رواية قسوة الحياة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الجزء الحادي والعشرون
رواية قسوة الحياة البارت الحادي والعشرون
رواية قسوة الحياة الحلقة الحادية والعشرون
هنا بزعيق :انت يا أخينا انت
الشاب وهو بيشاور على نفسة ببرود:انا
هنا بنرفزة:اة انت اي حضرتك ماشي تخبط في خلق الله
الشاب ببرود:اعمل ايه يعني
هنا بعصبية:اعتذر يخي هو غي الي تعمل اي
وبعدين اي البرود دة
الشاب ببرود:خلصتي
هنا كانت حاسة انها حبة كمان وهتدية بالي فرجليها
راحت على الكاشير وحسبت
واخدت الحاجة وخرجت بغيظ وهي بتقول:أشكال زباله
الشاب بعصبية وهو بيخرج وراها:هما مين دول الي أشكال زباله يازباله
هنا :انا زباله ياعديم التربية
يقليل الادب
الشاب بعصبية:انت….
ولكن قاطعة صوت رنة فونة بص الفون وهو بيقول بعصبية :نجدك مني ولف عشان يرد
خلص المكالمة
جة يشوفها لقاها مشيت
الشاب واسمة يونس: أعوذ بالله..الحمد لله انها غارت
____________________________
سمر وهي بنزل تحت البنش وبتقول:احية
سارة باستغراب:اي في اي يابت مالم بتنزلي تحت لية
سمر بصوت واطي:اسكتي دلوقتي اسكتي
الدكتور بصوت عالي :الاتنين الي في البنش الاخير يجولي قدام في البنش الاول
سمر وهي بتبلع ريقها :س سمر روحي انتي وانا هنزل اقعد تحت البنش
سارة بكسفة:اللة يخربيتك الكل بيبص علينا انجزي
سارة شدت سمر بسرعة بسبب الكسفة الي هيا فيها
وراحوا قعدوا قدام
وطول الوقت سارة حاطة طرف طرحتها على وشها
عشان ميشوفهاش
الدكتور: احب اعرفكم بنفسي انا الدكتور تميم المحمدي
عندي ٢٩ سنة يعني مش كبير اوي عليكوا
طبعا انا الي هدرسلكوا مادة (ال****) بدل دكتور زعفر من النهاردة
وياريت نبقى حلوين مع بعض كدة عشان انا سمعت ان الدكتور سابكوا بسبب الكلام والمشاغبات
وطبعا بردو انا مش محتاج اقول اني لو سمعت نفس هتخرج برة المحاضر قالها وهو بيبص على سمر وسارة
اةةصح حابب اقول حاجة كدة
طبعا بما اني مش اكبر منكوا بكتير
ف هعتبر نفسي اخوكوا مش الدكتور بتاعكوا ودا طبعا
في حالة الالتزام بالقوانين الي هقولها اما بقى هتقوا ادبكوا
فهتشوفوا الوش التاني وبصراحة الوش التاني صعب فخلينا كدة حلوين
القوانين.. قالها وهو بيعد على صوابعة
مفيش دخول بعدي
مسمعش صوت طول المحاضرة عشان انا زعلى وحش
مفيش اكل في المحاضرة لأن دا كلام ابتدائي
مفيش حاجة اسمها يدكتور عاوز او عاوزة اخش الحمام احنا مش في حضانة
واخر حاجة اي بنت او ولد هيسبلوا لبعض في محاضرتي هشيلهم المادة
اللهم اني بلغت اللهم فشهد
وبالمناسبة انهاردة مش هناخد محاضرة هنخليها
تعارف
هنتعرف على أسمائكم
انتي يا أنسة اسمك اي ؟
سمر بصت جمبها لقت انها في البنش الاول وهي أول واحدة قالت بارتباك:انا
الدكتور:اة انتي
سمر بتوتر:ا اسمي سمر
تميم:وحضرتك لية ياسمر حطة الطرحة على وشك
خايفة علية من الشمس؟؟
سمر بتوتر:ها هو هو هو يعني
تميم: يلا يماما احنا مش في حضانة شيلي الطرحة من على وشك خلينا نعرف شكلك عشان شكلك اول واحدة هتشيل مادتي
سمر بت تر بدأت تشيل الطرحة من على وشها
وهو بص عليها كدة عرف هي مين بس معملش ردة فعل
وهيا حمدت ربنا (كانت فاكرة انة متعرفش عليها)
تميم:وال آنسة الي جمبها
سارة :سارة يادكتور
تميم :والي جنبها :ايتن
وهكذا لحد ما اتعرف عليهم كلمهم
_______________________
عند سيدرا صحيت الساعة ١١ وقامت لبست درس بيبي بلو على خمار ونقاب اوف وايت وكان شكلها جميل اوي
وخلصت ونزلت ركبت تاكسي وطنشت كلام عدي
وصلت بعد مدة الجامعة ودخلت الكافتيريا تجيب حاجة تأكلها
لقت شلة بنات قاعدين لبسهم قصير جدا
بصتلهم كدة وراحت تشتري
بنت منهم بسخرية:اي دا الشيخة سيدرا جت اخيرا
والله ليكي وحشة بقالنا كتير متنمرناش على حد
سيدرا طنشتهم وراحت تشتري
البنت اتغاظت جدا
لانها كل مرة بتسكت ومش بتتكلم
وبعد شوية راحت محاضرتها
وفي نص المحاضرة حست انها عايزة ترجع بس اتجاهلت الأمر
وبعد ما المحاضرة خلصت
وهي خارجة حطت ايدها على بقها جامد
وراحت عالحمام بسرعة ورج*عت
وبعدين غسلت وشها
وخرجت برة الجامعة وفنفس اللحظة الي هيا كانت خارجة فيها كانت نفس اللحظة الي الشلة بتاعت البنات خارجة فيها
سيدرا طنشت مع انها كانت سامعاهم عمالين يتريقوا عليها
بصت كدة لقت عدي راكن العربية وواقف برة ساند عليها بلبس الشرطة
راحت عليه وحضنتة بحب وهو باس جبينها وقالها:عاملة اي
سيدرا:الحمد لله انت واقف هنا من امتي
عدي:بقالي جي نص ساعة
سيدرا:لية كدة
عدي:عادي خلصت بدري
واحدة من البنات بحقد:ايدة شايفين هي واقفة وحاضنة مين
بنت تانية ركزت اكتر وقالت:ايدة دا المقدم عدي الجارحي
دا بيعمل اي مع البتاعة دي
بنت الأولى واسمها لارا بحقد:معرفش دا كمان بيحضنوا بعض معقول يكون اخوها
لا لا مستحيل وهي اكيد مش متجوزة
البنت التانية واسمها روجينا:وانتي ايش عرفك انها مش متجوزة
لارا: احساس
روجينا:طب بصي كدة على ايدها اليمين أو الشمال
لارا:مش باينا لانها حاضناة
روجينا وهيا بتشدها :بقولك اي تعالي اما نسلم علية قبل ما يمشي دا مش هنشوفة غير مرة في العمر تعالى
وراحوا عندهم
عند عدي وسيدرا كان بتضحك على حاجة قالهالها
لقو البنتين داخلين عليهم
سيدرا اول لنا شافتهم عرفتهم
فمسكت ايد عدي
وهو حاوط كتفها
لا بحقد خفي: هو حضرتك عدي الجارحي صح؟
عدي بابتسامة:اة
روجينا بفرحة:طب ممكن لو سمحت نتصور معاك
عدي بيبص لسيدرا سيدرا هزت راسها بمعني لا
عدي باحراج:صراحة احنا مشيين دلوقتي ومش ف..
قاطعتة روجينا بترجي:ونبي ونبي هي صورة واحدة بليز
وافقةبعد اصرار جامد اوي
لارا بمغزي:طيب دلوقتي مين هيصورنا
عدي لسيدرا:معلش ياسيدرا خدي صوري
ولارا ادتها التليفون
وراحوا اتصورا
وسيدرا كانت هتموت من الغيرة لانها حست ان لارا بتحاول تقرب من عدي
وبعد كدة خدها وروحوا
وعدى بقيت اليوم بخير
“”بعد اسبوعين “”.
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)