روايات

رواية فرصه تانيه الفصل الأول 1 بقلم ندا سامي

رواية فرصه تانيه الفصل الأول 1 بقلم ندا سامي

رواية فرصه تانيه الجزء الأول

رواية فرصه تانيه البارت الأول

فرصه تانيه
فرصه تانيه

رواية فرصه تانيه الحلقة الأولى

لا أفهم لماذا تريد مني أن أخوض معك الأيام وكأنها معركة، لماذا تصرّ على أن يخسر أحدنا الآخر بينما كنت أنتَ مكسبي الوحيد.♡
-بتحبني صح!
-بحبك اووي
-اوعدني إنك هتفضل معايا
-لأخر العمر يا حبيبتي
=يلا يا رقيه عشان منتأخرش
-فوقت من شرودي علي صوت ماما
-حاضر جايه يا ماما بصيت لأخر مره علي بيتنا
=متأكده يا حبيبتي إنك عايزه تمشي من هنا
-هزيت برأسي بمعني اه.. مش سهل عليا اسيب البيت اللي اتربيت وعشت طفولتي كلها فيه وعملت زكريات كتير مع الانسان اللي حبيته أكتر من نفسي بس انا مش هقدر اقعد هنا اكتر من كدا وخصوصا انه هيتجوز واحده غيري
-ماما كانت بتبصلي بنظرات كلها حزن وشفقه علي حالي واللي وصلتله .. احيانا بيكون أكتر شخص بتحبه هو سبب حزنك ووجعك وكسرتك.
-وصلنا بيتنا الجديد كل حاجه كانت جاهزه ماعدا انا مش جاهزه لأي حاجه ومعرفش مصيري هيكون اي هل هقدر انسي واعيش حياتي ولا هفضل زي مانا قر
-قررت ادخل انام عشان دماغي تفصل شويه من التفكير
=انت عارف نفسي في اي
-نفسك في اي يا حبيبتي
-نفسي لما نتجوز نعمل شقتنا بإيدينا كل حاجه في البيت تكون من اختيارنا
=حبيبتي تؤمر وانا انفذ طبعا
.
-دلوقتي هي اللي هتنفذ احلامنا سوا… قعدت اعيط معرفش قعدت قد أي لحد لما نمت
-عدي شهر وانا علي نفس الحال مفيش جديد كل يوم عياط وتفكير.. طلعت قعدت في البلكونه زي كل يوم
-لقيت حد بيطبطب علي كتفي وكانت ماما وقعدت جمبي
=وبعدين يا رقيه هتفضلي كدا لحد امتي يا حبيبتي
-مش قادره انسي يا ماما معقول يعمل فيا انا كدا ازاي قدر يقسي عليا كدا ويحب غيري دا انا وعيت علي الدنيا لقيته قدامي
=حاسه بيكي يا حبيبتي بس هو عايش حياته انتي متعرفيش ازاي قلبي بيتقطع عشانك يا رقيه عشان خاطري يا رقيه ارجعي كويسه عشان نفسك وعشاني
-حسيت ان ماما ملهاش ذنب تشوفني بالشكل دا قررت اني اتعافي وارجع كويسه عشانها.. نزلت ادور علي شغل والحمد لله لقيت شغل في مكتب محاماه كبير وانهارده هعمل الانترفيو
=جهزت ونزلت الشغل.. لو سمحتي ممكن اقابل مدير المكتب
-اتفضلي استاذه رقيه مستر خالد في انتظارك
-كنت متوتره نوعا ما عشان دي اول مره اقدم علي شغل واعمل انترڤيو وكمان هما مبيقبلوش غير المحاميين اللي عندهم خبره فكنت متأكده اني مش هتقبل بس قولت اجرب
-اتفضلي يا استاذه رقي..
-مكملش اسمي وكان علي وشه صدمه بسيطه او ممكن مستغرب
=احممم.. اتفضلي
-ابتسمت ابتسامه خفيفه وقعدت.. شكرا لحضرتك
=حضرتك اول مره تشتغلي صح؟
-اتوترت وقولت بصوت مهزوز.. صح يا فندم
=للاسف احنا مبنقبلش حديثي التخرج و…
-فهمت يا فندم شكرا علي وقت حضرتك ولسه هقوم عشان اخرج من المكتب
=استني يا استاذه رقيه انا لسه مكملتش كلامي.. انا قررت اديكي فرصه لمده شهر ولو اثبتي كفائتك باذن الله هتكوني معانا
-ابتسمت ودي كانت اول مره من فتره كبيره اكون فرحانه فيها من قلبي.. شكرا يا فندم باذن الله هكون عند حسن ظن حضرتك
=باذن الله تقدري تبدأي من انهارده والسكرتيره بره هتعرفك مكتبك وكل حاجه خاصه بالشغل.
-تمام… خرجت من مكتبه وبدأت اشتغل وافهم شويه عن الشغل وجه معاد خروجي
-روحت وحكيت لماما عن كل حاجه حصلت في اليوم وكانت فرحانه أني بدأت اركز في حياتي ومستقبلي
= عملت كوبايه قهوه وقعدت في البلكونه اكمل شغل
-اول مره اشوفك مبتعيطيش
=اتخضيت من الصوت اللي مش غريب عليا دا.. بصيت في البلكونه اللي جمبي واتصدمت لما شوفته
-استاذ خالد!!! حضرتك بتعمل اي هنا
-ضحك علي شكلي المصدوم وقال… انا ساكن في العماره هنا بقالي خمس سنين
=خمس سنين!!
-ايوه يا بنتي مالك مصدومه كدا
=اصل يعني..
-قاطع كلامها وقال… عارف هتقولي اي انك بقالك شهر هنا ومشوفتنيش ولا مره صح؟
=ايوه صح.
-بس انا شوفتك كتير في الشهر دا.. تقريبا كل يوم
=لسه هيكمل كلامه تليفونه رن… وانا ماما نادت عليا
-طب عن اذنك يا استاذ خالد
=اتفضلي.. متنسيش تخلصي الشغل وتروحي الشغل بدري ها.. قالها بابتسامه لطيفه وانا دخلت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فرصه تانيه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى