روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثاني والخمسون 52 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثاني والخمسون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثاني والخمسون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثانية والخمسون

الكاتبة : أية علي الشربيني 🦋🦚💝🥀
🕊صلي على محمد 🕊
سكتت البنت وظلت تبكي سمعه صوت مرعب يضحك بروعب فجأة سمعه صوت يقول :
جيتو للموت
انفزعه الشباب وبيجرو للباب اتقفل فجأة صرخو الشابين وظلو يحاولون فتح الباب ولكن طارو كالرياح فجأة وقعه أرضاً
انفزعه تلك الشباب وظلو يتألمون حتي فجأة فقدو الوعي
اما عن الفتاة ظلت متكورة بمكانها وظلت تبكي بخوف تجسدت بجسد أمرأه فقالت المرأة :
متخافيش جومي وهكون ليكي الحارس لحد بيتك
ردت الفتاة بخوف وأرتباك وقالت :
انتي مين
ردت وقالت :
جولتلك متخافيش عاد مهزكيش اني اهنية لمساعدتك جولي اي حوصل ومين الشباب دول

 

 

ردت الفتاة وقالت :
اني كنت في الدار لاني ابوي واماي ماتوا ومبجاش ليه حد واصل والتنين دول اتهجمه عليه وعلشان محدش يسمعني كتفوني وجبوني اهنية
ردت وقالت :
تعرفيهم
ردت وقالت :
ايوة في واحد من ولد عمي بس هو شين وكمان كان عيتهجم عليه بس كنت بروح ادارا في اماي بس هما دلوجت ماتوا وبجيت لوحدى
ردت وقالت وهي وجهها غاضب :
متخافيش اني اهنيه امعاكي اني امك وهكون حمايتك اوعاكي تخافي جوليلي عاد عندك كام سنه
ردت وقالت بخوف :
عندى ١٧ سنه
ردت وقالت :
متخافيش عاد اني معاكي تحبي اوديكي قصر الكبيرة وهي ترعاكي اهنية المكان عفش
ردت وقالت :
لا اخاف عاد وانتي جولتيلي انك اماي هتهمليني
ردت وقالت :
اسمعي عاد خليكي عايشة اهنية بس عاوزة جلبك يكون جامد متخافيش عاد اني هعرفك علي نفسي اني روح يابتي بس روحي طيبه ظهرت روحي لجل الأنتجام وروحي سكنت المكان دة لاني موت في

 

 

ردت البنت بخوف وقالت :
يعني انتي جنيه عاد
ردت وقالت :
اني روح طيبة ومش هأذيكي بس لو جعتي اهنية هيبجا خطر عليكي هأمن عليكي عند حد عزيز عليه جوي
ردت بأرتباك وقالت :
وود عمي هيحوصل في ايه
ردت بغضب وقالت :
ولد عمك تنسي لانه ارتكب جريمة عفشة جوي اتهجم عليكي وكمان نجس جايب صاحبه امعه لجل يعتدو عليكي وتاني حاجه دخل مملكتي عرفتي ليه غلط هملي وهو مصيرو معروف
في مكان اخر وفي صباح يوم جديد استيقظ الجميع وفاقت لؤلؤ من نومها وتجهزت ونزلت أليهم رأت مالك يجلس فنظرت له ورأته يبتسم الي أمل
اقتربت منه وقالت :
نجول مبروك ولا ايه
انتفض وقال :
علي ايه بس
ردت بضحكه وقالت :
أمل شكلك معجب بيها
رد ب أرتباك وقال :
لا لا دة انا بس بضحك عليها هي وخديجه
حطت ايديها علي كتفه وقالت :
يوم ما تحس بمشاعر تعالي اتحدد معاي واني هسدهك خواتك عمله اجده وفرح خوك فهد اخر السبوع
ابتسم وقال :
ربنا يسعده وانتي قربي من أسد هو بيحبك بجنون
ابتسمت وقالت :
ربنا يعمل الا في الخير
ذهبت لؤلؤ ورن هاتفها ردت وقالت :
ولد ابو زهران شكله جواه حاجات كتير

 

 

رد وقال :
اسمعيني مرة كان غصب عني
ردت وقالت :
واني اموافجه اسمعك جابلني في الجنينة
رد بفرحه وقال :
دجيجه وهكون عندك
قفل أسد وقام غير هدومه ونزل جري حتي قال فارس اخية :
شكلك مبسوط يبجا الجمر رضي عنيك
ضحكت سمر وفاطمه وقالت فاطمه :
والله حجه يعلجكك
د أسد وقال :
لما ارجع هحققلك الا جولتي يامرت اخوي هو يستاهل
ردت سمر وقالت :
اجده يااسد واتجوز مين اني بجا
ابتسم أسد وقال :
والله انتي خسارة فيه
جري فارس وقال :
اني ههرب احسن لاني داخل علي جواز
الكل ضحك وذهب أسد ووصل في مكان لؤلؤ المفضل
وصلت لؤلؤ ولقيت أسد هناك ابتسم وقال :
الشمس ظهرت اخيراً
ردت لؤلؤ بخجل وقالت :
بكفياك عاد
اقترب وقال :
لا مش بكفياني اني بحبك وكل الا حوصل غصب عني بجد من غيرتي عليكي جوايا نار حطي نفسك مكاني والله كنت هموت مش متخيل حد ياخدك مني اني بحبك جوى جوى
خجلت لؤلؤ ووشها احمر وقالت :

 

 

بكفي عاد
رد وقال وهو يحط ايدو علي شفايفها يسكتها وقال :
اش مش بكفي جليل عليكي كل حاجه اني عاوز اكون امعاكي متحرمنيش من جربك انسي معاي انك الكبيرة شوفيني حبيبك وخوكي وبوكي وكل حاجه في دنيتك عاوز اشاركك كل كبيرة وصغيرة في حياتك
ابتسمت لؤلؤ بخجل وقالت :
كل دة جواك
رد وهو يمسك أيدها وقربها من قلبه وقال :
كتير جوايا حاسة بجلبي
ابتسمت بخجل وقالت :
حاسه بي ياأسد
رد وقال :
يابوي اسمي طالع جمر منك مش هتحني عليه بجا
ردت وقالت :
وَكّأنكِ خُلقتِ مِن عَتمّة الّليل قَلبُكِ قَمرٌ وعَيّنِيكِ نَجمّتِين ❤️
انصدم أسد وقال بصوت عالي :
انتي شايفاني اجدة يابوي وظل يقول لها بحبك بصوت عالي وهو ممسك بيديها
وهي تبتسم وتقول :
أهدا ياأسد اجنت عاد ولا ايه
رد وقال :
مجنون بيكي يالؤلؤتي
فرحت وقضة وقت مع بعض حلو
في مكان أخر وبتحديد في منزل وهبة المنشاوي جلست ورد هي وجليلة يتحدثون حتي قالت جليلة :
كيف مرت عمك محبوسة
ردت ورد وقالت :

 

 

تستاهل يامرت عمي عملت عامله شينه واذيت بتها أمل ولؤلؤ جلبت البيت عليها لان أمل اتأذت كتير بس اتعالجت والحمدلله وفي حاجه تاني بس هي محكتش وانتي خابرة الكبيرة محدش يجدر يسألها
ردت جليلة وقالت :
عاوزة الحج مرت عمك شينه جوي نجات طول عمرها حرباية لكن نعمه كيف الجمر وطيبه
ردت ورد وقالت :
نعمه دى كيفنا اجده محترمه وجدعه ومندور اخوي عيحبها جوى وكمان خديجه وأمل بدءت تكون زينه معاها الحمدلله
ردت جليله وقالت :
عتعرفي ياورد الكبيىة علي صغر سنها دة ولكن كيف جدك المنشاوي اني واعية عليه جوي كان شديد جوي وكان عمك وبوكي عيخافة منية ولؤلؤ نفس طبعه وعينيه حادة وحنينه وهو كان اجده وحجنية كيفه
ردت ورد وقالت :
عتعرفي يامرت عمي بفكر الاول كنا منعرفش نحكي كلمتين مع بعض بس دلوجت سبحان الله بس الا عاوزاكي تعرفية ان اني وامي عمرنا ما كهرناكي انتي طيبه جوى بس الحمدلله انك عرفتي الحجيجه
ردت جليلة وقالت :
سمحوني والله الحقد كان عميني
ردت ورد وقالت :
هو في ام تطلب السماح من امها
دمعت اعين جليلة وحضنت ورد ودخلت نفيسة وابتسمت وقالت :
بتحضنه بعض من غيري
شدتها ورد وحضنه بعض وقالت نفيسة :
انتي طيبه جوي ياورد
ردت ورد وقالت :
وانتي كمان طيبه يانفيسة والحمدلله ان شملنا رجع تاني
ردوا وقالوا :

 

 

امين يارب العالمين
في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي يجلس الجميع
حتي قال سلطان المنشاوي:
فهد هيتجوز اخر الاسبوع
رد فهد بفرحه وقال :
هو دة الحديد الزين
الكل ضحك وخجلت خديجه ونظر لها فهد وغمز لها ضربة مالك علي كتفه وقال بهزار :
كسفتها
رد فهد وغمز له وقال :
بكرة تجرب وتعرف الا حاسس بي ياخوي
دخلت لؤلؤ ولقتهم ملمومين وقالت :
شاكلكم اجده بيجول ان في حاجه تفرح
رد فهد وهو يقترب منها وقال :
هتجوز هتجوز اخر السبوع
ردت لؤلؤ وقالت :
كيف اجده ياجدى انت خابر زين ان ممكن يوحصل حاجه ولاد المحاريج هربوا
رد فهد وقال :
متخافيش ولو حوصل ونزلو الكبيرة امعانا
ضحكه الكل علية ومسكته لؤلؤ من ودانه وقالت :
مستعجل اياك
رد سلطان وقال :
وانتي يابتي ميتا هنفرح بيكي
ردت لؤلؤ ب خجل وقالت :
نطمن علي اخوي وخيتي واني بعديهم
الكل فرح وزغرطط قمر وقال فهد :
شكل أسد مخليها مبسوطة النهاردة
جريت ورا لؤلؤ والكل ظل يبتسم
في المساء تجلس لؤلؤ في غرفتها وهي تتحدث في الهاتف وتقول :

 

 

اتحشم ياجليل الرباية
رد أسد وقال :
حبيبتي وبغازلها وما صدجت جلبها بجا ملكي
ابتسمت وقالت :
مخابرش عملت فيه ايه ياأسد
رد وقال بلهفه :
قوليها بقا هتجنن واسمعها يانبض جلبي وروحي
خجلت وقالت :
بس بجا استحي اني اني
قطعها وقال :
انتي ايه ياحبيبه جلبي عتعرفي اني هستنا يوم فرحنا بفارغ الصبر مش هطلعك من حضني خالص
ردت بأرتباك وقالت :
طيب اني هجفل اماي بتنادى يلا بالأذن
وقفلت لؤلؤ اما أسد ظل يبتسم
في مكان أخر وبتحديد في منزل الباشا يجلس مازن في غرفته وظهرت له نعمات حتي فرح مازن وقال :
معقول انتي هنا
ردت بحنية وقالت :
ايوة ياجلب أمك اسمع ياولدى عاوزة منيك طلب وتوافج عليه
رد وقال :
قولي الا انتي عاوزة ياامي انتي تأمري
ابتسمت وقالت :
في صبية كيف الجمر وقصت عليه حكايتها وهي دلوجت جدام القصر احميها ياولدى وياريت تتجوزها
رد مازن وقال :
اتجوزها ازاي ياامي

 

 

ردت وقالت :
شوفها ياولدى البنية لحالها والبيت المهجور ساكنه الأرواح ومن ضمنهم روحي البيت دة الا هيكون بيتي خليها بأمانتك وأن وافجت انزل هتلجيها جدام القصر بالأذن ياولدى
واختفت نزل مازن بعد تفكير واقترب من بوابة القصر ورأها من ضهرها وقال :
مين انتي
لفت الفتاة ونظرت له وهو حين رأها انصدم وقال

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!