روايات

رواية قسمت لم يقسم لها الفرح الفصل الأول 1 بقلم دعاء زينة

رواية قسمت لم يقسم لها الفرح الفصل الأول 1 بقلم دعاء زينة

رواية قسمت لم يقسم لها الفرح الجزء الأول

رواية قسمت لم يقسم لها الفرح البارت الأول

رواية قسمت لم يقسم لها الفرح الحلقة الأولى

خارجة من الحمام إيديها بترتجف عيونها مليانة دموع خو’ف مصاحبها وباين من ملامحها الباهتة ورعشة جسمها وعدم قدرتها علي المشي، وإيديها اللِ الرجفة مسبتهاش بتهز الجهاز اللِ ماسكه
_جوزها بلهفة: هااا فيه حمل
=بتوتر رد عليه: لا
_بعصبية يعني ايه هااا ومسكها من شعرها وسط صر’اخها اسمعي أما أقولك أنا نازل الشغل وأرجع وأخدك عند اي ز’فت علي دماغك يشوف المشكلة فين وايه اللِ مانعك تحملي
=ده نصيب
_نصيب أنا مش راضي بيه ورحمة أمي لو حملتي وجبتيلي الواد اللِ نفسي ما تلزميني
وسابها وخرج، عشان بعدها تسمح لنفسها بالأنيها’ر، قعدت وهي مستوعبة اللِ حصل بقي معقول ده اللِ أتحديت الكل عشانه، ده اللِ قطعت أبوها بسببه وحاليًا بيستغل هو ده ضدها أنها مش هتلاقيها حد تروحله
(دي تبقي قسمت، وقسمتها كانت مسعد جوزها اللِ بيتطا’ول عليها حاليًا)

 

 

★*****★
رجع وخدها وراح لدكتور زي ما قال…
_هاا يا دكتور خير طمني
/خير إن شاء الله هنعمل بس شوية تحاليل وبعدين نطمن
_تمام
وقد كان عملوا التحاليل وبعد يومين رجعوا تاني للدكتور
★*****★
_ها ي دكتور طمني
/الحقيقة المدام عندها ضعف فِ جدار الرحم بالإضافة كمان لوجود خلل فِ الغدة الدرقية
_نعمل حقن مجهري
/للأسف لازم نعالج الإضرابات الموجودة فِ الغدة الأول عشان بعد كده نقدر نحدد إذا كنا هنقدر نقوم بالعملية ولا لا
_وايه المانع فِ أنها تتعمل الأول مش فاهم
/أفهم حضرتك هتجهض للأسف ومع كل محاولة هنعملها هتتكر عملية الإجهاض مرة والتانية ودي حاجه مش فِ صالحنا لأنها للأسف هتؤدي لضعف جدار الرحم أكتر ما هو ضعيف وهيضعف نسبة نجاح العملية اللِ هي أوردي ضعيفة
=وأنا جاهزة أعملها
/نعم حضرتك بتقولي ايه ده فِ خطورة علي حياتك
=وأنا موافقة
/بس
_بس ايه ما قلتلك موافقة اتوكل علي الله بس وحدد لينا ميعاد مناسب
/يا مدام أنتي مش فاهمة خطورة حالتك وانا مش هقبل بحاجه زي دي

 

 

_قام بعصبية ورمي كذا حاجه من عالمكتب فِ وش الدكتور، وشد قمست من إيديها بغضب يلا وأنا هلاقي دكتور بيفهم يعمل اللِ احنا عاوزينه
/أنت إنسان رجعي ومتخلف وبتقضي علي حياة مراتك
سابه ومهتمش يرد وهو خارج خبط فِ واحد كان داخل لدكتور
★*****★
+ايه يا عم مين اللِ خارج شاطح كده ولا همه
/أبدًا ي سيدي دول اللِ بيدعوا لينا احنا كأصحاب مهنة الطب
+😂😂 طيب ي عم يا بختك
/يا عم أسكت أنا كنت عاوز أدخل أدبي أصلا الله يسامحك يا حاج أنت اللِ غصبتني
ونسيبهم مع بعض يضحكوا
★******★
_أسمعي ي تعملي العملية يا أتجوز وأخلف طبيعي بس ساعتها هرميكي ل كلا’ب السكك وأبوكي حالف عليكي ما تدخليه بيته تاني
=باصة فِ الأرض دموع غالبها مش قادرة تتكلم هزت رأسها بالموافقة موافقة
مر أكتر من أسبوعين فِ لمح البصر حددوا فيه ميعاد العملية، كانت خايفة مش بس خايفة لا مرعوبة حاسة أن حياتها بتت’حسب منها ببطئ عيونها أرهقتها الدموع، وقلبها فطروا الحزن
طلعت فونها سجلت ريكورد وبعتته لأمها بدموع
=أنا عارفة أني مستهلش، وأني غلطت وأستاهل كل ما يجري ليا أني مسمعتش كلامكم بسس بس وشحتفة أنا محتاجة دعواتكم اووي محتاجة أترمي فِ حضنك يا ماما واوطي علي رجل أبويا أقوله أنت كان عندك حق لما قولتلي مش هيصونك ولا هيراعي ربنا فيكي بس عاندة، أنا داخلة أعمل عملية حقن مجهري لأني عندي مشاكل كتير تمنع الخلفة، بس كان لازم استني شوية أتعالج الأول بس هو رافض وقالي ي العملية ي ارميكي فِ الشارع حاسة أني ماليش ضهر يا بابا

 

 


أبوها أول ما سمع:…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسمت لم يقسم لها الفرح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى