روايات

رواية قلب من حجر الفصل الخامس 5 بقلم محمد منصور

رواية قلب من حجر الفصل الخامس 5 بقلم محمد منصور

رواية قلب من حجر الجزء الخامس

رواية قلب من حجر البارت الخامس

رواية قلب من حجر
رواية قلب من حجر

رواية قلب من حجر الحلقة الخامسة

فتبص سميحه ورها فتلاقي اكرم صاحي وشاف كل اللي حصل فخدته في حضنها وقالت

ابوك كان عايز يقتلك انت واخوك

فيعيط اكرم وهو يقول

بس انا كنت بحب أبويا اوي. وماكننش عايزه يموت

سميحة

هو بقي ماكنش بيحبك واوعي حد يعرف أننا عملنا كده في ابوكم والا البوليس هياخدونا كلنا ويضربونا ويحرقونا بالنار عايز تتحرق

فيقول لها اكرم.

لا.

فتاخذه سميحه في حضنها وهي تقول

حبيب ماما. انا بعمل دة كله علشانك انت واخوك بكر تعيشوا ملوك

ويفضل اكرم يبص علي الترعه، ،،،،،،

م/2

وبعدها بكام ساعه ومن جوة بيت سميحه تقعد سميحه وولادها الاثنين في حضنها وبتعيط وقدام منها اللواء حشاد و الظابط طارق ويقول

انتي كنتي فين العساكر كانو هنا من نص ساعه وماحدش منكم كان في البيت

سميحه

كنت بجيب عيالي من عند حمدان قبل ما يقتلهم

حشاد

واية رايك في اهل البلد اللي شافوكي وانتي بتجري مع حمدان ناحيه ارض العمده

سميحه

كان بيهددني بانه هايقتل عيالي. لانه عرف انكم قالبين الدنيا عليه ولو ماعملتش اللي هو عايزه كنت هاموت انا وعيالي

حشاد

واللي اسمه حمدان دة كان رايح ليه ناحيه ارض العمده

سميحه

علشان كان دافن الذهب هناك وحفر وطلع الذهب وهرب وسابني انا وولادي وسط الارض

كان اسلوب سميحه في الرد وثابتها الانفعالي رهيب اقنع طارق واللواء حشاد بان هذا ما حدث فعلا وكمان سميحة ست حامل في الشهر الثامن. يعني تخلي اي حد يصدق انها مظلومة. وعدي اسبوعين بالظبط وبمجرد ما دخلت سميحة الشهر التاسع خلفت ابنها الثالث مرسي. وبصيت له وقالت

جيت وجاي معاك الخير. بس الدنيا تروق لي

م/3

وعدي شهرين. والدخلية كلها اتقلبت وحاولو يوصلو لحمدان ولكنهم ما قدروش يوصلو لاي جديد وهديت الدنيا شوية لما مات اللواء حشاد في حادثة عربية دبرها لي رجالة سلاح. واستغلت سميحة وقت موت اللواء حشاد والتحضير لدفنتة وانشغال الدخلية بالقبض علي اللي عمله كدة و قررت انها تبيع السبائك الذهبيه. وفعلا باعت الذهب وطلعته من البلد في عربيات محملة للسماد العضوي واصبحت سميحه مليونيره ولكنها خبيت فلوسها وفضلت في بيتها وتحت العشة الفلوس كلها في أكياس نيلون. ولكن سميحه طمعها ما وقفش عند الحد دة لكنها راحت باحلامها لبعيد وحلمت بقصر هاشم وانها تورث كل اللي عنده واملاك تتقدر ب 30 مليون جنيه ،،،،،،

م/4

ومن جوة مكتب محامي هاشم العرباوي واسمه عزمي وهو محامي سيئ السمعه تقعد سميحه قدام منه ومعها ابنها الثالث مرسي وكيس أسود مليان فلوس فيبص لها عزمي ويقول

خير السكرتيره بتاعتي قالت لي انك عايزاني

سميحه

بتحب الفلوس اكتر ولا النسوان

عزمي

ايه السؤال الغريب ده

سميحه

اجابه السؤال هحتاجها علشان اكمل كلامي معاك

عزمي بخبث

بحب الاثنين الفلوس والنسوان

فتحط الكيس الاسود قدامه علي المكتب وتقول له

الكيس ده في 200 الف جنيه وليك 800 الف تاني بس لما تعمل اللي هاقول لك عليه وفوق الفلوس دي. أنا

فيبص لها. عزمي ويبص للفلوس الموجوده علي مكتبه وبعد ماحط ايدة علي الفلوس قال

وانا تحت امرك في كل اللي تقولي عليه، ،،،،

م/5

ومن جوة قصر هاشم كانت أسعاد قعده مع كمال ولسه بتخلص جميع اجراءت نقل ثروه هاشم لجوزها ناصر ولكن تدخل عليهم القصر سميحه ومعها اولادها الثلاثه وعشر رجال مسلحين والمحامي عزمي ويقول عزمي

أسعاد هانم احب اعرفك بي الست سميحه مرات هاشم العرباوي وام ابنه مرسي هاشم العرباوي

فتقف اسعاد وهي مصدومه وتقول

انت بتقول ايه يا عزمي

كمال

ايه الكلام ده يا عزمي ولما هي مراته كانت فين ده كله وليه واحنا بنفتح الوصيه الخاصه بالتركه ماكنتش موجوده

سميحه. بمكر

كنت تعبانه جدا وبولد مرسي ابن هاشم

اسعاد

انتي كدابه وباين عليكي نصابه

سميحه بنرفزه

اخرسي قطع لسانك انا سميحه صاحبه القصر وست البلد كلها تيجي واحده زيك انت وتشتمني

اسعاد بعصبية شديدة

هو انا هاشتمك وبس ده انا مش هاسكت الا لما احبسك يا نصابه

عزمي

أسعاد هانم مالهوش لزوم الكلام ده الست سميحه معها اوراق رسميه تثبت انها مرات هاشم علي سنه الله ورسوله وان مرسي ابن هاشم وبالتالي كل التركه تتنقل للوريث الشرعي والوحيد مرسي هاشم العرباوي.

ويدي عزمي لكمال. الاوراق الخاصه بجواز سميحه من هاشم وشهادة ميلاد تثبت ان مرسي ابن هاشم وكانت الاوراق متزورة باتقان شديد لدرجة اني كمال صدق الاوراق فعلا. وقال كمال لاسعاد

الورق مظبوط وهي فعلا مراته.

اسعاد

يعني ايه

كمال

يعني مرسي ابنها وابن هاشم. وهو الوريث الشرعي والوحيد لهاشم

فتروح سميحه ناحية كرسي الانتريه المدهب وتقعد علي الكرسي ومن وراء منها رجالتها وقالت

عايزا القصر ينظف من اي حاجه وسخه في

فيروحو رجال سميحه ناحيه اسعاد وكمال ويخرجوهم من القصر واسعاد تبص لها بغيظ شديد، ،،،،

م/6

ومن جوة سجن ابوزعبل. كان ناصر بيبص لاسعاد وبيضرب أيده في السلك الموجود بينه وبينها ويقول

يعني ايه كل الفلوس بتاعت هاشم راحت لسميحه وابنها

اسعاد

اه وزي ماروحت زي مارجعت

ناصر بعصبية

لا انا مش هاسكت ولازم اتصرف ولو سميحه وابنها ماتو هابقي انا الوريث الشرعي

اسعاد

انت بتقول ايه لا طبعا ملعون ابو الفلوس اللي تخلينا نقتل عيل صغير

ناصر

يعني نسكت

اسعاد

ما فيش حاجه في ايدينا نعملها

ناصر

لا في. بس لازم اخرج من هنا.

ويمسك السلك اللي بينه وبين اسعاد. ويقول

خلي كمال المحامي يتصرف ويحاول يخرجني باي شكل

اسعاد

حاضر هاخلي يحاول، ،،،،،،،

م/7

ومن جوة شقه عزمي كانت سميحه قاعدة معه في اوضة النوم وبياكلو لحم مشوي. وبيتفرجوا علي التيلفزيون وكان يعرض فيلم اجنبي يتكلم عن انثي العقرب وانها ازاي في موسم التزاوج بعد ان يلقحها ذكر العقرب تقتله بلدغه من ديلها فتتابع سميحه الفيلم وهي تتضحك فيبص لها عزمي نظره استغراب ويقول

بتضحكي علي ايه

سميحه

اصل انا عامله زي أنثي العقرب دي

فيتعجب عزمي ويقول

ليه شبهتي نفسك بأنثي العقرب

سميحه

علشان مافيش حد كان معايا في السرير الا لما مات بعديها بايديا

فيبص لها عزمي وهو خائفا من كلامها ويقول

بتقولي ايه

سميحه

بقول اللي انت سمعته

عزمي

طيب ما إنا معاكي. اهو يعني هاموت بايديكي

سميحه ضاحكا

اه هتموت علشان انا ما بحبش يكون ليا نقطه ضعف او حد عايش يعرف عني حاجه

عزمي

بعد كل اللي عملته عشانك.

سميحه بغل شديد

اي راجل مهما يعمل عشاني هاقتله. ومش كدة وبس دة انا لو اقدر اقتل رجاله العالم كلهم هاقتلهم

عزمي

للدرجه دي بتكرهي الرجاله

سميحه بغضب شديد

اه بكرهكم. عارف ليه علشان لما راجل كببر كنت بعتبره في مقام ابويا يتهجم علية وانا بنت 10 سنين يبقي لازم كل الرجاله تموت. ولما يدخل أبويا واحكي له يكدبني ويصدقه هو علشان شيخ كبير لا وكمان يضربني ويكسر لي ضلعان ساعتها علشان قولت كده يبقي الرجاله كلهم حيونات واولهم ابويا اللي ياما ضربني وضرب امي. وماكنش بيبقي حنين معها الا لما يبقي عايزها تخش معه الاوضة. كلكم كدة. بتجروا وراء الست علشان الشهوه وبس ما حدش منكم بيحب الست الا علشان كده ولما حمدان لقي الذهب قلبي جمد عليكم اكتر واكتر وكرهتكم اكتر ما انا بكرهكم وبقي كل واحد يلمسني واكون السبب في متعته هاكون برضو السبب في موته وعذابه

وتمسك بازازة بيرة كانت جنب السرير وتضرب عزمي في دماغه بمنتهي العنف فيدوخ عزمي فتمد سميحة أيدها تحت السرير وتخرج ازازة ميه نار كانت مخبيها وفتحت بوق عزمي بقوه وهو بيحاول الخلاص من أيدها ولكنها تحط ميه النار في بوقه فتحرق ميه النار حنجرة عزمي وتذيب جلده. ويصرخ ويتالم وميه النار تذيب احشائه من الداخل ويموت عزمي شر موته وسميحه تبص له بمنتهي الجحود وهو يفارق الحياه وتقول سميحة بجنون

كلكم مصيركم الموت. كلكم حيونات ومكنكم تحت رجلي

وتضحك ضحكه مخيفة وتسحب عدلي الي خارج اوضتها بمنتهي الجبروت اللي في الدنيا وتأمر رجالها بدفنه فياخذوا الرجاله عزمي وتغلق الباب وراء منهم وتقعد علي السرير وهي تضحك بجنون ، ،،،،،،،،،

م/ 8

وتمر السنين وسميحه بقيت ست البلد وزاد جبروتها علي اهل البلد تشتري الاراضي من اصحابها غصب عنهم وتجرف الاراضي الزراعيه وتبني بيوت وعمارات ومحلات تجاريه واولادها يكبروا ويكبروا وسط العز والرفاهيه ولكن اكرم ماكنش بيحب طريقه سميحه وأصبح اكرم شابا عنده 20 سنه وبكر اصبح شابا هو الاخر ومرسي وصل لمرحله الاعداديه وكان ديما اكرم بيحلم بحمدان وسميحه بترمي في الترعه فيروح يقعد قصاد الترعه ويبص لها ويفضل يسال نفسه

ليه امي قتلت أبويا ليه عملت كده ليه حرمتنا منه،،،،،

م/9

ومن قدام سجن ابو زعبل يخرج ناصر من السجن ولكن اسعاد لم تكن في أنتظاره لا نها ماتت ويحط أيده في جيبه ف ميلقيش الا 200جنيه فضحك وقال لنفسه

ازاي بي 200جنيه بس تبقي مليونير. بانك تموت ابن هاشم ومراتة

ويضحك ويروح ناحيه محطه مصر ويركب القطر اللي رايح المنيا وبعد كام ساعه وصل ناصر الي المنيا

وراح ناحيه قصر هاشم ووقف امام القصر وهو بيضحك ضحكه كلها شر وبدا الجحيم. ومجنون هيحارب مجنونه، ،،،،،،،،،

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلب من حجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى