روايات

رواية لحظة موت الفصل الخامس 5 بقلم أسماء صلاح

رواية لحظة موت الفصل الخامس 5 بقلم أسماء صلاح

رواية لحظة موت الجزء الخامس

رواية لحظة موت البارت الخامس

رواية لحظة موت الحلقة الخامسة

توقفنا لما نظرة له والداته وقالت بغضب : مش هيحصل وحطت ايدها علي وشه والقلم اللي ضربهولك جدك انا هعرف ازاي هدفعه الثمن القلم ده غالي اوي
ماجد قال بدهشة : ناويه علي ايه ياماما
والداته قالت : ناويه اولعها نار علشان يعرفوا قيمتك كويس
ماجد قال : ايوه يعني هتعملي ايه
والداته قالت : ملكش دعوة بلي انا هعمله
ماجد قال : ليه يا ماما انا مش هساعدك
والداته قالت : هتساعدني
ماجد قال : إزاي
وحكلته والداته على اللي هيعمله وقال : فهمت ياماجد هتعمل ايه
ماجد قال بضيق : بس ياماما
والداته قالت : مابسش لازم تعمل كده علشان تكسب اللي انت عاوزه
ماجد قال : طيب هعمل اللي قولتي عليها
والداته قالت : وهتشوف انا هعمل فيهم ايه وعلى فكرة كويس أن نهر فاقدة الذاكرة
ماجد قال باستغراب : ليه يعني
والداته قالت : علشان لو كانت شافت حد من الرجال اللي عملوا فيها الحادثة كانت بلغت جدك وانت عارف بقي رضوان بيه المنشاوي هيلقب الدنيا لما يجبهم
ماجد قال : متقلقيش ياماما الرجالة اكيدولي ان محدش شافهم ولا حتى هي كمان علشان كانوا مخبين وشهم
والداته قالت : طيب كويس لروح انت بقي ياحبيبي ارتاح
ماجد قال : طيب تصبحي علي خير
والداته قالت : وانت من اهله
زهرة قالت لنفسها بغضب : هتشوفي يانهر لليالكي السودة أبدت من دلوقتي
في غرفة رضوان بيه :
رضوان بيه قال : امسك يا حبيتي الدواء
نهر وقالت : شكرا يا جدي واخذته
وأخذت كريمة كوباية المياة من جانبها وقالت : اتفضلي
نهر قالت : شكرا ياتيته واخذتها وأخذت الدواء وشربت المياة
كريمة قالت : بالشفا إن شاء الله
جمال قال : طيب مش عاوزين حاجة قبل مانام
والده قال : لا يا جمال روح انت نام
جمال قال : طيب تصبحوا علي خير
والده والداته ونهر وقالوا : وانت من اهله
والداته قالت : جمال
جمال قال : ايوه يا ماما
والداته قالت : ابقي شوف ماجد متخلهوش ينام زعلان
جمال قال بإبتسامة : متقلقيش ياماما وخرج
وقام رضوان بيه قال : الوقت اتاخر وانتم لازم ترتاحوا تصبحوا علي خير
كريمة ونهر قالوا : وانت من اهله
وراح رضوان بيه وفتحها الدولاب وأخذ هدوم وقفله
نهر قالت : انت هتنام فين ياجدي
رضوان بيه قال بإبتسامة : متقلقيش يانهر الفيلا ملئية غرف يلا تصبحوا علي خير
كريمة ونهر قالوا : وانت من اهله
وراح جمال علي غرفة ابنه ماجد وخبط علي الباب ودخل وبينظر ملقش حد وقال باستغراب لنفسه : هو راح فين ماجد يارب ما يكون خرج وهو في الحالة دي وبينظر لقها خارج من الحمام الحمد لله انك هنا
ماجد قال بغضب : امال يعني أكون فين وبينشف شعره
والده قال : أصل قلقت لما مشوفتكش في الغرفة
ماجد قال بعصبية : قلقت
والده قال : ايوه وهو انت مش ابني
ماجد قال بغضب : ابنك انا لوكنت ابنك كنت وقفت ومنعت جدي انه يضربني بالقلم لا يا انت واقفت تتفرج زي ما يكون إن انا مش ابنك
والده قال : أقف جانبك ازاي وانت اللي غلطان
ماجد قال بغضب : يعني انا اللي مضروب وغلطان ورمها الفوطة على الكرسي
وراح له والده وقال : تعال ومسكه من ايده وقعدوا علي السرير شوفي ياماجد انت عارف جدك بيحب نهر قده ايه ومع ذلك عملت كده
ماجد قال بعصبية : مش لوكانت دي نهر أساسا
والده قال : تاني يا ماجد
ماجد قال بعصبية : تاني ايه يابابا انا خايف عليكم وبعدين انتم ليه متأكدين كده انها نهر
والده قال : بدل جدك قال كده يبقى هي نهر
ماجد قال : بس يابابا ممكن يكون جدي غلطان ومتكونش نهر
والده قال : مستحيل
ماجد قال : ليه يعني هو مش جدي بشر زي وببغلط
والده قال بغضب : ماجد انا مسمحلكش تتكلم علي جدك بالشكل ده
ماجد قال : يا بابا انا مقصودتش
والده قال : خلاص انتهى جدك قال إنها نهر تبقي نهر واحسلك تقفل على الموضوع ده احنا مش ناقصين كفاية اللي احنا فيه واحنا مصدقنها إن رجعت السعادة تاني على البيت فاهم
ونظر له ماجد وقال : انا اسف وحضنه انا بوعدك اني معتش هفتحها الموضوع ده تاني
والده قال : ايوه كده ربنا يهديك
ماجد قال : انا بس كنت خايف عليكم
والده قال : انا عارف وده حقك انك تخاف على عيلتك وتحميها
ماجد قال : طيب يا بابا هروح اعتذر لجدي ولنهر على اللي عملته
والده قال : طيب روح
جمال قال لنفسه : الحمد لله إن الموضوع عدها على خير وخرج من الغرفة ورايح علي غرفته
وراح ماجد علي غرفة جده وخبط علي الباب
كريمة وقالت : أدخل
ودخل ماجد وقال : انتي لسه صحيه ياتيته
جدته قالت : تعال يا ماجد
وقفلها ماجد الباب وراح لها وقعد جانبها وبسها رأسها وقال : انا اسف يا تيتة على اللي حصل مني انا ماكنتش أقصد
جدته قالت : انا عارفة إنك عملت كده من خوفك علينا
ماجد قال : ايوه يا تيتة انا كنت خايف عليكم انا اسف ونظر لنهر
جدته قالت : خلاص محصلش حاجة انسها الموضوع
ونظر ماجد لنهر وقال : انا اسف يانهر على اللي عملته
نهر قالت : انا مش زعلانه انت كنت معاك حق في اللي انت عملته وانا لو كنت مكانك كنت عملت كده
ماجد قال : يعني انتي مش زعلانه
نهر قالت : لا انسها الموضوع زي ما تيتة قالت
ماجد قال بإبتسامة خفيفة : حمد لله على سلامتك يا بنت عمي
نهر قالت : الله يسلامك
ماجد قال : امال جده فين
جدته قالت : راح ينام في غرفة تانية علشان نهر هتنام معايا
ماجد قال : طيب هروح اعتذر منه تصبحوا علي خير
جدته ونهر قالوا : وانت من اهله
في غرفة جمال :
وبيفتح جمال الدولاب وأخذ هدوم وقفله وبتنظر لقي زهرة صحيها وقال : ايه ده انتي صحيها
زهرة قالت : ايوه ليه
جمال قال : أصل افتكرتك نايمة
زهرة قالت : علشان كده ماسرجتش النور
جمال قال : ايوه منمتيش ليه
زهرة قالت : انام ازاي بعد اللي حصل
جمال قال : الحمد لله الموضوع عدها على خير وماجد عرف انه غلطان ورايح يعتذر لجده ونهر
زهرة قالت : بجد
جمال قال : ايوه انا اتكلمت معها والحمد لله عرف انه غلط وفتحها الدولاب وحط هدومه وقفله
زهرة قالت : طيب الحمد لله كده اعرف انام
وراح وقعد علي السرير وقال : تصبحي علي خير
زهرة قالت : وانت من اهله بس على الله أن جدك يصدق الكلام اللي هتقوله وميشوكش أصل انا عارفها ثعلب مابصدقش بسهولة ربنا يستر ويقدر ماجد يخليه يصدقوا
ونظر لها جمال قال : ايه مش هتنامي
زهرة قالت : لا هنام اهوه ونامت
أمام الغرفة :
ماجد قال لنفسه : باين جدي في الغرفة دي علشان النور سارج وخبط علي الباب
رضوان بيه قال : أدخل
ودخل ماجد وقال : صاحي ياجدي
جده قال بغضب : تعال يا ماجد وقعد علي السرير
وقفل ماجد الباب وراح له وقال : انا اسف ياجدي انا مش عارف عملت كده ازاي
جده قال باستغراب : يعني انت عرفت انك غلطان
ماجد قال : ايوه يا جدي انا ماكنتش أقصد اني ازعلكم كل الحكاية ان انا خايف عليكم
وبينظر له جده باستغراب : خايف علينا
ماجد قال : ايوه يا جدي خايف لما تكونش نهر وتأذيكم لقدر الله ولا حاجة
جده قال : واتاكدت انها نهر
ماجد قال : ايوه يا جدي
جده قال : واتاكدت منين بقي
ماجد قال : من كلامك ياجدي حضرتك قولت انها نهر يبقي خلاص هي نهر
جده قال : اه ااااه
ماجد قال : سامحني ياجدي على اللي عملته انا مقدرش اشوفك زعلان مني
وبتنظر له جده وقال : انا مقدرش ازعل منك انت حفيدي تعال
وحضنه ماجد قال : ربنا يخليك لي
جده قال : ويخليك لي ومتزعلش مني علشان مديت ايدي عليك
ماجد قال : لا يا جدي مش زعلان بس القلم كان صعب شويه
جده قال : معلشي وحط ايده علي وشه انت عارف اني بحبك صح ماجد قال : عارف ياجدي وانا كمان بحبك
جده قال : انت ونهر احفادي ومبحبش اشوفكم بتغلطوا في بعض لازم دايما تبقوا واقفين جانب بعض مش ضد بعض فهمني ياماجد
ماجد قال : ايوه يا جدي فاهمك وحضرتك معاك حق وعلي فكرة انا اعتذرت منها وهي قابلت اعتذري
جده قال : طيب كويس
ماجد قال : طيب ياجدي اسيبك علشان ترتاح تصبح علي خير
جده قال : وانت من اهله
جده قال : اتمنها إن ده اللي يكون اللي في قلبك ياماجد وطفي النور ونام
وراح ماجد علي غرفتة وقال لنفسه : كده خلاص نفذت اللي ماما طلبته مني وعملت اول خطوة وصلحت اللي عملته ونسوا الموضوع أما اشوف ماما هتعمل ايه بقي وقعد علي السرير وطفي النور ونام
في غرفة رضوان بيه :
وتنظر نهر لصورة اللي جانبها
وبتنظرة لها كريمة لقيتها بتنظر لصورة وقالت : تعرفي يا نهر الصورة دي اصورنها يوم عيد ميلادك
نهر قالت : يوم عيد ميلادي
كريمة قالت : ايوه انتي مش فاكرها
نهر قالت : لا
كريمة قالت : ده كان يوم
نهر قالت : ليه يا تيتة ايه اللي حصل
كريمة قالت : كنتي مضايقة اوي
نهر قالت باستغراب : مضايقة ويوم عيد ميلادي
كريمة قالت : ايوه مش بس مضايقة لا يا انتي كنتي عصبية وراحتي وقفلتي باب غرفتك عليكي ومبتكلميش حد
نهر قالت بدهشة : ليه انا عملت كده ياتيته
كريمة قالت : علشان احنا معيندكش بعيد ميلادك
نهر قالت : طيب ليه معيتنيش
كريمة قالت : ما احنا اتفقنها إن محدش يعيدك بعيد ميلادك وعملنها نفسنها ولا ادينها فاكرين وعلى فكرة الهام مامتك كانت هي صاحبة الفكرة دي
نهر قالت : طيب وليه ماما عملت كده
كريمة قالت : علشان كانت عاوزها تعملك عيد ميلاد مختلف عن كل سنه فإقتراحت الفكرة دي وانا وجدك عامر ابوكي ماكناش موافقين بس هي اقنعتنها عمك جمال كان موافق معها واقنعنها هو كمان ووافقنها وعملنا لك حفلة كبيرة وكل الأكل اللي انتي بتحبيه بس انتي كنتي مضايقة وماكنتش راضية تطلعي من الغرفة
نهر قالت بدهشة : امال طلعتني ازاي من الغرفة
كريمة قالت : ماجد هو اللي طلعك
نهر قالت باستغراب : إزاي ياتيته
كريمة قالت : خلي جدك بعد الشر عليه يمثل انه مريض احنا ساعدنها وصرخنها وانتي سمعتي الصراخ وطلعت من الغرفة جاري وشوفتي الحفلة واحتفلنها بعيد ميلادك وانتي زي القمر واتصورنها الصورة دي
وبتنظر نهر لصورة وقالت : امال فين ماما ياتيته
كريمة قالت بإرتباك : الهام
نهر قالت : مجاتش تشوفني ليه هي زعلانه مني
كريمة قالت : لا ياحبيتي مش زعلانه منك
نهر قالت : امال مجاتش تشوفني ليه
ونظرة لها كريمة بإرتباك بدون تعليق
نهر قالت : طيب هي فين وانا هروحلها
كريمة قالت : بعد الشر عليكي ياحبيتي وحضنتها
نهر قالت : تقصدي إيه
كريمة قالت بحزن : الهام الله يرحمها
نهر قالت بدهشة : ماما ماتت
كريمة قالت بحزن : ايوه
نهر قالت : امتا حصل ده
كريمة قالت : لما جلنها خبر انك عملتي حادثة وتوفتي فيها والداتك مستحملتش وقعت من طولها واخذنها على المستشفى بس للاسف السر الالهي كان طلع وتوفت الله يرحمها
نهر قالت بحزن : ياحبيتي ياماما وبتبكي
كريمة قالت : بس ياحبيتي وحضنتها بس نهر
كريمة قالت : بس ياحبيتي ومسحتلها دموعها اقرئها الفاتحه
وقرأت نهر وكريمة الفتحة
كريمة قالت : صدق الله العظيم
كريمة قالت : يلا ننام انتي تعبانه وطفت النور وحضنتها
أمام الفيلا :
زين قال لنفسه : وبعدين لازم اشوف نهر وبينظر للفيلا لازم اشوفها بس ازاي وهي لو شافتني ممكن يحصل حاجة يارب اعمل ايه بس هروح احسن لا انا مش هروح غير لما اشوفها ازاي وبيفكر ايوه انط من علي السور واشوفها من غير ما هي تشوفني ايوه هو ده الحل واهو النور اطفي في الفيلا معنى كده انهم ناموا ومحدش هيشوفني وقام وراح بجانب السور ونط وبينظر لقي مافيش حد فنط على الأرض ومشي مسرعا وبينظر حوليه ودخل جوه الفيلا وبينظر حوليه ملقش حد وطلع علي السلم وبينظر حوليه ملقش حد وبعدين هعرف ازاي نهر في أي غرفة اعمل ايه بس وبيفكر ايوه هفتح الغرف كلها وراح ووقف أمام غرفة عامر يارب تكون هى غرفة نهر وفتحها براحة ودخل انا مش شايف حاجة وطلع تليفونه وسرج النور التليفون ووجهه علي وجهه عامر ده عامر بيه يبقي دي غرفته وطفي النور وفتح الباب براحة ونظر يمين وشمال ملقش حد وخرج من الغرفة علي أطراف صوابعه وقفل الباب براحة وبينظر علي غرفة ماجد يبقي دي غرفة نهر وراح ووقف أمام غرفة ماجد وبينظر وراها ملقش حد وفتحها الباب براحة ودخل علي أطراف صوابعه وسرج نور التليفون وبينظر علي السرير ايه ده ماجد يبقي دي غرفته وطفي النور وخرج علي أطراف صوابعه وقفل الباب براحة وبعدين بقي ولا دي ولا دي غرفة نهر امال غرفتها فين بس وبتنظر على غرفة نهر يارب تكون دي بقي وراح وبينظر وراها ملقش حد ففتحها الباب براحة ودخل وقفل الباب وراها وسرج نور التليفون وبينظر علي السرير ملقش حد غرفتي مين دي وبينظر علي الحائط لقي صورة نهر ايه دي صورة نهر يبقي دي غرفتها اما دي غرفتها امال هي فين وبينظر لصورة لنهر انتي فين وحشتني اوي انا مش عارف ايه اللي بيحصل معانا وليه حصل معانا كده بس انا بحبك ومقدرش أعيش من غيرك وهليقكي مهما تكوني يانهر وطفي نور التليفون وخرج من الغرفة على أطراف صوابعه وقفل الباب براحة بما أن نهر مش في غرفتها هتكون فين بس ونظر لغرفة جمال تليقها في الغرفة دي وراح أمام الغرفة وبينظر حوليها ملقش حد ففتحها الباب براحة ودخل علي أطراف صوابعه وسرج نور التليفون وبينظر علي السرير ده جمال بيه وبينظر جانبه لقي زهرة مش دي الست اللي كانت في الجنينه يبقي دي مراته وطفي النور وخرج علي أطراف صوابعه وقفل الباب براحة فينك يانهر بس فبينظر لقي حد خارج من الغرفة فاراح وفتحها باب غرفة براحة ودخل علي أطراف صوابعه ودخل وقفل الباب براحة ووقف وراها ياتري مين اللي جاي
وخرج رضوان بيه من الغرفة وراح علي المطبخ
في غرفة رضوان بيه :
وبيسمع زين الصوت خطوات وقال لنفسه : الحمد لله مشي غرفة مين دي وبينظر جانبه لقي صورة فاخذها وسرح نور التليفون وبينظر لها لقها صورة رضوان بيه وكريمة ايوه يبقي دي غرفة رضوان بيه وحط الصورة براحة مكانها هتكون نهر نايمة فين بس وبينظر بالصدفة علي يمينه لقي نهر نايمة في حضن كريمة فاراح لها وبصوت منخفض نهر حبيتي وهيحط ايده علي شعرها تذكر كلام الدكتور وترجع وقعد جانبها تعرفي انك وحشتني اوي وحشني صوتك والكلام معاكي ارجعلي تاني يانهر انا مش عايش من غيرك
في المطبخ :
شرب رضوان بيه المياه وخرج من المطبخ ورايح علي الغرفة وبينظر علي غرفته وقال لنفسه : لما اطمن علي نهر وراح علي غرفته وهيفتح الباب
في غرفة رضوان :
وسمع زين الصوت ونظر وراها وقال لنفسه بقلق : فيه حد جاي اعمل ايه بس يارب وبينظر لنهر وطفي نور التليفون وبينظر حوليه استخبها فين بس ايوه ودخل تحت السرير
ودخل رضوان الغرفة وراح ناحية السرير وسرج الابجورة وبينظر لقي كريمة وخدها نهر في حضنها وقال لنفسه بإبتسامة : ربنا يخليكم لي
وبينظر له زين وهو تحت السرير وعلى وجهه علامات القلق
وبينظر رضوان بيه لقي صنية الأكل وقال لنفسه : اما اخدها أنزلها ورايح ياخدها داس علي ايده زين
زين قال لنفسه بوجع : اه ااااه وحط ايده علي فمه
وراح رضوان بيه يأخذ الصنية
نهر وهي نايمة والت : اه ااه
ونظر رضوان بيه وقال لنفسه باستغراب : ايه الصوت ده
ومسك زين ايده بوجع وبينظر رضوان بيه بدون تعليق
نهر وهي نايمة قالت : اه ااااه
وبينظر رضوان بيه لقي نهر بتكلم وهي نايمة وقال لنفسه : باين بتحلم وأخذ الصنية وراح وبينظر لنهر أحلام سعيدة ياحبيتي وطفي الابجورة وخرج من الغرفة
وطلع زين من تحت السرير وقال لنفسه بوجع : أيدي ونظر لنهر وراح لها وقعد جانبها معلشي حبيبتي انا لازم أمشي دلوقتي قبل ماحد يجي بس مش هسيبك هفضل جانبك ماتقلقيش هتوحشني وبينظر لها بحزن
وتقلبت نهر وحطت ايدها علي ايده اللي بتوجعه وهي نايمة
وبيتنظر زين لقي ايد نهر على ايده فنظر لها وقال بصوت منخفض : متقلقيش انا جانبك وحط ايده التانية علي ايدها وقام وشال ايدها من علي ايده وراح عند الباب وبينظر لنهر بحبك وخرج وقفل الباب براحة وبينظر حوليه ملقش حد فنزل براحة وراح علي الجنينه وبينظر حوليه وهو ماشي وطلع علي السور وطنط على الأرض ومشي وبينظر لقي تاكسي جاي تاكسي
وركب زين وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
وبيتنظر زين من شباك العربية وبتذكر نهر
ووقف السواق العربية وقال : وصلنها يافندم
وسرح زين بدون تعليق
السواق قال : يا استاذ
ونظر له زين وقال : ايوه
السواق قال : وصلنها
ونظر زين على البيت وقال : طيب ودفع الحساب ونزل زين من العربية وطلع علي شقته ودخل وقفل الباب وراها وبينظر للشقة وتذكر نهر وبكها وراح علي غرفته وبينظر لصورته مع نهر وراح واخذها وقعد علي السرير وبينظر لها ليه حياتنها انقلبت كده كل حاجة كانت كويسة فجأة كل حاجة اتغيرت وانتي بعدتي عني ليه حصل معانا كده ليه يانهر
نهر قالت : ايه اللي انت بتقوله ده يازين
وبيتنظر زين وقال بدهشة : نهر
نهر قالت : ايوه انا زعلانه منك وراحت وقعدة على السرير
زين قال باستغراب : ليه
نهر قالت : ازاي تفكر اني ممكن أبعد عنك
زين قال : انا فكرت كده بسبب اللي حصل
نهر قالت : مهما حصل انا هفضل معاك يازين
زين قال : بجد يانهر
نهر قالت : ايوه يا زين انا مليش غيرك يازين وانت كل حاجة لي زين قال : وانتي كمان كل حياتي
نهر قالت : لو كنت كده ماكنتش فكرت إن ممكن أبعد عنك
زين قال : انا اسف يانهر بسبب اللي حصل اتلغبط ومش عارف أفكر
نهر قالت : طيب انا مسامحك بس معتش تفكر في كده تاني
زين قال : اوعدك اني معتش أفكر كده تاني
نهر قالت : طيب يلا نام علشان انت تعبت اوي النهاردة عندك شغل بكرة
زين قال بإبتسامة : طيب تصبحي علي خير
نهر قالت : وانت من اهله
ونام زين وهو بينظر لنهر
في الصباح :
في فيلا المنشاوي :
في غرفة رضوان بيه :
صحت كريمة من النوم وبتنظر جانبها لقيت نهر نايمة وبستها على رأسها وقامت من علي السرير وراحت ودخلت الحمام وطلعت وبتنشف وشها وايدها وبتنظر لنهر لقيتها لسه نايمة وحطت الفوطة على الكرسي وأخذت سجادة الصلاة وفرشتها وبتصلي وخلصت صلاه ورفعت ايدها وبتدعي وخلصت وخرجت من الغرفة وراحت علي المطبخ
ونظرة لها سعدية وقالت : صباح خير يافندم
كريمة قالت : صباح الخير فيه حد صحي
سعدية قالت : لا يا فندم
كريمة قالت : طيب انا النهاردة اللي احضر الفطار
سعدية قالت : حضرتك تقولنها عاوزة ايه واحنا هنعمله
كريمة قالت : لا انا عاوزة هحضروا النهاردة
عبده قالت : بس ياست هانم
كريمة قالت : مابسش اللي انا قولته هو اللي يسمع
عبده قال : امرك طيب نساعدك
كريمة قالت : لا انا هعمل كل حاجة
سعدية قالت : بس
كريمة قالت : مابسش ويلا اخرجوا
سعدية قالت : حاضر وخرجت
وخرج عبده وراها
وخرج رضوان بيه من الغرفة ونزل وبينظر لقي سعدية وعبده واقفين وقال باستغراب : واقفين كده ليه
سعدية وعبده وقالوا : صباح الخير يا فندم
رضوان بيه قال : صباح الخير واقفين كده ليه
سعدية قالت : الهانم جوه بتحضر الفطار ومش عاوزنها نساعدها
رضوان بيه قال باستغراب : هانم مين زهرة
سعدية قالت : لا يا فندم كريمة هانم
رضوان بيه قال بدهشة : كريمة
عبده قال : ايوه يافندم طلبت منا اللي احنا نطلع وهي اللي هتحضر الفطار
رضوان بيه قال : إزاي ده وراح علي المطبخ وبينظر لقي كريمة بتحضر الفطار كريمة انتي بتعملي ايه هنا
كريمة قالت : صباح الخير
رضوان بيه قال : صباح الخير بتعملي ايه في المطبخ بدري كده
كريمة قالت : بحضر الفطار
رضوان بيه قال : طيب ليه والخادمين هما اللي يحضروا انتي لسه تعبانه
كريمة قالت : لا انا بقيت كويسة وبعدين عاوزة اعمل الفطار اللي نهر بتحبه
رضوان بيه قال : اه ااااه طيب ما تقولي للخدم وهما يعمله
كريمة قالت : لا هي بتحبه من أيدي وبعدين قولت يمكن تذكر حاجة
رضوان بيه قال : طيب خلي الخدم يساعدك
كريمة قالت : لا انا عاوزة اعمله لواحدي
رضوان بيه قال : طيب هي نهر صحيت
كريمة قالت : لا لسه نايمة
رضوان بيه قال : طيب عاتي هساعدك
كريمة قالت : لا روح انت اقعد وانا هخلص واجي
رضوان بيه قال : لا هساعدك
كريمة قالت : لا لو عوزت مساعدة هقولك يلا بقي انت كده بتعطلني
رضوان بيه قال : طيب خلاص وخرج وبينظر لخدم خليكم هنا علشان لو احتاجت حاجة
سعدية قالت : حاضر يافندم
في غرفة جمال :
صحها جمال من النوم بينظر جانبه لقي زهرة نايمة وقال لنفسه : ايه الريحة دي وقام من علي السرير وخرج من الغرفة دي ريحة فطير بس جاي منين ونزل وبينظر لقي الخدم انتم واقفين كده ليه
سعدية وعبده وقالوا :صباح الخير يا فندم
جمال قال : صباح الخير واقفين كده ليه
عبده قال : الهانم في المطبخ بتحضر الفطار ومش عاوزة حد يساعدها
جمال قال باستغراب : ماما فى المطبخ
سعدية قالت : ايوه يافندم
جمال قال بدهشة : معقول ده وراح علي المطبخ وبينظر لقي والداته بتعمل الفطير ايه ياماما ده
ونظرة له والداته وقالت : صباح الخير يا جمال
جمال قال : صباح الخير بتعملي ايه ياماما
والداته قالت : بحضر الفطار
جمال قال : ايوه يا ماما بس انتي لسه تعبانه كنتي خلي الخدم هما اللي يعمله
والداته قالت : لا انا بقيت كويسة الحمد لله
جمال قال : طيب الحمد لله ريحة الفطير تجنن ياماما
والداته قالت : ما انا عملته علشان نهر هي بتحب الفطير
جمال قال : اه ااااه نهر بس يعني احنا مش هناكل منه
والداته قالت : لا طبعا هتاكلوا
جمال قال : تعرفي يا ماما انا ماكلتش من ايدك الفطير من امتا من آخر مرة كنا في العزبة ونهر طلبتوا منك وانتي عملتها
والداته قالت : ايوه ما هي الوحيدة اللي بتخلني اعملها طلعها زي بتحبه
جمال قال :وعلي فكرة انا وعامر وبابا بنحبوا برده وخصوصا الفطير اللي انتي بتعمليه ببقي طعموا يجنن ده ريحته جايه لغاية غرفتي فوق
والداته قالت : طيب يلا أخرج ومتعطلنش عاوزة اخلص قبل ما نهر ماتصحها
جمال قال : هي لسه نايمة
والداته قالت : ايوه يلا بقي
جمال قال : طيب بس بسرعة علشان انا جوعت من الريحة
والداته قالت : طيب
جمال قال : هو بابا صحي
والداته قالت : ايوه
جمال قال : امال هو فين
والداته قالت : تلقيه بره
جمال قال : لا مش بره
والداته قالت : يبقي في غرفة عامر
جمال قال : طيب وخرج وراح علي غرفته
في غرفة عامر :
وبينظر رضوان بيه لعامر وقال : اصحها يا عامر نهر طلعت عايشها مامتتش زي ما كنا فاكرين والحمد لله رجعت على البيت تاني صحيح هي فاقدة الذاكرة بس إن شاء الله هتخف وهتبقي كويسة اصحها ياعامر وحشني الكلام معاك نفسي اسمع صوتك تاني يارب اشفيه
في غرفة رضوان بيه :
صحت نهر من النوم وبتنظر جانبها وقالت لنفسها : امال تيتة فين ونزلت من علي السرير وخرجت من الغرفة ونزلت وتنظر حوليها لقيت سعدية وعبده فاراحت لهم هي تيتة فين
سعدية قالت : صباح الخير يا فندم
نهر قالت : صباح الخير
سعدية قالت : الست الكبيرة في المطبخ
نهر قالت : طيب وراحت علي المطبخ وبتنظر لقيت كريمة بتحضر الفطار صباح الخير ياتيته
ونظرة لها كريمة قالت بإبتسامة : صباح الخير يا حبيتي
نهر قالت : بتعملي ايه ياتيته في المطبخ من الصبح كده
كريمة قالت : بعملك الفطار اللي انتي بتحبيه
نهر قالت : وليه تتعبي نفسك مكان أي حد يحضروا
كريمة قالت : ازاي بقي حفيدتي الغالية متكولش غير من أيدي
نهر قالت : ربنا يخليكي لي ياتيته وراحت وبستها
كريمة قالت : ويخليكي لي يا روح تيتة
ونظرة نهر لي الفطير وقالت : فطير انا بحبه اوي
كريمة قالت : انا عارفة علشان كده انا عملتهولك
نهر قالت : شكرا ياتيته و بتاخد حته
كريمة قالت : لا يا حبيبتي سخن علي ايدك استني لما يبرد شويه نهر قالت : انا بحبه سخن ياتيته هاخد حته بس
كريمة قالت : طيب اسنتي وجابت سكينة وقطعت الفطيرة أربع حتات وحطت السكينة وأخذت حته اتفضلي يا حبيبتى
نهر قالت : شكرا ياتيته وكلتها الله طعمها يجنن ياتيته
كريمة قالت : بالهنا يلا روحي خدي دش اعقبال ما اخلص
نهر قالت : لا انا هساعدك
كريمة قالت : لا انتي لسه تعبانه
نهر قالت : لا انا بقيت كويسة
كريمة قالت : لا ياحبيتي انا معتش قدامي حاجة وهخلص روحي انتي خدي دش علشان تفوقي يلا بقي
نهر قالت : طيب ياتيته هو جدي فين
كريمة قالت : في غرفة عامر
نهر قالت : طيب وخرجت من المطبخ وراحت علي غرفتها
في غرفة جمال :
جمال قال : اصحي يا زهرة بقى زهرة وراح وفتحها البلكونه
وفاقت زهرة وحطت أيدها علي وشها من الضوء وقالت بنعاس : انتي ياغبية افقلي البلكونه
جمال قال : مين الغبية دي هو انتي بتحلمي
ونظرة له زهرة وقالت : جمال
جمال قال : ايوه مين الغبية اللي بتشتميها من الصبح دي
زهرة قالت : مافيش افتكرت سعدية هي اللي فتحت البلكونه
جمال قال : اه ااااه بس انا اللي فتحتها
زهرة قالت : طيب ليه اقفلها تاني
جمال قال : لا قومي بقي كفاية نوم كده وبيكمل لبس
زهرة قالت : هي الساعة كام
جمال قال : الساعة 8 قومي بقي هنفطر النهاردة فطير
زهرة قالت باستغراب : فطير وقعدة على السرير
جمال قال : ايوه ماما فى المطبخ بتعملوا
زهرة قالت بدهشة : ماما فى المطبخ وبتعمل فطير
جمال قال : ايوه بتعملوا علشان نهر
زهرة قالت : اه ااااه نهر
جمال قال : يلا بقي وخرج من الغرفة
زهرة قالت لنفسها بغضب : بدأت الأمور تتغير كريمة هانم اللي ماكنتش قدرها تقوم من السرير دلوقتي في المطبخ بتعمل الفطار كل ده بسبب نهر خليها تعمل زي ما هي عاوزة فطير لما نشوف مين اللي هياكله أما اروح اشوف ماجد عمل ايه امبارح
وخرجت من الغرفة وراحت علي غرفة ابنها وخبطت ودخلت وبينظر لقيت ماجد نايم وقفلت الباب وراها ماجد ماجد اصحها وراحت وفتحت البلكونة وراحت وقعدة جانبه على السرير ماجد اصحها وهزته
وفاق ماجد وبينظر لقي والداته وقال بنعاس : فيه ايه يا ماما وحط المخدة على وشه
والداته قالت : اصحي عملت ايه امبارح ماجد
وشال ماجد المخدة من علي وشه ونظر لها وقال : صباح الخير
والداته قالت : صباح الخير عملت ايه امبارح
ماجد قال : في ايه
والداته قالت : في ايه ايه صلحت جدك وجدتك
ماجد قال : ايوه صلحتهم واعتذرت منهم
والداته قالت : واعتذرت من نهر
ماجد قال : ايوه
والداته قالت : وقالت لك ايه
وقعد ماجد علي السرير وحكلها على اللي حصل وقال : بس
والداته قالت : طيب كويس وجدك صدقك
ماجد قال : ايوه ليه
والداته قالت : أصل انا عارفة إنه مش سهل
ماجد قال : طيب ياماما وهنعرف مين اذا كان صدق كلامي ولا لا والداته قالت : هيقتنع لما يلقيك اتغيرت تصريفاتك زي ما قوتلك
ماجد قال : طيب وانتي هتعملي ايه
والداته قالت : بعدين هتعرف قوم يلا علشان جدتك في المطبخ
ماجد قال باستغراب : تيتة في المطبخ
والداته قالت : ايوه بتحضر فطير لنهر
ماجد قال باستغراب : فطير لنهر
والداته قالت : ايوه ما انت عارف ان نهر بتحبه يلا بقي
ماجد قال : طيب روحي انتي وانا جاي وراكي
والداته قالت : طيب وخرجت وبتنظر لقيت نهر خارجة من غرفتها صباح الخير يا نهر
نهر قالت : صباح الخير ياطنط
زهرة قالت : عاملة ايه دلوقتي
نهر قالت : الحمد لله بقيت احسن
زهرة قالت بإبتسامة خفيفة : طيب الحمد لله عرفت ان ماما بتعمل الفطير اللي انتي بتحبيه
نهر قالت : ايوه وطعمه يجنن
زهرة قالت : هو انتي اكلتي منه
نهر قالت : ايوه تيتة اكلتني حته
زهرة قالت : اه ااااه طيب
نهر قالت : بقولك ياطنط فين غرفة بابا
زهرة قالت بضيق : ليه وهو انتي مش عارفها
نهر قالت : لا مش فاكرة
زهرة قالت : انا آسفة نسيت انك فاقدة الذاكرة
نهر قالت : لا عادي ياطنط هي فين
زهرة قالت : دي وشاورتلها عليه
نهر قالت : طيب ياطنط شكرا
زهرة قالت : هو انتي هتروحي تشوفيه
نهر قالت : ايوه ليه
زهرة قالت : لا مافيش اتفضلي
نهر قالت : بعد اذنك وراحت علي الغرفة وخبطت علي الباب
رضوان بيه قال : أدخل
ودخلت نهر وقالت : صباح الخير يا جدي
رضوان بيه قال : صباح الخير يا نهر تعالي
وقفلت نهر الباب وبتنظر لوالدها وقالت بقلق : هو بابا عنده ايه ياجدي
رضوان بيه قال : هو في غيبوبة
نهر قالت بقلق : ايه في غيبوبة ونظرة لوالدها
رضوان بيه قال : ايوه
نهر قالت بقلق : ليه ياجدي هو ايه اللي حصل معها
رضوان بيه قال بحزن : لما جلنها خبر انك عملتي حادثة وتوفتي فيها مستحملتش وجتله أزمة قلبية ودخل في غيبوبة ومن ساعتها وهو كده
نهر قالت ببكاء : ياحبيبي يابابا وقعدت جانبه
رضوان بيه قال : بس متقلقيش يانهر حالته مستقرة وان شاء الله هيفوق
نهر قالت ببكاء : بابا رد عليه انا جانبك ومش هسيبك ابدا
رضوان بيه قال : اهدي يا نهر انتي لسه تعبانه
نهر قالت : معلشي يا جدي ممكن تسبني مع بابا شويه
رضوان بيه قال : طيب بس متتاخريش
نهر قالت : طيب
وخرج ماجد من الغرفة وبينظر لقي جده وقال : صباح الخير يا جدي
ونظر جده وراها وقال : صباح الخير يا ماجد
ونظر له ماجد قال : ايه مالك يا جدي
جده قال : مافيش
ماجد قال : مافيش ازاي شكلك مضايق
جده قال : لا انا كويس متقلقش
ماجد قال : طيب اتفضل
ونزل رضوان بيه ووراها ماجد ورحوا وقعدوا في الانتريه
ماجد قال : صباح الخير يا بابا وقعد
والدها قال : صباح الخير يا ماجد صباح الخير يا بابا
رضوان بيه قال : صباح الخير
ماجد قال : عرفت ان تيته هي اللي عملها الفطار النهاردة
والده قال : ايوه انت مش شمم الريحة الفطير
ماجد قال : لا طبعا شامم صحيح فين نهر
والده قال : مش عارف تلقيها لسه نايمة
رضوان قال : لا هي صحت
ماجد قال : امال هي فين ياجدي
جده قال : في غرفة عامر
جمال قال : ليه يا بابا خلتها تشوف عامر وهو في الحالة دي
والده قال : هي اللي جات وبعدين ده والدها وهي عاوزها تشوفه همنعها ازاي تشوفه
ماجد قال : بس ياجدي هي لسه تعبانه وممكن ده يأثر عليها وخصوصا انها لسه متعرفش اللي حصل مع طنط الهام الله يرحمها
والده قال : ماجد عنده حق يا بابا
رضوان بيه قال : ما انا قولتها على اللي حصل مع عامر
جمال قال : ليه يا بابا
والده قال : هي اللي سألتني عن اللي حصل وانا مقدرتش اكذب عليها وبعدين كده كده هي هتعرف
ماجد قال : وقولتها حاجة ياجدي عن طنط الهام
جده قال : لا ده بقي اللي مش عارف اقولها ازاي ربنا يستر لما تعرف
جمال قال : الله يكون في عونها
كريمة وهي في المطبخ وقالت : سعدية سعدية
وراحت سعدية على المطبخ وقالت : ايوه يافندم
كريمة قالت : يلا خودي الفطار حطيه على السفرة
سعدية قالت : حاضر وأخذت الأطباق وخرجت
في غرفة عامر :
نهر قالت ببكاء : بابا ياحبيبي اصحها علشان خاطري انا نهر يابابا ومسكت ايده متسبنش وتروح زي ماما انا صحيح مش فاكرة حاجة بس انا محتاجلك يابابا انا عارفة انك سامعني اصحها علشان خاطري
وخرجت زهرة من غرفتها ونزلت وقالت : صباح الخير
وماجد ورضوان بيه وجمال قالوا : صباح الخير
وخرجت كريمة من المطبخ وقالت : يلا الفطار جاهز
زهرة قالت : صباح الخير يا ماما
كريمة قالت : صباح الخير يا زهرة امال فين نهر
رضوان بيه قال : نهر عند عامر في الغرفة
كريمة قالت : وايه اللي دخلها عند عامر
رضوان بيه قال : كانت عاوزة تشوفه
كريمة قالت : وعرفت بلي حصله
ماجد قال : ايوه يا تيتة
كريمة قالت : مين اللي قالها
رضوان بيه قال : سألتني وقولتها
كريمة قالت : خطبتن في الرأس توجعها
جمال قال : تقصدي ايه ياماما
والداته قالت : ما هي عرفت امبارح بموت الهام
رضوان بيه قال : ايه
كريمة قالت : ايوه
جمال قال : وعرفت ازاي
كريمة قالت : سألتني عنها وحكيت لها الله يكون في عونها انا هطلع اجبها وانتم روحوا افتطروا
زهرة قالت : لا ياماما ارتاحي انتي وانا هطلع اجبها
كريمة قالت : لا يا زهرة روحي افتطري وانا هجبها
زهرة قالت : ياماما انتي تعبتي في تحضير الفطار استريحي انتي وانا هجبها
جمال قال : زهرة معها حق يا ماما تعالى ارتاحي وهي هتجبها
والداته قالت : طيب
وراحت زهرة علي غرفتها ودخلت وأخذت زجاجة الزيت وقالت لنفسها بغضب : لما اشوف يانهر هتفلتي مني ازاي وخرجت من الغرفة وراحت أمام غرفة عامر وفتحت الزجاجة الزيت وفرغتها على الأرض وعلى السلم وحطت شويه على سور السلم بس كده سلام يانهر وحطت الزجاجة في جيبها وراحت وخبطت علي الغرفة ودخلت يلا يا نهر علشان تفطري
ونظرة لها نهر وبتبكي
زهرة قالت : نهر عامر أن شاء الله هيخف الدكتور متابعه يلا بقي علشان تفطري جدك وجدتك تحت عاوزين تفطري معاهم
نهر قالت : طيب ياطنط روحي انتي وانا جاي وراكي
زهرة قالت : طيب متتاخريش
نهر قالت : طيب
وخرجت زهرة من الغرفة وقفلت الباب وبتنظر على الأرض وقالت لنفسها بإبتسامة ماكرة : المرة اللي فاتت فلتي مني بس المرة دي مش هتفلتي ونزلت وراحت علي السفرة
رضوان بيه قال : نهر مجتش معاكي ليه
زهرة قالت : جاية اهي يابابا متقلقش هي كويسة وقعدة
رضوان بيه قال : طيب
وفتحت نهر باب الغرفة وبتنظر لوالدها عامر وقفلته ومشيها وقالت : اه هتقع حطت ايدها علي السلم وبصوت مرتفع اه ااااه بتقع من علي السلم
ونظروا لها الكل وقالوا بخوف : نهر ورحوا لها مسرعين
رضوان بيه قال بخوف : نهر ردي عليها
في شقة زين :
في غرفة زين :
صح زين فجأة من النوم وقال بصوت مرتفع : نهررررر ———

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لحظة موت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى