رواية قسوة الحياة الفصل الحادي عشر 11 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الجزء الحادي عشر
رواية قسوة الحياة البارت الحادي عشر
رواية قسوة الحياة الحلقة الحادية عشر
عند سيدرا وهي رايحة الاوضة شافت جودي
وجودي نادتها
جودي بغل:بصي بقى يابطة انا عايزة اعرفك ان انتي لو فكرك عدي بقى بتاعك تبقى بتحلمي عدي دا ملكي انا وبس
سيدرا بدهشة:افندم
جودي بحقد ودموع:انا الي كنت المفروض اتجوزة مش انتي
انا الي استحقة مش انتي انا الي بقالي عشر سنين بحبة مش انتي وتيجي انتي في الاخر تاخدية عالجاهز
سيدرا بصدمة من كلامها :هو انتي واعية للي انتي بتقولية دا
جودي بحقد:جدا المهم ان انا جاية جاية اقولك جملة واحدة حطيها حلقة فيودنك”خافي على نفسك منى”
في الوقت دا كان عدي جاي
عدي باستغراب:ايدا بتعملوا اي
سيدرا :جو..
جودي بمقاطعة وتوتر:ك كنت بتعرف عليها يعدي
عدي :امم طيب
جودي :طب انت انا ماشية بقى سلام
عدي اماء لها.
وبعديها دخل هو وسيدرا الاوضة
عدي بحنية :سيدرا جهزي هدومك عشان هنتحرك بليل انا بلغت فجر
سيدرا باستغراب من حنينة المفاجئة :ها ح حاضر
عدي بهدوء وحنية :سيدرا انا اسق على كل الي عملتة ليكي ومعاملتي ليكي الوحشة
وشابها ودخل البلكونة
سيدرا بخوف:يارب متخيبش ظني وخلية كدة علطول
حتي حتي من غير الحنية ولا الهدوء بس يبقى من غير زعيق وشخط
____________
عند عدي في البلكونة
كان بيكلم نفسة ويقول :الحدة والقسوة مش طبعي ومش هنتقم منها كدة
خلينا نعمل معاها زي ما أبوها عمل واهو واحدة بوحدة
وافتكر لما كان عند أمة تحت
فلاش باك
عدي بحب :اي ياست الكل
زهرة بحب :اي ياحبيبي
عدي :ايدا مالك
زهرة باستغراب:مالي
عدي :حاسك عايزة تقولي حاجة كدة
زهرة :هو يعني انا لاحظت من كام موقف انك بتعامل مراتك وحش لي؟؟
عدي:مفيش حاجة بتعدي من تحت ايدك
زهرة :عدي متوهش الموضوع
عدي باستسلام:خلاص بنتة
زهرة بخضة :بنت مين
عدي : بنت احمد
زهرة بخضة:بتهرج صح قولي امك بتهرج
انت اتجننت ياعدي
دا عدي عالموضوع دة اكتر من سبع سنين
عدي:انشالله يكونوا ميت سنة حقك مش هسيبة
وحق بابا
زهرة :عدي باللة عليك متوجعش قلبي بقى
ونبي ماتعملها حاجة
عدي ببرود:واللة. يا أمي اظن ان دي حاجة تخصني انا دي مراتي وانا حر
زهرة :لي تكسر نفسها يابني
عدي بزعيق:وانتي لية يتكسر نفسك مش فاهم
بقولك اي يماما انا خارج
زهرة بحزن:عدي يابني ونبي يابني ونبي لو ليا خاطر عندك متعملهاش حاجة
عدي :خاطرك فوق راسي يا أمي بس دي مراتي وانا حر سلام ومشي
وراح اوضتة هو وسيدرا
إند فلاش باك
سيدرا :عدي بية ياعدي بية
انا خلصت تحب اعمل حاجة تانية قبل ما اقعد
عدي بتفكير :لا مفيش حاجة
بس تعالي كدة ثانية
سيدرا بخوف :نعم
عدي بحنية ةمالك خايفة كدة لية تعالي مش هاكلك واللة
سيدرا قربت:نعم
عدي:دلوقتي قوليلي عدي بس من غيرر بية
سيدرا:بس حضرتك قولتلي اقولك بية
عدي:معلش كانت ضغطة شغل
سيدرا :امم طب سوال بس هو انت بتشتغل اي
عدي :ظابط ياستي
سيدرا بدهشة:احلف
عدي بضحك:اة واللة
سيدرا :بس لية يعني انت مبتروحش وكدة
عدي بتنهيدة؛واخد اجازة معادا يوم الفرح كان عندي مهمة وخلصتها عشان كدة كنت مضغوط
معلش
سيدرا :اةةة
عدي:هو في حد غريب هنا
سيدرا باستغراب:لا لي
عدي:اصلي مبشوفكيش غير بالنقاب بس
سيدرا بتوتر:مهو مهو عشان انا مش متعودة عليك وكدة
عدي :طيب ياستي هنعمل ديل حلو انا ونتي نبقى زي المخطوبين
بلاش المتجوزين عشان نعرف بعض اكتر وكدة
وبعيدا عن الديل تبقى ونتي قاعدة قاعدة من غير النقاب
ومدلها ايدة
سيدرا بتردد مدتلة ايدها
عدي :طب اقلعي النقاب بقى متحرميناش من جمال وشك
سيدرا قلعت النقاب بكثوف وكانت جميلة جدا
عدي سرح فيها شوية وبعدين فكر نفسة انة مينفعش يحبها
_____________________
عند فجر كانت قاعدة في اوضتها مطلعة أدوات الرسم وترسم
لقت ايمن داخل عليها (ابن ميادة اخو هنا وهناء بس هو مش زيهم))
وقالب حب:لما عرفت انكم هنا مصدقتش نفسي وجيت فورا
فجر بهدوء:اهلا
ايمن:اهلا لا واللة حلوة
بقولك جين جري ونتي تقولي اهلا
فجر ببرود:امال عايزني اقول اي مش فاهمة
ايمن :هو انتي اواي كدة مش كفاية انك انتي الي بعدتي بقالك سبع سنين
فجر ببرود :وحضرتك مش فاكر انا بعدت لية
ايمن :فجر انتي كنتي ١٢ سنة انتي مستوعبة يعني كنتي طفلة مستنية مني اي لما بنت خالتي وهي طفلة تيجي تقولي ايمن انا بحبك
مستنية اقولك ونا كمان ولا اي انتي تفكيرك كان تفكير طفولي واحد كان بيهتم بيكي بيجبلك شوكلاتة وحلويات فأكيد بتحبية وتفكيرك دا اكيد هيتغير مع كبرك
فجر بحزن وبرود:معاك حق فعلا كان تفكيري تفكير عيلة صغيرة ودلوقتي فعلا انا شلت الموضوع دا من دماغي بل ومسحتة نهائي
ايمن :…
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)