يبقي كويس وبعدين متقلقيش بابا طول وعمره متماسك مش بينكسر بسهولة
زهرة بضيق بدون تعليق
جمال قال : يلا نشوف ماما
زهرة قالت بغضب : يلا
وطلع جمال ووراها زهرة على غرفة رضوان بيه
وطلع زين من الغرفة وبينظر ملقيش حد وقال لنفسه بخوف : ياحبيتي يانهر وخرج مسرعا علي الجنينه وبينظر للبواب وراح من وراها ونط على السور ومشي وبينظر لقي تاكسي فشاور له تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب زين وقال : اطلع يا اسطي بسرعة
السواق قال : حاضر وتحرك
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لحظة موت)