روايات

رواية قمري الفصل الأول 1 بقلم ملك السيد

رواية قمري الفصل الأول 1 بقلم ملك السيد

رواية قمري الجزء الأول

رواية قمري البارت الأول

رواية قمري الحلقة الأولى

يا بابا ونبى افهمنى ده راجل قد جدى ازاى بس هتجوزه يا بابا عشان خطرى متعملش فيا كدا متعملش ف بنتك كدا
الاب ب عصبيه .. شدها من شعرها وقلها أنا اخدت قرارى وقولت هتتجوزيه يعنى هتتجوزيه
البنت بعياط.. لا يا بابا متعملش فيا كدا ونبى ونبى والله هعملك كل حاجه عايزها الا الجوازه ديه يا بابا حرام عليك انتا كدا بتدمرنى لابد
الاب ب حزن .. يا بنتى افهمى افهمى أنا بعمل كدا لمصلحتك
.البنت.. مصلحه » وضحكت ضحكه سخريه» مفيش اب بيعمل كده ف بنته يا بابا افهم ده قد جدي ويمكن اكبر ده ماشى ف ٦٠ سنه افهم بقا قالتها بصراخ ثم اخزت نفس لكى تهدأ قليلا يا بابا ده انا قمر بنتك عشان خطرى متدمرنيش بالمنظر ده
الاب بعصبيه قرب عليها وشدها من شعرها بكل قسوه .. أنا قولت هتتجوزيه يعنى. هتتجوزيه
قمر .. اتجوز ايه انتا بتبعتى ياباباوبعدين أنا لسه عايزه اكمل دراستي و
الاب بزعيق .. عنك ما كملتيه يعنى هتطلعى نجيب ساويرس غورى من وشى
قمر طلعت اجرى ع الاوضه بتاعتها ورمت نفسها ع السرير وقعدت تعيط..هموت واعرف ايه بس اللى غيرك يابابا كدا ده انا بنتك الوحيده. وعمرك ما عملتنى كدا ثم حاولت أن تهدأ نفسها واحتصنت نفسها وراحت ف النوم…
______________________________
عند ام قمر .. ازاى بس يا محمد هتعمل كدا ف بنتك ديه بنتنا الوحيده
محمد .. ملكيش فيه انتى كمان كتب الكتاب يوم الخميس اللى جاى حضريها وفهميها لو حاولت تهرب أو تعمل اي حاجه هيكون اخر يوم في عمرها
الام بخوف ع ابنتها الوحيده .. لا لا مش هتهرب ولا بس يا محمد ا.
وقاطعها بزعيق .. أنا خلصت كلامى وسبها ومشى
الام لنفسها. ليه ليه بس اعمل فيها كدا البت صغيره أنا اسفه يا بنتى انى مش قادره احميكى .
…………………………………………………..
الاب بتوتر .. ا..ا.الو ايوا يا امجد باشا
………………
الاب. . لا لا باذن الله زي م اتفقنا
……..
ايوا يا فندم يوم الخميس
…………..
وهيا تقدر برضو ترفض طب ده ده انا كنت كسر ولم يكمل كلامه. وقاطعه امجد
امجد باشا .. ايااااك ثمم ايااك تلمسها لو جيت ولقتها فيها خربوش بس هطربق الدنيا. فوق نفو*خك.
محمد بخوف .. لا لا ف الحفظ والصون يباشا
وقفل امجد
__. _________________________________________
زين .. انتا شكلك اتج”ننت يابابا عايز تتجوز بنت أنا لو كنت اتجوزت كان زمانى مخلفها
امجد .. أنا امجد الشافعى ميتقليش اعمل ايه ومعملش ايه
زين.. لا بقا ديه حاجه ميتسكتش عليها
امجد بمقاعه زين.. وبعدين مين قلك انى أنا اللى هتجوزها
زين .. اومال هتجبها تلعب بيها كوره ولا اى
امجد .. كلامى خلص يا حضره الظا”بط
زين بضيق وعصبيه خبط ع المكتب وقال بصوت يشبه فحيح الافعى .. اللى بيحصل ده جنان وانا لا يمكن اسكت عليه
وخرج زين مسرعا اخد عربيته وانطلق
امجد .. هههههه منا عارف أنه جنان يازين بس للاسف مش انا اللى هتجوزها وابتسم بخبث .(شكله مش ساهل الراجل ده 😂😂)
تسريع الأحداث ……. مشى الاسبوع زي الهوا. لا يحدث فيه احداث كثيره إلا أن قمر حاوله كذا مره أنها تهرب و بينتهى الأمر بأنها تفشل وحاولت تنت”حر بس لانها بتصلى وعارفه ربنا خافت من عقاب ربنا وبعد الكثير والكثير
جه يوم الخميس اللى هو يوم كتب الكتاب
ام قمر يلا يبنتى قومى
قمر .. قايمه لقدرى الاسود يا ماما
بس عايزه اعرف حاجه طلاما مش هتحفظوا ع عيالكم وتوفرلهم حياه كريمه وتعطيهم امان بنخلفو ليه ها بتخلفو عشان تبيعوا عيالكم لراجل قد جدهم ها متردى ساكته ليه قالت اخر كلامها بزعيق
ام قمر.. صدقينى يابنتى غصب عنى والله غصب عنى أنا مش فاهمه دماغ ابوكى حصلها ايه
قمر بصت وضحكت ضحكه سخريه
تسريع الأحداث ف الليل الساعه السابعه مساءً
ام قمر.. يلا يا قمر ابوكى جبلك الفستان ده وبيقولك البسيه عشان جوزك ع وصول وكتب الكتاب هيبدا خلاص
قمر بسخريه .. لا كتر خيره تعب نفسه والله
ام قمر بحزن ع ابنتها .. يلا يا بنتى ربنا يهديكى
قامت قمر وذهبت إلى المرحاض وأدت فريضتها ثم لبست دريس بلون اوف وايت سمبل جدا وبه ورود بالون الاحمر ولبست حجاب مما ذادهاجمالا بالون الاحمر وهيلز بنفس الون ثم بصت ع نفسها وقالت
.. أنا مكنتش استحق كل اللى بيحصل ده انا عمرى ما ظلمت حد ولا عملت حاجه وحشه ف حياتى عشان يحصل كدا فيا وبكت
ثم دخلت الام عليها وقالت يلا يا بنتى اطلعى عشان تكتبوا الكتاب عشان جوزك برا
قمر .. متقوليش جوزك مش لايقه قولى جدك قولى إلى اشتراك بالفلوس قولى اي حاجه غير الكلمه ديه وع العموم أنا مش طالعه واظن انتم عارفين ليه وعارفين ردى كويس
مشت ام قمر بقله حيله .. ثم نادت ع محمد ز جها وقالت .
يا محمد البت مش عايزه تطلع من الأوضه
محمد .. خلاص سببها كدا كدا ملهاش لازمه
عند قمر أنا عملت ايه في حياتى ياربى. وبكت ثم شردت ف شيئا ما وفاقت ع ظغاريط امها وهيا تقول مبروك يا قمر يلا عشان تروحى على بيت جوزك
قمر تقصدى .. جحيمى هههه وضحكت بانكسار
_____________________
عند زين
وهو يتكلم مع اعز اصدقائه
يا مراد أنا هتجنن أنا مش فاهم بابا بيعمل ليه كدا
ويوم م ييحى يتجوز ع ماما يتجوز عيله عيله يا مراد وهبد ع المكتب بكل عصبيه
مراد.. أهدى أهدى يا زين
زين .. أهدى ازاى بس انا هتجنن.
ثم قال اه صح الوا عز “جه عشان يبعتلنا ورق المأ”موريه الجديده
مراد. . سلامه شوفك يازين الشافعى ايه اللى واكل عقلك بالشكل ده م الملف قدامك اهو
زين بضيق .. هههف أنا ماشى ثم ذهب إلى مكانه المفضل وهى صاله الالعاب كى يفرغ عصبيته عشان هو ف عصبيته بيعمل حجات ويندم عليها بعدين ههههه لا خلاص مش زين الشافعى اللى يندم ع حاجه
»» اه صح معرفتكمش على ابطالنا .
زين الشافعى ضابط فى المخا”برات برتبه رائد وهو يمتلك عده شركات شركه تسويق خاصه بيه وشركات الشافعى جروب شريك فيها مع بباه يبلغ من العمر 28 سنه طويل القامه جسمه مفتول بالعضلات البارزه مما يجعله يلفت الانزار عيونه بنيتان وحاده جدا وشعره بنى غامق
قمر بقا وهيا بنوته تبلغ من العمر 18سنه وهيا بنوته جميله جدا يتجذب للأنظار إليها بدون اي مجهود عيناها بالون الازرق وشعرها طويل جدا واسود مثل سواد الليل وهيا بيضه مثل بياض الثلج وارتدى الحجاب كى يزيدها جمالا حلم الطفوله بتاعها أنها تدخل كليه شرطه ولاكن لم يكتمل حلمها ابدا وكانت تعيش ف سعاده لحد م فى يوم جه بباها وبلغهها بجوازها من واحد قد عمرها خمس مرات»»
نرجع لروايتنا
_______________________________
عند قمر .. أنا جاهزه يا بابا
الاب .. يلا انزلى تحت هتلاقى عربيه اركبى فيها هتوصلك لبيتك
قمر .. وهو اسم النبى حرصه معندهوش صبر بستنى خمس دقائق ف سبنى ومشى وسيبلى السواق ولا اه صح نسيت مهو شرينى ب فلوسه
الاب بضيق وخنفه من طريقه كلامك قمر .. بطلى كلامك ده واتعدلى وانزلى يلا
قمر بعياط .. أنا مش مسمحاك يا بابا. ومش هسمحك ابدا
ثم اتجهت إلى الباب ونزلت لقت تحت بيتها عربيه فخمه جدا ولقت سواق فتحلها الباب وبيقولها اتفضل يا ست هانم
قمر بضحك .. لا أسمى قمر. ياعمو قولى قمر ايه يا هانم ديه
السواق.. طيب اتغصلى يا ست قمر اقعدى
ف دخلت قمر إلى السياره ثم اتجه السائق إلى الفيلا
قمر وهيا تنظر من نافذه السياره
وووااااو ايه ده انا عمرى م شوفت كدا ده قصر اكيد مش فيلا قالت كلامها ب انبهار مما رأته ثم عادت لحزنها ده هيبقا جحيم مش بيت رغم أنه جميل جدا
ثم فتح الحارس الباب وقال اتفصلى يا ست هانم
قمر بضيق .. حاضر ونزلت من السياره
قمر اتجهت وراء الحارس ثم التقت ب الداده سلمى
الماده سلمى بطيبه.. اهلا يا بنتى اهلا نورتى
قمر. ربنا يخليكى يا طنط
الداده .. البيه الكبير كان سيبلى علم أن حضرتك جبه وقلى اكلهم ف لجناح اللى فوق اتفصلى يا بنتى هوصلك
قمر .. تمام
ثم ذهبت إلى الجناح
______________________________
عند زين
زين كان فى صاله الرياضه الخاصه بيه كى يطلع كل غضبه فى الرياضه والعب
زين لنفسه .. أنا مش عارف ليه مضايق كدا وانا حته معرفهاش
بس يمكن عشان صغيره ومش عجبنى اللى بابا بيعمله .
ولا عشان حبيتها
زين لا لا فوق حبيت مين. ديه بقت مرات ابوك دلوقتى
وضحك ضحكه سخريه ( اه صح يجماعه متستغربوش زين يعرف كل حاجه عن قمر كان امجد باشا اللى هو بباه كان موكله يعمل تحريات عنها وبكل خراكتها ف هو عارف قمر كويس جدا بس قمر متعرفوش )
ثم اتجه إلى الجناح الخاص به
عند امجد الشافعى.. الو ايه يا … كل حاجه تمام
…………..
امجد .. اه عملت اللى اتفقنا عليه
………………..
لا متسرعناش ولا حاجه ده كان لازم يحصل
………
تمام تمام يلا سلام
عند قمر
بصت للغرفه بخوف وقالت يارب يارب انا خايفه ومش عارفه اعمل ايه اقف معايا يارب ليه انا اتجوز واحد قد جدى ليه معش سنى ليه ليه وانهارت ف البكاء ثم اخدت ركن فى اخر الاوضه وضمت رجليها على صدر”ها وقعدت تبكى
عند زين.
زين كان وصل للجناح بتاعه وجه يفتح الباب لقه صدمه
زين بعصبيه وصوت يشبه فحيح الافعى .. انتى ايه اللى دخلك اوضتى يا بتاعه انتى
قمر بصت بصدمه من وسط بكائها وقالت٠٠٠٠

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!