روايات

رواية لا اعلم من حبيبي الفصل العشرون 20 بقلم آلاء

رواية لا اعلم من حبيبي الفصل العشرون 20 بقلم آلاء

رواية لا اعلم من حبيبي الجزء العشرون

رواية لا اعلم من حبيبي البارت العشرون

رواية لا اعلم من حبيبي الحلقة العشرون

هاجر…. وميحرمنيش منك يارب
سمر… طيب يا قلبي هنزل انا وانتي طمنيني لما توصلي
هاجر… حاضر
ــــــــــــــ
مصطفي… الو يا قلبي
نوره…. يبني اتلم بدل ما اشتمك
مصطفي بضحك … جعفر طلع المهم كريم معاكي
نوره… لا بقالو ساعه موصلني ليه
مصطفي… برن عليه مش بيرد
نوره…. ربنا يستر دا انا قولت خلاص
مصطفي… في ايه
نوره… كلمته في موضوع و كان بين انه خلاص فاهم ان لزم يبعد
مصطفي…. متخافيش ان شالله خير
نوره…. يارب انا مش عارفه كريم مكانش كده
مصطفي… حبه بس بطريق غلط
نوره… ربنا يهدي يارب ويصلح حاله
مصطفي… طب ايه دعوه ليا دا انا ساعات وهبقا قرة عينك وبعلك
نوره… فعلا بغلي
مصطفي… وشكرااااا يابنتي لمي لسانك دا
نوره…. ما انت مش لمم نفسك
مصطفي…. نكتب الكتاب بس
نوره…. بس يابابا العب بعيد
مصطفي ضحك… لا دا انتي قلبك ميت بقا
نوره… اها وقفل بقا عشان اخلص الميك اب
مصطفي… اها تشطيب الشقه بداء
نوره…. شيل دقنك وتعال كلمني
مصطفي…. احم احم طيب يا حببتي تعوزي حاجه
نوره. بضحك… لا يا خويا باي
مصطفي بضحك.. باي
ـــــــــــــــــ
كريم… انا اسف بجد
خلود بصت وراها
كريم لما شفها حس بوجع مش دي خلود اللي شافها اول مره دي واحده مسحوب منها روح رغم ملامحها الجميل بس مغطي عليها الزعل والكسر اللي هو سببها
خلود.. بصله وسكته
كريم… عارف انك مش حبه وجودي بس سامحيني
خلود بوجع …. انا بكرهك بكره اليوم اللي عرفتك في بكره نفسي اني حبيتك بكره كل حاجه تفكرني بس بيك
كريم…. مكانش قصدي
خلود… مكانش قصدك اعمل بيها ايه ها خليت كله حاجه بحبها تبعد خليت اعز حد عندي وبعتبره اخ واب بعد عني وشافني واحده بازباله وبسبب مين بسبب حضرتك عمري ما هسامحك علي اللي عملته
كريم…. اسف بجد وانا هبعد مش هتشوفيني تاني بس عشان خاطري او عشان خاطر احمد سامحيني
خلود بعياط…ابعد عني وربنا يسامحك ويسامحني و جايه تمشي بس مش قادره
كريم شافها مش قدره تتحرك
كريم…طب تعالي اوصلك
خلود…. ابعد عني بقا مالكش دعوه بيا ارجوك
كريم… طيب هوصلك ومش هتشوفي وشي تاني
خلود…. لو فعلا بتحبني سبني وامشي
كريم… اللي يريحك
وسابها ومشي
ـــــــــــــــــــــــــــ
خلود…رجعت بصت للبحر وفضلت تعيط بس من غير صوت زاي اللي اكني حاجه طبيعي انها تعيط
ــــــــــــــــ
هاجر…. لو سمحتي يا انسه عايزه ادخل مكتب استاذ احمد
شهد…. مش حاضرتك اخته
هاجر… الله انتي متباعني
شهد…. هو حضرتك بتقدمي حاجه
هاجر… اها انا بطلع في التليفزيون
شهد…. بجد بتقدمي ايه
هاجر… بغني
شهد بعجاب…. بجد الله طيب ينفع تغني اي حاجه
هاجر… طبعا طبعا من عين ديش قبل ال عين دتش
شهد…الله انتي متوضعه خالص
هاجر….حببتي تسلميلي بس ادخل الاول وانا طلع هغنيلك لان مظنش بعد ماتسمعي صوتي تدخليني
شهد بعدم فاهم… ليه يا فندم
هاجر بضحك… من كتر حلاوة صوتي هتحبي تسمعي اكتر
شهد… اها طيب استني استاذنه
هاجر… لا كده هزعل انا هدخل متخافيش دا اخويا هقتله بس
شهد بصدمه… ايه
هاجر… انتي غلبانه اووي بهزر يبنتي متخافيش يلا بقا عشان اغنيلك
شهد… اتفضلي
ــــــــــــ
هاجر دخلت وقفلت الباب وراها
هاجر… احم احم الحلو سرحان ليه
احمد…. ايه دا انتي جيتي برضو والابني ادمه اللي برا دي مش تقول
هاجر… تصدق وتؤمن بالله انت مهزق ولزم تتهزق والكل يهزقكك والبنت العسل الي بره هجبها تهزقكك
احمد… هاجر انا مش بهزر
هاجر برفع حاجبها… ومين قالك اني بهزر
احمدبحاده… هاجر انا مش فيقلك
هاجر…. ولاه ولاه انا مش طيقك اساسا انتو كده ياراجاله تعصبه الواحد
احمد… بصلها وسكت
هاجر… بص هتسمعني بما يرضي الله ولا اسمعك بما لايرضي الله
احمد بنفز صبر… اتفضلي
هاجر… ايه بمايرضي لله ولا اتفضل بما لا يرضي لله
احمدبصلها بغضب….
هاجر… عوذ بالله في ايه فرفش كده دا انت راجل صحيح ما علينا
احمد… لو متكلمتيش همشي انا
هاجر….خاف يعيد يامه يامه ما انا هتكلم اهو صلي علي النبي
احمد…. عليه افضل الصلاة والسلام
هاجر…. زيد النبي صلي
احمد… عليه افضل الصلاة والسلام
هاجر… ايوه كده اهدا بص بقا هي خلود غلطانه مش هنختلف
بس هي مش معنا كده نسبها هي ندمانه فاكر اليومين اللي قبل ما تيجي اللي مكانتش بتتكلم معاك فيهم
احمد… اها
هاجر… كانت قفله علي نفسها وبصعوبه لما قدرنا نخليه ترجع تتكلم خلود كانت شكلها عكس ما انت جيت انت جيت شكلها اللي كان قدامك دا احسن عن الاول بكتير خلود عقبت نفسها بنفسها هي نفسها ندمت ومكانتش راضي عن اللي هي عملته بالعكس كانت شايفه نفسها مش محترمه وكنت خايفه تحكي لا اشوفها زاي ما هي شافت او الزباله دا ورهولها
احمد.بعدم فاهم….وراها ايه
هاجر… كريم دا انسان زباله ربنا يسامحني اني بشبه بني ادم ب حاجه وحشه بس كريم قال كلام محدش يبقبله حتي لو هو كده
احمد…في ايه
هاجر… حكتله اللي كريم قاله
احمد.. ابن****
هاجر.. ايه ياعم انا قاعده عيب كده
احمد….. وربنا ما هسيبه
هاجر…. يادي نيله يبني سيبك منه خلينا في خلود
احمد….بس هي محكتليش ليه
هاجر… لا واللهي انت بتسال ما انت قبل ما تسمع منها هزقتها زايك زايو رغم انك عارف خلود كان اهون عليها انها تموت ولا تحس انك شايفه مش كويسه عشان انت اللي عارفها كويس يعتبر انت اللي مربيها
احمد… حطي نفسك مكاني
هاجر… انا وانت بنحبها لان هي مكانتش بتتعمل ال معانا انت نسيت انا كان عندها تواحد من كتر عدم تعاملها مع حد واحنا بس اللي كنا بنتعامل معاها
احمد…..
هاجر… انا حطيت نفسي مكانها لان بنت وعارفه وحسه بكل كلمه كريم قاله توجع وانت زوتها عليها وبذات انت اغلي حاجه في حياتها خلود متستهلش اللي حصلها هي طيبه بلاش تيجي علي حد انت عارف انه مش وحش وعارف ان كمان بيحبك وشايفك سنده بعد ربنا متبقاش السند اللي يكسر كفايه كسرت قلبها دا غير ان معظم خناقه مع كريم كان بسببك لان كانت دايما شايفاك المفضل وان مهما حصل كان بتختارك انت في اي خلاف بنهم ودا كان كلامها معايا رغم كده انت ماكنتش جمبها انت خذلتها بلاش تبجي عليها هي محتاجاك
احمد حسه بوجع من كلمها وان ندمان….. هي فين
هاجر… معرفش امي وبابا راحولها وعلي كلام خالته انها قفل علي نفسها
احمد…. هتيجي معايا
هاجر… فين
احمد… عند خالته
هاجرجريت عليه حضنته…. انا بحبك بحبك اوووي
هاجر عيطت… خلود شكله بيوجعني ما عرفتش انام حسه مقدرتش اساعدها
احمد… اهدي هنروح ناخدها.
ــــــــــــــــــــــ
خلود…. قامت تروح حست مش قدره تقف بس بتحاول
فضلت ماشيه وبعدها محستش ب اي حاجه
ــــــــــــــــــ
سمر… السلام عليكم
سحر… وعليكم السلام ورحمه الله وباركاته
سمر… اومال خوخه فين
سحر…اتفضل يا محمود
سحر… راحت تتمشا لواحدها
سمر… اخس عليكي تسبيها لواحده وهي كده
سحر… انتي عارفها عنيده
سمر…. ربنا يستر
محمود… ان شالله خير هي بقالها قد ايه
سحر… ساعه
سمر… وربنا ما هسمحك لو لقيت البت فيها حاجه
سحر… متوجعيش قلبي بقا
سمر… المهم متعرفش ايه اللي حصل
سحر….لا اومال هاجر فين
سمر… راحت لي احمد تساله في ايه يمكن تعرف حاجه
سحر… ماشي هقوم احطلكم عصير
سمر… لا انا هقوم اقعدي انتي محمود عايز يتكلم معاكي
سحر… تمام
محمود… انتي سمر قالتلك علي العريس
سحر…. اها
محمود… انا عارف انه مش وقته بس يمكن دا يكون اللي هيفرحه
سحر… واللهي يا محمود خايفه افتح معاها الموضوع تتعب اكتر انت مشوفتش منظرها يقطع القلب والمشكله انها حساسه بطريقه غير طبعيه
محمود… مش هنضغط عليها لو لقين كده
سحر… ربنا يقدملها اللي في الخير
ــــــــــــــــــــ
اناس اتلمه لما لحظو بنت وقعت في طريق
ست كبيره في سن… يا عيني يابنتي دي شكله اغمه عليها
ست تانيه…. لا دي بطلع في روح جسمها بيتنفط
راجل كبير في سن…. انته بتشخصوها ابعدو عنها عشان تعرف تاخد نفسها
راجل كبير وقف عربيه
الشاب….. نعم يا حج
راجل… بين عليك ابن ناس محترم ينفع تساعدنا نشيل البنت دي وديها مستشفي
الشاب… طبعا
راجل….يا مدام انتي وهي قولت وسعو
الستات….ربنا يستر
الشاب… شالها وحطه في عربيته
وهما ماشين
الشاب… بنت حضرتك دي
ال راجل….لا يبني دي كانت ماشيه ومره واحده وقعت بس انا شايفه من الاول كانت عماله تعيط
الشاب استغرب… مع انك كان بين عليك انها بنت علي خضتك عليها
ال راجل…. عندي بنت نفس ملامحها
الشاب… وهي فين
ال راجل…. راحت وسافرت مع جوزها
الشاب.. هو حضرتك اسمك ايه
الراجل…. ابراهيم وانت
الشاب…محمد
ابرهيم…. عاشت الاسمي يابني
محمد… تسلم يا حج
ـــــــــــــــــــــــــــــ
سحر…. اهي شكلها جت
سمر… خير يارب
محمود…. اسلوبكم دا هيخليها تتعب اكتر اتعملو عادي
سحر… انا هفتحلها شكلها نسيت المفتاح
محمود…. انا هفتح
سحر… ماشي
محمود….بيفتح لقي احمد وهاجر
احمد… السلام عليكم
محمود… انتم
هاجر واحمد بصو لي بعض
سحر…في ايه
محمود… مش هي دا احمد وهاجر
احمد… هو في ايه
سمر… اصل خلود نزلت لي واحده تتمشا وماجتش لحد دلوقتي
هاجر… من امتا
سحر.. كده دخله في تالت ساعات
محمود… ياستي عادي ما علطول كانت تنزل تتمشا وبتغيب
هاجر…. ربنايستر وهمست لي احمد انا خايفه
احمد بصلها ومن جوه بيلوم نفسه
ــــــــــــــــــــــ
مصطفي… الو فينك يبني
كريم… روحت مكان للي شوفت في خلود علي امل القيها ولقتها
مصطفي…. هببت ايه تاني
كريم… اتاسفت ووعد مش هشوفها تاني
مصطفي…وردت ب ايه
كريم… مكانتش عايزه تسمعني انا كرهت نفسي شكله وجعني اكتر ما انا موجوع
مصطفي…. ربنا يريح بالها ويعوضها
كريم….يارب
مصطفي… تعال يلا عايزك
كريم… انا جيلك اساسا
مصطفي… طب يلا عشان نلحق نروح لي نوره
كريم… حاضر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمد وصل المستشفي هو وعم ابراهيم
ممرضه… دكتور محمد
محمد… بسرعه انا هدخلها ونادي دكتور اسر.
ممرضه… حاضر
ابراهيم… ايه دا انت دكتور
محمد… اها
ابراهيم… طب مبصتش عليها اليه
محمد… انا دكتور عيون
ابراهيم… اها
اسر… السلام عليكم
محمد وعم ابراهيم… وعليكم السلام ورحمه الله وباركته
محمد… شوفها بسرعه
اسر… طيب اتفضلو انتم استريحو برا
بعد وقت
محمد… عندها ايه
اسر… هبوت بسبب الضغط
ابراهيم… يعيني يابنتي دي شكلها صغيره
محمد…. هي فاقت ولا لسه
اسر…. اها بس تعرفها منين دي
محمد.. بعدين بعدين
ابراهيم… جي معاك
اسر… مش هينفع واحد. بس
محمد… هدخل انا ياعم ابراهيم وبعدها حضرتك
ابراهيم… حاضر يبني.
محمد.. احم احم ينفع ادخل
خلود… عدلت نفسها
محمد… عامله ايه دلوقتي
خلود بصتله….. مين حضرتك
محمد بص لقها جميله جدا وعيونه الخضره وشعرها طويل وفضل متنح في ملامحه ال جميله
محمد….
خلود… يا ستاذ يافندم انت متنحه ليه كده
محمد… ها لا لا ولا حاجه
خلود… انت مين
محمد… انا محمد
خلود… ايوه مين برضو
محمد… انادكتور عيون
خلود… اها طب ايه دا انا مش فاهمه هو انا جيت هنا ازاي
محمد… اغما عليكي في شارع وفي راجل طيب. وقفني عشان اساعدك
خلود… راجل مين
محمد… لا بصي انا هحكيلك كله عشان حساس بنقط بعض بالكلام
خلود.. ياريت
محمد… حكلها كله
خلود…. طب عمو فين
محمد… برا
خلود… اها شكرا جدا للي حضرتك
محمد… دا انا اللي شكرا هو انتي اسمك ايه
خلود… اسمي خلود
محمد…. اسمك جميل
خلود…. علي فكره انت انشف شويه
محمد بصدمه… نعم
خلود… اصل انت عمل تتنح وتقولي انا اللي شكرا واسمك حلو والجوه دا وانا مش بحب كده ومش عوز ارد عليك عشان حضرتك ساعدني بس انا عندي مراره واحده
محمد ضحك…. دبش
خلود…. افندم
محمد….ولا حاجه
خلود… انا عوزه امشي
محمد….لزم تستني لحد ما المحلول يخلص
خلود… مش لزم
محمد…لا لزم عشان متقعيش تاني
خلود…طب هيخلص امتا
محمد….وانا اعرف منين بس هو قرب يخلص
خلود….هووانت يتتنحنح يا تكلمني بقرف
محمد….لا حولا ولاقوة الا بالله هو انا جيت ناحيتك
خلود…. اطلع برا
محمد….لا بقا انتي مش طبعيه
خلود… هتطلع بحترامك ولا لا
محمد…لالا لا عشان خاطري مطلعنيش من الجنه طلع ياختي يكش تولعي
خلود…ان شالله انت وميلقوش حته حته كده ميه يطفوك بيها
محمد…بت وربنا همسكك اضربك
خلود… لو تقدره اعملها عليا عضه بتجيب الدم امش احسنلك
محمد ضحك علي طريقتها….. علي قد ما لسانك عايز قطعو علي ما قد ما انتي جميله
خلود….شكلك مش دكتور
محمد…ليه
خلود… لان دكتور بيبقا محترم
محمد…. لا بقا انتي قليله الادب وعايزه تتربي وابوكي نسي ربيكي
خلود افتكرت كله حاجه وفتكرت الكلمه دي كانت قبل كده من كريم
محمد لقه وشها اتغير وبصتله وسكته وزاي االلي كلمته وجعتها وملامحه ااتغيرت
محمد…انا انا اس
خلود شدت ايديها من محلول وقامت
محمد…ايه دا انتي مجنونه
خلود… لو سمحت ابعد عني وطلعت برا لاوضه
ابراهيم…هو في ايه
محمد… مكانش قصدي
ابراهيم… عشان كده قولت هتدخل لي واحدك وانا مفكرك شخص محترم اتقي لله
محمد… انت فاهمة غلط انا وهي اتعاركنا عادي
ابراهيم… ازاي يعني
محمد.. حكله
ابراهيم… لا حولا ولا قوة الا بالله
وسابه وماشي
ومحمد واقف مش فاهم حاجه
اسر… في ايه
محمد..مشيت وحكله
اسربضحك… مش قدره بس مكنتش قولتلها كده لان شكلها مرهق جامد
محمد.. انت بتضحك طب يلا غور
اسر… لا جي معاك انا خلصت
محمد.. طب يلا يا فالح
ــــــــــــــــــ
خلود… فضلت تمشي وتقع وتقوم لحد موصلت البيت
خلود فتحت الباب وكلهم بصو
سحر… ينهار اسود ايه دا
خلود… مردتش ودخلت اوضتها وقفلت الباب
سمر… افتحي يبني فهمينا مالك
محمود… افتحي كده غلط يبني ايه اللي حصل
هاجر بعياط… لو بتحبيني افتحي
احمد كان واقف متنح من منظرها
خلود كان هدومه متبهدله من طراب ورجليها اتعورت بسبب كل شويه تقع
ـــــــــــــــــــــ
احمد سبهم ونزل…..
احمد… رن علي كريم
كريم… الو
احمد… عايز اقبلك دلوقتي
كريم… ينفع تجيلي عند ****
كريم وصف بيت مصطفي
احمد …. تمام
احمد اول ما راح
خبط كريم اللي فتح
احمد متكلمش ضربه بالبوكس وفضل يضرب في
مصطفي طلع من اوضه علي صوت ضرب
مصطفي…ايه دا في ايه
كريم ساكت
احمد… انت تقولها مش محترمه دا احسن منك مليون مره
دي انضف منك ومن عينتك وكل كلمه بضربه
مصطفي…بيحاول يبعده
مصطفي… مينفعش كده ياعم انت في ايه وشده احمد
كريم… انا اسف عارف اني اذتها بس واللهي بحبها
احمد… قام ضربه تاني متجبش سرتها تاني
كريم…. بعد ايده عنه
كريم… انا عارف انك انت كمان بتحبها
احمد تنح…
كريم… كان كل ما ا كلمها القيها بتفضلك عليا ودايما شايفك احسن حد واكني انا مش في حياتها دايما كانت تقول انك سندها بعد ربنا وموت ابوها عمرها ما حطتني معاك بس انا عرفت ليه دلوقتي
احمد فضل ساكت.
كريم…. خلود شايفك اخوها لان انت موصلها كده اعترف بحبك وحافظ عليها انا معرفتش احببها فيا زاي ما انت عملت
احمد سابه ونزل
مصطفي…. انت عارفه انه بيحبه وتكلمه
كريم….
مصطفي…. تستهل الضرب تصدق
كريم…مصطفي انا عرفت اني غلط وسبته يضربني عشان ارتاح لو سمحت كفايه
مصطفي بصله وسكت وبعدها حس ان فعلا كريم ندمان لان كانت يقدر يضربه بس بالعكس سابه
مصطفي…الله يخربيتك دا مش كتب كتابي دا يوم نكد العالمي
كريم.بصله وضحك….
مصطفي… بتضحك ادعي عليك ب ايه بس والبيت اتبهدل انضف ولا اجهز ولا اعمل ايه ووشك اللي تشفلط دا
كريم…. هات تلج وكمل انت يلا عشان فضل ساعه
ـــــــــــــــــــــــــ
احمد نزل من عند كريم فرحان وزعلان فرحان ان خلود متعلقه بي وزعلان انه اتخلع عنها وقت ما كانت محتاجه وعلي المنظر اللي شافه متبهدله
ــــــــــــــــــ
خلود في اوضتها…. فضلت قاعده سكته حتي الاعياط مابقتش قدره تعيط
ــــــــــــــــــ
نوره… الو انتم فين.
مصطفي… اهو خلاص جاين
نوره… تمام
مصطفي قفل معاها وبص لي كريم…. هنعمل ايه في وشك دا
كريم… عادي متخفش
مصطفي… اخاف ايه اتنيل انا خايف فرحي يبوظ
كريم… مكنتش اخر واحد.يخطب متتنيل بقا وسكت
مصطفي… منك لله يابعيد
ــــــــــــــــــ
نوره… مالهاش صحاب يامه او بمعني مالهاش صحاب
ال ميك اب ارتست اسراء… فين صحابك
نوره… ماليش
اسراء… ازاي
نوره ابتسمت…. ينفع اعتبرك صحبتي
اسراء…. بفرحها اكيد يا قلبي
نوره… شكرا هو انتي وراكي حاجه
اسراء… لا ليه
نوره… طيب ينفع تيجي معايا
اسراء ضحكت… امممم هتدفعي كام
نوره استغربت.؟… اللي انتي عايزه
اسراء بضحك جامد….احيه انا بهزر يالهوي
نوره…. انا استغربت
اسراء… استني انا هروح ازاي معاكي بلبس دا
نوره… انا هتصرف هكلم اخويا يجبلك حاجه
اسراء….بس
نوره قطعتها…مابسش عشان خاطري انا ماليش اخوات بنات ولا صحاب وانا حبيتك متكسفنيش بقا
اسراء… اشطا ياريس معاك
نوره…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لا اعلم من حبيبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى