روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثاني والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثاني والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثانية والعشرون

في القاهرة وبتحديد في شركة لؤلؤة دخل أحدهم وهو يرتدي زى رسمي ومعه صديقة ويعمل معه في الشركة
دخل وجميع من الفتيات ينظرون له حتي قال :
عندى معاد مع مستر فهد
ردت وقالت :
اتفضلو رئيس مجلس الإدارة ومستر فهد في الداخل
دخلت السكرتيرة واعطت خبر ل لؤلؤ وهمت بذهاب الي الجالس بالخارج دخل بهيئته الخاطفة وقال بدهشة :
انتي
ردت وقالت :
أنت
نظر لهم فهد وقال :
هو في ايه
رد أسد وقال :
ايه دة والله ما كنت اعرف انها شركتكم
ردت لؤلؤ وقالت :
يامرحبا اتفضل

 

 

رد فهد ورحب به وقال :
ياخيتي انا اتفجت مع أسد علي كل حاجه بس صدفة زينه والله
ردت لؤلؤ وقالت :
اتشرفنا بيك والله وبعدين احنا أهل وان شاء الله الشغل بنا يكون خير
رد أسد ب ابتسامه وقال :
دة شرف كبير والله ان يكون في بنا تعاون
في مكان أخر وبتحديد في منزل الجبالي
سمعها حامد حتي نظر لها بغضب وقال :
جصري شرك دة علشان هي في الول والأخر مرتي وراسها براسكم اهنية ومتنسيش عاد حديدى
بلعت حنان ريقها وقالت :
فاهمه
نظرت لها هبة بعد ذهاب حامد وقالت :
ممصدجاش كيف حامد اتجبلها بس شكلها هتاكل منينا الجو
ردت رحاب وقالت :
بكفياكم عاد هملوها الا عاشته عفش جوي وهي دلوجت انتصرت ومعيزنيش مشاكل
ردت حنان بضحك وقالت :
ومن ميتا الحنية دى يارحاب
ردت رحاب وقالت :
موجودة من زمان ياحنان مالك ما كنتي كيف الجطه من شوية
ردت حنان بغضب وقالت :
جطع رجبتك جطه في عينك يابعيدة
ردت رحاب وقالت :
اجفلي خاشمك وعلي العموم اني نبهتكم وانتو احرار بالأذن

 

 

جلست مهجه مع اهلها وبعد ذهابهم رأها الجبالي وابتسم لها وقال :
بجا بيت الجبالي نورته الجمر دى
ابتسمت له وقالت :
بنورك ياجدى بس اني واخده علي خاطري منيك جوى
جلس واقترب منها وقال :
كيف اجده مجدرش
ردت وقالت :
نسيت عاد الا عحبه
رد بضحك وقال :
لساتك اصغيرة بس منسيتش عاد احلي اشلكليته لحبيبة جدها
نظرت له بحب حتي قال :
اسمع يابتي اني مبسوط جوى انك مش شايله جواكي منينا وهنا بيتك وراسك براس اي واحده اهنية واي حد يزعلك جدك موجود
كل هذا تحت اعين حامد وباقي حريم المنزل ومنهم من كان سعيد ومنهم من كان النار تاكل به
اتت ام حامد وقالت لهم بحب :
شوفت يابا الحج عروستنا كيف الجمر
رد الجبالي ب ابتسامه وقال :
طول عمرها جمر وعارفه يامهجه ربنا يابتي رزجك باام تانية ام جوزك ست طيبه جوى واشوف الحب جواها ليكي اوعاكي تحسي انك غريبة
ردت وقال :
هي كيف امي والله ياجدى وعحبها جوى
وظلو هكذا وبعدها طلعت مهجه غرفتها ورأت حامد حتي قال :
ما كنتي تنامي تحت بالمرة
ردت وهي تعطي ضهرها وجلست تفتح الحاجه الا جبهالها الجبالي بسعادة وقالت :
كنت مع جدى واماي

 

 

نظر لها وهو يقول في سره :
كيف عملت اجده في البراءه دى كيف الصغار
حتي قال بصوت عالي :
اصغيرة انتي عاد
ردت وقالت :
ايوة في مانع
رد وقال :
اتحددى زين
ردت وقالت :
اسمع متوجهليش حديد وخليك في احالك احسن عجولك اني ههملك المكان احسن
وذهبت وهو ظل مصدوم خرجت من الغرفة خبطت في رأفت ف اسندها رأفت ونظر اليها وهام في جمالها ف ابتعدت مهجه وقالت :
اسفه مكنتش وعيه
رد وقال بهيام :
لا مفيش حاجه مبارك ياعروسة
ردت وقالت :
تسلم ياخوي
وذهبت حتي ظل يراقب تحركتها من بعيد وسمعها وهي بتضحك وقالت :
ياجدى رايح فين
رد الجبالي ب ابتسامه وقال :
علي الارض يابتي ناجصك حاجه
ردت وقالت :
لا اني هجعد امعاهم لحد ما تاجي مش هاكل غير لما تاجي
ابتسم وقال :
من عيوني
ذهب الجبالي
في مكان اخر وبتحديد عند الدجال تجلس نجات وقالت :
ضرتي دلوجت حبله ولو جابت الواد اجده هتكون هي الكل بالكل
رد وقال بمكر :
هعملك عمل بس لازم تشربة هيسجطها

 

 

خبطت علي صدرها وقالت :
يامري اخاف دول لو عرفه هيجتلوني
رد وقال :
هتحطي في العصير ميحصولش حاجه جربي عرفتي زين معرفتيش تجيلي
ردت وقالت :
ماشي فوتك ابعافية
رد بخبث وقال :
يدك علي الا اتفجنا عليه
ردت وقالت :
خد متنساش واصل
ذهبت نجات ونظر الدجال الي ام زغلول وقال :
صيدة حلوة جوى اسمعي عاوزك تاكلي ادماغها مره غم بس هنكسب كتير
ردت بخبث وقالت :
شكلك ناوي علي تجيل
رد وقال :
ما انتي هتكوني امعاي
ضحكت ام زغلول وقالت :
عيوني ليك حابس حابس
في مكان اخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي تجلس نعمه ومعه قمر وقالت نعمه :
الكبيرة لساتها حابسه أمل عتعرفي ياخيتي مندور هيموت ويعرف اي حوصل
ردت قمر وقالت :
اني خابرة بتي زين مهتفتحش بوجها دلوجت
ردت نعمه وقالت :
ميتا هنفرح ب قصي ونور الدين
ردت ياقوت من الخلف وقالت :
والله عاوزين دلوجت خلي الفرح يهل علي بتنا
ردت قمر وقالت :
ياريت ياعمتي بس فرحت كتير لما ولد الجبالي اجوز البنته جوى

 

 

ردت ياقوت وقالت ب سعادة :
من حكم بتك ياقمر بتك كيف السيف
فرحت قمر وقالت :
بس خايفه عليها جوى ياعمتي عاوزة افرح بيها دى معتفكرش في الجواز
ردت ياقوت وقالت :
اطمني يابتي بتك جلبها في يوم هيميل
ردت نعمه وقمر وقالوا :
يارب
في مكان اخر وبتحديد في القاهرة
جلست لؤلؤ مع أسد واتفقه علي نظام الشغل حتي سرح في عيونها وقال :
يااجمل عيون واحلي عيون خطفوني بسحرهم كيف اطفي جلبي المجنون وكيف اصبر عجلي ببعدهم
نظرت له وهي مصدومه حتي وقف وقال :
فكري فيهم ياكبيرة منتظر شوفتك عن جريب وغمز لها وذهب
اما لؤلؤ فقد فقدت النطق وظلت مصدومه حتي فاقت علي صوت السكرتيرة وقالت :
تحبي تشربي حاجه يافندم
ردت لؤلؤ وهي تلم اغراضها وقالت :
لا انا ماشية
ذهبت من الشركة وركبت سيارتها وتذكرت في حديثها مع أسد حتي ابتسمت وفاقت وقالت :
لا لا مش معجول رجعت تسرح وتبتسم حتي قالت :
حكايتك اي ياولد ابو زهران
اما عند أسد ظل يبتسم وقال :
سرجتي عجلي يابت المنشاوي
وصلت لؤلؤ الي منزلها في القاهرة وانعمت بحمام دافئ وبدلت ملابسها ورن هاتفها وردت
بعد الانتهاء قالت :
مفيش راحه شوية ولا ايه لبست ملابسها وذهبت الي الصعيد
في منزل سلطان المنشاوي دخلت نجات المطبخ وهي تتلفت وحاولت تلهي سيدة وتحط العمل في العصير ولكن فشلت فذهبت سيدة حامله الكوب
اما لؤلؤ قد وصلت الي ارض الصعيد وطلعت الي غرفتها لترتاح وذهبت في ثابت عميق
جلس المنشاوي ومعه نوح ابو زهران وتحدثه عن العرس حتي قال نوح :
في موضوع حابب افضفض بي امعاك بس يكون سر بينا
رد سلطان وقال :
عيب ياخوي جول
رد وقال :
************************* بس ياخوي وانت ايه رايك
رد ب ابتسامه وقال :
دة اجمل خبر ياخوي بس نسيب الامور تمشي كيف ما ربنا كاتبها

 

 

رد نوح وقال :
ونعم بالله
في منزل وهبه المنشاوي تجلس نفيسة سلفت ورد وهي تعجن العجين وقالت :
ناس ليها الراحه وناس ليها الشجا
ردت ورد وقالت لها :
شايفاني جاعدة عاد كل واحد عيعمل حاجه وبطلي لك وخليكي في شغلك
ردت نفيسة وقالت :
يامري فين الا عملتي بجا يا سنيورة
ردت ورد وقالت لها :
اعمل الا عاوزة وبعدين لطي العجين زين لان حديدك الماسخ عيخلي شين كيف جلبك اهمدى بجا يامره
ردت نفيسة وقالت :
شايفه ياعمتي اه يانا عليه وعلي بختي
ردت جليلة وقالت :
لسانكم كيف المبرد اشتغلو وانتو ساكتين
ردت ورد وقالت لها :
بت اخوكي هي الا حديدها ميخلصش ولا عندك جول تاني يامرت عمي
سكتت جليلة ونظرت نفيسة لها وقالت :
والله عارفه انك هتسكتي ياعمتي تعبت من استفزازها يابوي
ردت ورد ب ابتسامه وقال :
اجعدى ساكته احسن علشان دمك ميتحرجش
اتاهم صوت ابنه نجات وهي تقول :
الحجي ياماي خوي مازن عيبكي والعجل فاكك وعيصرخ متخبي منيه
قامت نجات وهي تصرخ وتقول :
ياولدى
دخلت عليه الزريبة والولد يصرخ ويقول :
الحجيني ياماي
دخلت نفيسه تلحجه حتي وقعت في الجله وقالت :
يامري يانا الحجوني
ظلت ورد تضحك ومازن ابنها وابنتها حبيبة ويقول مازن :
ضحكت عليكي ياماي وظل ينطط حتي صاحت نفيسة وهي تحاول تقف ولكنها تتزحلق وتقع اقتربت منها جليلة وقالت :
يامري بوظتي نفسك بصبغ ياحزينه
ردت نفيسة وقالت :
ساعديني الاول ياعمتي
راحت جليلة لتساعدها حتي وقعت فوق نفيسة والاثنان اتبهدله من الصبغ حتي ظلت ورد والعيال يضحكون امسكت ورد الخرطوم وفتحته في وش نفيسة التي ظلت تقول :
يامحروجه حرام عليكي اجفلي المخروب دة
وظلو هكذا حتي طلعو حتي راها زوجها وقال :
ايه دة يع ريحتك وحشه جوي

 

 

زلت ورد تتضحك حتي اتغاظت نفيسة وقالت :
ليكي يوم وتركتها
فاقت لؤلؤ علي صوت رعد وهو يقول :
ياكبيرة ياكبيرة
فاقت وهي تلبس روبها وقالت من الاعلي :
في ايه يابو اكيد خبر شين زيك
رد وقال وهو يلتقط انفاسة :
الحجي ياكبيرة كبير المطاريد بيولع في البلد ونازل بعدد كبير جوى من رجالته والنار شاعله في كل مكان والناس عتنوح وعيجول اذا ولدى مظهرش هحرج الصعيد بالا في
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى