روايات

رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الخامس 5 بقلم منى محمود

رواية كيد النساء وقهر الرجال الفصل الخامس 5 بقلم منى محمود

رواية كيد النساء وقهر الرجال الجزء الخامس

رواية كيد النساء وقهر الرجال البارت الخامس

رواية كيد النساء وقهر الرجال الحلقة الخامسة

احلام كانت قدام الشاليه بتكلم اسماء اختها وشريف كان نايم من التعب والسواقه طول الليل
احلام :
_ بقولك ايه شوفيلي حل شريف بدء يرد ويحن لأهله وأنا مش هسمح بدة يحصل ابدا
اسماء :
_ وانا اعملك ايه يا بنتي كل اللي اعرفه قلتهولك
احلام كشرت :
_ لا اكيد في حاجة شيلاها ل نفسك يا سوسه انتي اشمعني جوزك زي الخاتم في صباعك لحد دلوقتي وانتي متجوزة قبلي ب تلت سنين كمان
اسماء :
_ والله العظيم ما خبيت عليكي حاجة والشيخ مندوه قالك أن العمل ال معاكي هو نفسه اللي معايا عموما لما ترجعي من السفريه دي خلينا نروحله ونقوله ونشوف هيقول ايه
احلام بغل :
_ ايوة لازم اروحله لو مكنش عشان شريف و ردوده اللي بقت تقلقني يبقي عشان أمه العقربه اللي لسه زي ماهي محصلهاش اي حاجة لا تعبت ولا ماتت
اسماء :
_ انا مش فاهمه الست عملالك ايه عشان تعمليلها عمل زي دا لا ومعرفتنيش الا بعد ما عملتيه ورشتيه في شقتها كمان لية كدة يا احلام طنط نوال بجد مش زي الحموات اللي بنسمع عنهم وفي حالها وعمرها ما عملت مع حد فيكم مشكلة سواء انتي أو منار
احلام كشرت :
_ جرا ايه يا اسماء ايشحال اما كنا دافنينه سوا ما انتي كمان يا حبيبتي عامله لجوزك ولحماتك ولا هي جت لغايه عندي انا وبقيت عيب وحرام
اسماء بضيق :
_ انتي عارفه كويس اوي انا عامله ليه لجوزي ولحماتي انا وضعي غيرك يا احلام انا كنت خايفه اي وقت حسن امه تقدر تخليه يتجوز عليا بعد ما جبنا سليم وسلمى وعرف ان عندهم مشاكل ومحتاجين جلسات وعلاج واحتمال كبير ما يخفوش ويفضلو عمرهم كله كده خفت لانهم صعايده واكيد امه هتزن عليه ان يحاول يتجوز تاني ويجيب عيال سليمه تاني خصوصا ان انا حاولت اخلف تاني وربنا ما اردش كنت خايفه ابص الاقي جوزي سابني بعيلين محتاجين رعايه لوحدي اروح بيهم فين واجي منين خصوصا لما بدات اروح جلسات علاج طبيعي ورياضه شفت ستات هناك كتير اوي اجوازهم سابوهم مجرد ما خلفوا عيال عندهم مشاكل خوفي هو اللي خلاني اروح اعمل له هو وامه انهم يفضلوا تحت طوعي وينفذوا اوامري انا ما كنتش عايزه اي حاجه غير ان هو يفضلوا معايا ومع عياله انما انتي بقى عملتي ليه ده اللي انا مش قادره افهمه وليه لغايه دلوقتي ما حاولتيش تشوفي تاخير الخلفه منين وليه ؟
احلام :
_ وانا بقى كنت هستنى لما امه تاخده مني وافضل كل شويه يقول لي اصل امي اصل اختي زي ما بسمع من صحابي و من كل الناس اللي حوالينا انا كمان سبقت كل اللي عايزاه ان هو يبقى معايا وحواليا انتي عارفه ان احنا ما بقاش لنا حد من بعد ما ابونا وامنا ماتوا وما لناش اي حد بيسال فينا من بعدهم خفت وانا كمان خوفي على فكره هو اللي حركني وهو اللي خلاني اعمل كدة
اسماء :
_ يخرب بيت الخوف اللي مدمرنا احنا الاتنين ده عموما انا هقول لك نصيحه لوجه الله انا عارفه ان انا مش ملاك وعارفه ان انا عملت حاجه كبيره اوي بس والله العظيم كان غصب عني بس انتي لسه في ايدك على الاقل ما تكرريش العمل بتاع حماتك الست بجد في حالها وما جتش جنبك سيبيها في حالها انت كمان وما تاذيهاش
احلام بتفكير :
_ ماشي من هنا لغايه لما ارجع لو فضلت الدنيا مستقره هروح للشيخ واخليه يشوف بس العمل بتاع شريف ومش هعمل حاجه تاني لحماتي
اسماء :
_ ماشي يا حبيبتي ربنا يهدينا يا رب انا هقفل دلوقتي بقى عشان ميعاد الجلسه بتاعت سليم وسلمى قرب يلا خلي بالك من نفسك سلام
احلام :
_ سلام
قفلت احلام مع اختها وفضلت واقفه برة تفكر في كلام اسماء لحد ما سمعت شريف بينده عليها رسمت ابتسامة علي وشها ودخلت وهي مقررة مش هتعيد العمل ل نوال بس الاكيد انها هتجدد عمل شريف
❈-❈-❈
الاء كانت في اوضتها قاعده زهقانه مستنيه ابوها وامها يصحوا تليفونها رن برقم اميره صاحبتها ردت عليها بلهفه
الاء :
_ ميرو يا ميرو وحشيتني
اميرة :
_ وانتي كمان يا لولو كل سنة وانتي طيبه يا قلبي
الاء :
_ وانتي طيبه يا روحي … شفت اللي حصل امبارح انا نسيت احكي لك انشغلت شويه بمجيت بابا والهدايا اللي جابها لي وكده وما عرفتش اقول لك
اميرة بفضول :
_ ايه اللي حصل خير وخلي بالك بعد ما تقولي لي اللي حصل هتحكي لي باباك جاب لك ايه بالتفصيل اه وتصوريهم لي كمان
الاء :
_ ده اكيد طبعا من غير ما تقولي المهم يا ستي امبارح وانا بحضر السفره على ما بابا يجي وكده لقيت مين باعت لي فويس
اميرة :
_ مين !!
الاء :
_ وليد بتاع هندسه لقيته باعت لي فويس ان النهارده عيد ميلاده وعامله في كافي ستارز وعايزني اكون موجوده
اميرة :
_ وقوليتله ايه بقا ؟
الاء :
_ طبعا رديت عليه بغرور وقلتله هشوف واقولك
اميرة :
_ جدعه يا لولو تربيتي … هتروحي طبعا
الاء :
_ مش عارفه يا ميرو هو معزمكيش ؟
اميرة بحرج :
_ ا لا بس بس اكيد عزمك انتي عشان يتعرف عليكي اكتر هو معجب بيكي من بدري وكلنا لاحظنا
الاء كشرت :
_ لا انا مش هروح من غيرك دا اولا ثانيا بقا بابا لسه راجع من السفر امبارح مش لطيفه خالص لو قلتله اني رايحة عيد ميلاد انهاردة
اميرة بتفكير :
_ ممممم بس هي فرصه بردو وليد جان واي بنت بتتمني نظرة منه … بصي انتي هتقولي أنه عيد ميلاد واحدة صحبتك وهتزعل اوي لو محضرتيش ولو علي لوحدك دي انا هوصلك واستناكي برة ادخلي سلمي عليه واقعدي ربع ساعه بالظبط واخرجي نمشي
الاء :
_ يعني هعمل كل دا عشان اروح اقعد ربع ساعه بس ؟
اميرة :
_ لا بقولك ايه صحصحي معايا كدة اللي وقع وليد فيكي هو تقلك وأنك لا اهتميتي لما كلمك ولا بينتي اي اعجاب بيه ف اثبتي بقا علي الأسلوب دا عشان هو ال هيجيب معاه شوق ولا تدوق يا لولو هفضل أعلمك لحد امتي مش عارفه
الاء ضحكت :
_ تعيشي وتعلميني يا ميرو انتي البيست بتاعتي يعني تعلميني طول الوقت براحتي
أميرة :
_ ماشي يا ستي يلا بقا كلميني فيديو كول وفرجيني عمو جبلك ايه معاه
الاء بحماس :
_ اوك يلا بينا
❈-❈-❈
جودي صحيت بكسل بصت حواليها لاقت نفسها في اوضتها قفلت عينيها وفتحتها تاني وهي بتفتكر جت هنا امتي وهي كانت نايمة ف الصاله ابتسمت لما افتكرت لهفه جلال وقلقه عليها وإصراره أنها تدخل تكمل نوم في اوضتها قامت وخرجت تدور عليه كان في البلكونة واقف سرحان وفي ايديه مج نسكافيه بتاعه شدته من أيديه جامد لدرجة أنه اتخض
جلال :
_ بسم الله … ايه يا بنتي حرام عليكي خضتيني
جودي كشرت :
_ فطرت انت علي النسكافيه البلاك دا يا استاذ ؟
جلال ابتسم :
_ لا طبعا مستنيكي نفطر سوا بس كنت مصدع جدا قلت اشربه ع ما تكوني نمتي شويه كمان شكلك كان مجهد جدا
جودي :
_ ينفع كدة ؟ احنا مش اتفقنا أن محدش فينا هيشرب كافيين من غير فطار تاني ؟ بتخلف وعدك معايا ليه دلوقتي ؟
جلال :
_ مخلفتش والله يا حبيبي بس بجد كنت مصدع ومبعرفش اكل من غيرك
جودي :
_ يبقي تصحيني نفطر وانا بعدها لو عايزة اكمل نوم هكمل إنما تشرب كافيين من غير اكل لاء يا جلال
جلال ابتسم :
_ خلاص يا ستي اخر مرة نهارك ابيض بقا انهاردة عيد خليكي ست مسامحة
جودي :
_ ماشي خلاص سماح المرة دي بس عشان العيد
جلال :
_ شاكرين افضالك والله
جودي :
_ يلا بقا عشان تعملي الرقاق بلبن دي عادة يا استاذ ولا ناوي ترجع فيها ؟
جلال بحب :
_ ابدا يا روحي يلا بينا
جلال دخل المطبخ وجودي وراه بدء يحضرلها الرقاق وهي بصاله ومبتسمة اوي
جلال :
_ هتفضلي تبصيلي كدة كتير ولا ايه لا خلي بالك انا بتكسف وهقول لامك علي فكرة
جودي ضحكت :
_ هتقولها ايه بقا احب اعرف
جلال :
_ هقولها اني كل ما اقف اعمل حاجة في المطبخ تقعدي تسبليلي بعينيكي وانا اتلخبط والأكل يبوظ مني واشوف يرضيها كدة ولا ميرضهاش
جودي :
_ مممممم بس يا جلجل انا لازم ابصلك ف إجازة العيد كتير كتير كتير واشبع منك كتير كتير كتير عشان لما ابدء الحقن هنبقي بعاد عن بعض فترة كبيرة وانت بتوحشني اوي بصراحة
جلال ساب اللي بيعمله وبصلها بستفهام
جلال :
_ مش فاهم ؟
جودي :
_ مش فاهم ايه بالظبط هو مش انت امبارح قلتلي حددي أولوياتك ؟
جلال :
،_ اه قلت
جودي :
_ وانا مش قلت دلوقتي اني بعد إجازة العيد هعمل الحقن
جلال :
_ اه قلتي
جودي ضحكت :
_ مالك يا حبيبي استيعابك راح فين ؟ ولا عشان خدت منك النسكافيه ومكملتوش لسه مش مفوق
جلال قرب عليها ومسك أيدها :
_ جودي مش عايزاك تتسرعي في قرارك انا معاكي في اي حاجة المهم تكوني مرتاحة
جودي بحب :
_ انا كل راحتي تتلخص في وجودك جمبي يا جلال سعادتي وأماني معاك واكيد الأهم من مشروعي أن ربنا يكرمني ويرزقني طفل منك يكمل قصه حبنا العمر كله انا بحبك يا جلال والبيبي اكيد بالنسبالي اهم من المشروع انا بس كنت هستني عشان يعني
جلال :
_ عشان ايه كملي ؟
جودي ببراءه:
_ بصراحة بصراحة يعني كان نفسي بدل ما نعمل الحقن دلوقتي تكبر الاستديو بتاعك زي ما بتحلم ف قلت لو قلتلك اني هبدء في مشروعي دلوقتي هتلاقيها انت فرصه مناسبه عشان تبدء في مشروعك محبتش اكون انانيه
جلال بحب :
_ انتي ابعد ما يكون عن الانانيه يا حبيبتي يا روحي مش اتفقنا اني مش بفهم التلميحات وان لما يكون جواكي حاجة تقوليها علي طول بلاش تلميحات وتخمينات ابوس ايديك يا قلبي انا استويت ممكن
جودي كشرت :
_ علي فكرة انت اوفر اوي انا عادي يعني كل الناس كدة
جلال :
_ يا شيخة انتي عادي وانا اوفر ؟ طب اديني فهمت حاجة تانيه غير اللي في بالك نهائي تقدري تقوليلي لو مكنتش اتعاملت مع الموقف بهدوء وسبتلك حريه الاختيار وشوفت انك انانيه كان هيكون الوضع ايه ؟
جودي ابتسمت:
_ لا ما انا واثقه فيك عارفه اني مندفعه وانك الفرامل بتاعتي انا اخمن غلط وانت تصلحلي انا اعك الدنيا وانت تفهمني براحة غلطي
جلال ضحك :
_ حلوة الفرامل بتاعتك دي مصطلح في الحب اول مرة اسمعه بصراحة
جودي :
_ نحن نختلف عن الاخرون
جلال قرب منها وباسها برقه وبعد مدة واتكلم وهو لسه شفايفه لامسه شفايفها :
_ انتي احلي حاجة في حياتي يا جودي بموت فيكي يا روحي
❈-❈-❈
علي السفرة كان محمود وهناء وبناتهم متجمعين وبيفطرو سوا
هند :
_ ماما احنا هنعزم جلال وجودي امتي ؟
هناء :
_ بعد بكرة عشان بكرة جودي بتكون عند ماماتها
محمود :
_ وقولي ل ياسين وياسمينا كمان
هناء :
_ اكيد طبعا أن شاء الله نتجمع كلنا علي خير
الاء :
_ ماما انا هنزل شويه بالليل ومش هتاخر
محمود باستغراب :
_ هتنزلي فين ؟ !
الاء بهدوء :
_ عيد ميلاد زميلتي في الكليه يا بابا وماكدة عليا احضر خصوصا انها جت عيد ميلادي وجبتلي هديه كمان مينفعش محضرش
محمود كشر :
_ بس انا لسه جاي امبارح يا الاء ملحقتش اشبع منكم
الاء بدلع :
_ يا حبيبي والله مش هتاخر هي ساعه واحدة بس هروح اقولها كل سنة وانتي طيبة واديها هديتها وامشي علي طول
هناء بعفويه :
_ تمام يا لولو بس ساعه واحدة بس ساعه ودقيقه هيكون في عقاب وتبعتيلي لوكيشن للمكان اوك
الاء ابتسمت :
_ اوك حاضر
محمود بهدوء :
_ الحمد لله عن ازنكم هطلع ارتاح شويه
هند بعد ما محمود طلع :
_ ماما بابا شكله زعل
هناء بعدم فهم :
_ من ايه ؟
هند :
_ حضرتك اديتي الاء موافقتك وهو قاعد من غير ما تستني لما يقول رايه حسيته اتحرج وعشان كدة قام
الاء بلا مبالاة:
_ لا طبعا هو قام عادي انتي اللي اوفر في كل حاجة
هناء بتفكير :
_ لا يا لولو شكلها معاها حق بس انا والله مقصدش دا بحكم التعود والله اتكلمت بعفوية مش اكتر
هند ابتسمت :
_ خلاص اطلعي وراه وفهميه كدة واشرحيلو أن الموضوع هياخد وقت عشان احنا بقالنا مدة كبيرة بنتعامل بطريقه معينه اكيد كلنا مش هناخد بالنا من كل تصرفاتنا ف بلاش كل حاجة ياخدها بحساسيه كدة فكيه شويه يا نونا انا اللي هقولك يعني ولا ايه
هناء ضحكت :
_ ماشي يا ست هند منك نستفيد هطلعلو
الاء :
_ اوفر وربنا انا هقوم اكلم اميرة اشوف هلبس ايه بالليل بدل الحوارات دي
هند كشرت :
_ قومي يا بتاعت اميرة قومي دا اللي فالحة فيه
الاء ابتسمتلها باستفزاز وطلعت علي اوضتها
وفي اوضه هناء و محمود هناء دخلت كان محمود قاعد في البلكونة مكشر وسرحان قربت هناء منه وخبطت علي كتفه
هناء :
_ سرحان ف ايه يا حبيبي
محمود انتبه ليها :
_ لا عادي ولا حاجة
هناء :
_ محمود اللي حصل دا مش مقصود ومقدرش اوعدك أنه مش هيتكرر بس لازم تعرف أنه عفوي بحكم التعود والله واكيد فترة وكل حاجة هتتظبط والكل هنا هيمشي بازنك وبعلمك بس بلاش تزعل مني أو من البنات والله ما نقصد يا حبيبي ادينا بس شويه وقت ممكن ؟
محمود فضل باصصلها شويه من غير كلام كان جواة صراع كبير بين أنه من اول يوم له معاهم وهو حاسس أنه غريب عنهم مجرد ضيف وبين أن هناء معاها حق هو بقاله سنين غايب وهي كانت الراجل والست ولازم وقت عشان الوضع يتغير
بعد صمت حوالي دقيقتين محمود ابتسم
محمود :
_ حاضر يا نونا معاكي كل الوقت اللي عايزاه هكون متفهم وهقدر أن الكلام بيتقال بعفويه بس حاولو انتم كمان تراعو وجودي ممكن
هناء وهي بتدخل في حضنه :
_ حاضر يا حبيبي اوعدك المهم متكشرش ابدا ضحكتك وحشتني يا حوده
محمود وهو بيشدد من حضنها :
_ قلب حوده انتي والله
❈-❈-❈
مر النهار والليل جه بسرعه الاء كانت جهزت لبست بنطلون جينز فاتح وضيق جدا وعليه بدي اسود بنص كوم وضيق بردو وفيه لمعه بسيطة .. وجابت شعرها كله علي جمب واحد وحطت ميكب بسيط ونزلت
عدت علي اميرة وخدتها وأميرة أصرت أن الاء تفضل في العربيه شويه ومتدخلش من اول عيد الميلاد وبعد تلت ساعه انتظار في العربيه سمحتلها اميرة انها تنزل من العربيه
نزلت الاء ودخلت بكل غرور وفضلت واقفه قدام الباب كانت واثقه أن وليد عينه علي الباب ومستني دخولها وفعلا يادوب دخلت لاقت وليد جري عليها
وليد بلهفه :
_ لولو اخيرا جيتي كل دا تأخير انا مستنيكي من بدري
الاء بهدوء وابتسامة خفيفه :
_ سوري يا وليد ( مدت ايديها بالهديه ) كل سنة وانت طيب عقبال مليون سنة
وليد ببتسامة اعجاب :
_ وانتي طيبه يا لولو تعالي يلا انا كنت مستنيكي عشان نطفي الشمع
الاء :
_ اوك يلا
اتحركت الاء معاه و أصر وليد أنها تقف جمبه بعد لحظات كانت إضاءة المكان اطفت و الكل بيردد ل وليد اغنيه عيد الميلاد واول ما النور نور الاء اتفاجاءت بلي واقف قدامها والغضب باين علي وشه وقبل ما تلحق تتصرف وليد كان ماسك ايديها واتكلم
وليد :
_ احلي عيد ميلاد عشان انتي معايا يا لولي
الاء تنحت و
❈-❈-❈
هند كانت قاعدة في اوضتها زهقانة ومن غير تفكير كتير فتحت تلفونها علي اكتر حاجة بتحبها وبتاخد كل وقتها صفحة الفيس بوك بتاعت المعيد بتاعها استاذ فارس فضلت تقلب في الصور والبوستات للمرة اللي نسيت عددها تتأمل في ملامحه اللي حفظاها كويس اوي وتتنهد علي حالها بقالها سنة ومن وقت ما شافته وهي بتحبه بتحبه بصمت وهدوء ومفيش مخلوق يعرف مشاعرها دي غصب عنها عينيها دمعت ورفعت وشها ودعت ربنا من قلبها أنه يحس بيها ومن غير ما تحس بعتت طلب صداقه جت تلغيه بسرعه الفون فصل شحن
هند بصدمة :
_ نعم ! ايه اللي حصل دا ؟ يالهوي عليكي يا هند هيقول عليا ايه دلوقتي وانت دا وقت تفصل فيه اعمل ايه اعمل ايه … اه اه انا انا اشحنه وافتحة والغيه وابعتله مسج أن الادد جتله بالغلط اه صح كدة خربيت غباءك وتسرعك يا شيخه
حطت الفون علي الشاحن واستنت خمس دقائق علي أعصابها وبعدين فتحته ودخلت علي صفحة فارس وقبل ما تعمل اي حاجة اتفاجاءت ب مسج منه
هند :
_ احلوت اوي يا زفتة اتصرف ازاي دلوقتي
❈-❈-❈
امير كان في بيت حماه معزوم عندهم زي كل سنة قاعد مع اخواتها وهي جوة مع امها في المطبخ
محسن اخوها الكبير :
_ منور يا ميرو ليك وحشه والله
امير بود :
_ دا نورك يا محسن تسلم
مصطفي اخوها الصغير :
_ يعني لازم يكون عيد أو مناسبه عشان نشوفك يا عم انت
امير :
_ والله غصب عني يا مصطفي الشغل بياخد اليوم كله بروح مهدود يا دوب اتغدي واقعد معاهم شويه وانام
صلاح ابوها :
_ ربنا يقويك يا حبيبي انت بس بتوحشنا
امير بحب :
_ وانتم والله يا حج صلاح ربنا يعلم معزتكم في قلبي
دخلت حماتة ومنار وهما شايلين اطباق حلويات كتير
زينب حماتة:
_ مكنش له لزوم تكلف نفسك كدة يا أمير ايه اللي جايبه دا كله بس
امير :
_ متقوليش كدة يا حبيبتي دا من بعد خيركم والله
منار :
_ اومال فين نسمة ومروة ؟
محسن :
_ دخلو ينيمو العيال في الاوضه وجايين
منار :
_ هينامو من بدري كدة ؟ هيتعبكو بالليل كدة علي فكرة
نسمة من وراها :
_ لا متقلقيش مش هيتعبونا ولا حاجة هما متعودين علي نظام نوم معين بينامو بدري وبيصحو بدري
مروة :
_ والله يا نسمة بدعيلك علي طول من وقت ما عودت مالك علي العادة دي ريحيني كتير اوي
منار كشرت :
_ ادعيلها يختي ادعي
امير بحرج :
_ احم اومال تيا فين يا منار ؟
منار :
_ بتتفرج علي التلفزيون في الصاله اهي
مصطفي :
_ ما تباتو معانا يا أمير انهاردة وانا اغلبك بولتين استيشن انما ايه هتحلف بيهم
امير :
_ مش هينفع والله يا درش بكرة هروح ل ماما وماكدة عليا اكون عندها من بدري عشان اقضي اليوم معاها
زينب بحب :
_ وماله يا حبيبي ربنا يجعلك ديما بار بيها ويتردلك في تيا يارب
امير :
_ اللهم امين يا حبيبتي تسلميلي
منار بصوت واطي ل امير :
_ ما كنا نبات معاهم يا أمير يعني يبقي كلهم متجمعين كدة وانا اللي دا بيت ابويا انزل وامشي
امير بصوت واطي :
_ منار انتي عارفه اني لو سهرت مش هعرف اقوم الا العصر وماما كدة هتزعل وبعدين هو انا مبحشكيش ولا ايه ؟ للدرجة دي مش فارق معاكي نقعد سوا يوم واحد حتي
منار بدلع :
_ من دا اللي محشنيش طب دا انت وحشتني اوي يا ميرو
امير :
_ ماهو باين بإمارة انك عايزانا نبات هنا اهو
منار :
خلاص يا حبيبي متزعلش انا ربع ساعه كدة وهقوم اجهز انا وتيا ونروح بدري نكمل سهرتنا في البيت انا عندي كام ميرو يعني
امير ابتسم لها بحب ورجع كمل كلام مع اهلها
ومنار بعد ربع ساعه قامت عشان تجهز وتكلم حازم تعرفه أنها مروحه عشان ميتصلش ولا يبعت حاجة
منار :
_ حبيبي أنا اعرفك اني خلاص مروحة
منار لسه هتكمل كلام اتفاجات بلي دخل عليها الاوضه فجأة …

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيد النساء وقهر الرجال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى