روايات

رواية قصي وسبأ الفصل الثاني 2 بقلم دعاء عباس

رواية قصي وسبأ الفصل الثاني 2 بقلم دعاء عباس

رواية قصي وسبأ الجزء الثاني

رواية قصي وسبأ البارت الثاني

قصي وسبأ
قصي وسبأ

رواية قصي وسبأ الحلقة الثانية

عدا كذا يوم وكان الجمعة صحيت سبأ وروقت الشقة وجهزت الفطار وشغلت سورة الكهف وكانت بتعمل في قهوة سمعت قصي وهو بصبح عليها
قصي
صباح الخير
سبأ بابتسامة
صباح النور
قصي بحرج
احم ممكن اطلب طلب
سبأ
اتفضل
قصي
ممكن تكويلي الجلابية علشان اروح بيها الصلاة واكمل بحزن اصل ماما هي اللي كانت بتكويلي دايما
سبأ بابتسامة
ربنا يرحمها هي اكيد في مكان احسن من هنا انت بس ادعلها واذكرها بالخير دايما واكملت بمرح وبعدين النكد دا كلو علشان اكويلك الجلابية كنت قول بس وانا كنت عملتهالك
قصي بمزاح
بس انتي بتعرفي تكوي اصلي مش عايز اخاطر انا
اتكلمت بغرور مصطنع
اكيد طبعا انا احسن واحدة في العالم بتعرف تكوي
قصي
بس متنسيش شاكر نفسو ابليس
اتكلمت بخوف مصطنع
ههه هو انت صدقت دانا علله امسك المكوة صح
قصي
ومالو نشوف
اتكلمت بجدية
بص انا جهزت الفطار لو عايز تفطر
هز راسو وهي راحت تكويلو
اخر اليوم دق قصي علي بابا الغرفة بتاعتها بس مردتش قلق عليها ودخل عندها لقاها بتصلي العشاء كانت بتصلي بخشوع وهو فضل يتاملها خلصت صلاة وفضلت وقت وهي في سجادة الصلاة ركزت انو هو معاها في الغرفة
سبأ
خير محتاج حاجة
قصي
اه بس قوليلي الاول كنت بتقولي ايه بعد ما خلصتي صلاة
سبأ بابتسامة
حاضر هقولك بصلها بفضول فكملت بص انا بعد كل صلاة بذكر ربنا بقول( الحمدلله ٣٣مرة والله اكبر ٣٣ مرة وسبحان الله ٣٣مرة وبعدين اقول الا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شي قدير) تمام المئة
ويقول برضو( اللهم اعني علي ذكرك وشكرك وحسن عبادتك)
وأقرا اية الكرسي واقول (اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شي قدير اللهم لا مانع علي ما اعطيت ولا معطى لما منعت ولا ينفع الجد اذ منك الجد ) واقرا صورة الاخلاص مرة والناس مرة والفلق مرة الا في المغرب و الفجر
قصي بفضول
طب ليه بتقولها بعد كل صلاة فايدتها ايه
سبأ
بص هي سنن من سنن الرسول عليه الصلاة والسلام وصانا عليها دبر كل صلاة وفي حديث كدا انا مش متذكراه ومش مفتكراه اوي يعني وو….
قاطعها بفضول
مفيش مشكلة قوليه يمكن اكون عارفو
سبأ
حاضر بص يا سيدي بعد كل صلاة بروح الملك وهو واخد صلاتنا يعرضها علي ربنا تعالى فربنا اول ما يلقي ان صلاتنا دي ناقصة بقول للملك ان يلقيها في وشنا فبينزل الملك علشان ينفذ امر ربنا فبطلع لربنا بدون ما يعمل كدا بيسالو ربنا معملش كدا ليه فبيقولوا وجدت عبدك يذكرك ويسبحك فاستحيت ان القيها في وجهه
فربنا بقول انو اتقبل مننا الصلاة لان الملك استحي ان يلقيها فما بالك برب العباد
قصي
يعني الاذكار دي بتساعد ان صلاتنا تتقبل اذا كانت مذبذبة ومش خاشعين فيها تماما
سبأ
بالظبط كدا ها قولي كنت عايزني فايه
قصي
بصي خلينا نخرج فالبلكونة احسن
سبأ
تمام هعمل قهوة واجيلك
هز راسو وخرج وهي عملت القهوة وراحت وراه
قصي بدون سابق انذار
هو انت وافقتي بيا ليه
سكتت ثواني وهي باصلو واتنهدت وقالت
قصدك ايه
قصي
انت عارف انا بقصد ايه فمتلفيش ودوري كتير
سبأ
انت عارف انا نحنا في البلد كابنات مبتاخدش راينا يعني سواء وافقت او لا مش مهم
قصي بمزاح
مانا ادامك اهو راجل وماتخدش براي واتغصبت برضو
سبأ
يمكن كانو عاوزين يخلصو مننا ومن حملنا انا وانت الاتنين يتامي وملناش حد فاتخلصو مننا بكدا اتنهدت وقالت بس برضو ان بعض الظن اثم ويمكن هوما شايفين حاجة نحن مش شايفنها
سكت دقايق وقال
هو انت مضايقة من جوازنا يا سبأ
اتنهدت بحزن
مش عارفة بس كل اللي عارفاها ان بابا لو كان عايش مكنش سمح ان اتجوز واحد زيك
بصلها برفعت حاجب وهو بيشير علي نفسو
واحد زيي
ضحكت بخفوض
مش قصدي حاجة وحشة ابدا بس بقصد انو مكنش سمح اني اتجوز في السن دا ومن واحد اد سني يعني لسا بيدرس ومش هيعرف يشيل مسؤ ليات اسرة وكدا
اتكلم بحدة مصطنعة
متنسيش ان والدك مجوز وهو عنده 16سنه يا هانم
سبأ ضحكت
ايه انت بتزليني بجواز ابويا ولا ايه
قصي بضحك
لا بس بفكرك
هو صحيح انت ازاي بتتكلمي مصري كدا انت المفرض من الصعيد وكدا بصتلو فكمل مجرد فضول مش اكتر
سبأ
لا ابدا بس قبل ما بابا يتوفي كنا عايشين في القاهرة هنا بصلها بصدمة انو ازاي بنت عمو وعمو عايشين في القاهرة وهو مش عارف
ضحكت وهي ملاحظة صدمتو وقالت
خد التقيلة بقي بابا وعمي الله يرحمهم كانو شركاء في الشركة مع بعض غير الاعمال اللي في الصعيد هناك واكملت بحزن بس اول ما بابا اتوفي وعمي معتز طلب ان اجي واعيش معاه ( معتز والد قصي) بس عمي حامد رفض طبعا وخدني معاه للصعيد وعشان هو اكبر واحد عمي معتز مقدرش يرفض هو يادوب اقنعو اني اكمل الثانوية العامة لان في البلد هناك البنت ملهاش غير الطبخ وبعد كلام كتير وافق واهو حصل اللي حصل
قصي
ايه كميت الصدمات دي انا بجد مكنتش اعرف انكو عايشين هنا في القاهرة
سبأ
مفيش مشكلة اهو عرفت وبعدين حتي لو انا انجبرت علي دا بس انا متاكدة ان دا حصل لحكمة وان فيه خير لينا في الجواز دا بس نحنا نصبر
قصي
يمكن الخير ان انا وانتي نكون سند لبعض في الدنيا دي بعد ما اهلنا سابونا لوحدنا نكون سند وحضن دافي لبعض نفرح لبعض ونواسي بعض في الزمات اللي هنعيشها
سبأ بابتسامة
فعلا معاك حق وعسى ان تكرهو شي
اكمل قصي
وهو خيرا لكم وعسى ان تحبو شي وهو شرا لكم
اكملت
والله يعلم وانتم لا تعلمون
صدق الله العظيم
يلا تصبح علي خير
رد بهمس وانت من. … وانت من اهلي

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قصي وسبأ)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى