روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء السابع عشر

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت السابع عشر

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة السابعة عشر

خدودها احمرت بسبب انه نعتها بالمجنونة قدام كُل
الي كانوا قاعدين ،بصتله من فوق لتحت وقالت ببرود
:متدخلش فِي الي ميخُصكش يبابا عشان متزعلش
…!!
اياد حس بإحراج من نبرة كلامها فقال_ نعم..!!؟؟
– شكل البعيد اطرش …!! بس ومالة نعيد تاني متدخلش في الي ملكش فية عشان م ت ز ع ل ش
مفهومة ولا اوضح اكتر..!!؟؟
_اتكلمي عدل معايا يانوور..!!
-اتكلم معاك عدل ازااي مش فاهمة
….خليك فِ حالك ومحدش هيكلمك اصلا ..
_اتظبتي عشان مقومش اكشملك
-لا ونبي تعلا كشملي هخاف كدة مثلا ياسما ياسجدة ونبي حد يشوفلي جيب فاضي استخبى فية ..فوق يباباااا واعرف انت بتكلم مين
*استهدوا بالله يجماعة مش كدة. مفيش حاجة دا شيطان وحب يعكر القاعدة أعوذ بالله من الشيطان الرجيم..قالها ماهر
_استنى انتَ بس كدة ياماهر….معلش يعني لمؤخذة السنيورة تطلع مين ..؟؟.بنت وزير الداخلية !!.،ولا العالمة سميرة موسى..؟؟؟
باستفزاز
-تؤ ولا دي ولا دي
_امال مين يعني
-ميخصكش الله
_يبت لمى نفسك متخلينيش اقوملك
-ونبى يمهاب ونبي ياماهر امسكوة لحسن يضربني …طززز عايز تقوم قوم أعلى ما فخيلك اركبة
قام وقف عشان يروحلها لقى مهاب بيهدية وهو ماسك الضحكة:اهدي بس يابني مفيش حاجة
_اوووعي يمهاب دي بت قليلة ادب اصلا
-حووش الأدب بيخُر ..
مهاب ضحك
اياد قال بعصبية وهو بيزُق ايدة:يعممم اووعى كدة
…بقولك اوعى
مهاب بجدية لما لقاة اتعصب:خلاص طب مافيش حاجة دا شيطان ودخل بينكم على رأي ماهر
-صح والمصحف يبني خلية يمشي بقا عشان الشيطان ينصرف
اياد بعصبية:بتتتتتتتتت اطلعي فوق
نور بعند وهي بتحط ايدها ف وسطها بعند: مش طالعة..
اياد:اطلعي بقولك متخلينيش اتعصب عالي خلفوكي .
-وناا بقولك مش طالعة …انتَ مالك بقى مش بيتك هو
عشان تقولي اطلع ولا انزل
اياد زق مهاب جامد وراحلها ومسكها من دراعها جامد
وراح زقها ناحية السلم جامد اووي
وقال بعصبية شديدة_اطلعى ..
نور لوجع من مسكتة:مش طالعة ..وبعدين انت ازاي اصلا تمسك ايدي ك….سكتت ومكملتش لما لقت قلم نِزل على وشها وقال بعصبية:بقولك اطلعي متعفرتينيش
سجدة هنا عرف ان اياد كدة مبيهزرش فقالت لنور وهي رايحة ناحيتها:نور خلاص…اطلعي دلوقتي
نور بصت عليهم بدموع كلهم واحد واحد وهي مُحرجة
وطلعت عالسلم وهي مش طايقة اياد وبتحلف لهتورية
سجدة طلعت وراها بسرعة وقالت وهي طالعة عالسلم:انت زودتها اويي يا اياد احنا كنا بنهزر
اياد بحدة :سجدة ..شوفي انتِ رايحة فين..
سجدة بصالة كدة وقالت: ماشي يا اياد…بس بردك انتَ
زودتها جامد عشان تبقى عارف بس..!!!
اياد بصلها وكدة وقال :سجدة متعصبنيش انتِ كمان شوفي انتِ رابحة فين بقى
سجدة طلعت وراحت لاوضتها لان اكيد نور هتبقى فيها
لقت الباب مقفول
سجدة وهي بتخبط عالباب براحة:نور …نور ….يانور افتحي بقى ..
نور من جوة بعياط وتذمر اطفال :يانَعممم عايزة اي
سجدة:افتحي ياقلبي افتحي
نور:مُش فاتحه….
سجدة :ينور افتحي بقى بالله عليكي
نور بغيظ وعياط:بقى انااااااا …انااا يزعقلي ويضربني بالقلمم…انا يضربني بالقلممم أبن سمر ..
سجدة:ياحببتي والله العظيم هو كلب انا عارفة واحدة طرشة وحيوان انا مالي افتحيلي بقى حرام عليكي
نور بعياط:لا مش فاتحة انزلي اقعدي معاهم وسيبيني في حالي بقى
سجدة:يماما افتحي يماما عايزة ادخل اوضتي
افتحييي بقى عصبتيني
نور قامت وفتحت الباب وهي بتمسح عينها بكف ايدها
:ينعم بقى عايزة اي ..؟؟
سجدة وهي بتاخدها ف حضنها:خلاص بقى ياقلبي متعيطيش
نور :انا يسجدة يضربني قدام سيلا وسيليا ومُهاب
سجدة:يحببتي هما مش غريبين دول ولاد عمتك جوري ولا خالتك جوري
نور وهي بتشِن:ولو ..بردك ميعملش كدة وربنا لهورية
سجدة:صراحة حقك بصي طلعي عينة واشفى غليلك منك بطريقة نضيفة
نور وهي بتمسح دموعها بكفوفها وبسرعة:ازاي طب .؟؟
سجدة :بصي ياستي ………
_________________
عند يون وبدر
وصلوا عند بيتها
وطلعوا الشقة لقوها مفتوحة
ومفيش حد فيها
يزن بتفكير:دلوقتي بردك في احتمالين يا اما يكون عايش وحد جة خدوا او مثلا قدر يمشي
يا اما يكون ميت والجيران كلهم عرفوا
بس شكل كدة هيبقى الاحتمال الاول لان محدش قال ان في حد مات او حد مقتول من الجيران
بدر برعب:يزن انا خايفة اووي
يزن:اهدي اهدي ..بصي انا عايز اعرف هو اي علاقتة بيكي اصلاا…؟؟
بدر:يبقى ابن عمي
يزن:!!!!!
بدر :متستغربش كدة هو من ساعت ما بابا وماما ماتوا وهو وعمي عايزني اتجوزوا عشان ياخد الي حيلتي
ومن ساعتها وهو بينطلي ف كُل حتة بس اول مرة توصل بية انة يجيلي البيت
يزن باستفهام وهو بيبص عالشقة الصغيرة :وهي دي يعني الي عايز يتجوزك عشانها …؟؟؟
بدر :لا طبعا بابا الله يرحمة كان عندة اراضي كتير بتاع ٣ ولا٤ ادي لعمي منهم ارضين وكتب الباقي بأسمي
بس عمي معجبوش الموضوع
يزن :و هي دِ حجات تستاهل الي عملة والي كان بيعملة هو وعمك ..؟؟
بدر :بص يمكن انت هتشوف ان الموضوع دا حاجة تافهة دا عشان انتَ غني مشاء الله ..ربنا يزيدك كمان وكمان ..لكن انا مش كدة انا عايشة في حارة ..
وبالنسبة لعمي ان دول يستاهلوا انة يعمل كدة
اة يستاهلوا ..بس بالنسبالوا انا لو عليا والله مالازمني ف حاجة بس مش هناولهم الي في بالهم عشان هُما انانيين مبيفكروش غير فنفسم انا عندي اني ابيعهم واتبرع بفلوسهم لكن ميطولوش منها مليم
يزن:امم طيب تعالى ورايا
نزل يزن هو وبدر
بس وهما نازلين لقوا واحدة بتقولهم :الحقووووواا يا أهل الحارة البت بدر بنت ميار الي رفضت حامد ابني بتاع السمك
نازلة من فوق ومعاها ابن الذوات الي شالها لما اغمى عليها
بدر بزعيق:انتي بتقولي اي ياست ياخرفانة انتِ
الست بشماتة …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى