رواية كما يشاء قدري الفصل الأول 1 بقلم سها أحمد
رواية كما يشاء قدري البارت الأول
رواية كما يشاء قدري الجزء الأول
رواية كما يشاء قدري الحلقة الأولى
: فى نهار جديد تستقيظ بطلتنا ذات ال 12 عاما على منبه هاتفها فليس هناك أحدا ليفيقها تفتح مرام عيناها البنيتان ثم تقرا اذكارها وتجهز نفسها لتذهب لاول يوم فى مدرستها الجديدة فمرام انتقلت مع أبيها وزوجته من الاسكندريه الى القاهرة استعدت مرام وجهزت حقيبتها لاول يوم فى الدراسه ثم نزلت دراجات السلم ولم يستقبلها أحد حتى بكلمه صباح الخير فكان يجلس أبيها وزوجته ع مائده الطعام لم يكلف حتى أحدا منهم أن يدعيها لتناول طعام الإفطار ردت مرام السلام ولم يرد عليها أحد إلا نظرات أبيها وزوجته التى كانت تحمل كره لتلك الفتاه التى لم يتخطى سنها ال 12 عام واخيرا رد الاب
امجد / اتفضلى مصروفك اهوه وخلى السواق يوصلك واوعى تعملى اى مشاكل ف المدرسه دى ده احسن ليكى
مرام / تمام
زوجه أبيها سحر / ايه تمام دى هى الناس المفروض تتكلم مع ابوها كده اسمها شكرا عشان وافق يوديكى المدرسه اصلا وأنه وافق يجيبك معانا هنا القاهره
مرام بسخريه / طيب شكرا عن اذنكم
………… مرام …………..
طالبه فى الصف الاول الاعدادى تمتلك نسبه من الجمال لا بائس بها عيناها بنيه بشرتها بيضاء وصافيه شعرها بنى نفس لون عينها لم يكن لديها اصدقاء يوم
……….امجد……………
والد مرام 40عام عينيه خضراء جسمه رياضى بشرته تميل للسمار قليلا قمحاوى
……….سحر ………….
زوجه ابو مرام 30 عام ولكن انيقه وجميله تهتم بنفسها كثيرا بشرتها بيضاء عينيها زرقاء تمتلك جسم عريض بعض الشئ
نكمل ……….
خرجت مرام من المنزل وهى تتنفس الصعداء لترى أمامها السواق ليرحب بها
صباح الخير يا ست الكل
مرام بحب لذلك الرجل الذى كان دائم الدفاع عنها منذ كانت صغيرة وكان معها فى كل شئ حتى إذا كان فى اجتماع لأولياء الأمور كان يحضر بدلا من أبيها
مرام / صباح الخير يا عم نادر انا متأخرة اوى ع المدرسه ممكن بقا توصلنى
مراد / طبعا أميرتى توأمر وانا انفذ
مرام بابتسامه لم يراها ابدا أحدا غيره / شكرا يا عمو نادر يا قمر يالا بنا
فى الطريق ….
مراد / مرام مش عايزك تخافى يا حبيبتى من حد وخليكى شجاعه وانسى كل اللى حصل زمان خليه صفحه واتقفلت من حياتك وماتخافيش انا فى ضهرك
مرام بحب / اكيد طول مانت فى ضهرى هبقا بخير
لتسرح مرام لم يكن هذا الشخص أبى او حتى أحد من عائلتى ولكن احبنى فى وقت احتاج الى حب وحنان الاب هل هو عوض الله فى ما أمر به نعم هو كذلك هو من كان دائما معى يسمعنى عندما اتحدث ويحتضننى عندما ابكى دائم القول انا ف ضهرك
………مراد ……….
السائق الخاص بالعائله 43 عام لم يتزوج ولم يكن لديه عائله فكان منذ أن فتح عينيه وهو بالملجأ وخرج من الملجا بعد سن ال 20 عام ومن هذا الوقت وهو يعمل عند عائله ماجد كسائق
عوده …..
مراد / مرام سرحتى فى ايه
مرام / ولا حاجه يا عمو
مراد / ماشى يا حبيبتى يالا احنا وصلنا زى ما وصيتك ماتخفيش من حاجه انا فى ضهرك
تبتسم مرام وتودعه ثم تدخل الى المدرسه لاول يوم فى الصف الاول الاعدادى وحيده كما كانت من قبل
: مر اول يوم بسلام فلم تتكلم مع أحد ولا احد تكلم معها تخرج من المدرسة لترى العم نادر فى استقبالها لتبتسم له ابتسامه هادئه وتستقل معه السيارة
فى السيارة
مراد باهتمام واضح / ها طمنينى اول يوم عدا ازاى
مرام / انا مبسوطه محدش دايقنى خالص حتى كنت مرتاحه اوى
مراد/ طيب الحمد لله ها كونتى أصحاب
مرام / انت صاحبى وانا مش عايزة غيرك معايا
مراد / مرام لازم تكونى صحاب وتقضى وقت حلو معاهم كمان انا مش هعيش العمر كله
مرام بزعل / لا انت. قولت انك دائما فى ضهرى مش صح
مراد / ايوه قولت طول مانا عايش هبقى ف ضهرك بس لما اموت مين هيبقا ف
لتقاطعه مرام سريعا / باااااس ماتكملش انا مبسوطه يا عم انت وبعدين ربنا يديك الصحه علشانى انا بحبك يا ميرو
مراد بضحك / ميرو اي يا بت ع اخر الزمن مراد يبقا ميرو
مرام بغمزه / يعنى انت سبت بحبك ومسكت فى ميرو
مراد بضحك أكثر / ده انا شكلى كده بتعاكس علنى لينظر لها بكل حب وانا بحبك كمان يا قلب ميرو اه ميرو ثم ينفجر الاثنان فى الضحك تنزل مرام من السيارة وتودع مراد ثم تدخل منزلها ومن ثم إلى غرفتها فابيها ف عمله وزوجته تحضر الندوات ف إحدى النوادى
تبدل مرام ملابسها ثم تنزل إلى الدور الارضي لتناول الطعام وتاخد بعض من الطعام معها حتى لا تنزل مرة أخرى تغلق مرام غرفتها وتجلس تذاكر بجد من اول يوم ف الدراسه بعد وقت طويييل تسمع مرام صوت دقات الباب لتفتح لترى أمامها والدها
ماجد / ايه محدش شاف خلقتك يعنى طول اليوم
مرام / كنت بذاكر
ماجد / اه ذاكرى يمكن تنفعى ولا حاجه
مرام / حاضر حضرتك عايز منى حاجه دلوقتى
ماجد نظر لها بسخرية ولم ينطق بحرف وغادر من أمامها
صباح يوم جديد فى المدرسه
المعلمه مس شرين / صباح الخير يا ابطال انا اول مره ادخل ليكم وهديكم اللغه العربيه الفصحى يعنى بالعربى كده اتعلموا وركزوا واصحواا تماااام
ليصيح الجميع / تماااام
ماعدا بطلتنا *مرام*
لتنتبه لها المدرسه وتقولها/ انتى اسمك اى
تقف مرام بكل احترام ولأول مرة تنطق بحرف منذ دخولها إلى هذة المدرسه / أسمى *مرام*
مس شرين / اسمك حلو اوى يا مرام
تنظر مرام إلى الأرض بخجل وتنطق مرة أخرى / شكرا
تبتسم المعلمه ثم تنظر إلى باقى التلاميذ كل واحد يعرفنى اسمه يالا بالدور
بعد الانتهاء من الفقرة المعتادة من معرفه الاسامى ينهيها الذى يقول وانا أسمى/ *مازن*
لتقول اخيراآ مس شرين / اتشرفت بيكم كلكم يا حلوين انا عارفه انكم فى المدرسه من ابتدائى وعارفه انكم فى نفس الفصل من اول مادخلتوا المدرسه اتمنى تكون بتحبوا بعض وبتتعاونوا مع بعض
لترد الفتاه التى تجلس بجانب *مرام*
وتدعى *زينه*
طبعا يا مس احنا هنا كلنا اخوات مش بص أصحاب وزمايل لتنظر مس شرين إلى الفصل وتقول بطريقه مضحكه / اذاآ فلنقسم الفصل إلى قبائل فنظرت لها مرام ببلاهه / يعنى اى قبائل
لتبتسم المعلمه / مجاميع
الفصل فيه 28 تلميذ وتلميذة
هنقسمهم 7 مجاميع فى كل مجموعه 4
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كما يشاء قدري)