روايات

رواية كسرة قلوب الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة مصطفى

رواية كسرة قلوب الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة مصطفى

رواية كسرة قلوب الجزء الرابع

رواية كسرة قلوب البارت الرابع

كسرة قلوب
كسرة قلوب

رواية كسرة قلوب الحلقة الرابعة

♡ البـارت الرابع ♡
زين : اااه طلعت هيا فعلاً… دي هتبقى رحله منيله
نيرة : صباح الخير يا جماعه
الكل : صباح النور
رويه بنت مراد : اا…أزيك يــ
ورد : ورد….اسمي ورد
رويه بإبتسامة : أسمك جميل…ازيك يا ورد
ورد : الحمد لله بخير بفضل ربنا
رويه : دايمًا
زين : نفسي أفهم ايه اللي جابك معانا
ورد بنفاذ صبر : بص نتفق على حاجه…ينفع طول الـ ٣ ايام دول متقوليش حتى انتي عامله ايه
زين : يبقى أحسن برضوا
ورد : استغفر الله
رغد : يلا يلا العربيه جت
تامر السواق : سعد بيه قالي أخدكوا بالعربيه دي
زين : تمام يا تامر
« ركب الجميع العربيه وكانت فخمه للغاية ، جلست رويه و اسيا و نيرة بجانب بعض و امامهم جلس اسر و زين و رغد بجانب زين..( المقاعد امام بعض وليست خلف بعض ) »
زين : ما تركبي ولا انتي محتاجه عزومه
ورد : لا انا عايزه اقعد جنب السواق
زين : يااارب…اركبي بلاش شغل الأطفال ده متأخرناش
ورد : ده انت حشري…وبعدين انا عايزه اقعد جنب السواق قدام…مش حابه اقعد هنا خلقتي في خلقتك كدا
تامر السواق : عادي يا زين بيه تنورني طبعا
ورد بإبتسامه : تسلملي ( و ذهبت للأمام و ركبت بجانب السواق )
اسر بإبتسامه : طفله اوي
نيرة : عادي عادي هيا على طول كده…يا تقعد جنب السواق يا جنب الشباك
« ابتسم الجميع »
( في منزل محمد )
جميله : ياااااه شوفوا الشقه هاديه أزاي عشان ورد مش هنا
محمد الأب : راحه نفسيه
امير : بابا انا رايح الشركه
محمد : ماشي يا امير وانا هروح لسيد اقوله ان احنا مش هنكمل شغل معاه
امير : تحب اجي معاك عشان لو في حاجه حصلت
محمد : لا يا حبيبي روح انت الشركه
( فـي ڤيلا سـعد الله )
ثناء : ايوه ايوه انتي هتقوليلي
سندس بعدم فهم : مش فاهمه ايه اللي مضايقك بصراحه
ثناء : اصل فيها ايه يعني لما رغد تكون لزين على الأقل مندخلش حد غريب العيله و يطمع في الورث
سمر : ايه اللي دخل الورث في الجواز يا ثناء وبعدين اللي هتاخد زين هتاخده عشان بتحبه مش عشان الورث
ثناء : والله انا بقول كده عشان مصلحتكوا
سندس والدة زين : بعد اذنك يا ثناء متفتحيش الموضوع ده تاني عشان رغد متحطش حاجه في دماغها…هما معتبرين بعض اخوات
ثناء بتريقه : اما نشوف زين هياخد مين يلا بكرة الأيام جايه
سندس بزهق : انا هروح اشوف بابا و أديله العلاج احسن
« قـصدها على سعد »
سمر : وانا هشوف علي بيعمل ايه….بقاله كام يوم مش بيذاكر
ثناء بضحك : مستقبله واضح ههههه
سمر : ان شاء الله هيشرفنا
ثناء : اما نشوف
سندس : لا انا قايمه بجد
سمر : جايه معاكي استني
( ذهـبوا و تركـوا ثنـاء بمفردها )
« عند ورد في العربيه »
ورد : الا قولي كده اسمك ايه يا عمو
تامر السواق : اسمي تامر يابنتي
ورد : عاشت الاسامي يا تيتو
تامر بإستغراب : تيتو !
ورد بعفويه : بحب أدلع الناس الكبيره
تامر بإبتسامه : ماشي يابنتي
ورد : اسمي ورد
تامر : اسمك جميل يا ورد
ورد : تسلملي
« عند محمد والد ورد…دخل إلى شركة سيد والد لؤي »
سيد : يا اهلا يا اهلا
محمد جلس وقال : من البدايه كده انا مش هكمل شغل معاك
سيد : مش تسلم عليا الاول
محمد : انجز يا سيد انت عارف ان اللي بينا شغل وهينتهي اهو كمان لكن مفيش بينا ود لبعض
سيد : وانت مين بقى اللي لعب في دماغك
محمد : دي حاجه متخصكش يا سيد انا جيت اقولك كلمتين وقولتهم
سيد وضع رجل على الاخري : و إن موافقتش
محمد : دي حاحه ترجعلك انت..انا مش باخد رأيك انا بعرفك
سيد : هتندم يا محمد
محمد : بما اني همشي صح فأنا مش لوحدي… ربنا معايا….سلام
( تركه محمد يستشيط غضبا وذهب إلى الشركه )
( عند زين و الشباب )
زين بنفاذ صبر : يابنتي يلا الطيارة هتفوتنا
ورد بدموع : لالالالا غيرت رأيي
نيرة : يا ورد يلا مش وقت هزار
ورد بدموع : انا عايزه أروح
زين : يا شيخه منك لله هيقولوا خاطفينك بطولك الــ ٥٠ سم ده
اسر بضحك : هههههه….اصبروا يا جماعه….انتي بتعيطي ليه دلوقتي فهميني
ورد ببكاء : بخاااف من الطياره
اسر بضحك : ياااالهوووي مش قاااادر ههههههه
اسيا : متخافيش يا ورد طب انتي ركبتي طياره قبل كده
ورد بشحتفه : لا والله مش ركبت أبداً والله
اسيا بضحك : مصدقاكي والله متحلفيش
ورد لنيرة : انا عايزة أروح
زين : يا بنت الناس متعصبنيش عليكي انجزي
ورد ببكاء : والله بخاااف من المرتفعات والله
زين : انا هروح احجز التذكره بتاعتها و اجي الأقيكوا اقنعتوها….طيارتنا اللي جايه دي فعلشان متفوتناش
( ذهب زين و رسم على وجهه ابتسامه على غباء هذه الفتاة)
نيرة : يا ورد متخافيش هقعد جنبك
ورد بدموع : قولي والله
رويه : على حسب رقم التذكره برضوا يا نيره
ورد ببكاء اكتر : يييعني مش هقعد جنب نيرة
نيرة : يااالهوي ايه اللي خلاني اجيبها
زين جاء وقال بضحك : انتي لسه بتعيطي يلا هنطلع اهو
ورد بدموع : ططط….طب انا هقعد جنب مين
زين : ده رقمك ٨٠
ورد بدموع : مين اللي ٨١ هنا
زين بإبتسامه : محدش
ورد بدموع : طب مين اللي ٧٩ هنا
زين بضحك : محدش برضوا
ورد ببكاء اكتر : أزااااااي محدش
نيرة : يالهووووي
اسر بهستيريه : ههههههه ليه انتوا ارقامكوا ايه
زين : انا وانت جنب بعض و نيرة و اسيا جنب بعض و رويه و رغد جنب بعض عشان احنا حاجزين من امبارح فهنقعد قدام لكن هيا هتقعد من ورا شويه عشان حجزت دلوقتي فالرقم بتاعها بعيد عننا
ورد بدموع : عايزه اقعد جنبكوا
نيرة : يا ورد متخافيش يلا بقى و وعد مني والله هقنعلك المضيفه انها تحولك معانا
ورد بدموع و هدوء قليلا : خلاص ماشي يلا
زين : بسرعه قبل ما تغير كلامها
رغد : اخيراً
« صعدوا إلى الطيارة »
نيرة : اقعدي هنا لغايه ما نروح نحط الشنط واكلم المضيفه تغير رقمي او تبدله مع اللي هيقعد جنبك
ورد : طب انا هقعد فين
زين نظر لرقم الكرسي وقال : هنا جنب الشباك
ورد : لالالالا بالله عليكوا لا بخاف
زين : متخافيش كلنا معاكي اهو
ورد بدموع : هموت والله بخاف
زين بإبتسامه : نيرة هتغير رقمها قولنا….فخليكي هنا مكانك و هيا هتجيلك…نروح بس نحط الشنط
ورد : ماشي هستناكي يا نيرة
نيرة : ماشي يا عيوني
ورد : متتأخريش بالله عليكي
نيرة : حاضر
« ذهبوا إلى الأمام و تركوا ورد بمفردهها »
« فـي الدرس عند يزيد »
يزيد : يالهوووي اقول لأمي ايه دلوقتي
ياسر صاحبه بضحك : مش عارف بصراحه
يزيد : انت بتضحك ياعم
ياسر : احسن عشان مذاكرتش
يزيد : والله ذاكرت يا ياسر بس انت عارف ان دماغي مش علمي اصلا….انا كنت حابب ادبي من البدايه
ياسر : اومال رجعت في كلامك ليه
يزيد : بابا نفسه حد فينا يكون دكتور قولت احاول اطلع دكتور عشانه وعشان افرحه بس الحقيقه كان نفسي ادخل كليه السن
ياسر : لا وانت مجتهد اوي وهتجيب درجه عاليه وتكون دكتور
يزيد : قولت هحاول عشانه والله مكنتش اعرف ان الموضوع صعب كده
ياسر : هو لازم يعني تقول لأمك على الدرجه
يزيد : اه مش بعرف اخبي عليها حاجه
ياسر : مش عارف والله ياصحبي اقولك ايه عمومًا شد حيلك المره الجايه
يزيد : هقولها وخلاص بقى
« فـي الطيـارة »
نيرة : طب اعمل ايه دلوقتي
اسيا : يعني هيا قالتلك لا
نيرة : اه والله قالتلي مينفعش تغيري المكان
اسيا : طب والعمل
نيرة : مش عارفه ياريتني مكنتش جبتها معايا
اسيا : بس اختك عسل اوي والله…بس اول مره اشوف حد بيعيط كده
نيرة : هيا بتخاف من المرتفعات و الأماكن المغلقه و الضلمه
اسيا : ده كله
نيرة بإبتسامه : طفله والله
اسيا بإبتسامه : فعلاً
« عند ورد »
ورد بتوتر : اتأخرت ليه دي
« جاء شاب وقال »
الشاب : اااا…انسه..مش ده رقم ٨١
ورد : ايوه انت مكانك هنا؟
الشاب : ايوه « جلس بجانبها »
ورد : هو ينفع اسألك سؤال
الشاب نظر لها وقال : اتفضلي
ورد : هو عادي لو بدلت رقمي مع حد و اقعد مكانه
الشاب : مش عارف بس تقريبًا لا
المضيفه : اعدلي حزام الامان يا انسه
ورد بتوتر : لالالا انا عايزه انزل
الشاب : انتي كويسه!
ورد : عايزه انزل
الشاب : اول مره ليكي صح
ورد : عرفت منين
الشاب بإبتسامه هادئه : باين عليكي الخوف اهو وكمان مش عارفه تقفلي حزام الامان
ورد : ايوه اول مره
الشاب : طب استني اساعدك «قفل لها الحزام»
ورد بتوتر : شششـ…. شكراً
الشاب : العفو….متقلقيش حاولي تشغلي تفكيرك بأي حاجه
ورد : اختي المفروض تبدل رقمها وتقعد جنبي
الشاب : يبقي معرفتش وهما رفضوا
المضيفة : الطياره هتطلع
ورد بدموع : ياارب استرها
الشاب بإبتسامه : حاسس اني شوفتك قبل كده
ورد بإستغراب : ايه ده بجد
الشاب بتذكر : ايوه ايوه…مش أنتي البنت اللي ساعدت الراجل العجوز في الجنينه
ورد بتذكر : اه انا….انت عرفتني ازاي
الشاب : انا الشاب اللي اديتك ازازة المايه ساعتها
ورد : ااه معلش مخدتش بالي
الشاب : انا مازن وانتي
ورد : اسمي ورد
مازن بإبتسامه : احممم هقولك حاجه بس متتخضيش
ورد : اتفضل
مازن : بدون توتر….الطياره طارت من خمس دقايق
ورد بخضه : بببـ … بجد
مازن : اه متقلقيش…تحبي تتفرجي على فيلم…انا معايا اللاب
ورد : لا لا شكرا
مازن : ماشي العفو….هلبس الهاند فري فمش هسمعك تمام
ورد : تمام…« اخذت تنظر من الشباك بخوف وتوتر »
« عند زين »
اسر : دي هتولع فينا واحد واحد اول ما ننزل
زين بضحك : احسن
اسر : ياعم حرام عليك
زين : ده لو بنت اختي كانت هتبقي اعقل من كده
اسر بضحك : في دي معاك حق
« عند ورد…كانت تنظر من الشباك بخوف »
ورد : احممم….احمممم….احممم
مازن لم ينتبه
ورد : بسسس بسس يااا اخ…قصدي مازن….ماااااازن
مازن نزع الهاند فري : عايزه حاجه
ورد : ينفع اتفرج معاك
مازن بإبتسامه : اه عادي
« اعطاها الهاند فري الاخري »
مازن : حابه تغيري الفيلم
ورد : ينفع يعني…ده بعد اذنك طبعا
مازن : ايوه قولي
ورد : تجيب ماشا و الدب
مازن بإبتسامه : ااه عادي
ورد : شكراً
« شاهدت ماشا والدب كي تنسي خوفها من الطياره »
« بعد ساعات قليله…هبطت الطياره في دبي »
مازن : اااا…..اساعدك في حاجه
ورد : لا لا شكرا
(اخذت شنطتها ونزلت من الطياره وجدتهم ينتظروها تحت )
نيرة بقلق : انتي كويسه
ورد : اه متقلقيش
زين بضحك : ضحكتيهم عليكي ولا لسه
ورد : لا كان في واحـ
مازن من الخلف : ورررد
ورد التفتت وقالت : نعم يا مازن
مازن : امسكي نسيتيه في الطياره
ورد اخذت معطفها : اااه…شكراً جداً ليك بجد
مازن بإبتسامه : العفو…كانت صدفه حلوه و ان شاء الله تتكرر تاالت بما ان دي تاني مره نتقابل
ورد بإبتسامه : اااا…تسلم
مازن : سلام مؤقت
ورد : في رعاية الله
« ارتدى نظارته ثم نظر لها وابتسم ثم ذهب »
رغد : مين المز ده
زين بضيق قليلا : ايوه مين ده؟
ورد : اااا….كان قاعد جنبي في الطياره وبجد شخص كويس جداً و كانت تاني صدفه بينا
زين : اه اه ماشي
نيرة : كويس انك مكنتيش لوحدك
« ذهبواإلى الفندق….ثم صعدوا كي يرتاحوا »
( الساعه ٧ مساءً )
نيرة : لو كده هنزل تحت المطعم وانتي البسي الخمار وتعالي
ورد : حاضر….ادور بس على الدبابيس وهنزل وراكي
نيره : متتأخريش
ورد : حاضر
« نزلت نيرة الى مطعم الفندق و وجدت زين يجلس على الترابيزه فذهبت عنده وقالت »
نيرة وهيا تجلس علي الكرسي : احمم…اومال الباقي فين
زين ترك الهاتف وقال : بيجهزوا
نيرة : ورد برضوا بتجهز
زين : ااا…عايز اتكلم معاكي في موضوع
نيرة : اتفضل
زين بتوتر : اااا….بصراحه كده انا معجب بيكي من بدري و عايز أتقدم
نيرة : انا ………..
رغد من الخلف : زيــــن

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كسرة قلوب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى