رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثامن 8 بقلم آية علي الشربيني
رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثامن
رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثامن
رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثامنة
حتي قال بصوت قوي مليئ بالخوف روبرت :
لؤلؤ
نظرت له لؤلؤ ونظرت خلفها ورأت أحد الرجال يأتي إليها وفي يده سكين تفادت لؤلؤ الضربة وامسكت الرجل وقامت بضربه بشدة وامسكت تلك السكين وغرستها في رجله صرخ الرجل حتي قالت لؤلؤ :
كل صرخه هتطلع منك اني مبسوطة بيها علشان صرخك دة بيشفي غليلي لما يدك النجسة دى اتمدت علي بنات الصعيد وحرمت ام من بتها هجول عليك ايه ياوكل ناسك ما انت مجرد كلب بطيع أوامر نجس زيك اتفووه عليك امسكت سلاحها ورفعته واطلقت طلقه علي رجل اتي لينقذ صديقه
اما الرجل الملقي علي الارض كان من نصيبة طلقة نهت حياته
دخلت لؤلؤ دخل جحر بالجبل وهي ممسكه بسلاحين ودخلت تفرغ سلاحها بتلك الواقفين عند الجحر وروبرت يحميها من الخلف
دخلت لؤلؤ ونظرت الي البنات وقالت :
حد جرب منيكم
ردت احدهم وهي تبكي :
لا بس في واحده امعانا خدوها جوة
قالت لؤلؤ بغضب :
خد البنات روبرت واحميهم
رد روبرت وقال :
مينفعش ياملكة اسيبك
نظرت له بغضب حتي قال :
جوني جاك تعالو
تقدمت لؤلؤ بخطوات بطيئة وهي تلبس طقم من الجلد ومن تحته حامي الرصاص وفي خصرها حذام ملغم بأسلاحه
مشيت ببطئ وسمعت صوت فتاة تقول :
سيبني ارجوك متجربش مني
نظرت لؤلؤ وتعرفت علي مكان الصوت وذهبت ورأت شخص من الرجالة يحاول اغتصاب تلك البنت
امسكته لؤلؤ من عنقه وداست عليها بقداميها وقالت وهي تنظر للبنت :
ارفعي راسك ياخيتي وتعالي اهنية خدي حجك منيه
ردت البنت ببكاء :
مجدراش اني خايفه
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :
جولتلك خدى حجك هتفضلي اجده خايفه ولما كان هينهش لحمك ولو وصل امعه واخد شرفك كنتي هتعملي اي جولتلك تعالي اهنيه وخدى حجك
اقتربت الفتاة ونظرت للؤلؤ التي تنظر لها بقوة لتستمد منها قوه اكثر حتي امسكت الفتاة خجنر واقع علي الارض وضربته في كتفه حتي صاحت لؤلؤ وقالت :
اجدة اخدتي حجك
رمت الفتاة الخجنر وظلت تضرب الرجل وتخربشة حتي اقالت لؤلؤ لها :
بعدى ياخيتي والباجي ليه امسكت السلاح وفرغتها في جسده
طلعت لؤلؤ الي الخارج ومعه الفتاة تحميها ونظرت للجانب ورأت حمدان ومعه رجلان يهربون حاولت الركض ورأهم ولكن منعاها روبرت وقال :
انتي انقذتي البنات عاوزة منهم ايه
ردت وقالت :
عاوزة انهي سلاسلهم ياروبرت دول خنازير
رد وقال :
امشي يالؤلؤ كفاية
حتي سمعه صوت اطلاق النار وقنبلة مسيلة للدموع
اخد روبرت يدها وظل يجري حتي رأي تلك الفتاة ولكن لؤلؤ ليست من في يده
نزلو من الجبل ومعهم الفتيات
ولكن ظلو روبرت يبحث عن لؤلؤ ولكن سمع صوت انفجار كبير والجبل يتحطم
بعد الجميع وفرت دمعه علي خد روبرت وصاح بصوته وقال :
لؤلؤ
اتاه صوت يقول
اما في مكان أخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي يجلس بغرفته ليس بوعية ولكنه يخترف بأسم لؤلؤ ويقول :
لؤلؤ مش حفيدتي لؤلؤ كل حاجه في دنيتي ارجعي يابتي
نظرت له ياقوت وتبكي وقالت :
اهدى ياحبيبي هتكون زينه دى كيفك وكيف جدها المنشاوي جبروت مستحيل اتروح ياسلطان
فاق وقال :
اني السبب يا ياقوت اني الا جولتلها ومخبرش انها هتعمل اجده
سمع أصوات في الاسفل وهي تصرخ وتقول :
كيف يادياب مسمعش عيجول اي
نظر لها وهو يهديها :
اهدى ياقمر والله بيتي هتكون زينه متجلجيش
طلعت ياقوت وهي تسند سلطان وهو يقول :
لؤلؤ جرلها ايه
نظرو الجميع وطلع دياب وقال :
اهدى يابوي مفيش حاجه دى قمر هتنوح عليها كل ما تفوج
رد وقال بصوت غاضب :
فاكريني نخيت اياك جهزو سلاحكم واني هتيلاي جفطاني اني مهجعدش اجده
ردت نجات بخبث وقالت :
هتروح فين ياكبير دة رعد عيجول ان صوت الاسلاح من بالليل زى المطر وجال الجبل انهدم من الانفجار الا حوصل في
نظر لها مندور زوجها بغضب وصفعها بالقلم وقال :
كيف العجربة لمي لسانك الزفر دة يامره واطلعي علي اؤضتك وتجفلي خاشمك دة ياما قسماً بالله هطلاجك واوديكي بيت ناسك يعلموكي كيف متتدخليش في الا ملكيش صالح في
خافت نجات وفرت الي غرفتها اما سلطان وقف مصدوم وقال :
ساكتين بعد الا سمعته دة
حتي نظرو الي الباب وهي تقف وتقول :
متخافش ياجدى نسيت عاد اني مين ولا ايه
نظرو الكل بفرحه ونزل الجميع وحضنت قمر بنتها اما سلطان اخذها بحضنه وبكا وها اول مرة تحصل
جلست لؤلؤ وقالت :
مالكم عاد اهدو اجده مفيش حاجه اني زينه اهو
نظر لها الجميع حتي قالت في سرها وهي واقفه من فوق :
زى الجطط بسبع ارواح
رد وقال دياب :
كيف تطلعي عن طوع جدك وتخرجي وتتصرفي من ادماغك
ردت لؤلؤ وقالت :
مطلعتش عن طوعه بس هو الا عملني زين ان اكون مع اي حد يحتاج مساعدتي
نظر لها سلطان وقال :
ايه حوصل في الجبل
ردت وقالت :
كل خير ياجدى البنات رجعه لدارهم وجتلت عدد كبير من المطاريد بس رئيسهم هرب
نظر لها الجميع بصدمة حتي سمعه صوت هتاف خارج القصر وهم يقولون :
الكبيرة الله يحرسها الكبيرة زينه الصعيد الكبيرة لؤلؤ الصعيد
طلع الجميع ونظرو للناس حتي نظر دياب لوالده وقال سلطان :
لؤلؤ الصعيد صوح
دخل الي القصر ونظر لها وهي تطلع علي الدرج حتي قال :
رايحه فين ياكبيرة
ردت ب ابتسامه وقالت :
هغير خلجاتي المعفرة بتراب دى ولا عجبك اجعد اجده ياكبير
ضحك وقال :
اتسبحي وانزلي الخلج بتناديكي ياكبيرة الصعيد
ردت وقالت :
مفيش كبير غيرك اهنية ياجدى
رد وقال :
رفعتي راس جدك ياكبيرة جدك
ذهبت لؤلؤ وانعمت بدش دافي وغيرت ملابسها ولبست عبائة جميلة تظهر قوتها وتركت لشعرها الطويل الحريري حريته ونزلت بخطوتها الشامخه ونظرت لها ياقوت بفخر وأمها قمر واما عن نظرات نجات كانت غيرة وكره قالت ياقوت :
تعالي ياروح جلبي لازم تاكلي لجمه
ردت لؤلؤ وقالت :
لا ياجدتي هروح الجزيرة هطمن علي بناتها وأمن المكان
وخرجت قبل سماع الرد ونظرت الي جدها الذي جهز لها فارسة شامخه كيف هيئتها وقال :
متمردة كيفك وشامخه كيف نظرتك وقوية كيف عينك هدية تليج ب لؤلؤ الصعيد بت ولدي بمية راجل واني هفضل مفتخر بيكي ياحبة جلب جدك
احتضنت جدها وغزلته وقالت :
بحبك جوى ياسلطان ياجمر انت
ضحك جدها وولدها حتي قال مندور عمها :
والله لو امي سمعتك كانت كلتك
ضحك الجميع وقالت لؤلؤ :
امك شرسه وتعملها يامندور ياعسلية انت
ضحك عمها واحتضنها اما لؤلؤ قالت :
اني رايحه الجزيرة ياجدى
نظر لها وقال :
واني معاكي ياحبيبة جدك
لؤلؤ بصوت قوى :
روبرت
اتي روبرت ومعه الحراس حتي قال :
تامري ياملكه الصعيد
نظر الجميع وهم ينظرون الي روبرت والحراسة الباقية حتي قال دياب :
مين دول يابتي
ردت لؤلؤ وقالت :
اعرفكم ب روبرت صديقي في الشدة هو والرجالة الاقوياء دول كانوا معايا في الجبل وحاربة بكل قوتهم
شكرهم سلطان ودياب ورحب بيهم وذهبت لؤلؤ علي حصانها وهي تلبس فوق عبائتها كاب يغطي رأسهل وانزل علي ظهر الحصان
ذهبت بتلك الفرسة بكل شموخ وذهبت وكان خلفها الجميع وصلت الي الجزيرة والجميع ظل يحيها فالبنات قصت لهم علي كل شئ
نظرت لؤلؤ وقالت بصوت قوي :
الجزيرة تتجفل من كل النواحي رجاله الجزيرة انتو حمينها بعد ربنا حراس الجزيرة هتزيد البنات متجلجوش عاوزكم كيف الحجر السلاح هيزيد وهيكون جوة الجزيرة حراسة مشددة رئيس الحرس
رد وقال :
ايوة ياكبيرة
ردت وقالت :
تعالي امعاي
ذهبت لؤلؤ بهيئتها الخاطفه وقالت :
كلاب الجزيرة تصعرهم علي اي غريب يدخل اهنية تخلو الحرس رجال وامعاهم كلاب ان المطاريد اتغلبة علي الرجال ميحمهمش عضة الكلاب مفهوم
رد عليها وقال :
أوامرك ياكبيرة
وبعد ما انهت حديثها ذهبت
في مكان اخر يجلس وهو يستشاط غضب ويقول :
بت دياب علمه عليه كيف طلعت بت المركوب دى
وظل يكسر في كل شئ حتي رد أحدهم وقال :
رجالتنا كتير اداك عمرهم ياريس حمدان هنعمل اي
رد وقال :
هنشوف رجالة جديدة ومهسبش طاري وهيكون بزيادة بت دياب وحفيدة سلطان واعره واني هعمل معاها الا معرفتش اعمله مع البنات
في مكان اخر تجلس لؤلؤ وتتذكر ما حدث في الجبل وهي تقص لجدها وكان معهم اباها وروبرت وقالت :
فلاش باك
بعد ما صرخ روبرت بأسمها سمع صوت يقول :
روبرت بيتر ما بك
نظر لها وقال بغضب :
جعلتيني اموت في ذلك اليوم اللعين تباً لكي
نظرت له ب ابتسامه وقالت :
حبيت اختم روبرت القصه هدمت الجبل علشان ميكنش ليهم مكان بقرب الجزيرة
رد وقال :
فجأة لقيت قنبلة مسيلة للدموع انضربت ومين عمل كدة والجبل كان مفهوش حد غير الناس الا اتضربت
ضحكت لؤلؤ وقالت :
القنبلة ضربها رجل من رجال رئيس المطاريد علشان يخطفني بس للأسف فشل في مهمته لاني اول ما شوفت الدخان مسكت ايد فاطمه وخليتك تمسكها وانا لبست الواقي علشان يحميني من الدخان ودخلت لمكان في الجبل وشوفته حاول يمسكني ولكن محاولته بأت بالفشل حاصرت حركته وضربته برصاص بس كان صاحي سألته مين ريسك رد وقال :
مخبرش
عدت سؤالي ولكن عيوني اتحولت حتي قال :
اديني الامان
رديت وقولت :
ليك الامان
رد وقال :
رئيسي الريس حمدان الجبالي
روحت ساعدته ولكن كنت حذرة اديته ضهري فغدر بية وكان هيضربني بالنار بس كنت اسرع منه وفرغت كل الرصاص في جتته مسكت القنابل الا معايا وبدأت ازرعها في كل مكان وولعت في بيت الجبل ونهيت علي مكان المطاريد
نظر جدها وقال :
حمدان الجبالي
ردت لؤلؤ وقالت :
ايوة ياجدى عتعرفه اياك
رد وقال :
ايوة يابتي اعرفه جوى جوى كمان
رد دياب بخوف وقال :
يابوي حمدان هربان وعرف الا بتي عملته ومش هيسيب حجه
ردت لؤلؤ وقالت :
واني جده اذا كان هو واعر اني اكتر منيه
رد سلطان وقال :
خدو حذركم واهم حاجة زود الحراسة مش علي الجزيرة بس علي البيت والقرية وكمان كل ما تروحو في مكان معاكم حراسة كبيرة
ردت لؤلؤ وقالت
في ايه ياجدى خبر ايه يابوي
رد دياب وقال :
حمدان ولد الجبالي الجبالي دة كان جاطع طريج وجدك جتله جدام حمدان والخلج كليتهم
رد روبرت وقال :
ليه عمل ايه ياكبير
رد سلطان وقال:
الجبالي كان واعر جوى ومحدش يجدر عليه جتل كتير ياولدى ونهب الناس وسرجهم غير كل دة ان بدء يغتصب البنات والحريم اتسبب في انتحار كتير من البنات والستات واخر قضية خلتني اجتله اغتصب واحده واتسبب في دمار عيلتها والقصة دى اني شوفتها بعيني وساعتها حرقته وهو حي البلد كليتها طلعت وشافت الا عملته في جي ولدة وشاف ابوة جثة جدامه وكان حمدان صغير كان عندو ١٠ سنين اتربي في وسط مطاريد الجبل وعلمه كيف يكون مجرم وجي حمدان كبر ولجيت رساله جاتلي عن طريج عيل اصغير وكاتب فيها
كيف ما حرقت ابوي هحرق قلبك ياسلطان المنشاوي حمدان ولد الجبالي
نظرت له لؤلؤ وقالت :
يعني هو هيتمدا بعد الا حوصل اسمع ياجدى مبجاش لؤلؤ الصعيد ان هملت ابن النجس دة بس خليك فاكر انك لا انت ولا ابوي هتجفه في وشي
قامت لؤلؤ وذهبت علي فرستها اما دياب ظل يقول :
يامري بتي دماغها انشف من الحجر يابوي اعمل حاجه
رن هاتف سلطان وانها حديثه وقال ل دياب :
جوم بينا نوح ابو زهران عندينا
ذهبه الي المنزل وجلس مع نوح وسمع نوح بما حدث فكان نوح يطمئن علي سلطان ومعه حفيدة أسد حتي قال سلطان :
والله ياخوى اني زين بس القصه مش اني الا طلعت الجبل
رد نوح وقال :
امال مين ياخوي
رد وقال سلطان :
حفيدتي الا طلعت دماغها كيف الحجر
انصدم أسد وقال :
كيف حفيدتك ياجدى مفهمش يعني انفجار الجبل وجتل مطاريد الجبل حفيدتك الا عملت اجده
رد سلطان وقال :
ايوة ياولدى
انصدم نوح وأسد وقال سلطان ب ابتسامه :
لؤلؤ تشبه ابوي يانوح وتشبهني في شبابي ولكن زرعت فيها حاجات كتير وكنت اتحدد امعها وهي صغيرة عن ابوي وعن كل حاجه كان يعملها البته طالعه فولة وانقسمت نصين ل ابوي واعره ومتخافش واصل
انصدم اسد ونوح حتي اتاهم صوت رعد يقول :
ياكبير الكبيرة مجاتش واصل لساتها بره
نظر سلطان الي دياب الذي قال :
بتي هتضيع بسبب اعنادها سفرها يابوي خليها تجعد ب امريكا احسن بيتي واعره وبتعمل الا في راسها
رد سلطان وفال :
اني خابر هي فين ياولدى متجلجش
امسك هاتفه ورن وفتح الأسبيكر ردت لؤلؤ وقالت :
متجلجش ياحبيبي اني زينه وجول ل ابوي ميخافش ويطمن امي بس عاوزة اكون لوحدى شوية امعاي روبرت ياجدى
رد جدها وقال :
بلاش تتصرفي من دماغك يابتي
ردت لؤلؤ وقالت بقوة :
لو متصرفتش بدماغي يبجا كل حاجه راحت يابن المنشاوي ياك نسيت اني بت مين وحفيدة مين
ضحك سلطان وقال :
ماشي ياوعره متاخريش
قفل سلطان حتي قال أسد :
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)