رواية قلب من حجر الفصل السابع عشر 17 بقلم سارة بكر
رواية قلب من حجر الجزء السابع عشر
رواية قلب من حجر البارت السابع عشر
رواية قلب من حجر الحلقة السابعة عشر
عند ياسر و نجمه
دخل بها الي الغرفه تحت اعتراضها لكنها اتفاجات بالتي راته… وجدت نجمه الغرفه بها كتب و المكتب يوجد عليه العديد من الكتب.. نظرة نجمه له بستغراب و قالت (هو انت جيبني هنا لي و عاوز مني اي ) __ دخل ياسر و جلس علي المكتب و قال لها:(بصي انا مش عارف اذاكر وفي نفس الوقت عندي امتحان بكره و مش عارف اعمل اي ) __ ردت نجمه بعصبيه:(و جيبني انا هنا لي انا ماالي ) __ رد ياسر:(عاوزك تذاكري معايا ذاكريلي ) __ رفعت نجمه احد حاجبيها و قالت:(نعم اذاكرلك ازاي وانت اكبر مني و الحاجات العندك انا معرفهاش) __ رد ببرود:(ميخصنيش انتي لازام تذاكري معايا ) __ قالت نجمه بجمود:(لا انا همشي وانت شوف حد تاني يذاكرلك ) __ نظر ياسر الي السرير ثم نظر لها و في لحظه سحبها بقوه و اصبح في علي السرير و هو فوقها:(اقولك بلاش مذاكره و يولع الامتحان و اقضي اليوم معاكي مش دا الانتي عوزاه ).. و بدأ ياسر يقرب منها لكن نجمه بعدته بقوه بعيد عنها و قالت (خلاص خلااص هقعد و هحاول اذاكرلك )
ابتسم ياسر و جلس علي المكتب و هي جلست امامه و بدأت تقراء ف الكتب
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في عياده مراد
كان جالس و يمسك هاتفه و وجد البوست التي نشرته و اصبح في حيره و يدور في عقله العديد من الاسئله، ابرزهم ما هي احزنها القديمه.!؟
بعد انتهاء اليوم خرج مراد وجدها ما زالت تجلس نظر لها و قال: (مش هتمشي ولا اي ) ___ قالت له: (لا ازاي اكيد همشي )
مراد باهتمام: طيب تحبي اوصلك
حنه بحدي: لا طبعاً توصلني اي انت
رد مراد بابتسامه: يا بنتي و فيها اي يعني اعتبريني تاكسي
ردت حنه: لا طبعاً ولا اعتبرك ولا معتبركش مش ناقصة سلام
خرجت حنه من العياده و تركتة بها وهو ظل قليلا و بعدين ذهب
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في النجع
خرج سراج الجنينه وجدها تجلس ذهب لها و القي السلام:(السلام عليكم)
رفعت قمر راسها و قالت:(و عليكم السلام) .. و كانت هتمشي لكنه اوقفها (انتي راحه فين انا جاي اقعد معاكي شويه ) ___ رفعت قمر حاجبهت و قالت بصرام:(و تقعد معايا بتاع اي ) __ اتفاجا سراج من ردها:(مالك يا قمر انتي مكنتيش كده ) __ ردت قمر بجمود:(مفيش حاجه بتفضل علي حالها بعد اذنك ) __ مسكها سراج من يديها:(بتكلميني كده لي يا قمر انا سراج سراج حبي..) __ قطعته قمر بجمود:(ابن عمي انت سراج ابن عمي جوز فريده هانم مش كده ) __ انزل سراج يديه من علي يديها و نظر في الارض و هي اكملت بصرامه:(انت كنت مفكر انك بعد ما اتجوزت هفضل زي منا او حتي هفضل احبك لا يا سراج من يوم ما فكرت انك تسافر مصر وانا قفلت باب حبك و قررت اني مفتحوش تاني ) __ رد سراج:(انا كان لازم ارجع يا قمر دول امانه ) __ ردت قمر بستهزاء:(و عملت اي يا سراج لقتهم ) __ لم يتفوه سراج و اكملت هي:(انت ملقتش حاجه يا سراج غير نفسك انت نستني اصلا و ياريتك نستني انا بس انت نسيت الكنت مسافر تدور عليه يا سراج مر سبع سنين وانا قافله علي قلبي و مستنياك و يوم مترجعلي ترجع ب مراتك.، عوزني اعمل اي اخدك بالحضن و اقولك وحشتني يا حبيبي و يلا نتجوز، لا يا سراج مش هيحصل و إن حصل تاكد اني هعيش حياتي كلها تعيسه معاك ) ___ نظر لها سراج و قال بكسره:(انا اسف ) __ ضحكت قمر و قالت:(لا انت فاهم غلط دا قلبي الدست عليخ مش رجلي ) .. و تركته قمر و طلعت غرفتها وهي بتبكي و تتذكر طفولتها مع سراج
فلاااااااش بااااك
بنت ضغيره في الجنينه تجلس و تضع وجهها بين كفوف يديها و تبكي بحرقه فقدان ابيها
ذخب سراج و جلس بجانبها:(خلاص يا قمر احنا المفروض ندعيله اني ربنا يرحمه ) ___ رفعت قمر وجهها التي تملاءه الدموع:(بابا مات يا سراج خلاص مبقاش معايا اهئ اهئ الأب ضهر و حمايه و سند وانا ضهري اتكسر و قلبي ملاه الرعب و معنديش سند اهئ اهئ ) __ اتفاجاء سراج من كلامها رغم ضغر سنها لكنها تتكلم زي الكبار اتكلم سراج لكي يطمنها:(انا معاكي يا قمر انا ضهرك و سندك و امانك مش هسيبك يا قمر متخفيش انا معاكي اوعدك )
باااك
بكت قمر و قالت بصريخ: (خلفت بوعدك يا سراج خلفت بي اهئ اهئ رجعت لي اهئ رجعت اهئ هااا )
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نرجع بقي عند مليكه
فاقت مليكه وجدت نفسها في مكان مظلم و لم يوجد بجانبها أحد.. نظرة يميا و يسارا ولم يوجد احد قالت بصوت مرتفع:(مين الجابني هناااا يا ناااس محدش هنااا ) __ اتاها صوت يقول بهدوء:(كل سنه وانتي طيبه يا مليكه ) __ عقدة مليكه حاجبيها:(انت مين تعالي هنا ) __ قرب منها و وقف لكن لم يبان وجهه بسبب القناع التي كان يرتدي لكنها عرفته و قالت له بزعر:(انت عاوز اي و جيبني هنا لي ) __ انزل القناع من علي وجه و اذا بهو يوسف قرب منها و قال بهدوء:(انهارده عيد ميلادك وانا حبيت اني انهارده افضي معاكي اليوم ) __ ردت مليكه بخوف وهي تبعد:(بس انا مش عوزه اقضي اليوم معاك) __ ضغط يوسف علي زرار في ريموت كان في يديه و فجاه المكان التي كان مظلم اصبح يشع ضوء من جميع الجهات.. ، لفت مليكه وجهها بانبهار و اتضح ان المكان حديقه ملاهي ، تقدمت مليكه وجدت تورته كبير عليها صورتها ابتسمت مليكه و قالت:(المكان دا ليا ) __ رد يوسف بحزن:(المكان دا كان ليكي عشان انتي مش عوزه تقضي اليوم معايا ) __ مسكت مليكه يديه و قالت:(لا يا يوسف عوزه افضل هقضي اليوم معاك ارجوك سبني ) __ ابتسم يوسف و سحبها من يديها و ذهب بها لكي يلعبوا سوياً
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
في القصر
جلس فارس بتعب بعد فشل محاولاته لفتح الباب
قالت ميسون بصرامه:(اكيد يوسف هو العمل كده محدش يقدر يعمل كده غيره) __ ردت عليها حور بحدي:(ازاي يعني في حد يخطف مراتوا ) __ قالت ميسون:(وانتي اتحمقتي كده لي انا بفكر و اقطع دراعي لو مكنش يوسف هو الخطف مليكه ) __ قال فارس بصوت عالي اخرسهم الاتنين:(بس اسكتوا انتو الاتنين مش عاوز اسمع صوت واحده فيكوا )
اتفتح باب القصر و دخل حارس يوسف الشخصي
قام فارس و قرب منه ومسكه من ياقتة:(انتو فين يا بهايم محدش بيرد مليكه هانم اتخطفت ) __ رد الحارس وهو ينظر الي الارض:(مليكه هانم متخطفتش ولا حاجه مليكه هانم مع يوسف بيه ) __ ردت ميسون بزعيق:(كنت عارفه انها مع يوسف من الاول بس والخالق الخلق لو اختي حصلها حاجه مش هيلوم غير نفسه )
خرجت ميسون من القصر بزعر و ذهبت
وقف فارس و قال بزعيق:(انا مش عارف يوسف عاوز اي ) __ ردت حور:(هيكون عاوز اي واحد و مراتوا انتو مالكوا ) __ قال فارس بسخريه:(انتي متعرفيش يوسف يا حور دا شيطان ) __ ردت حور بحزن:(لا يا فارس انت المتعرفش يوسف ) __ قال لها بزعيق:(معرفوش ازاي انا اكتر واحد عارف يوسف انا اخوه) __ قالت له بسخريه:(اخوه اه بس متعرفوش انت زيك زي الناس واخد بالظاهر يا فارس و مفكرتش مره تشوف اخوك بجد ) ..
تركته حور و دخلت غرفتها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
نروح ل نجمه و ياسر
الوقت اتاخر و نجمه مازالت مع ياسر هو كان يدرس وهي كانت نايمه علي المكتب
قفل ياسر الكتاب بتعب وهو يقول لها:(انا كده خلاص تعبت يا نجمه ) .. نظر لها وجدها تنام علي الكتاب التي كان في يديها زي الملاك و شعرها يغطي وجهها.، مد يديه لم شعرها و نظر لها و قال:(حاسس انك غير اي بنت عرفتها فيكي حاجه مختلفه اي هي مش عارف ) .. قرب منها ياسر و طبع قبله علي خديها نتيجتها فاقت نجمه
قامت نجمه و قالت بخضه:(الوقت اتاخر انا لازم امشي ) __ مسك ياسر يديها و قال:(انا مقولتلكيش تمشي انتي هتفضلي معايا ) __ قالت نجمه بخوف:(ياسر انت كنت عوزني اذاكر معاك و خلصت ارجوك سبني امشي كفايا العملتوا ) __ رد ياسر ببرود:(تؤ تؤ مش هتمشي هتفضلي معايا ) __ سحبت نجمه يديها بقوه و بعدت وهي تقول:(قولتلك لا انا عوزه امشي ) __ قام ياسر و مسكها بقوه من ذراعيها و قال بصوت جهوري:(وانا قولتلك لا يا نجمه هتفضلي هنا ) ..
والقي بها علي السرير وهو يقول:(انا محدش يقولي لا انا مش باخد رايك انا بأمرك ).. وقرب منها ياسر وهي كانت تبعد حتي اصبح امامها و بدأ في تقبيلها بوحشيه و شراسه تحت صراخها و ضربها له، لكن ماذا تعمل القطه بعد ان اصبحت داخل عرين الأسد
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
عند مليكه و يوسف
كانت مليكه بتلعب و تضحك و تجري مع يوسف. كانت دي اول مره يكون يوسف معاها و لم تكن خائفه بل كانت تضحك و صوت ضحكها يملاء المكان، وقفت مليكه و قالت له:(شكراً يا يوسف انهارده احلي يوم قضيته في حياتي كلها اول مره عيد ميلادي يبقي يوم مميز فعلا و انت السبب في داا ) __ وضع يوسف يديه علي راسها و قال لها:(متشكرنيش انتي تستهلي اكتر من كده يا مليكه ) __ قربت مليكه منه بشجاعه و قبله علي خديه و قالت بكسوف:(دي عشان انت كنت السبب في فرحتي انهارده ) __ نظر لها يوسف و الي وجهها التي اصبح لونه احمر اثر الكسوف و قربها منه و التهم شفاتيها في قبله تحمل حب و شوق و عشق، و استجابت مليكه لقبلته و كانت هذه اول مره تستجيب معه مليكه مما شجع يوسف ان يمرر يدية علي جسدها لكن بعد عنها بسرعه عندما وجد…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)