رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم ريتاج محمد
رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الثامن عشر
رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الثامن عشر
رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الثامنة عشر
:الحقوووووواا يا أهل الحارة البت بدر بنت ميار الي رفضت حامد ابني بتاع السمك
نازلة من شقتها ومعاها ابن الذوات الي شالها لما اغمى عليها …
بدر بزعيق:انتي بتقولي اي ياست يا خرفانة انتي
الست بشماتة وصوت عالي قاصدة تسمع كل الناس:ايييي ياحببتشيي هو انا قولت حاجة غلط ولا ايي دنا شيفاكم بعنيا الاتنين دوول نازلين من شقتك
هتكدبيني يااعني
راجل كان معدي فقال بسؤال:مالك ياام حامد صوتك عالي لية
الست:الحارة تفضل نضيفة طول الوقت وتيجي واحدة. زبالة مشيت بربع جني رباية توسخها
الراجل:لية بس كدة اي الي حصل لدة كلة
الست:الست بدر نازلالنا براجل من شقتها
بدر وعنيها بتنزل دموع قالت بزعيق:كدااابة …
انتي عايزة تلبسيني اي حااجة وخلاص
الست بردح:شوف قليلة الرباية غلطانة وبتبجح يبت دنا شيفاكم بعنيا دول الي إلهي ماشوف بيهم تاني لو بكذب
الراجل :الكلام دة صح ياست بدر
بدر بعياط وهي بتمسح دموعها:ايوة بس بس انتوا فاهمين غلط والله
الست بصوت عالي:اههييي هي الي قالت بتفسها
..وبعدين فاهمين غلط اي يابت دنتي بنفسك قولتي
الراجل بص لبدر من فوق لتحت وقال :استغفر الله ..الواحد بيندم انو كان بيعاملك زي بناتوا يرب توب علينا وراح مشي
واحدة تانية كانت معدية فقالت وهي معلية صوتها نسبياً بحيث تسمع بدر:انا مش هخلي بنتي تعرفها تاني لحسن تطلع زيها وليعاذ بالله
…واحدة كانت بتنشر الغسيل راحت دالقة الماية الباقية على بدر وقالت بقرف:على الله الماية الوسخة تنضفك
بس..وقفلت الشباك
بدر بصت ليزن بحزن وهي بتعيط ويزن بجد كان ساكت بس عشان ميمسكهومش يفعصهم
مسك ايد بدر وقال بصوت جهوري :خلصتواا ****كلامكم ..خلاص كل واحد قالة كلمة …اسمعوني وحطو الكلام دة حلقة في ودنكم بدر تبقى مراتي
..مرات يزن عدي مالك عتمان الجارحي
الي بكلمة منة ينفيكم ..فكلمة كمان ..كلمة واحدة ..ومش هعمل حساب لاجدعها تخين ….مفوووم
الست :هيييئ يقطعني ياباشا مكناش نعرف
وبعدين يباشا الي مايعرفك يجهلك
يزن:انا مش عايز لت نسوان
انا قولت كلمة ويارب اشوف عكسها
وقلم شادد ايد بدر جامد وركب العربية وساق
الست بغل :اااااااة لو اعرف عملتي اي فحياتك عشان كل مرة تقعي واقفة يابنت ميار
وربنا لفشي غليلي منك يابدر دايما حرقة دمي كدة انا وبنتي
ست كانت ماشية جنبها فقالت بسخرية:ماخلاص بقى يام حامد طلع جوزها اييي حرام كمان يطلعلها
ام حامد:لا ياختي مش حرام بس معرفتناش يعني
انها اتجوزت ..اكيد خايفة من الحسد عشان جوزها باينة غني وبن تاس اويي
الست :يستي انتي مالك سيبيهم في حالهم بقى
ربنا يهني سعيد بسعيدة ياستي
ام حامد:امشي ياست انتي ناقصة جلطة هي
الست مشيت
______________________
عند العيلة وهما قاعدين
عدي لسيدرا: سيدرا هو ابنك فين ؟؟
سيدرا:انهي واحد
عدي:هيكون انهي يزن طبعا
سيدرا وهي بتهز كتفها بعدم معرفة:معرفش لية
عدي بحدة وهو بيهز فرجلية جامد :مفيش مفيش
…
________________________
عند سجدة ونور
سجدة:ها ينور فهمتي تتجاهلين نهائي وتعملي زي ماقولتلك تمام
نور :ماشي
سجدة:والبداية هننزل ونقعد ونتي ولا اكنك شايفاة اشطة
نور :اشطة
سجدة مسحت لنور دموعها ومسكت ايدها وقاموا
ونزلوا
_______________
في مكان تاني
تاليا :يمامي بلييز مش عايزة انا اروح مصر
…….:بس يبت انا عارفة انا بقول اي هنزل مصر بكرة ودا اخر كلام عندي
تاليا :يمامي بلييز بقى وهسيب جون ازاي
…… بسخرية:جون الي شبة. الصرصار الاقرع ..؟
تاليا بتذمر:مااميي بليز متتريقيش علية انا بحبة
……:بتحبية اي بالحلقان الي لابسها دي
تاليا:يمامي قولتلك دي حاجة انا مليش دخل فيها هو عايز كدة يبقى خلاص
……:يبت الراجل الي متعرفيش تغيرية بدلية
تاليا بغباء:يعني اي يماما
……..:يعني اسمعى كلامي وامشي ورا كلامي ونتي هتشوفي حظك
دنا منمرة على واحد من …..وبصوت واطي: عيلة الجارحي
تاليا:اية
……..:لا ولا حاجة
جهزي الشنطة بتاعتك
تاليا برجاء:يماميييي
…….:يلاااااا
_______________
في مكان تاني
سارة بفرحة:بجد ياسليم هننزل مصر عند العيلة
سليم بحب:اة ياقلبي
سارة :بجد انا فرحانة اوووووي اني هشوف سمر تاني
سليم:ونا بردك مبسوط
عشان اشوف اخواتي وولادهم
ليلي :بابا
سليم:اي ياحببتي
ليلي:انا هروح انا وعمر رحلة اسبوع تبع جامعتي
سليم:مينفعش لسببين
ليلي :ايدة اي هما
سليم :اول حاجة متقنعنيش ان عمر وافق يسيب الشركة بتاعتة ويروح معاكي ونتي بتكدبي
وتاني حاجة اننا هنسافر بكرة
ليلي:نسافر..!!!!
سارة:اة ياحببتي هنسافر مصر
ليلي بحماس:بتهزريييييييييي
ونشوف عيلتنا ووووووااااااوو.. انتي عارفة انا بقالي اد اية نفسي أزور مصر أو ماي جاد بجد
انا مش عارفة اوصف الفرحة الي انا فيها
يلهويي بجدد عاااااااا
انا داخلة اجهز الشنط بتاعتي انا وعمر
في مينت
سليم بضحك:هههههههه مجنونة
___________________
عند بدر ويزن في العربية
بدر بدموع :يزن وقف العربية دي كدة
يزن وقف العربية وبصلها
بدر : انت اي الي خلاك تقول اني مراتك ..؟؟
يزن ……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)