روايات

رواية فريدة الالفي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فريدة أحمد

موقع كتابك في سطور

رواية فريدة الالفي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فريدة أحمد

رواية فريدة الالفي الجزء الثاني والعشرون

رواية فريدة الالفي البارت الثاني والعشرون

فريدة الالفي
فريدة الالفي

رواية فريدة الالفي الحلقة الثانية والعشرون

فريدة… يعني ايه يابابا. انا لازم ارجع ل ياسين
مسكها ابوها من دراعها وقال بغضب….. انتي اتجننتي عايزة ترجعيله.. دا بينتقم مني فيكي ياغبية
فريدة… يابابا اسمعني بس
قاطعها بغضب وقال بحزم… اسمعي انتي.. انتي مش هتخرجي من هنا ولو اضطريت احبسك هحبسك
وبصوت عالي… سامعة
فريدة بعياط… يابابا اسمعني. انا لازم ارجع. لو مرجعتش ياسين هييجي وهيعمل مشكلة
محمد بتوعد…… ييجي. يا اهلا بيه.. ويبقي يوريني هيعمل ايه. انا مستني اشوفه
عايدة وهي مستغربة تمسكها بيه … يا فريدة ياحبيبتي انتي الزاي عايزة ترجعيله. احنا ماصدقنا انك رجعتي لحضننا تاني
فريدة…. انتو مش فاهميني. مش يمكن لما ارجع المشاكل اللي بينا تهدي
بصت لابوها وقالت… يابابا انت كده بتكبر المشاكل اكتر. سيبني ارجعله علشان خاطري. وعلشان مايحصلش مشاكل تاني
ابوها… وانتي فاكرة رجوعك ليه هو اللي هيحل المشاكل
عايدة…. ياسين من زي ماانتي فاكرة. ياسين محدش يعرف اللي في دماغه واللي بيدبرله.
فريدة…. بس هو بيحبني
محمد بزعيق…. بيحبك اييه وزفتت اييه. دا بيضحك عليكي ياغبية.. انتي ليه مش عاوزة تفهمييي.
اتنهد وهو بيحاول يهدي نفسه بعدين مسكها من كتافها وقالها بهدوءمصطنع… افهمي ياحبيبتي. ياسين دا سماوي ومفيش في دماغو غير انو ينـ تقم لابوه بس وبيعمل كده عن طريقك انتي.فهمتييي
فريدة…بس يابابا هو حلفلي مش هيـإذيـ ني
محمد … بيكدب عليكي بيحاول يكسبك علشان يمسكني من ايدي اللي بتوجعني.
مسح علي وشه بغضب وقال.. انا اللي مش فاهمة هو الزاي عرف يضحك عليكي.. الزاي تصدقيه. انتي طول عمرك زكية ومبيتضحكش عليكي. عمل فيكي ايه. عملك غسيل مخ
فريدة…. انا متأكده انه مش بيضحك عليا لاني عارفاه كويس. علشان خاطري يابابا سيبني ارجع و
قاطعها بحدة وغضب… هو انا بفهم في عيله صغيرة جرالك ايه..اسمعي مافيش كلام تاني اللي قولته يتسمع. مفيش خروج من البييت ده فاهمة
وقام مشي بغضب
فريدة اترمت في حضن مامتها وفضلت تعيط
عايدة وهي بطبطب عليها…. ياحبيبتي ابوكي معاه حقك ماينفعش يسيبك ليه كده. محدش يعرف هو ناوي علي ايه
فريدة…. ياماما انا متأكدة انه مش هياذيني. ياسين بيحبني وانا مصدقاه. انتو ليه مش عاوزين تصدقو
عايده… علشان بيمثل عليكي. يافريدة ياحبيبتي دا بينو وبين ابوكي مصانع الحداد الزاي بس تصدقي انو ممكن يحبك..وحتي لو حبك. هو مش معقول هينسي بسهولة كده تللي بين ابوكي. دا ليه طا، ر عند ابوكي. عارفة يعني ايه. اكيد مش هيعديه بالسهولة دي ويحبك ويبقي عاوز يكمل معاكي. اكيد لا دا في دماغه حاجه تانيه بيخططلها احنا منعرفهاش..احنا خايفين عليكي ياحبيبتي
فريدة بعدت وهي بتمسح دموعها وقالت…. بس انتو كده بتعقدو الدنيا اكتر واللي انا متاكده منو انكو لو منعتوني هو مش هيسكت.. وبعدين تفتكري ياماما هو لو زي مابتقولو اكيد مكانش هيسمحلي اني اجيلكم. ولا ايه. انا لما قولتلو اني عاوزة اشوفكم وافق علطول هو لو في دماغه حاجة وحشه مكانش سابني.. عشان خاطري ياماما حاولي مع بابا يسيبني ارجع
عايدة… انتي عارفة ابوكي محدش بيعرف يأثر عليه ولايقنعه بحاجة هو مش مقتنع بيها
فريدة بدموع… طب انا هعمل ايه دلوقتي. انا خايفة اوي. حاسة ان فيه مشكلة كبيرة هتحصل
عايدة… متخافيش ان شاء الله خير. متقلقيش ياحبيبتي
…………
عند ميرنا
كانت لابسه وخارجة ولسه بتفتح في الباب وقفتها مامتها اللي قالت … رايحة فين ياميرنا
ميرنا وهي مستعجلة… عندي مشوار مهم ياماما
قربت عليها وفاء وقالت بتساؤل… مشوار ايه ده
ميرنا…. بعدين.بعدين ياماما لما ارجع
ولسه هتخرج قالت وفاء بحدة… لا دلوقتي. عاوزة اعرف رايحة فين وهتعملي ايه
ميرنا لفت ليها بنفاذ صبر وقالت… هارجع شغلي ياماما ودلوقتي عندي مقابلة مع صاحب القناة. عن اذنك بقا علشان مستعجلة. سلام
وقبل ماتخرج وفاء وقفتها تاني وهي بتقول بحده.. استني عندك
ميرنا وقفت بضيق… ايه تاني
وفاء…انتي عارفة لو ادهم عرف انك رجعتي الشغل هيعمل ايه
ميرنا… هيعمل ايه
وفاء… اكيد هيعمل مشكله
ميرنا… وهو مالو بيا. مش فاهمه
وفاء… انتي ناسية انو لسه جوزك
ميرنا…. لا مش ناسية. بس احنا هنتطلق
وفاء… بس دلوقتي حاليا انتي لسه علي ذمته
ميرنا… يعني ايه
وفاء… يعني مش عاوزين مشاكل معاه. استني لما يطلقك وبعدين ابقي اعملي اللي انتي عايزاه. لكن دلوقتي هتعملو مشاكل مع بعض وانتي عارفاه عصبي ومش هيسكت
ردت ميرنا وقالت بتحدي… اللي عندو يعمله. انا مش خايفة منه..يبقي يوريني هيعمل ايه.. عن اذنك بقا علشان اتاخرت
ومشيت بسرعة من غير ماتديها فرصة تتكلم
…………………..
مساء
عند فريدة في اوضتها كانت بتكلم ياسين اللي اول مارد عليها قال… وحشتيني
فريدة… انت كمان وحشتني.
سكتت ثواني وبعدين قالت بتردد… هو ممكن اطلب منك طلب
ياسين…. انتي تؤمري
فريدة بتوتر…. ک. كنت عاوزة يعني افضل شوية هنا مع ماما
ياسين… ليه
فريدة.. عادي ماما وحشاني ومشوفتهاش من زمان وحابة افضل معاها يومين.
ياسين بشك…. فعلا.. يعني ابوكي مش مانعك ترجعي
فريدة اتوترت لكن قالت… ل لا. خالص. هو زي ماقولتلك
يومين وهرجع صدقني
ياسين…انا مش غبي يافريدة. انا كنت متأكد انهم هيمنعوكي بس ماحبيتش ازعلك. واذا كان علي رجوعك انا هعرف الزاي ارجعك ليا تاني
فريدة بسرعة… لا انت فاهم الموضوع غلط
ياسين… انا فاهم ابوكي كويس. بس عاوزك تعرفيه اني لو عاوز ارجعك حالا هاخدك وهو مش هيعرف يعمل اي حاجة
فريدة بخوف من اللي هيحصل قالت… انت مكبر الموضوع ليه. مفيش حاجة من ده كلو. هو زي ماقولتك و
ياسين قاطعها لانه كان متاكد انها بتكذب وقال.. انا هسيبك النهاردة بمزاجي
…….
تاني يوم
كانو متجمعين علي السفرة بيفطرو
بس فريدة كانت قاعدة شاردة مش بتاكل
عايدة… مش بتاكلي ليه ياحبيبتي
فريدة انتبهت ليها وقالت…ها.
عايدة… كلي يافريدة
فريدة…لا انا شبعت. عن اذنكو
وقامت راحت تطلع اوضتها وقفها ابوها لما قال..فريدة
لفت ليه وقالت….نعم يابابا
ابوها… اطلعي اجهزي وانزلي عندنا مشوار
فريدة بدون فهم… مشوار ايه
ابوها… معاد مع المحامي. هترفعي قضية علي البيه
ولأني متاكد انه مش هيطلقك بسهولة. انا قررت نرفع عليه قضيه وتخلعيه يكون اسهل
فريدة بصدمه وزهول…حضرتك بتقول ايه يابابا
ابوها… بقول اللي سمعتيه. عشر دقايق وتكوني جاهزة
فريدة…يابابا انا استحالة اعمل كده
محمد بغضب…انا مبخدش رايك.دقايق وتبقي جاهزة قدامي.. يلا انجزي
فريدة بصت لمامتها برجاء علشان تتكلم.. ياماما قولي حاجة
ول نوح اللي كان قاعد بيفطر بهدوء وقام علشان يمشي وهو مش مهتم لاي كلام بيتقال
فريدة برجاء…. نوح. اتكلم يانوح
لكن نوح مردش عليها وخد مفاتيحه وخرج
ابوها بغضب… مفيش كلام بعد كلامي. اللي بقوله هتنفذيه. ويلا اخلصي مش فاضي
وبعد دقايق كانت فريدة نازلة علي السلم بدموع بعد ما لبست
قربت لابوها وقالت بخنقة… انا جاهزة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فريدة الالفي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى